Denarius of Drachme??

Plaats hier berichten over Romeinse munten

Moderator: George_III

RonaldJas
Nieuw lid
Nieuw lid

Denarius of Drachme??

Bericht door RonaldJas » 09 jan 2017, 22:37

Laatst heb ik mezelf wat verdiept in romeins provinciaal en dan vooral het zilver van keizer Gaius (37 - 41).
Het viel me op dat de munt die ik tegenkwam een drachme bleek te zijn. Geslagen in Caesarea, een stad in Cappadocia. (zie foto)

De drachmen uit de romeinse periode hebben grofweg hetzelfde gewicht als een denarius uit die tijd en zijn ook ongeveer even groot. (één denarius had toen zelfs dezelfde waarde als één drachme).

De tekst op de drachme uit Caesarea is duidelijk latijn (en geen Grieks) en het portret van de keizer wijk ook niet echt af van de typisch romeinse stijl uit deze periode. Maar waarom dan toch een drachme en geen denarius??
De denari van koning Juba II van Mauritanië worden toch ook geen drachme genoemd? en de denari van Vespacianus uit Ephese dan? en wat te denken van de denarius van Claudius voor de jonge Nero, met praktisch dezelfde keerzijde als de "drachme" van Gaius?

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden: drachme of denarius? En waarom?
Alvast bedankt.
Drachme Gaius Caesar.[attachment=0]Drachme Gaius Caesar.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Re: Denarius of Drachme??

Bericht door LUC » 09 jan 2017, 23:49

RonaldJas schreef: drachme of denarius? En waarom?
Ik zelf kan daar ook geen antwoord op geven maar mocht je geen voldoende reactie krijgen van andere forumleden, wil ik wel deze vraag volgende maand stellen aan een lid/handelaar
van onze club te Dendermonde die Romeinse / Griekse en Parthen verzameld en verkoopt, dus ook Caius Caesar (CALIGULA).
Groeten Luc. :D

RonaldJas
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door RonaldJas » 10 jan 2017, 11:09

Hallo LUC,

Bedankt voor je reactie, ik ben benieuw.
Het is ook niet direct zo'n simpele vraag gezien de tekst, de afmeting, het gewicht (3,54 g) en het uiterlijk van de munt. Zelfs de muntplaats (Caesarea) is Romeins of op zijn minst geromaniseerd.
Groeten Ronald,

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 10 jan 2017, 12:26

RonaldJas schreef:ik ben benieuw.
Ik heb je vraag en tekst gekopieerd plus een foto gemaakt van het muntje.
Op 4 - 5 februari zal ik een bericht plaatsen op deze topic met hopelijk voor jou een aanvaardbaar antwoord op je vraag.

RonaldJas
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door RonaldJas » 12 jan 2017, 20:17

Vandaag heb ik nog even op het net rond gesnuffeld, en wat blijkt? De drachme is vals.
Er zijn meer munten van dezelfde stempel in omloop met praktisch dezelfde schade aan de rand, de tekst en het portret.
Gelukkig kwam ik er vandaag achter, want ik had met de handelaar de afspraak dat ik 24 januari de koop rond zou maken.

Hierbij het bewijs, dus mensen, wees gewaarschuwd.

http://www.forgerynetwork.com/asset.asp ... Wj9C7Zc%3d

http://www.wildwinds.com/coins/sear5/s1 ... l#RIC_0063

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 12 jan 2017, 22:44

Goed voor jou, maar is het dan nog nodig om jou vraag voor te leggen in Dendermonde.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 12 jan 2017, 23:28

RonaldJas schreef:Vandaag heb ik nog even op het net rond gesnuffeld, en wat blijkt? De drachme is vals.
Er zijn meer munten van dezelfde stempel in omloop met praktisch dezelfde schade aan de rand, de tekst en het portret.
Gelukkig kwam ik er vandaag achter, want ik had met de handelaar de afspraak dat ik 24 januari de koop rond zou maken.
Mooi dat je er zelf achter bent gekomen! :thumb up: Hoeveel was de schade anders geweest?

RonaldJas
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door RonaldJas » 13 jan 2017, 19:03

LUC schreef:Goed voor jou, maar is het dan nog nodig om jou vraag voor te leggen in Dendermonde.
Hallo LUC. Ik zou het fijn vinden als je dat toch zou kunnen doen, ben toch wel nieuwsgierig naar hoe het zit met de drachme en denarius uit de keizerperiode in het algemeen, dus niet specifiek deze drachme.

RonaldJas
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door RonaldJas » 13 jan 2017, 19:12

Jan W schreef:
RonaldJas schreef:Vandaag heb ik nog even op het net rond gesnuffeld, en wat blijkt? De drachme is vals.
Mooi dat je er zelf achter bent gekomen! :thumb up: Hoeveel was de schade anders geweest?
Toch een behoorlijk bedrag: 800,- euro voor de munt (en dan nog 12 euro verzendkosten.)
Ik kwam de munt tegen via MA-Shops bij een buitenlandse munthandel. Ik hou het voortaan toch maar bij mijn vaste adresjes in Nederland. Daarvan weet ik in elk geval dat ik goed zit.
En natuurlijk is het dan alsnog opletten geblazen, want zelfs de meest betrouwbare handelaar ziet soms iets over het hoofd.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 13 jan 2017, 19:52

Wow, dat is ook wel een hele hoop geld voor deze munt. Bij Künker ging er eentje in 2015 weg voor 320 euro excl. commissie: https://www.kuenker.de/en/archiv/stueck/82220

Als je een exemplaar hebt kunnen kopen dan zie ik hier graag de foto verschijnen. Succes met de zoektocht. :thumb up:

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 13 jan 2017, 23:50

RonaldJas schreef:Toch een behoorlijk bedrag: 800,- euro voor de mun
800 Euro dat is een smak geld voor een denarius of drachme. :suprised:
Misschien moet je dan toch eens overwegen om naar Dendermonde te komen "shoppen".
Dit kan ik best niet vertellen aan ons lid / handelaar, anders past hij direct zijn prijzen aan. :lach:
Groeten Luc. vb misschien niet zo zeldzaam maar toch mooie kwaliteit en aangename prijs vind ik, voor deze denarius heb ik 60 Euro betaald.
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=63&t=15798

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 04 feb 2017, 19:50

RonaldJas schreef:Hallo LUC. Ik zou het fijn vinden als je dat toch zou kunnen doen, ben toch wel nieuwsgierig naar hoe het zit met de drachme en denarius uit de keizerperiode in het algemeen, dus niet specifiek deze drachme.
Zoals beloofd heb ik jou vraag voorgelegd aan de handelaar in Dendermonde.
Zijn antwoord was het volgende : in die periode mochten enkel de zilver munten die in Rome werden geslagen "denarius" genoemd worden ook al hadden ze ongeveer het zelfde gewicht.
Het was voor de oostelijke provincie ateliers niet toegestaan en verboden om deze naam te gebruiken deze moesten drachme zijn.
Voor de westelijke ateliers met name Lugdunum werd een ander beleid gevoerd.
Ik hoop dat dit antwoord voor jou voldoening geeft.

RonaldJas
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door RonaldJas » 06 feb 2017, 21:58

LUC schreef:
RonaldJas schreef:Hallo LUC. Ik zou het fijn vinden als je dat toch zou kunnen doen, ben toch wel nieuwsgierig naar hoe het zit met de drachme en denarius uit de keizerperiode in het algemeen, dus niet specifiek deze drachme.
Zoals beloofd heb ik jou vraag voorgelegd aan de handelaar in Dendermonde.
Zijn antwoord was het volgende : in die periode mochten enkel de zilver munten die in Rome werden geslagen "denarius" genoemd worden ook al hadden ze ongeveer het zelfde gewicht.
Het was voor de oostelijke provincie ateliers niet toegestaan en verboden om deze naam te gebruiken deze moesten drachme zijn.
Voor de westelijke ateliers met name Lugdunum werd een ander beleid gevoerd.
Ik hoop dat dit antwoord voor jou voldoening geeft.
Bedankt Luc,

Het klinkt best aannemelijk. Toch twijfel ik wel in verband met de denarii van Vespasianus uit 69 n.Chr. Deze werden namelijk in Ephese geslagen. En ja, ook de denarii van Juba II uit Mauritanië zijn (waarschijnlijk) geen westelijke munten.
Toch enorm bedankt voor het bericht en fijn dat je de moeite genomen hebt om me hiermee verder te helpen.

Groet, Ronald.

Terug naar “Romeinse munten 50 voor jaartelling tot 450”