1/2c gaatjes geslagen

Plaats hier alle informatie, weetjes, vragen, etc. over de Nederlandse koninkrijksmunten tussen 1806 - 2001

Moderator: maarten89

Joeri Nederland
Lid
Lid

1/2c gaatjes geslagen

Bericht door Joeri » 05 jun 2020, 21:55

ik heb een vraagje over een aantal munten, ik neem deze even als voorbeeld (1/2c 1894?).
2020-06-05 20.56.40.jpg
:?: waarom zijn er gaatjes in geslagen? gezien de bolling rond het gaatje is het geslagen en niet geboord.
:?: geven de gaatjes meerwaarde of juist niet?
:?: waarom is het gaatje elke keer door het jaartal geslagen? en waarom 2 (of 4) gaatjes?
:?: het origineel is brons, deze is...verzilverd? waarom?

sommige simpele dingen hebben een mooie geschiedenis die toch interessant kunnen zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
:arrow: Gulden 1815-2001

Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: 1/2c gaatjes geslagen

Bericht door Adriaan » 05 jun 2020, 22:07

Zomaar wat suggesties.

:?: waarom zijn er gaatjes in geslagen? gezien de bolling rond het gaatje is het geslagen en niet geboord.
Het lijkt erop dat het is gebruikt als sieraad.
https://www.handmadebycharlie.nl/produc ... -2-keuzes/

:?: geven de gaatjes meerwaarde of juist niet?
Voor een verzamelaar van munten is het in dit geval waarde verminderend. Soms kan een een bewerking van een munt wel de waarde vermeerderen (denk aan een klop).

:?: waarom is het gaatje elke keer door het jaartal geslagen? en waarom 2 (of 4) gaatjes?
Om te zorgen dat alle munten op dezelfde manier onder elkaar zitten en recht hangen.

:?: het origineel is brons, deze is...verzilverd? waarom?
glimt meer dus trekt de aandacht...

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 05 jun 2020, 22:51

Zomaar een idee...

Misschien is deze munt wel gebruikt als knoop.

Je zag het vroeger wel vaker dat munten tot sieraad werden verwerkt. In in de oorlogsjaren had je nog wel eens stil protest. Misschien wilde een patriottisch iemand zijn jas wel wat opleuken met knopen met de afbeelding van de Nederlandse leeuw.

Eén zo'n "knoop" zal niet veel waarde hebben, maar stel dat je er een aantal dezelfde zou hebben? Dat is al wat leuker. Helemaal leuk wordt het als je ze op een oude lap naait. ;)
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 06 jun 2020, 07:23

Deze halve cent is verzilverd en verwerkt tot armband als sieraad, stil protest tegen de Duitse bezetter indertijd.
Voor de stevigheid liep de ketting zowel boven als onder, door een gaatje in de munt.
Helaas worden sieraden vaak gesloopt omdat het idee is dat de losse munten meer opleveren. Echter brengt een compleet sieraad meer op, dan een in dit geval, verminkte losse munt.
Waarde is dan ook vrijwel nihil.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 06 jun 2020, 11:22

Waarde mag dan wel nihil zijn maar de uitleg is toch ook heel wat waard. Als aandenken aan WO II is het best mooi.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Joeri Nederland
Lid
Lid

Bericht door Joeri » 06 jun 2020, 14:45

top, hartstikke bedankt voor de info.
idd het hoeft niet veel waard te zijn, maar het verhaal zelf is wel mooi!
ik vind het jammer dat ik bij sommige het jaartal niet volledig kan lezen, anders zou ik ze gewoon bewaren alsof de gaatjes er niet in zouden zitten.
ik ga nog even kijken wat ik er mee ga doen, maar de geschiedenis is mooi! ik heb er 4 en nog een 5e van een andere versie.
geschiedenis verhalen vind ik op zich vaak mooi, ik heb een bekkensnijder en zou graag nog eens een (originele) Wilhelmina in Londen willen hebben.

in elk geval weer wat geleerd :thumb up:
:arrow: Gulden 1815-2001

vutter Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door vutter » 06 jun 2020, 16:22

Als knoop kan hij niet gebruikt zijn, zo krijg je hem niet door het knoopsgat, de gaatjes moeten dan meer in het midden gemaakt zijn.
Bij een hobby sieraden winkel kun je ringetjes kopen om de arm ketting weer compleet te maken, da,s toch mooier dan losse munten met gaten.

Terug naar “Koninkrijk Nederland 1806 - 2001”