beginnende verzamelaar K'rijk Nederland

Plaats hier alle informatie, weetjes, vragen, etc. over de Nederlandse koninkrijksmunten tussen 1806 - 2001

Moderator: maarten89

Piet Boka Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

beginnende verzamelaar K'rijk Nederland

Bericht door Piet Boka » 09 aug 2016, 11:44

Hallo mede muntliefhebbers,

Ik ben een beginnende verzamelaar van Koninkrijk Nederland, Willem 1 t/m Juliana. Helemaal beginnend niet, meer "gereanimeerd"; vroeger als kind had ik ook een muntenverzameling, maar dat mocht geen naam hebben (qua waarde, maar wel altijd interesse gehouden in munten). Waar ik als beginner erg veel moeite mee heb, is het onderscheid in "klassen";Zeer goed, fraai, zeer fraai, etc. Nu heb ik de definities van die klassen gelezen en die begrijp ik op zich, alleen het interpreteren in de praktijk valt mij vies tegen. Heb laatst een munt gekocht waarop de verkoper op de munthouder " Pr -" had geschreven, maar als ik eerlijk ben en langs de lat van de definities leg, zou ik eerder zeggen " zeer fraai" (zonder plus).

Heeft iemand dan ook voor mij een tip waar ik een goede vergelijking van deze klassen kan zien? Dus een plaatje van een gulden van Willem 1 in fdc kwaliteit, (hoeft niet elk jaar te zijn of kan eveneens voor een rijksdaalder gelden), eentje van prachtig, eentje van zeer fraai, etc. Gaat mij om de verschillen in kwaliteit, niet om de munt. Als er goede standaardvoorbeelden bestaan met een plaatje van een Engelse Crown of zo is dat ook oké wat mij betreft. Het liefst natuurlijk van een gerenommeerd instituut of persoon. Hetzelfde geldt voor voorbeelden van overslagen. Mag een link naar een website zijn (als dat mag van de moderator) of gewoon een fotootje hier. Googelen heb ik al gedaan, maar ik weet niet wie of wat betrouwbaar is.

Wat ik ook leuk zou vinden, is als de leden van dit forum elkaars kwaliteit zouden keuren. Noem het een soort verkiezing. Iemand zet een foto van een munt neer, en de rest va de leden geven die een kwalificatie. Ik zag dit wel op individuele forumberichten (dat leden dus hun mening geven over de kwaliteit), maar ik denk aan een aparte rubriek. Misschien bestaat die al op dit forum, dan excuus, maar ik heb die niet kunnen ontdekken. Dus gewoon zonder poespas; iemand post een goede foto van zijn munt, en iedereen kan simpel aangeven wat hij dat voor kwaliteit vind. Voor vragen over waardes, zeldzaamheid etc. kan dan op andere plekken worden gereageerd. Ik denk dat de mening van 10 muntenliefhebbers hier al een goede steekproef is. Statistisch gezien heeft het collectief altijd gelijk, dus des te meer waarderingen van leden des te betrouwbaarder de kwalificatie wordt.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Piet

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: beginnende verzamelaar K'rijk Nederland

Bericht door janssenfrank » 09 aug 2016, 19:51

Hallo Piet,

Allereerst: welkom op dit forum.

De kwaliteit van munten bepalen is zelfs voor de gevorderde verzamelaar soms nog heel moeilijk. Ik weet niet of je de muntalmanak al hebt, maar daar staan wat voorbeelden in met plaatjes. Als je er nog geen hebt, wacht even met kopen, want over een maand komt een nieuwe versie uit. Ik heb mijn catalogus nu even niet bij de hand, maar ik kan je eventueel volgende week wel een scan sturen.

Verkopers zullen vaak een munt wat hoger waarderen om zo een hogere prijs ervoor te krijgen. Een koper zal daarentegen dezelfde munt liever wat lager graderen, zodat deze weer wat goedkoper wordt. 100% uniformiteit zal er nooit zijn. Geen twee munten zijn gelijk. En dan nog: dan heb je wel een kwaliteit, maar nog geen waarde. Bij de ene verkoper zal een bepaalde munt in een bepaalde kwaliteit € 50 kosten, en bij een andere misschien wel € 60.

Er is nu wel en "Amerikaans" systeem, waarbij je munten kunt laten graderen en kunt laten "slabben". Een munt wordt dan objectief beoordeeld op -ik meen- 20 punten en daar wordt dan een score aan verbonden van 1 tot 70. Dat is al een stuk nauwkeuriger dan de stappen ZG t/m FDC, met alle plussen en minnen. Dat slabben is trouwens alleen interessant voor duurdere munten, omdat er voor de dienst wel geld gevraagd wordt. Ik hou me daar ook niet zo mee bezig, maar andere forumleden kunnen je er vast meer over vertellen.

Je zult hiermee ervaring moeten opdoen door veel te zien. Bij twijfel mag je altijd hier vragen. Ik denk dat je met het overzichtje uit de muntalmanak al een heel eind zal komen.

Groeten,
Frank
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Piet Boka Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Piet Boka » 09 aug 2016, 23:00

Hallo Frank,

Dank je wel voor je reactie. Ik hou me aanbevolen voor een scan van een actuele catalogus. Ik heb nu nog een oud boekje van 10 jaar oud, maar ik verzamel toch geen Beatrix en Willem-Alexander dus zag geen reden voor een update. Daar staan ook wat plaatjes in, maar niet in HD kwaliteit (of hoe je zo'n scherpe opname noemt). Ik heb ook nog een oud boekje van vlak na de oorlog, maar daar staan nog slechtere illustraties in.

Ik hou me aanbevolen om eerdaags wat munten ter beoordeling hier voor te leggen. Hoop veel van mijn medeverzamelaars hier te leren.

Met vriendelijke groet,

Piet

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 10 aug 2016, 13:42

Hallo Piet,

Ik zal je van het weekend een scan sturen.

Ik wou verder nog iets opmerken over de kwaliteiten van munten. Naast de gewone kwaliteiten Goed, Zeer Goed, Fraai, Zeer Fraai, Prachtig, Uncirculated en Fleur de Coin, heb je ook proof en prooflike. Dat zijn mijn inziens geen kwaliteiten, maar productietechnieken. Stel: ik gooi een splinternieuwe dukaat 2016 tegen de muur. Dan is deze nog steeds als proof geslagen, maar niet meer FDC. Proof geeft vaak de indruk een prachtige ongeschonden munt te zijn, wat in de praktijk lang niet altijd het geval is. Ik geef zulke munten zelf altijd aan als "Proof en FDC", of als "Prooflike en Prachtig". Zo ook met de moderne BU munten. Die worden gematteerd en zodoende is BU een productietechniek.

Job
Lid
Lid

Bericht door Job » 11 aug 2016, 11:32

Beste Piet,

Als mede beginnend (internet)koper, vond ik deze informatiepagina erg handig.
http://www.theopeters.com/kwaliteiten

Succes met verzamelen!

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 11 aug 2016, 12:03

Kijk, dat is een mooie link. Daar staan ook de plaatjes op die ik bedoelde. Dank je wel, Job.

Piet Boka Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Piet Boka » 11 aug 2016, 22:20

Hallo Job en Frank,

Dank jullie wel voor de tips en de uitleg. Hier kom ik al verder mee. Heb bij de uitleg van Frank wel even moeten googelen (de term BU kende ik nog niet), maar ben dan ook een numismatische maagd. :lach: De link laat inderdaad de verschillen zien naar waar ik op zoek ben!

Met dank,

Piet

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 12 aug 2016, 16:29

Als actueel voorbeeld van een te optimistische inschatting door de verkoper: http://veiling.catawiki.nl/kavels/72715 ... ina-zilver

De munt wordt als Fraai aangeboden maar haalt wat mij betreft net een Zeer Goed. Scheelt toch zeker de helft in prijs. :knipoog:

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 12 aug 2016, 21:36

Hallo Piet,

Ooit waren we allemaal "numismatische maagden", zoals je dat zo mooi zegt. Inmiddels verzamel ik al dik 20 jaar en ik leer nog steeds bij.

BU staat voor brilliant uncirculated. Het is een moderne techniek waarbij de betere muntplaatjes worden geselecteerd en waarbij de stempels worden gematteerd. Hierdoor krijg je een betere/ mooiere afbeelding. Ik ben van mening dat als ik een BU munt uit een set zou halen, en ik laat hem een keer op de grond vallen, de munt nog steeds BU is, maar geen FDC meer.

Overigens: wat ik zeg over 'betere muntplaatjes'. Dat is met de munten van tegenwoordig niet meer zo aan de orde, maar vroeger was het een hele kunst om metaal zuiver te krijgen en om van dat zuivere metaal ook nog eens ene mooie ronde munt te maken, die exact op gewicht was. Mocht je later ook nog povinciaal gaan verzamelen, dan zul je daar wel mee te maken gaan krijgen, maar met Koninkrijksmunten is dat dus niet zo aan de orde.

Over een maand komt de nieuwe Muntalmanak uit. Ik zou die zeker aanraden, omdat de prijsindicaties toch wel zijn veranderd in de loop der jaren. Maar ook zijn er nieuwe varianten ontdekt en zijn er natuurlijk munten bijgekomen. Ik moet wel zeggen dat ik de waarde van munten in de muntalmanak altijd erg hoog vind. Ik denk dat in de praktijk de munten vaak goedkoper te krijgen zijn. Alleen: niet bij een handelaar.

Begin sowieso met de goedkopere munten. Als je dan eens mis zou gokken met de kwaliteit (en dus een munt te duur zou kopen), dan is dat minder erg dan dat met een hele dure munt zou gebeuren. De eerste vraag die je je moet stellen is: is een munt mooi genoeg voor mij? Zo niet, laat hem liggen. Er komen nog genoeg kansen. Vraag je dan af: vind ik de prijs redelijk? Zo nee, laat liggen en zoek verder. Spaar liever iets meer voor een betere kwaliteit munt, want munten in een slechte kwaliteit verkopen is lastig.

Volgende maand is er een grote beurs in Houten. Misschien interessant om eens te gaan kijken.

Piet Boka Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Piet Boka » 13 aug 2016, 11:19

Hallo Jan,

Ik heb de link bekeken, en ben het met je eens. Ik zou deze ook hooguit als zeer goed kwalificeren. Is er na "goed" ook nog een klasse minder eigenlijk? Een soort "onderklasse" . Ik heb namelijk ook wat muntjes waarbij je goed moet kijken om er nog iets van te maken. Je kan bijvoorbeeld zien dat het een oud zilveren kwartje is, het jaartal is nog net zichtbaar (18 nog wat), maar dat is het dan wel. Ik zou zeggen de zilverwaarde, maar wellicht is daar ook een markt voor?

En hoe zit het met munten waarbij de kwaliteit per zijde verschilt? Ik heb bijvoorbeeld wat centen waarvan de ene kant zeker zeer fraai is, maar de achterzijde een stuk minder (hooguit " goed" ). Neem je dan het gemiddelde of kies je voor de zwakste schakel en is de hele munt dan "goed"?

Met vriendelijke groeten,

Piet

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 13 aug 2016, 12:25

janssenfrank schreef:BU staat voor brilliant uncirculated. Het is een moderne techniek waarbij de betere muntplaatjes worden geselecteerd en waarbij de stempels worden gematteerd. Hierdoor krijg je een betere/ mooiere afbeelding.
Weet je dat van die gematteerde stempels wel zeker? Volgens mij zou je dan de afbeelding op de munt ook gematteerd moeten zijn, en in tegenstelling tot bij proof munten is dat bij BU munten niet het geval.

Luit

Piet Boka Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Piet Boka » 13 aug 2016, 13:54

Hallo Frank,

Wederom dank voor de heldere uitleg en tips. Ik merk nu ook bij mezelf dat ik erg "hongerig" ben om mijn verzameling compleet te maken, maar gelukkig heb ik een vrouw die me wat in toom houdt, anders had ik al veel meer geld uitgegeven. Ik wil nu ook beginnen mijn " kleine muntjes" compleet te maken; de halve centen, centen, 2,5 en 5 cent. Daarna de dubbeltjes etc.

met vriendelijke groeten,

Piet

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 13 aug 2016, 17:31

janssenfrank schreef:BU staat voor brilliant uncirculated. Het is een moderne techniek waarbij de betere muntplaatjes worden geselecteerd en waarbij de stempels worden gematteerd. Hierdoor krijg je een betere/ mooiere afbeelding.
llinde schreef: Weet je dat van die gematteerde stempels wel zeker? Volgens mij zou je dan de afbeelding op de munt ook gematteerd moeten zijn, en in tegenstelling tot bij proof munten is dat bij BU munten niet het geval.
Dat is tenminste wat ik in de boekjes lees en op de websites zie. Naar wat ik begrijp is het maar heel lichtjes gematteerd; net genoeg om de afbeelding iets mooier te krijgen. Maar eerlijk gezegd: ik zie het verschil tussen bu en unc niet eens. Hooguit dat unc munten bagmarks kunnen hebben

Bij proof(like) gebruikt men gepolijste stempels en dito muntplaatjes. Dat geeft die grote glans en het sterke contrast. Hoe het precies zit, kan ik je niet vertellen, maar ik denk dat er wel een groot verschil zit tussen matteren en polijsten, gezien het resultaat.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 13 aug 2016, 17:49

Piet Boka schreef:Is er na "goed" ook nog een klasse minder eigenlijk?
Naar mijn weten niet. Munten in ZG en G worden echt nauwelijks verhandeld. Ze zijn ook nauwelijks nog te determineren. Bij hele oude en zeldzame munten, die na jaren (eeuwen) onder de grond te hebben geleden worden gevonden, kunnen deze munten nog eens interessant zijn. Maar moderne munten (koninkrijksmunten) hebben in deze kwaliteit eigenlijk geen waarde meer, behalve de metaalwaarde.
Piet Boka schreef:En hoe zit het met munten waarbij de kwaliteit per zijde verschilt? Ik heb bijvoorbeeld wat centen waarvan de ene kant zeker zeer fraai is, maar de achterzijde een stuk minder (hooguit " goed" ). Neem je dan het gemiddelde of kies je voor de zwakste schakel en is de hele munt dan "goed"?
Dat is een goede vraag. Ik ben benieuwd naar de mening van anderen. Allereerst denk ik dat een munt gelijkmatig moet slijten. Als één kant heel goed is en de andere heel slecht, dan vertrouw ik de hele munt al niet meer. Misschien is hij wel vals of heeft hij in zuur gelegen...?

Wat je wel eens ziet bij de Willemcenten, is dat de zijde met de W er heel netjes uitziet, maar de kant met het wapentje is heel slecht. Dat komt omdat de kant met de W veel minder detail bevat. En juist die details maken de munt. Investeer in een vergrootglas en kijk naar zaken als wenkbrauwen, arceringen enz.

Je geeft als voorbeeld een munt die aan de ene kant G is en aan de andere kant ZF. Dat is echt een enorm verschil. Het verschil zal in de praktijk subtieler zijn. De ene kant F en de andere kant ZF, bijvoorbeeld. Maar wat is dan het totaalplaatje? Als koper zou ik zeggen Fraai, en als verkoper zou ik zeggen Zeer Fraai.

Nog even een tip: koop nooit munten waar gaten in zijn gemaakt, of waar ze iets op hebben gesoldeerd. Vroeger was het mode om munten te bewerken tot sieraden. Dat kan heel leuk zijn, maar in numismatisch opzicht zijn die munten bedorven.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 15 aug 2016, 14:15

Jan W schreef:Als actueel voorbeeld van een te optimistische inschatting door de verkoper: http://veiling.catawiki.nl/kavels/72715 ... ina-zilver

De munt wordt als Fraai aangeboden maar haalt wat mij betreft net een Zeer Goed. Scheelt toch zeker de helft in prijs. :knipoog:
Optimistische inschatting :gniffel: er staan deze week 4 valse op dezelfde veiling (ook van dezelfde aanbieder) en een twijfel geval omdat diezelfde aanbieder ook echt een hele zeldzame aanbiedt (maar verbazingwekkend ziet die er wel echt uit)

Job
Lid
Lid

Bericht door Job » 15 aug 2016, 15:10

Wij kunnen zo niet ontdekken welke 'fout' zouden moeten zijn, zou je dit misschien willen toelichten? :)

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 15 aug 2016, 15:15

Gulden 1911, gulden 1853, Rijksdaalder 1932 Grof Haar, Rijksdaalder 1938 Grof Haar.

Allen gemanipuleerd jaartal.

Tevens zo'n beetje alles (zwaar) gereinigd zonder melding hiervan. Het meeste is overgekwalificeerd.

Wie neemt Catawiki nou nog serieus eigenlijk?

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 15 aug 2016, 15:20

Rijksdaalder 1853 in het lotje is ook verdacht. Halve gulden 1906 zou gegoten kunnen zijn.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 15 aug 2016, 16:03

Koevoets numismatics schreef:Gulden 1911, gulden 1853, Rijksdaalder 1932 Grof Haar, Rijksdaalder 1938 Grof Haar.

Allen gemanipuleerd jaartal.

Tevens zo'n beetje alles (zwaar) gereinigd zonder melding hiervan. Het meeste is overgekwalificeerd.

Wie neemt Catawiki nou nog serieus eigenlijk?

Rijksdaalder 1853 in het lotje is ook verdacht. Halve gulden 1906 zou gegoten kunnen zijn.
Wow, Jan. Goed gezien hoor. :klap: :thumb up:

Ik verzamel deze munten niet maar vind het dan wel even goed (voor mijn eigen "numismatische ontwikkeling") om op basis van jouw signaal eens even beter te kijken. Je kunt inderdaad duidelijk zien dat het gemanipuleerde jaartal (het laatste cijfer) er anders uitziet dan de eerste drie cijfers van het jaartal.
Verder ben ik het met je eens dat zo'n beetje alle door deze verkopers aangeboden munten minimaal één gradatiestap te hoog zijn gekwalificeerd (minimaal één stap dus :knipoog: ). Verder is zo'n beetje alles gepoetst en bekrast.

Heb jij Catawiki nog een berichtje gestuurd?

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 15 aug 2016, 16:09

Jan W schreef:

De eer mag naar xntriq coins, want ik volg deze veilingen niet eens, maar naar aanleiding van zijn bericht dat er minimaal 4 valse bij waren ben ik gaan kijken.

Ik heb ze geen berichtje gestuurd en was dat ook niet van plan, maar voel je vrij om dat te doen.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 15 aug 2016, 16:30

Koevoets numismatics schreef:
Jan W schreef:

De eer mag naar xntriq coins, want ik volg deze veilingen niet eens, maar naar aanleiding van zijn bericht dat er minimaal 4 valse bij waren ben ik gaan kijken.

Ik heb ze geen berichtje gestuurd en was dat ook niet van plan, maar voel je vrij om dat te doen.
Hierbij: Bert, goed gezien! :klap: :thumb up:

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 15 aug 2016, 16:36

Ik ze trouwens dat de kavel nummers 64 en 65 (rijksdaalders grof haar) al uit de lijst verdwenen zijn. Nu kavels 46 en 51 nog. :knipoog:

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 15 aug 2016, 16:56

Een was overigens wel echt grof haar 1932 klopte qua echtheidskenmerk maar een lotje van deze aanbieder zit ook een gulden 1853 tussen met gemanipuleerd jaartal... Ik heb het donderdag gemeld doch helaas neemt catawiki het niet serieus.

een ander vals kavel is inmiddels vervangen waren guldens 1850 1852 en 1853

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 15 aug 2016, 17:14

Koevoets numismatics schreef:Rijksdaalder 1853 in het lotje is ook verdacht. Halve gulden 1906 zou gegoten kunnen zijn.
Damn ik bedoelde die rijksdaalder idd uit het lotje die is zeker vals

Terug naar “Koninkrijk Nederland 1806 - 2001”