Indeling muntenverzameling

Plaats hier alle informatie, weetjes, vragen, etc. over de Nederlandse koninkrijksmunten tussen 1806 - 2001

Moderator: maarten89

spatbord
Donateur
Donateur

Indeling muntenverzameling

Bericht door spatbord » 23 mei 2014, 15:28

Je ziet verschillende indelingen die gebruikt worden voor Koninkrijksmunten: de ene keer per koning(in), de andere keer op waarde (eerst alle dubbeltjes, dan alle kwartjes etc.). Hierbinnen zijn dan ook weer variaties mogelijk: op koning(in), daarbinnen op jaar (dus eerst alles van 1901, dan alles van 1902), of daarbinnen op waarde.
Wat voor indeling gebruiken jullie, en waarom? Zijn er ook nog mensen die er weer een andere indeling op na houden?

De reden dat ik hierover ben gaan denken is omdat ik een mooie aansluiting zoek voor provinciaal bij koninkrijk, en mijn huidige indeling (op waarde) laat dat niet echt toe aangezien provinciaal veel meer verschillende waardes telt.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: Indeling muntenverzameling

Bericht door janssenfrank » 23 mei 2014, 17:30

Ik heb Juliana en Beatrix in twee apparte albums en dan gerangschikt op jaar.
Dus bijvoorbeeld:
1959: 1ct-10ct-2.5gld (overige munten zijn er niet)
1960: 1ct-5ct-10ct-25ct-2.5 gld (overige munten zijn er niet)
etc.

Willem I t/m Wilhelmina doe ik op type. Dat zit in één album en dan per vorst gerangschikt op waarde. Bij Wilhelmina heb je meerdere typen en dan heb ik
1/2 ct: type 1, 2, 3
1 ct: type 1, 2, 3
2.5ct: type 1, 2, 3
5 ct: type 1, 2
10 ct: type 1, 2, 3, 4
etc...

Provinciaal heb ik (nog) niet, maar zou ik ze krijgen, dan zou ik ze in een ander album doen dan mijn koninkrijksmunten. En dan indelen op
1. provincie
2. waarde
3. jaar
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt » 23 mei 2014, 22:46

Ik gebruik de albums van hartberger. Mooie map met voorgedrukte tussenbladen en overzichtelijk.
Voor mijn provinciale munten gebruik ik ook een Blanco map van hartberger.

Groeten NM
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 24 mei 2014, 15:04

janssenfrank schreef:Ik heb Juliana en Beatrix in twee apparte albums en dan gerangschikt op jaar.
Dus bijvoorbeeld:
1959: 1ct-10ct-2.5gld (overige munten zijn er niet)
1960: 1ct-5ct-10ct-25ct-2.5 gld (overige munten zijn er niet)
etc.

Willem I t/m Wilhelmina doe ik op type. Dat zit in één album en dan per vorst gerangschikt op waarde. Bij Wilhelmina heb je meerdere typen en dan heb ik
1/2 ct: type 1, 2, 3
1 ct: type 1, 2, 3
2.5ct: type 1, 2, 3
5 ct: type 1, 2
10 ct: type 1, 2, 3, 4
etc...

Provinciaal heb ik (nog) niet, maar zou ik ze krijgen, dan zou ik ze in een ander album doen dan mijn koninkrijksmunten. En dan indelen op
1. provincie
2. waarde
3. jaar
Ik heb ongeveer dezelfde indeling als janssenfrank, alleen zitten bij mij de Romeinse, Provinciale en Willem 1, 2 en 3 munten bij mij door elkaar en Wilhelmina is opvolgend. Dus eerst de duppies, kwartjes, halve guldens, etc. Alleen zitten alle Juliana en Beatrix munten bij mij bij elkaar in één album. Wel grappig dat alle Juliana en Beatrix guldens precies in één album passen. Alle waardes passen precies in dat album en zijn verdeeld over een 20 tal bladen. De euro's van Beatrix zitten wel in een apart album, evenals de herdenkings euromunten.
Wereldmunten zijn per continent gescheiden en zitten in willekeurige volgorde in munthouders albums. Behalve Europa, daarvan zitten een paar landen in aparte munthoudersalbums (zoals Noorwegen, Zweden, Verenigd Koninkrijk, etc.), maar daar ben ik mee gestopt. Eerst was het plan om alles in munthouders te doen, maar dit werd een te dure aangelegenheid. Dus nu zit ongeveer 60% van de Europese niet-euromunten allemaal in Leuchtturm en Importa insteekalbums. Prima systeem vind ik, de albums en bladen gaan lang mee, alles zit netjes opgeborgen en de inhoud van de albums is nu niet minder waard als de albums zelf! :lach:
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Centauri Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Centauri » 25 mei 2014, 21:22

Voor degene die me niet kennen, ik heb me netjes voorgesteld! greeny

Ik verzamel koninkrijk munten en gebruik daarvoor Leuchtturm albums.

Album I is voor Willem I, II en III. Eerst alle 1/2 centen dan alle 1 centen, enz, enz.
Album II is voor Wilhelmina. Ook hier eerst alle 1/2 centen dan 1 centen, enz.
Album III is voor Juliana en Beatrix. En ook hier weer eerst alle 1 centen dan alle 5 centen en verder.

Album IV is voor Beatrix en Willem-Alexander maar dan voor de euro's, maar de euro's hebben bij geen prioriteit.
Ik koop wel elk jaar 1 of 2 FDC setjes.

Later wil ik me ook toeleggen op Provinciale munten.
verzamelaar van koningsrijksmunten 1815 -1948

Ik tracht ook bankbiljetten te verzamelen, maar als ik een mooi muntje zie ben ik ze weer kwijt! :D

marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch » 26 mei 2014, 16:33

De indeling die ik gebruik is simpel:

landen -> waarden -> jaren

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 28 mei 2014, 21:31

Leuk om te lezen hoe iedereen het zoal indeelt.

Ik bewaar alles in munthouders in niet-voorbedrukte hartbergeralbums. Zoals gezegd heb ik nu nog alles op waarde ingedeeld, maar ik denk dat een indeling per tijdperk (dus per koning(in) in geval van koninkrijk) de nieuwe indeling gaat worden. Daarbinnen ga ik het wel weer op waarde doen, dit vooral omdat ik het op jaar sorteren wat rommeliger eruit vind zien. Wel zou je bij op jaar sorteren een beter historisch overzicht hebben: je ziet sneller dingen terug als een stijgende goud/zilverprijs die ervoor zorgde dat een bepaalde munt (tijdelijk) niet meer gemunt werd. Om te voorkomen dat ik alsnog hele lange series krijg, zoals bij wilhelmina, ga ik het misschien nog onderverdelen per type/periode. Nog even erover nadenken.

@janssenfrank: wat je aangeeft voor indeling voor provinciaal is een logische indeling, maar ik zit er over te denken om het wat meer op type dan op provincie te doen: vaak gaf elke provincie eenzelfde munt uit, waar slechts kleine onderlinge verschillen in zitten. Dat soort munten zijn dan ook wel weer leuk om bij elkaar te houden. Dan zijn de verschillen weer wat duidelijker.

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 28 mei 2014, 22:05

Euromunten: op jaartal / land
dollarmunten: op denominatie
guldenmunten: hartberger album systeem
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 29 mei 2014, 00:03

@Spatbord: ik denk dat de lange series bij Wilhelmina wel mee zullen vallen. Ze was 58 jaar koningin en zeg even dat iedere munt ieder jaar is geslagen, dan heb je dus 59 munten per serie (1890-1948). In de praktijk is het echter iets minder. Als je bladen hebt van 4*5 vakken, kun je 20 munten kwijt en heb je per waarde maximaal 3 bladen nodig. Bij Juliana en Beatrix heb je er ook al 2 nodig.

Als je dat niet wil kun je misschien nog op portrettype sorteren. Dus hangend haar bij elkaar en dan kroningstype enz. Alleen kom je dan met de jaartallen niet mooi uit. Voorbeeld: kwartje 1925 is type hermelijnen mantel (derde type), maar de halve gulden 1921, 1922 en de gulden 1922, 1923 en 1924 zijn al type vier (opgestoken haar).

Misschien moet je gewoon even wat experimenteren met verschillende indelingen en dan kijken wat je het beste bevalt. Ik gooi zelf ook wel eens een indeling om, omdat het dan toch beter bevalt. Zo heb ik mijn koninkrijksmunten (die ik op type verzamel) toch maar op vorst ingedeeld en niet op nominatie. Het voordeel is dat ik wat rustiger kan verzamelen. Pas als ik Wilhelmina en Willem III compleet hebt ga ik naar Willem II en Willem I.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Terug naar “Koninkrijk Nederland 1806 - 2001”