zwaantjesduit; maar welk type?

Plaats hier alle informatie, weetjes, vragen, etc. over de Nederlandse koninkrijksmunten tussen 1806 - 2001

Moderator: maarten89

lasuze
Verbannen

zwaantjesduit; maar welk type?

Bericht door lasuze » 04 mar 2013, 00:54

Wie kan mij vertellen welk type zwaantjesduit dit is? Ik dacht zelf a, maar op internet lees ik dat het een b type zou zijn. Ik weet weinig tot niets over duiten helaas.

Ben er wel blij mee overigens!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Re: zwaantjesduit; maar welk type?

Bericht door Richardddd » 04 mar 2013, 17:41

Suzan,

Naar mijn weten is het scholten 659a, de 8 in het jaartal is groot en de zwaan van 659b is iets anders getekend.

Gr, Richard

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 04 mar 2013, 17:43

Hallo Lasuze,

Dit is echt type a. Op de foto uit het boek van Scholten zijn de varianten a en b te zien. Type a is de zwaan die opvliegt uit het water en bij type b dobbert die vredig in de vijver.

Afbeelding

Afbeelding

Met excuses voor de slechte snapshots, ik hoop dat e toch duidelijk genoeg zijn!

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 04 mar 2013, 18:09

Hé, die komt me bekend voor...

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 04 mar 2013, 18:28

Koevoets numismatics schreef:Hé, die komt me bekend voor...
Dat was volgens mij de vraag niet.
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 04 mar 2013, 18:58

Koevoets numismatics schreef:Hé, die komt me bekend voor...
Je ziet jouw munten overal! :lollig:

Op ebay.com & marktplaats.nl zie je regelmatig munten van jou te koop staan met exact dezelfde foto's.

Gr, Richard

lasuze
Verbannen

Bericht door lasuze » 05 mar 2013, 13:33

Koevoets munten houd ik meestal lekker zelf!! Was deze ook van hem dan? Gekocht via Catawiki......en gaat nergens heen! haha...maar ik weet niets van duiten helaas en zie het verschil niet zo met type b....zal aan mij liggen!
Bij Koevoets koop ik de betere exemplaren als mensen mij tenminste niet voor zijn LOL.
Dus: deze is niet te koop, maar ik wil alleen info. Nu wil ik ook type b uiteraard, maar ja..

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 06 mar 2013, 15:59

Deze was eerst van mij op Ebay, de koper heeft hem daarna op catawiki gezet.

Die type B ben ik nog nooit tegengekomen. De 3 muntjes die ik nog op voorraad heb zijn allemaal type A.

lasuze
Verbannen

Bericht door lasuze » 06 mar 2013, 18:24

Ben ik toch benieuwd waarvoor de vorige koper hem bij jou gekocht heeft? Ik bood maar wat.....51 euro...geen verstand van duitjes. Hopelijk heeft hij géén winst :twisted: Vanavond weer veiling zag ik, maar mensen bieden nogal aan de 'hoge' kant bij Koevoets en zijn me altijd voor. Zeker munthunters van deze site haha....

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 06 mar 2013, 20:06

lasuze schreef:Ben ik toch benieuwd waarvoor de vorige koper hem bij jou gekocht heeft? Ik bood maar wat.....51 euro...geen verstand van duitjes. Hopelijk heeft hij géén winst :twisted: Vanavond weer veiling zag ik, maar mensen bieden nogal aan de 'hoge' kant bij Koevoets en zijn me altijd voor. Zeker munthunters van deze site haha....
Tja... Wat was ook alweer de vraag?...
Deze 'munt' is nooit een munt geweest maar een ontwerp voor... Wel eentje met heel wat meer cachet dan de 'Bleyensteinse Duit', wat niet meer was dan een kermispenning. Maar eentje die wel in gebruik is geweest als betaalmiddel, kijk maar eens op http://www.munthunter.nl/viewtopic.php? ... sch#p87883 als je er meer over wilt weten. Ook op veilingen zoals de MPO worden de zwaantjesduiten met enige regelmaat aangeboden en al naar het seizoen lopen de opbrengsten daar nogal uit elkaar.
Wat betreft materiaalprijs heb je erg veel betaald. Maar de oud-papier-prijs van een geschiedkundig naslagwerk is ook niet hoog. Het blijft een (in mijn ogen) erg mooi muntontwerp met de nodige historische waarde. Een stukje karton met een gulden uit het kroningsjaar 1980 zal op het moment meer opleveren dan een orginele zwaantjesduit. Voor een liefhebber van geld zou de keus dus wel duidelijk zijn en kun je spijt hebben over de aankoop. Als muntenliefhebber prefereer IK de opstijgende zwaan en over een paar jaar kunnen de prijsverhoudingen weer helemaal veranderd zijn.
Als koper heb je het er op dat moment voor over en is het pas een miskoop als je er niet van kunt genieten of iets alleen maar hebt gekocht om een meerwaarde te creeren. Als dat de enige motivatie kun je hem altijd nog in een blister aan de man brengen en wie weet...
Voor een taxatie van de duit (naturel/zonder karton) door forumleden zoals kun je ook terecht in http://www.munthunter.nl/viewforum.php?f=221.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Terug naar “Koninkrijk Nederland 1806 - 2001”