Discussie over naslagen zinken oorlogsgeld in nikkel

Plaats hier berichten over penningen die nog niet in de andere onderdelen zijn benoemd.
Einstein
Senior lid
Senior lid

Discussie over naslagen zinken oorlogsgeld in nikkel

Bericht door Einstein » 29 sep 2011, 09:30

Edit: Afsplitsing van DIT topic

Gr. Jeroen
Heb je meer info?
officieel zijn dit géén na- of afslagen, maar moeten we ze eerder catalogeren bij "huisvlijt".
Laatst gewijzigd door Munthunter op 29 sep 2011, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic afgesplitst aangaande de forumregels van veiling en marktrubrieken (off-topic)

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Re: 2 naslagen oorlogsgeld 30-09-2011

Bericht door Munthunter » 29 sep 2011, 13:38

Einstein schreef:Heb je meer info?
officieel zijn dit géén na- of afslagen, maar moeten we ze eerder catalogeren bij "huisvlijt".
Daar moet ik je toch echt verbeteren hoor Einstein ;)

Dit zijn officiële naslagen geslagen in nikkel in plaats van het originele zink. Zeer zeker geen huisvlijt hoor. Volgens mij ook geslagen bij de KNM en uitgeven in alle denominaties in een strip. Althans zag zo'n strip onlangs voorbij komen. Misschien dat diegene deze afbeelding nogmaals kan plaatsen?

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Einstein
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 29 sep 2011, 14:04

Tja, Jeroen, die "officiële strip" zou ik dan ook wel eens willen zien, want de woorden in mijn bericht komen in feite niet van mij!

Een erkend numismaat uit België verzekerde me het volgende:
"Officiële na-of afslagen worden enkel in platina, goud of zilver aangemaakt. Alle andere goedkopere aanbiedingen zijn huisvlijt: een goede garagist kan zoiets wel maken in zijn atelier!..."

Begrijp je nu m'n nieuwsgierigheid?
marc

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 29 sep 2011, 14:43

Natuurlijk Marc begrijp ik dat ;)

Maar ik vind het te kort door de bocht dat naslagen ENKEL in een edelmetaal de term naslag zouden mogen dragen...

Een naslag is in mijn optiek enkel een munt welke is nageslagen voor welke reden dan ook en ongeacht het materiaal. Maar met duidelijk herkenningspunten waaruit men kan opmaken dat het een naslag betreft. In dit geval is dat dus het andere materiaal en het ontbreken van de mercuriusstaf op de munt.

Erkend numismaat of niet, iedereen kan eisen stellen aan een naslag of wat dan ook en dat op het internet plaatsen of in een catalogus, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het klopt. :) Maar het kan zijn dat ik er helemaal naast zit, maar zie dan toch wel graag harde bewijzen van instellingen die dergelijke zaken bepalen.

En als men op deze wijze 'huisvlijt' dergelijke munten kan slaan, dan zou ik eerder denken dat ze het direct in zink doen en die mercuriusstaf er wel op zetten en de halve stuiver van 1942 een paar keer gaan herslaan. Lijkt mij van de zotte om te denken dat dit 'huisvlijt' kan zijn...

Gr. Jeroen

rtholen
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door rtholen » 29 sep 2011, 16:07

Gelieve de conversatie verder te voeren middels pb, of een nieuw topic hierover te openen.

Niet dat het niet interessant is, doch niet toegestaan in de muntveilingrubriek.

Met vriendelijke groet,

Ron
moderator verkooprubrieken.

sgtravel
Donateur
Donateur

Re: Discussie over naslagen zinken oorlogsgeld in nikkel

Bericht door sgtravel » 29 sep 2011, 20:32

Hierbij een afbeelding van de naslagmunten in orginele strip zoals uitgegeven
Afbeelding
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 29 sep 2011, 20:35

Juist, die bedoelde ik!

Dank U

Gr. Jeroen

Einstein
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 30 sep 2011, 09:17

Bedankt voor de afbeelding!
Dit ga ik toch ff checken met die numismaat...

wordt vervolgd!
marc

Einstein
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 10 okt 2011, 15:58

Beste Jeroen,
bereid je maar al voor om je verontschuldigingen aan te bieden aan de KNM!...

In feite word ik min of meer verplicht deze forumwebsite aan hen door te geven, want er wordt nogal op aangedrongen
Dit is hun commentaar, gericht aan die numismaat, waarover ik al eerder sprak:

De Koninklijke Nederlandse Munt heeft nooit replica’s van zinken oorlogsgeld uitgegeven.
Waarschijnlijk is deze uitgifte van een niet officieel muntenhuis geweest.

Wel bieden wij in onze webwinkel originele zinken munten aan:
http://www.knm.nl/Zoekresultaten/nl/page/271/?S=zink

Mag ik u vragen welke aanbieder de munten aanbiedt als zijnde afkomstig van de KNM?

Met vriendelijke groet,

Pieter Peek
Afdeling Numismatiek

T: + 31 (0) 30 - 2910454
F: + 31 (0) 30 - 2946179
E: pieter.peek@knm.nl
W.www.knm.nl

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 10 okt 2011, 16:23

Dan vraag ik mij toch echt af hoe je mij hebt neergezet???

Ik schreef dit:
Munthunter schreef:
Dit zijn officiële naslagen geslagen in nikkel in plaats van het originele zink. Zeer zeker geen huisvlijt hoor. Volgens mij ook geslagen bij de KNM en uitgeven in alle denominaties in een strip. Althans zag zo'n strip onlangs voorbij komen. Misschien dat diegene deze afbeelding nogmaals kan plaatsen?

Gr. Jeroen
Dat dacht ik dus! Ik zie NERGENS op het forum staat dat het uitgiften van de KNM zijn, enkel dat ik DACHT dat het misschien bij de KNM zou zijn vervaardigd. Maar diverse werknemers van de KNM lezen mee op het forum hoor. Ik kan de leden die via een KNM IP-adres zich op het forum hebben geregistreerd niet meer op 2 handen tellen. Dus ze hoeven je niets te verplichten en denk ook niet dat ze het zo moeten gaan spelen, als dat al het geval is...

Dat aandringen en de hele opzet van dit bericht is weer heerlijk op KNM niveau ;) Nee ze weten nergens iets van af. :)

Om gelazer te voorkomen raad ik je aan om e-mailadressen en dergelijk van derden niet op het forum te plaatsen.

Maar snap nog even niet wat het probleem nu is, want het ging toch over de term naslag en of die enkel in hetzelfde materiaal moeten worden geslagen???

Dus veronderschuldigingen laat ik lekker (nog) even achterwegen, aangezien het hier totaal ergens anders over gaat, dan wat IK geschreven heb. greeny

Beetje vreemd hoe een verhaal nu een hele andere richting in wordt geschopt, maar laat mij daar AUB buiten... Wanneer men zaken uit wil zoeken is dat geen enkel probleem, maar probeer in ieder geval wel correct te zijn!

Gr. Jeroen

rtholen
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door rtholen » 10 okt 2011, 16:26

Deze penningen zijn inderdaad niet door de KNM geslagen. Maar er zijn genoeg 'munthuizen' die de meest aparte replica's maken waaronder deze.

Of ze al dan niet in edelmetaal vervaardigd zijn, vind ik persoonlijk niet belangrijk m.b.t. het feit of deze wel of geen naslag mogen worden genoemd. Ook zonder de authentieke stempels kan men dus aantoonbaar wel degelijk 'look a likes' produceren.

Trouwens, de Koninklijke Nederlandse Munt, is momenteel de grootste firma, welke de ene na de andere replica/naslag op de markt brengt. Sinds ze de firma ' het Nederlandsche Muntenhuis' te Amsterdam hebben overgenomen is het spreekwoordelijke hek van de dam!

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 10 okt 2011, 16:29

Tsja vandaar dat ik ook even achter mijn oren krabde... Een balletje kan raar rollen, maar let op wie je er in betrekt!

Het ging er over uit dat de munten in hetzelfde materiaal moesten worden geslagen als het een NASLAG zou zijn, dus geen replica en zo haal je al snel het een en ander door elkaar.
Einstein schreef:
"Officiële na-of afslagen worden enkel in platina, goud of zilver aangemaakt. Alle andere goedkopere aanbiedingen zijn huisvlijt: een goede garagist kan zoiets wel maken in zijn atelier!..."

marc
Gr. Jeroen

Einstein
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 10 okt 2011, 17:12

Wanneer de webmaster van een forum zegt: "Volgens mij...", dan zullen vele leden dat zonder vraagstelling aannemen.
DAT is wat er is gebeurd.

En dat het over naslagen gaat? natùùrlijk gaat het daarover, want nu blijken het ineens GEEN officiële naslagen meer te zijn: alles wat gemaakt wordt door firma's die zich "munthuizen" willen noemen, is voor een echte numismaat huisvlijt; het zijn FANTASIE-ARTIKELEN.....
nauwelijks een muntenforum waardig!

Gooi mij dan maar uit je forum, Jeroen, want hier is iets fundamenteels fout.
marc

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 10 okt 2011, 17:26

@Einstein

Wat je nu allemaal schrijft is volslagen bulshit, ik krijg het idee dat je hoe dan ook gelijk wilt krijgen en als blijkt dat je niet kunt winnen ga je dreigen met de woorden "gooi mij maar van het forum"
Jeroen van mij mag je zijn verzoek inwilligen
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

Einstein
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 10 okt 2011, 17:50

bullshit?
geef ons dan eens de definitie van een "naslag"?
we gaan hier nog lachen...

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 10 okt 2011, 18:07

Einstein, wat jij zegt is met alle respect totale onzin.

Jeroen zegt duidelijk VOLGENS MIJ. Mensen met meer dan 1 hersencel kunnen dan begrijpen dat hij er ook naast kan zitten. Tenzij Jeroen zei dat hij het definitief zeker wist is het volslagen onzin wat je nu vertelt.

Diocol
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Diocol » 10 okt 2011, 18:10

Replica= precies dezelfde vorm als het origineel.
Naslag= Munten die op of na de officiële aanmuntingsperiode weer zijn gemunt.

Ik hoop dat het nu duidelijk is en dit topic op slot kan. :knipoog:

Danny de Munt
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt » 10 okt 2011, 18:15

@Einstein Er word wel zeer duidelijk gesproken over VOLGENS MIJ. Daarin word aangegeven dat Jeroen dit denkt maar niet zeker weet.
Jij loopt te verkondigen dat als een webmaster zecht VOLGENS MIJ dat iedereen er maar van uit gaat dat hij iets anders bedoelt.
En dan lopen te roepen gooi mij maar uit het forum is een beetje zwak vind ik.
Je kan ook zeggen ik kom hier gewoon nooit meer en klaar niet meer inloggen en niet meer laten zien.
ik denk dat er tot nu toe nog geen reden is om je van forum af te gooien ook niet op eigen verzoek.

Als je zelf hier niet meer wenst te komen kan je zelf ook bepalen niet meer in te loggen.
Daar heb je geen webmaster of moderators voor nodig.

Voor de rest lijkt het me verstandig om hier een slotje op te gooien voor dit uit de hand gaat lopen.

Groet Danny
- alles voor de euro uit Nederland.

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 10 okt 2011, 18:29

Ik vind ook dat die opmerking van gooi mij maar eraf dan er lichtjes over is.
Nu nog niet het feit van wat Jeroen zegt of bedoelt, maar ook over het feit dat dit een open forum is, waarop er dus gediscussieerd wordt.
In een discussie moet je ook kunnen toegeven dat je eens fout bent, niemand is perfect en hoe duidelijk je het ook eerst zag, na een discussie kan het zijn dat de andere kant het bij het rechte eind heeft.
En dan toegeven dat je verkeerd bent is toch ook een deel van het leerproces? Je bent nooit te oud om te leren en het is geen schande om eens een discussie te 'verliezen'. Geef gewoon toe dat je hier eventjes op het verkeerde spoor zat en dan kan deze discussie afgesloten worden.

Dit is dan ook zeker geen reden om geen stap meer op dit forum te zetten.

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

Einstein
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 10 okt 2011, 18:45

Jullie hebben gelijk dat ik nogal overdreven reageerde; sorry daarvoor!

Maar wat de discussie zélf betreft, kan ik toch moeilijk zeggen dat ik ongelijk heb?...
Integendeel: jullie bewijzen hier zelf, tot tweemaal toe, dat het géén naslagen zijn:
1) "rtholen" spreekt over penningen,
2) "Diocol" geeft de juiste definitie van een naslag.

Groetjes,
marc

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 10 okt 2011, 19:27

Einstein schreef:Jullie hebben gelijk dat ik nogal overdreven reageerde; sorry daarvoor!

Maar wat de discussie zélf betreft, kan ik toch moeilijk zeggen dat ik ongelijk heb?...
Integendeel: jullie bewijzen hier zelf, tot tweemaal toe, dat het géén naslagen zijn:
1) "rtholen" spreekt over penningen,
2) "Diocol" geeft de juiste definitie van een naslag.

Groetjes,
marc
Ach ja :Bleeh: , hopelijk is deze discussie nu gesloten want dit leidt tot niks...
Maar Marc, hoe zit het met je aangekondigde werk over de Merovingische munten waaraan je werkt? Een erg interessant onderwerp, ook voor op dit forum! Mijn verwachtingen zijn hooggespannen en lijkt me veeeeeel interessanter dan een verhaal over een achteraf gekopieerde munt in een ander metaal dan orgineel, geslagen door een ander dan het orginele munthuis. Of zo :? ...

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 10 okt 2011, 19:48

Mag een een slotje op dit slaapverwekkende topic met deze puberaal verlopende discussie :gniffel:
Ik heb dit setje munten/penningen/metalenschijfjes trouwens ook en ik vind het schitterende replica's...

groeten Koen
Laatst gewijzigd door koenmunten op 11 okt 2011, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 11 okt 2011, 08:51

Ik schrik mij een hoedje dat men denkt dat een webmaster alles zou moeten weten... Grappig, aangezien ik zelf schreef 'volgens mij', maar goed. Zoals ik ook al schreef lopen hier twee verhalen door elkaar en heeft Marc op vele punten zeker wel gelijk als het gaat om een naslag of replica en in welke mataalsoorten, vormen en gewichten die zouden MOETEN worden uitgegeven.

Het feit dat nu blijkt dat het geen officiële naslagen zijn, maar dus blijkbaar van een andere firma staat nu dus vast. OK, maar om dan te zeggen dat het huisvlijt is, is vragen om een reactie, want iedereen weet dat er wel iets meer nodig is om dergelijke werkstukjes te produceren.
Einstein schreef:

marc
Kijk dat is vragen om een reactie en die hoeft niet altijd positief te zijn. Een andere numismaat te quoten of een medewerker van de KNM is geen probleem, maar ook die uitspraken hoeven niet, net als die van een webmaster ;) niet altijd te kloppen. Als ik het goed begrijp mag men (KNM?) dus een gouden tientje naslaan in zilver en een gulden in goud of platina en dan is het een officiële naslag. Kan zijn, maar dan zou ik dat graag ergens terug willen lezen en niet enkel een quote van een erkend numismaat die tegelijk denkt/zegt dat dergelijke munten in een garage kunnen worden vervaardigd. Ik neem toch aan dat men uit veiligheidsoverwegingen dit ergens 'zwart op wit' heeft omschreven.

Als we allemaal proberen een nette discussie te voeren zie ik geen reden om dit interessante topic op slot te gooien, want juist hier leer IK van en ik hoop jullie ook. Ik hoop dan wel dat men het dus netjes houdt en elkaars uitspraken respecteert. Het hele forum onwaardig verklaren en aangeven dat er fundamenteel iets fout zit, vind ik dan ook een beetje jammer, aangezien het hier 1 topic betreft waar je het niet mee eens bent. Maar Marc heeft al duidelijk zijn felle uitspraken ver-excuseerd en dat is voor mij voldoende.

Gr. Jeroen

jezuss
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door jezuss » 11 okt 2011, 10:12

rtholen schreef:Deze penningen zijn inderdaad niet door de KNM geslagen. Maar er zijn genoeg 'munthuizen' die de meest aparte replica's maken waaronder deze.

Of ze al dan niet in edelmetaal vervaardigd zijn, vind ik persoonlijk niet belangrijk m.b.t. het feit of deze wel of geen naslag mogen worden genoemd. Ook zonder de authentieke stempels kan men dus aantoonbaar wel degelijk 'look a likes' produceren.

Trouwens, de Koninklijke Nederlandse Munt, is momenteel de grootste firma, welke de ene na de andere replica/naslag op de markt brengt. Sinds ze de firma ' het Nederlandsche Muntenhuis' te Amsterdam hebben overgenomen is het spreekwoordelijke hek van de dam!
de nederlandse munt heeft 'muntpost' overgenomen.
dat is niet hetzelfde als 'het nederlandse muntenhuis' ...

rtholen
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door rtholen » 11 okt 2011, 11:20

Ok sorry verkeerde naam, het bedrijf zat toch in Elst? (of ben ik nu gek greeny )

Terug naar “Overige penningen”