Penningen (Loosduinen) vs Zwierzina?

Plaats hier berichten over penningen die nog niet in de andere onderdelen zijn benoemd.
Klokkestein
Donateur
Donateur

Penningen (Loosduinen) vs Zwierzina?

Bericht door Klokkestein » 20 feb 2011, 10:26

In mijn verzameling heb ik een vijftiental (draag) penningen. Bijna alle zijn van Koninklijk Vereniging van Nederlandsche Scherpschutters. Deze penningen zijn uitgereikt als prijs op de schietbaan Ockenburgh te Loosduinen/ Den Haag. Er is weinig beschreven over deze penningen, de weinige informatie die ik kan vinden staat op de site van Mevius.
Daar worden ook een drietal penningen aangeboden, echter deze heb ik al in mijn verzamelingen zitten.

Hieronder penningen uit eigen verzameling:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu staat er bij de tekst een verwijzing naar een handboek/ catalogus: W.K.F. Zwierina.

Het boek staat zelfs te koop bij Mevius:

Zwierzina, W.K.F. BESCHRIJVING DER NEDERLANDSCHE, OF OP NEDERLAND EN NEDERLANDERS BETREKKING HEBBENDE PENNINGEN, GESLAGEN VAN 1864 TOT 31 AUGUSTUS 1898. Deluxe reprint 1994 in 3 volumes, cloth, 24.5 x 17 cm., 1116 pages, XXXII plates. Standard reference work to Dutch medals 1864-1898. Het standaard referentiewerk voor Nederlandse penningen van 1864 - 1898. Gewicht: 2,67 kg. € 179,25

Wie van de forumleden kan mij verder helpen: wie is er in het bezit van deze handboeken. Is er ook een digitale versie te vinden? Wie kan wat meer vertellen over deze (draag)penningen? Er is mijn verteld dat ze bij Begeer slagen zijn? Wie heeft er meer informatie? Als er behoefte is kan ik de overige afbeeldingen van deze penningen op het forum plaatsen?

Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Re: Penningen (Loosduinen) vs Zwierzina?

Bericht door Marten van Leerdam » 21 feb 2011, 00:29

Ik heb even gezocht en het boek is beschikbaar in de bibliotheek van het KNM in Utrecht. Als je in de catalogus zoekt op 'beschrijving der Nederlandsche' is het de 3e hit. Het boeknummer is: 21 A 021 01-03

Zie hier voor openingstijden, etc.
http://www.geldmuseum.nl/museum/content/bibliotheek
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 21 feb 2011, 10:14

Zijn dit dan geen medailles?

Een penning heeft toch een andere 'functie'?

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Klokkestein
Donateur
Donateur

Bericht door Klokkestein » 21 feb 2011, 12:53

Munthunter schreef:Zijn dit dan geen medailles?

Een penning heeft toch een andere 'functie'?

Gr. Jeroen

Beste Jeroen,

Dat is een goed punt. Mijn verzameling bestaat uit munten en penningen. Zoals ik al eerder schreef heb ik van een bepaald onderwerp prijspenningen. Aan sommige penningen zitten aanhangsel om te dragen, ik noem dat draagpenning andere medailles. Draagpenningen (zo noem ik ze liever) worden nog steeds gemaakt bij de KNM en Kon. Begeer. Het vervaardigingproces is hetzelfde als die van een penning, de meesten worden geslagen en soms ook gegoten. Historisch gezien gaan de draagpenningen ook ver terug in de tijd en soms zitten er hele zeldzame exemplaren tussen.

Nu de vraag, mogen draagpenningen op dit forum? Misschien moet er een apart rubriek gemaakt worden onder het hoofdstuk penningen?

Mvg,

Hans

verzameldirk
Senior lid
Senior lid

Bericht door verzameldirk » 29 apr 2011, 23:51

volgens mij staat er veel te weinig over penningen en medailles op dit forum, dus plaatsen die draagpenningen of
hoe je ze ook wilt noemen.

groet Dick
verzamelaar van trein munten en penningen, zie mijn treinfoto's
http://www.flickr.com/photos/35830155@N05
member # 856 van de IASAC, The International Association of Silver Art Collectors

dogjudge
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door dogjudge » 29 apr 2012, 13:12

Over het begrip medaille of penning zal altijd wel discussie blijven, hierover heb ik al eerder mijn mening gegeven
Een penning heeft geen mogelijkheid tot bevestiging.
een medaille wel.
Vandaar de aanduiding: LEGPENNING en DRAAGMEDAILLE.

Maar een ieder mag dit op zijn eigen wijze interpreteren.

Bij mijn collectie Kynologische penningen en medailles
in het ,,NUMISMATZ" Kynologisch Penning Kabinet hanteer ik mijn versie.

www.numismatz.nl
KYNOLOGISCH PENNING KABINET
,,NUMISMATZ"

Terug naar “Overige penningen”