aantal geslagen boorgeldmunten SMN, HAL en van Ommeren

Plaats hier berichten over boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld en schoolgeld. Schoolgeld was om mee te leren/oefenen.

Moderators: koenmunten, Arjena3

Is dit een goede manier om numismatische literatuur op het forum te vermelden?

Peiling eindigde op 24 sep 2009, 20:26

Ja! Er is goed naar de bron verwezen!
1
100%
Nee! Je mag alleen het artikel en bron vermelden en men gaat zelf maar zoeken
0
Geen stemmen
Ja! Het is interessant, niet te lang en helder waar het vandaan komt.
0
Geen stemmen
Nee! Laten we het forum niet vervuilen met info die iedereen zelf kan vinden!
0
Geen stemmen
Nee of ja met andere reden, svp reageren of pb'tje sturen
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

aantal geslagen boorgeldmunten SMN, HAL en van Ommeren

Bericht door koenmunten » 25 aug 2009, 20:26

Recent ontdekte ik een interessant artikel over boordgeld. het artikel is van dhr. Boegheim en staat in "De Beeldenaar, 1993-2".
De echte boordgeld liefhebber 'moeten' dit nummer natuurlijk gewoon even nabestellen...
voor de anderen een paar highlights uit voornoemd artikel:

De SMN was de eerste maatschappij die boordgeld uitbracht in 1947 (en ook in de jaren 1948, 1949, 1953, 1957 en 1959 zijn nog SMN munten uitgebracht), de HAL volgde in 1948 en van Ommeren volgde pas veel later (1964 en 1968, het jaartal 1960 dat vaak voor de munten vermeld wordt klopt dus niet).

Voor een totaal overzicht van de uitgegeven munten, jaren en aantallen zie:

http://cid-441b55ca1d04ba72.skydrive.li ... munten.xls (onze forum-bestanden-locatie waar je excell bestandjes en andere bestandjes kunt opslaan; via Jeroen, Jeroen bedankt he!).

De SMN is tot in de jaren 60 doorgegaan met het gebruik van boordpenningen. De HAL heeft er slechts kort mee gewerkt, Van Ommeren een tiental jaren. Opvallend was dat er vrij veel boordgeld penningen gewoon verdwenen. Ze werden als curiositeit meegenomen gingen verloren of bleven in kleding achter.

Nadat tot afschaffing was overgegaan heeft de SMN de nog aanwezige boordpenningen onder personeel en oudpersoneel verdeeld. PHs. van Ommeren heeft de overgebleven penningen omstreeks 1975 bij 's rijks Munt ingeleverd. wat er met de ingewisselde boordgeldpenningen van de HAL is gebeurd is niet bekend.

Tot zover enkele wetenswaardigheden uit het artikel van Boegheim.

Welke boordgeld munten zijn nu het zeldzaamste???
Omdat er zeer veel penningen van SMN uitgebracht zijn waarvan de overgebleven munten verdeeld werden onder personeel zijn die nog zeer gangbaar, met name de kleine eenheden.
Van de 500 cent zijn er maar 20.000 gemaakt, waarvan een deel dus kwijtgeraakt is. Dit is in ieder geval de zeldzaamste SMN munt en voor de verzamelaar van bi-metalen munten een bijzondere! In de jaren 40 zijn er nog niet veel bi-metalen munten uitgegeven voor zover ik weet!

Van de HAL muntjes zijn er dus maar weinig gemaakt, maar 10.000-12.000 per nominatie (zeer eerder genoemde tabel). Het is niet duidelijk wat er mee gebeurd is. Het zijn in ieder geval erg schaarse muntjes, de afgelopen drie jaar heb ik maar twee keer een setje kunnen spotten.

En wat is nou de zeldzaamste boordgeldmunt? Wellicht een van de voornoemde munten van de HAL, maar het kan ook de grootste 250 cent munt van Van Ommeren zijn... daar zijn er namelijk maar 5156 van gemaakt waarvan een behoorlijk deel (aantal onbekend) dus later weer is ingewisseld bij 's Rijks Munt.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 25 aug 2009, 20:42

Het lijkt mij geen enkel probleem op dit hier op het forum te plaatsen.

Of de auteur hier zelf ook zo over denkt betwijfel ik wel enigszins.

Op deze manier is het artikel in grote lijnen ook beschikbaar voor de geïnteresseerden die wellicht het tijdschrift niet zullen aanschaffen.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 25 aug 2009, 20:54

Hoi Jeroen,

Ik denk ook dat het zo moet kunnen, maar ben benieuwd naar de andere reacties. Als men vindt dat ik teveel vermeld heb (echte artikel is trouwens 7 pagina's) dan doe ik dat een volgende keer natuurlijk anders).
Dit is een nummer van een tijdschrift dat nog verkrijgbaar is, echte liefhebber gaan 'm waarschijnlijk gewoon kopen zoals ik de catalogus van Kooij aangeschaft heb die ik via het forum heb leren kennen. Misschien wordt iemand na een paar interessante verwijzingen naar een blad wel gewoon lid. Het kan dus ook extra verkoop opleveren.

En wat doe we met tijdschriften/boeken die niet meer te koop zijn? Als we dat niet zouden kunnen vermelden is dat gewoon vette pech als je bijvoorbeeld 'te laat geboren bent':cry: . Doel van het forum is voor mij ook elkaar helpen door informatie te verschaffen.

Ik zou trouwens wel in mijn ego gestreeld zijn denk ik als een artikel van mij aangehaald zou worden.

Kun jij de link naar het bestand trouwens openen mij lukte het net niet...
Munthunter schreef:Het lijkt mij geen enkel probleem op dit hier op het forum te plaatsen.

Of de auteur hier zelf ook zo over denkt betwijfel ik wel enigszins.

Op deze manier is het artikel in grote lijnen ook beschikbaar voor de geïnteresseerden die wellicht het tijdschrift niet zullen aanschaffen.

Gr. Jeroen

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 28 aug 2009, 21:57

Wanneer jezelf het artikel een beetje samenvat en eigen bewoordingen neemt breekt het geen auteursrecht.

Terug naar “Boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld, schoolgeld, gevangenisgeld”