plantagegeld Nederlands Indie

Plaats hier berichten over boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld en schoolgeld. Schoolgeld was om mee te leren/oefenen.

Moderators: koenmunten, Arjena3

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 17 mei 2010, 22:07

En de valse is... inderdaad de vijfhoekige van Hessa. Token is niet scherp, letters inderdaad wat lomp, sterretjes kloppen niet helemaal.
Is trouwens wel een mooie vervalsing, die qua uitvoering behoorlijk dicht tegen een echte aan zit.

De driehoekige linksonder is inderdaad ook een aparte, lijkt wellicht vals door de rare stukjes in de rand maar deze slag/variant is toch echt.
Wat wel apart is aan deze token is dat ie roodkoper is en die variant staat nog niet in het boek van Lansen (wel geelkoper, nikkel en cupro-nikkel). Dat zegt op zich nog niets want er worden toch nog regelmatig nieuwe types/varianten gevonden die toch alle echtheidskenmerken hebben. Deze driehoek is door Ad Lansen trouwens als echt beoordeeld en mocht er nog eens een herdruk komen wordt ie toegevoegd.
Tja en helemaal zeker weetje het nooit, de chinezen kunnen tegenwoordig alles maken... nog echter dan de echte.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 17 mei 2010, 22:13

yeah, ik had het goed met zelfs een goed argument :lol:

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 17 mei 2010, 22:24

koenmunten schreef:De driehoekige linksonder is inderdaad ook een aparte, lijkt wellicht vals door de rare stukjes in de rand maar deze slag/variant is toch echt.
Wat wel apart is aan deze token is dat ie roodkoper is en die variant staat nog niet in het boek van Lansen (wel geelkoper, nikkel en cupro-nikkel). Dat zegt op zich nog niets want er worden toch nog regelmatig nieuwe types/varianten gevonden die toch alle echtheidskenmerken hebben. Deze driehoek is door Ad Lansen trouwens als echt beoordeeld en mocht er nog eens een herdruk komen wordt ie toegevoegd.
Mij doet ie sterk denken aan een verbeterde uitgave van de valse plantage munten, die ik - oh schande - in grote hoeveelheden naar NL zond eind 90'er jaren. Ik heet geen Lanssen, dus mijn oordseel heeft een waarde van 0.
Helaas is Londoh overleden, na een kort ziekbed, op 16 februari 2011.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 18 mei 2010, 22:42

londoh schreef:
Mij doet ie sterk denken aan een verbeterde uitgave van de valse plantage munten, die ik - oh schande - in grote hoeveelheden naar NL zond eind 90'er jaren. Ik heet geen Lanssen, dus mijn oordseel heeft een waarde van 0.
Nou ja zeg in valse muntjes handelen... :lol: Nou Lon wees gerust deze komt niet uit die partij. Ik heb een paar jaar geleden eens de mazzel gehad een bakje te kunnen kopen met een hoop plantagemuntjes,
weliswaar veel dezelfde 15x soengai Serbangan e.d. en niet allemaal goede kwaliteit maar wel echte, ook allerlei instempelingen van Silau e.d.

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 18 mei 2010, 22:52

koenmunten schreef:
Nou ja zeg in valse muntjes handelen... :lol: van Silau e.d.
De transactie is indertijd ongedaan gemaakt. Ik ben nou eenmaal niet zo slim dat ik vals van echt kan onderscheiden, daarom doe ik nou ook maar een gok, ik zou m niet kopen :lol:

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 20 jul 2010, 18:06

Afbeelding

Ik kwam deze op het net tegen, die lag in een tentoonstelling bij de B.I. te Ternate

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 06 aug 2010, 14:33

He Londoh.

Ik zag deze laatste reactie van je nu pas, dank je wel die afbeelding heb ik volgens mij
nog niet op de site staan. Dat is de enigste token van de Molukken... voor zover bekend. Ik voeg 'm toe OK?
Stond er niet toevallig oog een plaatje van de andere kant van de munt op?
Daar zou "goed voor 1 gulden" op moeten staan...

groeten Koen

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 06 aug 2010, 20:27

Ik heb deze van een blog over Ternate, zo lag ie op de tentoonstelling. N.a.v. van die tentoonstelling is er een grote zoektocht naar deze tokens ontstaan. Ik heb trouwens nog een aandeel liggen van deze Rotterdam – Batjan Cultuurmaatschappij en ben zelf 2 jaar geleden op dat eiland geweest. Er zijn nog restanten van deze cultuurmaatschappij over. Ik heb daar voor het eerst vanille zien groeien.

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 06 aug 2010, 21:30

Zei er iemand Gulden? :wink:

Groet, Robin.
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 06 aug 2010, 23:16

r.veldema schreef:Zei er iemand Gulden? :wink:

Groet, Robin.

hahaha lol echt waar ja, gulden...
Zie mijn site, pagina Nederlands Indie, bij de Molukken, op de keerzijde van de 'plantagetoken van Londoh' staat goed voor 1 gulden maar daar heb ik alleen maar een heel beroerd plaatje van dus ik ben nog op zoek naar een betere...

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 07 aug 2010, 00:38

@Koen,

Prijzen zal ik vast ook wel beroerd van worden?!

Floris van der Bas (uitbater van de inmiddels overleden website 'de gulden') heeft er een aantal jaren terug 1 kunnen kopen bij Schulman..hij heeft me niet verteld voor hoeveel).

Ik droom nog ff vrolijk verder :wink:

Groet, Robin.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 07 aug 2010, 04:40

Er zullen er een aantal op de markt komen, want naar aanleiding van een tentoonstelling in het gebouw van de Bank Indonesia te Ternate is men gaan zoeken en heeft men het een en ander gevonden in de Noord - Molukken.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 07 aug 2010, 10:20

Mocht je er iets van horen Londoh, laat je het ons even weten...

ca. een jaar geleden stond er 1 op de site van Schulman, maar ik was net te laat. Dus voorlopig moet ik het nog een tijdje doen met afbeeldingen van internet (net zoals met veel andere plantagetokens op mijn site...).

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 07 aug 2010, 10:28

OK Koen,

Delen we de prijs...en dan zagen we hem heel voorzichting in de op de kant door :wink:
De guldenkant voor mij en de andere voor jou :lol:

Groet, Robin

Oh Koen nog gelecitifeerd met je Leeuwendag...en een extra vet en mals schaap voor je vandaag :wink:

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 07 aug 2010, 10:43

r.veldema schreef:OK Koen,

Delen we de prijs...en dan zagen we hem heel voorzichting in de op de kant door :wink:
De guldenkant voor mij en de andere voor jou :lol:

Groet, Robin

Oh Koen nog gelecitifeerd met je Leeuwendag...en een extra vet en mals schaap voor je vandaag :wink:
Ok dat komt helemaal goed! En anders wil ik graag twee hele mooie scans van je hebben voor mijn site!

Bedankt voor de felicitaties!
Ik vier het beperkt dit jaar, maar hopelijk breekt de zon nog effies door en wordt het veeen mooie dag. Vanmiddag en vanavond komt er nog wel wat bezoek...

Londoh
† in memoriam †

Re: plantagegeld Nederlands Indie

Bericht door Londoh » 26 aug 2010, 12:15

Plantage stichting

Ik kwam op het net een interessante site over plantages in West-Java tegen van de stichting SITFA. “De stichting heeft tot doel de geschiedenis te achterhalen van familie- thee- en kina-ondernemingen op West-Java: Parakan- Salak, Sinagar, Panoembangan, Waspada, Goenoeng Mas, Ardja Sari, Gamboeng, Malabar, Taloen en Negla” Heeft weliswaar weinig met het geld der plantages te maken, echter je weet maar nooit. Hier de link

http://theefamiliearchief.homestead.com ... nials.html

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 26 aug 2010, 15:24

londoh schreef:Plantage stichting

Ik kwam op het net een interessante site over plantages in West-Java tegen van de stichting SITFA. “De stichting heeft tot doel de geschiedenis te achterhalen van familie- thee- en kina-ondernemingen op West-Java: Parakan- Salak, Sinagar, Panoembangan, Waspada, Goenoeng Mas, Ardja Sari, Gamboeng, Malabar, Taloen en Negla” Heeft weliswaar weinig met het geld der plantages te maken, echter je weet maar nooit. Hier de link

http://theefamiliearchief.homestead.com ... nials.html
He Londoh, bedankt, interessant. Vraag me wel af hoe up-to-date de site nog is want de meeste info lijkt van 2008... en of de site dus nog een beetje leeft.
Maar daar gaan we achter komen want ik ga ze even een mailtje sturen over het fenomeen plantagegeld. Op een beperkt aantal van de op die site genoemde plantages is er plantagegeld in omloop geweest en wellicht weten ze dat nog niet...

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 26 aug 2010, 15:34

koenmunten schreef: He Londoh, bedankt, interessant. Vraag me wel af hoe up-to-date de site nog is want de meeste info lijkt van 2008... en of de site dus nog een beetje leeft.

Ach Koen, historische info uit 2008 lijkt me in 2010 nog even actueel als op het moment dat deze werd gepubliceerd. :D Overigens zit er in het geven van de link een behoorlijke portie eigenbelang. Ze hadden namelijk een boekrecensie op mijn blog gelinkt.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 26 aug 2010, 16:17

londoh schreef:
koenmunten schreef: He Londoh, bedankt, interessant. Vraag me wel af hoe up-to-date de site nog is want de meeste info lijkt van 2008... en of de site dus nog een beetje leeft.

Ach Koen, historische info uit 2008 lijkt me in 2010 nog even actueel als op het moment dat deze werd gepubliceerd. :D Overigens zit er in het geven van de link een behoorlijke portie eigenbelang. Ze hadden namelijk een boekrecensie op mijn blog gelinkt.
Tja zo gaat dat he, ik heb ze via het gastenboek gewezen op het fenomeen plantagegeld en mijn site. Voor hen wellicht nuttige info en wie weet levert het voor mij ooit ook nog iets op :D

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 08 sep 2010, 10:27

Hi Koen,

Ik heb bij een stukkie over de "Heren van de Thee" een link naar jouw site ingebouwd :wink:

http://blog.londoh.com/item/2085#more

Ik vind het jammer dat het een plaatjessite is met weinig informatie, maar ja dat heb ik wel meer gezegd. Als je het geheel zou uitbreiden met plaatjes van plantages en informatie over plantages dan zou je een veel groter publiek trekken dan de droogkloten die munten verzamelen.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 08 sep 2010, 12:06

londoh schreef:Hi Koen,

Ik heb bij een stukkie over de "Heren van de Thee" een link naar jouw site ingebouwd :wink:

http://blog.londoh.com/item/2085#more

Ik vind het jammer dat het een plaatjessite is met weinig informatie, maar ja dat heb ik wel meer gezegd. Als je het geheel zou uitbreiden met plaatjes van plantages en informatie over plantages dan zou je een veel groter publiek trekken dan de droogkloten die munten verzamelen.

Ok dat is mooi dank je wel. Het is nu inderdaad een site met plaatjes en veel informatie over munten. Ik ga in ieder geval op een gegeven moment ook afbeeldingen van de plantages e.d. toevoegen (ik heb er al een aantal verzameld), maar ga daar vooralsnog nog geen grote lappen tekst over schrijven (heb ik ook nog te weinig informatie over). Door prive-omstandigheden de laatste maanden nauwelijks aan het verder uitbouwen van de site toegekomen, zal oktober/november worden voordat er weer rust in de tent is,

groeten Koen

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 21 dec 2010, 20:36

Vandaag heb ik een 10 cents token van de plantage Tanah Radja ontvangen. Daarmee is de serie bijna compleet (zie onderstaande scan). De tokens van deze plantage vallen op door de speciale driehoekige vorm:
1 dollar met pengaten, een dollar reis met doorboring en van roodkoper resp. geelkoper, en de meer zeldzame waarden van 10 en 20 cents. Ik ben alleen nog op zoek naar een 1/2 dollar en een dollar zonder pengaten... wie me aan een van deze munten kan helpen krijgt als bonus een grote reep chocolade :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 15 jan 2011, 11:41

Twee plantage munten van Soengy Diskie Estate:

Deze tabaksplantage, bestaande uit nog twee andere ondernemingen, namelijk Timbang Langkat en Soengei Pekaran, was gelegen in de Residentie oostkust van Sumatra. Periode uitgifte tokens: 1890 - 1912.
Afbeelding
LaWe 394, 50 cents geelkoper, 35 mm. (RR)
en
LaWe 387, 1 dollar roodkoper, 38 mm. (RR)
Afbeelding
Deze munten zijn geslagen in verschillende materialen, geelkoper, roodkoper, brons, cupro nikkel, tin (dollar), aluminium (50 cents) en zelfs een zilveren proef van de dollar schijnt het... dus behoorlijk wat varianten.
Ik ben nog op zoek naar een 25 cents munt dus als iemand die een keer voorbij ziet komen, geef even een seintje :idea:

Dit weekend een nieuwe token aan deze familie kunnen toevoegen:
LaWe 395a, 50 cents geelkoper, 35 mm., met onder de fifty cents in kleine letters Lauer Nurnbg., de naam van de Duitse fabrikant L. Chr. Lauer uit Nurnberg:
Afbeelding

peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 » 05 aug 2011, 11:42

Gewoon omdat ik er nieuwsgierig naar ben maar rouleerde er op de plantages in Indië alleen muntgeld of werden er ook biljetten gebruikt?
Peter Paul
verzamelaar van wereldmunten

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 05 aug 2011, 12:00

peterpaul31 schreef:Gewoon omdat ik er nieuwsgierig naar ben maar rouleerde er op de plantages in Indië alleen muntgeld of werden er ook biljetten gebruikt?
Peter Paul
Er waren ook een aantal plantages met biljetten, maar die zijn nu extreem zeldzaam en duur.
Wat je ziet zijn meestal vervalsingen.
Het is me nog nooit gelukt om een echte te bemachtingen...

Terug naar “Boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld, schoolgeld, gevangenisgeld”