Testbiljetten De Nederlandsche Bank N.V.

Plaats hier berichten over boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld en schoolgeld. Schoolgeld was om mee te leren/oefenen.

Moderators: koenmunten, Arjena3

ostara-nl Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Testbiljetten De Nederlandsche Bank N.V.

Bericht door ostara-nl » 01 dec 2014, 17:04

DSC03291.JPG
DSC03292.JPG
Ik heb ongeveer 1 1/2 jaar geleden in een bericht gevraagd of het mogelijk
was om onder bovenstaande noemer iets over testbiljetten te plaatsen.
Ik heb daar jammer genoeg geen antwoord op gekregen, dus ik plaats
vandaag maar de foto over deze testbiljetten.

In 2005/2006 is er binnen de bank gedurende 8 maanden door 350 medewerkers een test met 18 verschillende test biljetten
uitgevoerd. 8 maanden lang wisselden ze met elkaar de biljetten om zo de beste biljetten over te houden.
In December is de proef afgerond om tot slot de allersterkste te kunnen kiezen.
De 18 testbiljetten zijn voorzien van verschillende laklagen, waaronder ook een polymeer biljet (deze kwam als beste uit de test).
Het polymeer biljet viel af ivm de nadelen die ze op de sorteermachines veroorzaakten.

De testbiljetten lijken qua uiterlijk op elkaar, het verschil zit oa in de papiersoort dik of dun en de verschillende laklagen.
Er is ook een biljet met afgeronde hoeken. Van alle 18 biljetten heb ik geen foto, wel ongeveer 9 stuks ( voor-/en achterzijde).

Veel plezier met dit lees-/en kijkvoer.

Ostara-nl
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verzamelaar van Bankbiljetten/Munten Nederland/Ned.Indie. Schoolgeldbiljetten/Rekenmunten/Euro.

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: Testbiljetten De Nederlandsche Bank N.V.

Bericht door Stephan O » 02 dec 2014, 07:29

Leuke informatie, en leuk om de foto's hiervan te zien.

Het materiaalverschil is op de foto's lastig/niet te zien, misschien kan je deze(als je het weet) erbij vermelden.
Grappig om te zien dat er ook biljetnummers zijn gebruikt, wat me wel opvalt is dat de Letters bij alle biljetten van beide nummers verschillen.

En op de hierboven geplaatste foto komen de gehele cijfers niet overeen... :thuink: maar daar ging de test binnen de KNM niet om ;)

Nogmaals; Leuk om te lezen :thumb up:

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 02 dec 2014, 09:58

Kun je ook wat meer achtergrondinformatie geven? Waarom ging de Nederlandse Bank biljetten testen, we hadden de eurobiljetten toch al? En wat is er met de testresultaten verder gedaan?

ostara-nl Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door ostara-nl » 02 dec 2014, 19:49

Hallo, ik plaats nog wat achtergrond informatie.

Even terug komende op je vraag:

De bank heeft de test uitgevoerd ivm de nieuwe Eurobiljetten waarvan de € 5,00 en € 10,00 nu verschenen zijn.
Deze tests dragen er toe bij dat de nieuwe Eurobiljetten langer mee gaan ten opzichte van de oude eurobiljetten.

Ostara-nl.
Verzamelaar van Bankbiljetten/Munten Nederland/Ned.Indie. Schoolgeldbiljetten/Rekenmunten/Euro.

Terug naar “Boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld, schoolgeld, gevangenisgeld”