Konzentrationslager - Money order

Plaats hier berichten over boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld en schoolgeld. Schoolgeld was om mee te leren/oefenen.

Moderators: koenmunten, Arjena3

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Konzentrationslager - Money order

Bericht door SnakeDoc » 29 jan 2014, 12:50

Ik koop nog wel is impulsief wat op Ebay, gewoon omdat het er interessant uit ziet. Zo ook dit papiertje.

Kan iemand mij hier misschien iets meer over vertellen? Ik weet niet meer dan de Engelse beschrijving (die eigenlijk al een hoop zegt):

Money order for Auschwitz prisioner sent from Litzmannstadt

Afbeelding
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Re: Konzentrationslager - Money order

Bericht door peterpaul31 » 29 jan 2014, 14:51

Zo te zien is dit het stuk voor de ontvanger van een postwissel waarmee de ontvanger bij het postkantoor zijn geld op kon halen. Hoe realistisch dit was voor genoemde Stanislaw Piesiak weet ik niet. Hij moet in ieder geval één van de vele politieke Poolse gevangenen zijn geweest van de Nazi's. Oorspronkelijk was dat ook de bedoeling van het kamp, het opsluiten van ongewenste politieke elementen uit de Poolse samenleving. Vanaf september 1941 beginnen pas de eerste massa exterminaties. Deze wissel is gedateerd van een half jaar ervoor.

Wat mij dan intrigeert is wie deze man was, wat er met hem is gebeurd en waarom hij in het kamp zat. Ik heb flink zitten zoeken maar ben niet verder gekomen dan dat er inderdaad een gevangene met nummer 3367 uit de buurt van Krakau in Auschwitz heeft gezeten.

http://en.auschwitz.org/m/index.php?opt ... &Itemid=31

nog eentje. Helaas heeft deze persoon het kamp zeker niet overleefd
http://imagemuseum.gietl-verlag.de/bild ... 6-592.html
verzamelaar van wereldmunten

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 29 jan 2014, 19:07

Dank voor je bericht en je info. Hoe kom je er trouwens bij dat het om een Politieke gevangene zou gaan?

Ik zie inderdaad verder weinig informatie bij zijn naam staan.

Ik kocht samen met 'Money Order' ook 2 oude brieven, verzonden vanuit Auschwitz en Dachau.

Z danych zawartych w dokumentacji transporów do KL Auschwitz z Lublina Kowalczyk, Kazimierz
b.1914-04-30 (Lublin), camp serial number:23525, profession:pomocnik piekarza, remarks:+ 30.10.1942 w Auschwitz

Dit is er over die persoon van Auschwitz te vinden. Ik neem aan dat de Remarks+ staat voor zijn overlijdensdatum, toch?
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 29 jan 2014, 20:47

Dit is een ontvangstbewijs van het postkantoor waar iemand destijds 15 D mark gestort heeft voor de ontvanger ( in het concentratiekamp )

met andere woorden: ik doe een money transfer naar jou, ik krijg dit als stortingsbewijs.

of de ontvanger het ooit heeft ontvangen.......

Terug naar “Boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld, schoolgeld, gevangenisgeld”