Huwelijkspenning eind 16de eeuw

Plaats hier berichten over historiepenningen. Deze werden uitgegeven ter gelegenheid van een historische gebeurtenis.
Jan W
Donateur
Donateur

Huwelijkspenning eind 16de eeuw

Bericht door Jan W » 22 jan 2012, 16:25

Als verzamelaar kom je in de loop der jaren heel wat dingen tegen die na een tijdje in een sigarenkistje verdwijnen. Zo ook allerlei rekenpenningen en speelmunten. Zo nu en dan is het leuk om eens even door zo'n kistje te snaaien en, met de hulp van internet, erachter te komen wat het nu allemaal precies is.

Het blijkt dat deze penning een zogenaamde huwelijkspenning is. In een boekje uit 1867 (welke op internet te vinden is) viel te lezen dat het in de tweede helft van de 16de eeuw en het begin van de 17de eeuw mode was om penningen te slaan ter ere van een huwelijk. Deze penning stond daar ook in beschreven.

Afbeelding
Omschrift: MARIVS : CARDVINVS . METILDA . VAN . OS
Afbeelding
Omschrift: HOSTI : QVA : SERVANDA : NON . AMICO : FRANGENDA

Over Marius Carduinus en Metilda van Os is verder niets bekend volgens het boekje uit 1867. De oorsprong wordt wel gezocht in Vlaanderen of Brabant. Wellicht dat iemand op deze site in genealogiën is geïnteresseerd en wel weet of deze familie nog bestaat?
Ik weet niet of dit soort penningen veel waarde hebben en of er veel verzamelaars van zijn. Ik hoop wel dat iemand anders nog wat kan toevoegen over dit specifieke onderwerp.

andres
Senior lid
Senior lid

Re: Huwelijkspenning eind 16de eeuw

Bericht door andres » 22 jan 2012, 17:38

Kan er aan toevoegen dat deze huwelijkspenning , blijkbaar ergens bij de voordeur van het stulpje van het bruidspaar ,gespijkerd heeft gezeten.
een oude gewoonte om de boze geesten en ander slecht volk te weren.

Huwelijkspenningen zijn volgens mij van alle tijden , hierbij een penning van Alex & Maxima.

Afbeelding
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

jezuss
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door jezuss » 17 feb 2012, 11:10

de voorkant en achterkant lijken mij van verschillende penningen te zijn...

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 17 feb 2012, 11:52

Dat is het niet. Het is dezelfde penning. Zie ook http://www.numisbel.be/1867_14.pdf op bladzijde 342.
Ik ben wel benieuwd waar jij je aanname op doet?

jezuss
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door jezuss » 17 feb 2012, 12:59

ik bedoel de foto van de penning van willem-alexander die boven mijn commentaar staat...

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 17 feb 2012, 13:10

OK. Geeft me wel mooi de gelegenheid om de link te plaatsen naar de Revue de Numismatique Belge. Die zijn allemaal online te vinden.

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 17 feb 2012, 13:31

jezuss schreef:de voorkant en achterkant lijken mij van verschillende penningen te zijn...
Ja, goed gezien jezuss

combinatie van 2 huwelijks penningen :D
achterzijde is de huwelijks penning van Juliana & Bernard
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 08 aug 2014, 13:11

Nu Google meer boeken scant kwam ik een andere, vroegere, catalogus tegen waarin deze penning ook vermeldt wordt: http://books.google.nl/books?id=1T4GAAA ... os&f=false

Deze catalogus is in 1825 uitgebracht als:

Handleiding voor verzamelaars van Nederlandse Historiepenningen, bevattende eene beschrijving van een aanzienlijk aantal Nederlandse leg- of rekenpenningen, welke in de penningwerken van Bizot, van Loon, en van Mieris niet worden vermeld.

Door G. van Orden

Correspondent van de Tweede klasse van het Koninklijk Nederlandsch Instituut van Kunsten en Wetenschappen. Lid van de Maatschappij van Letterkunde te Leyden, enz. enz.

Ondanks het ouderwetse taalgebruik nog verrassend goed te lezen werk.

Ook wordt de penning aangegeven in de catalogus van Van Gelder uit 1846: http://books.google.nl/books?id=aD1TAAA ... os&f=false

Deze catalogus is in 1846 uitgebracht als:

Catalogus van het Penning- en Muntkabinet, nagelaten door den wel-edelen heer P. Schmidt van Gelder te Zaandam.

Misschien is dit nog wel een voorvader van Enno van Gelder van het KNMP? In ieder geval had deze man bij zijn dood op 80-jarige leeftijd een fantastische verzameling opgebouwd. Niet alleen van penningen maar zeker ook van provinciale munten. Die lijst is achterin de catalogus te vinden.

Grappig is dat G. van Orden in zijn catalogus onder meer de heer van Gelder dankt voor zijn inbreng. Waarschijnlijk is de in zijn catalogus van 1825 vermelde huwelijkspenning degene die van Gelder in zijn collectie had.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 14 feb 2017, 13:46

Vandaag een reactie gekregen van de firma Laurens Schulman. Zij verwezen ook naar de eerder genoemde boeken maar wisten ook te vertellen dat dit inderdaad een huwelijkspenning of jeton is die te dateren valt rond 1586.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 14 feb 2017, 15:50

Jan W schreef:dat dit inderdaad een huwelijkspenning of jeton is die te dateren valt rond 1586.
Wel geen groot zilverstuk Jan maar best interessant. :thuink:
ik vond deze wel een mooie bijdrage van andres.
andres schreef:blijkbaar ergens bij de voordeur van het stulpje van het bruidspaar ,gespijkerd heeft gezeten.
een oude gewoonte om de boze geesten en ander slecht volk te weren.
.
Misschien is het best mogelijk dat deze penningen eerst werden gewijd door de plaatselijke pastoor of dominee, ja de mensen waren zeer gelovig die tijden als "God" daar nog eens zijn zegen en bescherming
kon aan toevoegen dat betekende voor die mensen heel wat.
Groeten Luc. :D
PS: Jan bedankt dat je je sigarenkistje hebt open gedaan, eindelijk een beetje actie op het forum, misschien zijn er nog leden die een "schoendoos" hebben waar dat er toch iets leuks in zit. :thumb up:

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 15 feb 2017, 09:30

Ja Jan, bedankt dat je in 2012 je sigarenkistje hebt opengedaan om in 2017 het forum op te leuken. :knipoog:

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 15 feb 2017, 10:02

Koevoets numismatics schreef:Ja Jan, bedankt dat je in 2012 je sigarenkistje hebt opengedaan om in 2017 het forum op te leuken. :knipoog:
:knipoog:

Is eigenlijk te danken aan de firma Laurens Schulman waar ik een nieuwsbrief van ontving met als hoofdonderwerp huwelijkspenningen. Heb ik ze gelijk maar een mailtje met mijn vraag retour gestuurd. Over de penning zeiden ze ook nog: Helaas is uw penning wel in een zeer slechte staat.

Ik beschouw dat laatste maar als een "alternative fact". :lach:

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 15 feb 2017, 14:29

Koevoets numismatics schreef:a Jan, bedankt dat je in 2012 je sigarenkistje hebt opengedaan om in 2017 het forum op te leuken.
ja eigenlijk wel grappig, ik heb gewoon gereageerd zonder naar de datum te kijken. :dizzie: moet kunnen denk ik :lach:
Groeten Luc. :D

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 15 feb 2017, 14:57

Op de site van Schulman staan diverse huwelijks-/familiepenningen:
http://www.laurensschulman.nl/collectie ... epenningen
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Melcoins
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 15 feb 2017, 15:25

Jan W schreef:
Koevoets numismatics schreef:Ja Jan, bedankt dat je in 2012 je sigarenkistje hebt opengedaan om in 2017 het forum op te leuken. :knipoog:
:knipoog:

Is eigenlijk te danken aan de firma Laurens Schulman waar ik een nieuwsbrief van ontving met als hoofdonderwerp huwelijkspenningen. Heb ik ze gelijk maar een mailtje met mijn vraag retour gestuurd. Over de penning zeiden ze ook nog: Helaas is uw penning wel in een zeer slechte staat.

Ik beschouw dat laatste maar als een "alternative fact". :lach:
Ha JanW,

Weer een leuke.
Mogelijk heb je de link naar Dugniolle 3127 al? http://www.dugniolle.com/dugniolle3102-3200.html

De tekst en afbeelding daar wijken af van jouw exemplaar: 'Mensia van Os' ipv 'Metilda van Os'.

Wel is het wapen goed te zien. Helaas geen duidelijk ossen daarin...

In een andere publicatie wordt het verband van "Carduinus" met 'Distel' gelegd. Toch geen distel boven de helm, maar een vreemde vogel...

Levert de spreuk nog iets op? De betekenis kan ik nog niet helemaal plaatsen.

Kijk nog even verder.

NB onder het wapen staat geen datum??

Mvgr,

Mel

Terug naar “Historiepenningen”