papier of polymeer

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.

Mijn verzamelvoorkeur gaat uit naar

Papier
20
30%
Polymeer
2
3%
Geen voorkeur
14
21%
Geen mening/verzamel geen bankbiljetten
30
45%

Aantal stemmen : 66

Volgers: Ilosab, stevenbron, Patrickp_nl

papier of polymeer

Berichtdoor surbe » 14 Mrt 2011, 19:55

naar aanleiding van Herman's knutseltopic, viewtopic.php?f=5&t=6231#p58934 leek het me wel intressant om eens de meningen te peilen wat de verzamelaar nu vind van polymeer

wikipedia schreef:Polymeerbiljetten zijn bankbiljetten die van polymeerpapier gemaakt zijn. Dit is geen echt papier maar een dun vel polypropeen. Het voordeel van polymeerpapier is dat het moeilijker te vervalsen is en dat de biljetten veel langer meegaan dan papieren geld. Vaak hebben polymeerbiljetten een afbeelding die voor een deel doorzichtig is.

De techniek werd in de jaren tachtig ontwikkeld door de Reserve Bank of Australia, de Universiteit van Melbourne en de Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation. De eerste Australische polymeerbiljetten kwamen in 1988 in omloop. Sindsdien zijn elf munteenheden volledig overgestapt op polymeerbiljetten. Dit zijn de Australische dollar, de Bermuda-dollar, de Bruneise dollar, de Cookeilandendollar, de Nicaraguaanse dollar, de Nieuw-Zeelandse dollar, de Papoea-Nieuw-Guinese Kina, de Roemeense leu en de Vietnamese Dong. Daarnaast heeft een groot aantal landen een deel van haar biljettenserie op polymeerpapier laten drukken. Hierbij gaat het vaak om de kleine coupures.

De Roemeense leu en de Bulgaarse Lev zijn de enige Europese munteenheden waarvan polymeerbiljetten in omloop zijn.

overigens bestaat een biljet de Isle of Man uit 1983 wat gemaakt is van Bradvek, wat ook een soort polymeer schijnt te zijn, dus of wikipedia het helemaal bij het rechte eind heeft?

Dus.... Waar gaat jou verzamelvoorkeur naar uit, en wat is je mening over polymeer bankbiljetten t.o.v. papier?

voorbeeldje:
AfbeeldingAfbeelding
(klik om te vergroten, er zit nog een plastic hoesje omheen, hoort er niet bij ;-))
Laatst gewijzigd door surbe op 14 Mrt 2011, 20:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Verzamelaar van bankbiljetten.
Gebruikers-avatar
surbe
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Re: papier of polymeer

Berichtdoor Ilosab » 14 Mrt 2011, 20:08

Papier gestemd. Het heet niet voor niets papiergeld. We zijn toch papiergeldverzamelaars en geen plasticcgeldverzamelaars?

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 
eBay: http://

Berichtdoor Munthunter » 14 Mrt 2011, 20:47

Ik heb ook geen voorkeur, makkelijk gezegd aangezien ik enkel de Nederlandse guldenbiljetten verzamel. Waarom dan geen voorkeur? Net als Herman heb ik ook meer op met het grafische van het biljet dan het materiaal waarvan deze is gemaakt. Wetende dat er inmiddels hele mooie polymeerbiljetten zijn uitgegeven!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: www.ebay.nl/usr/munthunter

Berichtdoor leon voorn » 14 Mrt 2011, 23:15

ik vind plastic zo goedkoop en nep aandoen :roll:
collector of world coins and banknotes
see you at muntmanifestatie--houten :wave:
Gebruikers-avatar
leon voorn
Senior lid
Senior lid

Nationale vlag:
Philippines Philippines 

Berichtdoor Stephan O » 04 Jun 2014, 14:19

Gezien de nieuwsberichten de laatste tijd speelt deze discussie misschien alleen nog maar meer.
Ook al hoor ik er niet heel veel over op dit Forum.

Ik heb geen voorkeur voor het materiaal... maar ik verzamel ook geen biljetten.
Wel heb ik nog een artikel gevonden over 'polymeergeld' en haar ontwikkelingen:

Centralbanking.com

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 179/368 CC (48,6%) + 157/335 'Normaal' (46,9%) Totaal: 336/703 stuks (47,8%)
ForumLid: #1080
Winnaar van de niet gespeelde munthunter-WK 2014 voetbalpool
Derde in de munthunter-EK 2016 voetalpool
Vijfde in de munthunter-Vrouwen EK 2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
Stephan O
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor stevenbron » 09 Jun 2014, 06:48

Ik vind polymer geld schitterend maar vooral als het nog UNC is. Als het vaak gevouwen en vies is, lijkt het nergens meer op en vind ik het lelijker dan oud papiergeld.
Mijn persoonlijke bankbiljettensite: stevenbron.nl
Ik verzamel: wereldbiljetten, polymer en commemorative.
Gebruikers-avatar
stevenbron
Nieuw lid
Nieuw lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Stephan O » 10 Jun 2014, 08:18

Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit polymeer biljetten in handen gehad dus kan ik niet zeggen wat ik er van vind.

(ik kom er achter dat het artikel uit mijn vorige post niet te bereiken is via de link, iets met inschrijving voor een maand gratis proberen. Daarom even een link van de Google zoekfunctie. Als je de eerste link van de lijst aanklikt kom je wel bij het artikel.)

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 179/368 CC (48,6%) + 157/335 'Normaal' (46,9%) Totaal: 336/703 stuks (47,8%)
Gebruikers-avatar
Stephan O
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Jan W » 10 Jun 2014, 09:47

In Canada gebruiken ze ook polymeer biljetten. Het is heel apart als je deze biljetten voor het eerst in handen hebt. Ze zijn heel glad en deels doorzichtig door het plastic. Maar ze zijn ook heel stevig, je kunt er met je volle gewicht aanhangen en ze gewoon mee wassen in de wasmachine. :knipoog:
Het zal mij benieuwen wat de rekensom wordt als je dit soort biljetten vergelijkt met bijvoorbeeld onze eurobiljetten. Hoeveel meer kost het om polymeerbiljetten te maken versus hoeveel langer gaan deze biljetten mee t.o.v. de reguliere biljetten. Het zou me niet verbazen als polymeer biljetten goedkoper zijn. En gezien de enorme hoeveelheden biljetten zou dat best wel eens om grote bedragen kunnen gaan.
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Stephan O » 10 Jun 2014, 09:57

Wat ik in de meeste artikelen over de invoer van polymeer biljetten tegenkom is dat ze 2,5 keer langer meegaan dan de 'papieren' variant.

(topics: Plastic biljetten in Engeland, Plastic biljetten in Schotland, Nieuwe biljetten Canada)

Gr, Stephan
Gebruikers-avatar
Stephan O
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Patrickp_nl » 24 Aug 2014, 13:29

Leuke pol en topic!
Laat mij een retorische vraag stellen: Wat is papier dan?

Papier is in mijn eigen woorden, een massa die gedroogd is, na te zijn uitgestreken op een vlakke ondergrond, al dan niet met verdikkingen of dunnere delen (ivm Watermerk). Die zich kenmerkt om gemakkelijk een boodschap over te brengen, doordat verf en inkt zich er gemakkelijk aan hechten.
De samenstelling van de massa (ook wel pulp genoemd) is divers. Van zeer veel hout of cellulose (niet te verwarren met cellulitis :wtf: ) tot helemaal geen hout, altijd met lompen, gedeelte linnen, vlas (onderdeel van de Cannabis Sattiva plant, ook wel hennep genoemd), katoen (ook plantaardig) en in later tijden steeds vaker met andere kool-waterstof verbindingen, tot het Polymeer of Tyvek substraat dat tegenwoordig in landen met een hoge gemiddelde luchtvochtigheid wordt gebruikt. In de euro biljetten is zelfs "Max Havelaar Katoen" gebruikt (zelfde als de eerder genoemde katoen, maar dan geteeld op duurzame wijze, waarbij de boer een eerlijke opbrengst gegarandeerd is).
Het oudste papiergeld dat ik zelf gezien heb, is uit China (2e helft 14e eeuw), en gemaakt van de bast van de Moerbeiboom.
Uit verhalen heb ik kunnen opmaken dat de Egyptenaren ook al papier maakten, en zonder twijfel "I owe U's" op dat papier hebben geschreven, gemaakt van Papyrus.
Wat hoort er dan niet bij? Een stukje bamboe waar een waarde is ingeschroeid?
Onbuigzaam karton? Of ander hout?
Een munt van papier? Een biljet gedrukt op linnen? Op leer? (Ze komen echt allemaal voor!)

Waar het in mijn beleving op neerkomt is dat het substraat ook gebruikt moet zijn om een boodschap mee over te brengen, niet zijnde metaal.
Meestal is de boodschap met een inkt- of verfsoort erop gezet, soms met een droogstempel of zelfs door het substraat in een vorm te persen (zoals de noodmunten van papier).

Gesteld dat we het nu eens zijn over wat onder papier verstaan mag worden, wanneer spreken we dan van geld... (retorisch, wederom)...

In mijn beleving is iets geld als het een alternatief ruilmiddel betreft in plaats van het goed waar het symbool voor staat.
Vrij naar wikipedia: Pecunia (het latijnse woord dat voor geld gebruikt werd) is afgeleid van Pecus (Vee). Directer verwijzen naar het ruilmiddel waarvoor het symbool staat ["Een stukje koe"] kan ik mij niet voorstellen.
Daarbij uitgegaan dat het de bezitter vrij staat het geld te ruilen tegen goederen, soms beperkt, meestal vrij (circuleren). Voor mij persoonlijk is hergebruik een belangrijk aspect (kassiersbiljetten bijvoorbeeld waren algemeen, en soms aan toonder, maar na eenmaal ingeleverd te zijn, circuleerden ze niet echt. Ze werden afgestempeld of op andere wijze ongeldig gemaakt na te zijn vergoed.)
Vele vormen van biljetten die nu als noodgeld te boek staan, zijn het volgens bovenstaande definitie echter niet!
Een ander aspect van papiergeld is m.i. de intrinsieke waarde (het materiaal zelf) is nihil. De fiduciaire waarde (zeg maar, er was vertrouwen dat het biljetje waard is wat er op staat) is hoger dan de intrinsieke waarde. (Een 5 euro biljet drukken kost vrijwel evenveel als het drukken van 500 euro, de fiduciaire waarde verschilt tussen 5 en 500 euro echter 1:100).
Papieren (Kartonnen) Nederlandse noodmunt 5 stuivers Leiden, 1574, Afbeelding
Linnen Duits noodgeld 25 pfennig Bielefeld, 1921 Afbeelding
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Gebruikers-avatar
Patrickp_nl
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Terug naar Bankbiljetten algemeen