Varianten is niks!

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.

Ik verzamel:

Alleen op type
8
36%
Zoveel mogelijk varianten per type (uit een catalogus)
5
23%
Zoveel mogelijk varianten per type (niet per se in een catalogus)
6
27%
1 Biljet per land
0
Geen stemmen
Anders...
3
14%

Totaal aantal stemmen: 22

willy-12
Lid
Lid

Re: Varianten is niks!

Bericht door willy-12 » 05 nov 2010, 16:49

hallo Patrick,

Ik wil zo veel mogelijk varianten van Nederland verzamelen,uit de catalogus van Het Nederlandse papiergeld 1814-2006
Corne Akkermans en Pim Vercoulen.en als er nog meer varianten zijn die niet in het boek staan ook.
ik spaar ook Amerikaanse biljetten maar daar geen varianten van.

groetjes willy

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 05 nov 2010, 17:16

Ik zat te twijfelen wat ik moest invullen. Ik ben een type verzamelaar dus heb ik voor 1 gekozen. Maar de laatste tijd heb ik ook wel een paar varianten aangeschaft. De hoofmoot bestaat uit type biljetten dus heb ik niet voor anders gekozen o.i.d.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

willy-12
Lid
Lid

Bericht door willy-12 » 05 nov 2010, 20:18

ik heb dus voor 2 gekozen Zoveel mogelijk varianten per type (uit een catalogus) vergat ik er nog bij te zetten.

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 05 nov 2010, 22:50

varianten is niks,
een lettertje /streepje meer of minder maakt mij niets uit
het visueele aspect voert bij mij de boventoon
ik kies impulsief voor een goedkoop en mooi biljet.
collector of world coins and banknotes
see you at muntmanifestatie :wave:

Bankovky
Senior lid
Senior lid

Bericht door Bankovky » 08 nov 2010, 09:59

Ik heb gekozen voor; Zoveel mogelijk varianten per type (niet per se in een catalogus).

Als ik het type biljet heb, ga ik niet meteen naar een andere variant zoeken, echter wanneer ik andere variant vind op een biljet dat ik al heb, gaat deze de verzamaling in en ook niet meer weg. Het is niet het hoofddoel, maar wel de praktie.

Gr, Nils
Papiergeldverzamelaar!!!!!!

surbe Bahamas
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 08 nov 2010, 18:37

Ik probeer alle typen voor een aantal landen bij mekaar te verzamelen.

Dit is ongeveer de grens van wat ik nog net als een ander type beschouw:
Afbeelding
Verzamelaar van bankbiljetten.

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 13 dec 2010, 21:01

Leuke poll. Ik heb een kleine collectie Rusland vanwege de historie en het feit dat er ook postzegels als bankbiljet annex noodmunt circuleren.

Variantenverzamelaars doen me denken aan mensen die de gehele dag met een vergrootglas op een papiertje zitten te staren, zoals je in de filatelie plaatfoutverzamelaars zitten, welke een gerichte plasser laten druppelen als er een wit puntje wordt ontdekt in het zegelbeeld op een plaats waar ze dat nog nooit hebben gezien. En welke dan vervolgens weer worden opgenomen in de volgende drukgang van de NVPH-catalogus.

Waarvoor verzamelt men bankbiljetten? Voor het biljet, het design als kunstuiting, of als cataloguswaarde. Ik denk dat wanneer de minister of penningmeester van stoel verwisselt, er al sprake is van een zichtbare variant.

Kijk ik naar de Russische verzameling van mezelf, dan pak ik bijvoorbeeld de 1 rouble 1898. Aan de hand van de handtekening zijn de meeste biljetten die je ziet zijn niet uit 1898, want ze zijn met handtekeningen en kleurverschillen doorgedrukt en ruim na de Russische Revolutie tot ruim 1925 in omloop gebleven.
20 roebelbiljetten van 1898 naast elkaar, zie dan maar de echte 1898 eruit te halen zonder catalogus!

Valse biljetten zijn ook varianten in mijn ogen. Lollig, meestal knullig vervaardigd. In de film Der Fälscher (must see voor bankbiljettenverzamelaars) krijgt een groep Joden onder leiding van een vervalser de opdracht om het destijds niet te vervalsen Engelse Pound te reproduceren. Uiteindelijk lukt dit, en afhankelijk van het verhaaltje, zie je een heleboel van het fabricageproces van begin naar eindpunt. Verwezen wordt naar de Operatie Bernhard. De Engelsen hebben vanwege de resultaten van een paar hongerjoden het biljet van kleur veranderd na de Tweede Wereldoorlog! Varianten van Swastika's is ook een leuk thema, want niet alle swastika's op Duitse Reichmark zijn 1-2-3 goed doorgedrukt. Verzet? we weten het niet. Er bestaan biljetten waarbij de swastika zwart gemaakt zouden zijn (was toch al klein).. van horen zeggen.. Varianten? Ik vind van wel.

De moeilijkheid met wat wel en niet variant is, is niet wat je zelf vindt, maar wat een ander vindt. Elk bankbiljet heeft wel een nummertje staan, en alleen al een ander cijfer is in weze een variant, vooral als de nummers wat dichter of verder van elkaar af staan.

Nadeel van varianten is dat je gewoonweg niet zonder catalogus kan. Voordeel van varianten is dat je heel betaalbaar van 1 biljet een collectie kan uitbouwen die interessant kan zijn.

Wat je je wel moet afvragen is: hoe presenteer ik mijn collectie, welk verhaal vertel ik erbij, en hoe maak ik het interessant voor een ander die niets meer ziet dan in een verzameling van 10 gulden Frans Hals x 50 stuks iets anders dan 500 gulden inwisselbaar tot en met 1 januari 2032? Er werd verkeerd gesneden bij Johan Enschedé op bestelling.. 5 gulden is vaak voor 3/4 afgebeeld, met de overige 1/4 op een andere plaats, dus het biljet is in het midden met een witte lijn. En dan nog het drama van uniforme of wigvormige snijtekens.

Met de kerst in zicht: iedereen bepaalt zelf hoe de ballen hangen in de kerstboom. En dat is met het verzamelen van varianten ook het geval. Varianten indien geregistreerd hebben altijd een meerwaarde op het gewone reguliere biljet. Maar als jouw eerste biljet een variant is, hoe ziet dan het reguliere biljet er eigenlijk uit? Vooral in dubieuze gebieden worden veel drukkersvellen waar er 20 tot 40 biljetten zitten express verkeerd gesneden.

Ik denk dat een variant een fata morgana is. Je wilt iets zien onder de microscoop wat met het oog niet waarneembaar is. Hoe ver voer je het door? Een variant is naar mijn mening een zichtbare afwijking wanneer je minstens 2 biljetten naast elkaar legt van dezelfde serie. Moet je er hulpmiddelen bij gaan halen, dan spreek je van een drukkersfout of een geval dat de inkt gewoonweg werd verwisseld en niet hetzelfde gehalte aan kleurstof bevatte als het vorige vat. Alleen al rood kan oranje of bruin als resultaat geven. En een biljet in het zonlicht in een café geeft hele leuke verkleuringen die al gauw variant worden genoemd!

Ik heb dus anders gestemd, want ik ben anders.. maar er is een grote wildgroei gaande aan zonlichtcriminaliteit en toegevoegde inkting op de Balkan en in China om maar varianten te creëeren voor de Westerse microscopenzoekers.
tja..

Kristijn
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Kristijn » 15 dec 2010, 00:42

Van belgie wil ik zoveel mogelijk varianten hebben in de zo hoogst mogelijke kwaliteit (ligt aan de prijs natuurlijk)
verder probeer ik van congo, zaire en nederland zoveel mogelijk biljetten te verzamelen (zonder varianten)
en dan van enkele andere laden zoals egypte, zambia, malawi etc probeer ik series compleet te krijgen.
Verzamelaar Van:

- Belgische Biljetten
- Belgisch Congo
- Zaïre
- Wereldbiljetten (Enkele Series)
- Elk Land 1 Biljet
- Biljetten Met Opéénvolgende Serienummers
- Belgische Munten Voor De Euro (momenteel niet meer mee bezig)

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 15 dec 2010, 17:29

patrickp.nl schreef:@Grivnagozer: Dank voor je uitvoerige reactie!
Ik heb van het biljet 1000 Mark 15 september 1922 twee Importa albums vol (300+ exemplaren).
Er waren 54 drukkers aktief in deze periode, waarvan er een stuk of 30 voor dit biljet. Elke drukker is herkenbaar op elk biljet met 2 hoofdletters. Soms dikgedrukt, soms heel mager, meestal ertussenin.
Daarnaast waren er wit, lichtgroen, blauwig, en geel papier (door de meeste drukkers gebruikt)
Ook waren er verschillende watermerken: GD of haken-Sterren, "s" sterren, hek met 8, Grieks patroon, Bolletjes, EHKA met 8-hekwerk, kruisbloemen, golvende lijnen, golven, in een 4-kant in elkaar lopende lijnen.
De serienummering is uitgevoerd in Zwart, Violet, Rood, Bruin, Lichtgroen, Turqois, donkergroen, oranje en paars.
Er staat soms een ster voor of na het serienummer.
Er zijn sterren met 5 tot 8 punten. Soms staat er 1 punt recht omhoog, soms 2 punten beiden omhoog.
Sommige sterren zijn met bolletjes op de uiteinden, andere sterren lijken op konische blokjes, maar er zijn er ook met een rondje in het midden van wel 3 mm, met een ster er om heen.
Dan te weten dat er ook nog veelvuldig misdrukken voorkomen omdat bij de letter E en S het streepje dat erdoor liep eigenlijk te dun voor offset was, waardoor de drukplaten vol met vuil raakten en daardoor een gedeelte niet meer afdrukten.
Het biljet is in de tijd van circulatie veelvuldig voor politieke propaganda gebruikt (achterzijde overdrukt met rode, zwarte en groene teksten, zelfs hele afbeeldingen van "de slechte mensen"). Meer recentelijk ook regelmatig gebruikt voor reclame doeleinden.
Conclusie: Drukker, papierkleur, serienummer kleur, ster voor- of na het serienummer, vorm van de ster en het watermerk, een bijna oneindige combinatie van mogelijkheden.
P.s. overigens wil ik wel dat de biljetten minstens Prachtig zijn en ik betaal niet meer dan 1 euro per stuk :D
P.s.2 ik gebruik iets moderner hulpmiddelen dan een loep om varianten te vinden. Ik scan biljetten op 1200 DPI en laat er 2 of 3 snel achter elkaar over mijn scherm flitsen. Verschillen vallen dan het snelst op. Onderandere de 6AA variatie in positie van het serienummer heb ik zo gevonden, maar ook de tekst "specimen" op 50 gulden 1943 in verschillende lettertypen viel mij op deze manier op.
P.s.3 het mag duidelijk zijn dat ik varianten wel heel leuk vind, maar heb nog er nog geen druppeltjes van aan mijn geslachtsdeel gezien. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik zo verdomde bezig ben met die biljetten, dat ik ook helemaal niet op mijn geslachtsdeel let, dus het zou zomaar kunnen dat ik het moment ook gewoon gemist heb :twisted:
:lol: :lol: :lol: :lol: DAT VINDT IK NU NOG EENS EEN LEKKERE LOLLIGE REACTIE. Zo af en toe is het leuk om even een beknopte column te schrijven om een vraag wat leven in te geven.

Jouw verzameling en de manier van presentatie vertellen een daadwerkelijk verhaal. Wanneer dit verhaal in geschreven variant ook daadwerkelijk aanweizg is bij of in de collectie, dan heeft jouw verzameling een museale kwaliteit! Maar je bent ook een verzamelaar die niet op cataloguswaarde koopt, doch op object. De manier waarop je deze collectie hebt opgebouwd getuigt van jacht, speurzin en een zekere mate van recherchewerk, en daarmee bewijs je in de beantwoording dat je echt een hele bekwame moderator kan zijn van de biljetten, welke ik bij de oprichting van dit forum onder mijn hoede heb genomen. Mijn kennis op bankbiljettengebied is veel minder gesteld als de jouwe, en ik heb genoten van het gehele geciteerde antwoord. Zou graag eens een paar afbeeldingen willen zien van de grootste varianten, welke alhier ter sprake kwamen!
tja..

nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia » 19 jul 2012, 13:14

In de categorie zoveel mogelijk in huis willen hebben heb ik maar aangevinkt zoveel mogelijk typen per bijlet. Ondanks dat het voor mij ook geldt als het geen verschillende typen zijn.

nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia » 20 jul 2012, 08:26

patrickp.nl schreef:
nostalgia schreef:In de categorie zoveel mogelijk in huis willen hebben heb ik maar aangevinkt zoveel mogelijk typen per bijlet. Ondanks dat het voor mij ook geldt als het geen verschillende typen zijn.
Hallo Nostalgia, bedoel je dat je meerdere exemplaren van hetzelfde type verzamelt?
Zelf heb ik één zo'n biljet (een valse assignaat uit 1793) met beiden hetzelfde serienummer en beiden in Dordrecht als "FAUX" afgestempeld. Ik vond het wel bijzonder dat ik deze twee valsificaten na 200 jaar kon verenigen. Wat is jouw reden?
Dag Patrick, ik kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat mijn verzameling en kennis niet in de buurt zullen komen van jouw persoon. Heel plat gezegd ben ik gewoon gek op geld, vooral contant geld. Ik wil alle biljetten die in Nederland uit zijn gegeven uiteindelijk compleet maken in mijn verzameling, als ik hierin verschillende varianten van één biljet in handen krijg zie ik dit als een pluspunt maar ik ben er niet op uit.
Voor alle overige biljetten geldt voor mij dat ik er het liefst zo veel mogelijk heb, ook al zijn de typen hetzelfde en betreft het geen variant. Hierin ben ik dan ook absoluut niet op zoek naar duurdere biljetten maar gaat kwantiteit bijna boven kwaliteit.

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”