Wat is nog een acceptabel verzamelbiljet?

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 06 aug 2010, 19:41

Ik denk omdat de blauwe behoorlijk gekreukeld is.
Ik heb dat probleem niet om de doodeenvoudige reden dat ik geen liefhebber ben van UNC biljetten, klinkt raar maar het is zo. En vooral met kampgeld heb ik dat. Ten tweede ook omdat de prijs van het biljet dan navenant is. Het gaat me om het verzamelen, niet om de kwaliteit.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

manuel Ireland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door manuel » 06 aug 2010, 19:46

Ilosab schreef:Ik denk omdat de blauwe behoorlijk gekreukeld is.
Ik heb dat probleem niet om de doodeenvoudige reden dat ik geen liefhebber ben van UNC biljetten, klinkt raar maar het is zo. En vooral met kampgeld heb ik dat. Ten tweede ook omdat de prijs van het biljet dan navenant is. Het gaat me om het verzamelen, niet om de kwaliteit.

Gr. Alfred
helemaal mee eens ! een biljet dat echt geleefd heeft en dus veel is gebruikt waar het voor bedoeld is heeft ook mijn voorkeur..

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 06 aug 2010, 19:48

manuel schreef:
Ilosab schreef:Ik denk omdat de blauwe behoorlijk gekreukeld is.

Gr. Alfred
helemaal mee eens ! een biljet dat echt geleefd heeft en dus veel is gebruikt waar het voor bedoeld is heeft ook mijn voorkeur..
licht er bij mij aan. Als ik een biljet koop voor de afbeelding moet die 100% UNC zijn ->

Afbeelding

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 06 aug 2010, 19:51

de 1 en 2 pula zullen relatief meer gebruikt worden dan een 10 pula, die weer meer gebruikt zal worden dan een 100 pula.

Biljetten die aan je voetzolen blijven plakken, zwaar onder de inkt van bijschrijvingen of voor 3/4 gedeelte overgebleven muffige restanten,die moet je juist niet verzamelen... of uitprijzen met hele hoge waarden, dan :lol: hebben de heren inbrekers ook een leuk kadootje met vakantie!
tja..

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 06 aug 2010, 20:07

Herman schreef:Ben het wel met het gestelde eens hoor want een biljet wat gerouleerd c.q. geleefd heeft zou veel kunnen vertellen. :) Ik fantaseer daar ook wel eens over, alleen daar moet het helaas bij blijven, of de biljetjes zouden hun verhaal zelf eens moeten kunnen vertellen. :) Ik zie dat al voor me. :lol: Herman
Ik heb dat alleen maar met kampgeld, en dan vooral van WO II. Maar ik betwijfel of de verhalen dan wel zo leuk zouden zijn.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 06 aug 2010, 20:17

Herman schreef:En ze zitten toch vlak bij elkaar, dus aanspraak genoeg. :lol: Herman
Aanspraak hebben ze genoeg, internationaal ook want ik heb er ruim 450 en dat is nog peanuts qua aantal.

Gr. Alfred

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 06 aug 2010, 20:19

Het vreemde is dat die verzamelaars het liefst UNC willen, dat kom je in de circulatie echter nauwelijks tegen. Wat je soms allemaal niet moet doen om aan UNC te komen, terwijl gecirculeerd voor het grijpen ligt. Het is eigenlijk een tegenstrijdig iets dat "Ik wil alleen maar UNC", lijkt vaak gewoon op mooi bedrukt papier. Voor munten geldt m.i. hetzelfde.
Helaas is Londoh overleden, na een kort ziekbed, op 16 februari 2011.

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 06 aug 2010, 20:28

voor sommige verzamelaars is het leuk en betaalbaar
om een groot aantal gebruikte biljetten in de verzameling
te hebben,en die blauwe lijkt me nog wel acceptabel.
mvrgr leon voorn
collector of world coins and banknotes
see you at muntmanifestatie :wave:

Aernout
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout » 06 aug 2010, 21:31

Denk dat iedere verzamelaar persoonlijk een keuze moet in maken.

Ik zelf verzamel de gecirculeerde biljetten, maar soms zit daar wel eens een oncirculeerde bij. Moet kunnen.

Aernout
Start klein om groots te eindigen

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 07 aug 2010, 11:03

Ik heb zo iets met muntjes... voor mij moet het wel leesbaar/herkenbaar zijn en dan vind ik het best. Het mag dan zelfs zg zijn.

Ze gaan gewoon in de map tot dat ik van hetzelfde type een betere vind... in het kader van iets is beter dan niets...

Het bovenstaande betreft dan muntjes die ik in lotjes e.d. tegenkom, als ik munten los koop moet het minimaal zf zijn (of het moet een zeldzame plantagemunt zijn, dan geldt weer het principe leesbaar/herkenbaar).

En Herman, als iemand je nou een mapje met biljetjes in fr- aanbied... dan wil jij ze niet hebben? ik kan het met niet voorstellen...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert » 09 aug 2010, 17:29

Aernout schreef:Denk dat iedere verzamelaar persoonlijk een keuze moet in maken.

Ik zelf verzamel de gecirculeerde biljetten, maar soms zit daar wel eens een oncirculeerde bij. Moet kunnen.

Aernout
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Geleefde biljetten hebben ook zo hun eigen charme.
Maar deze drie zou ik eigenlijk wel moeten vervangen, zeker die 25 Para uit Joegoslavie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Pecunia non olet
http://picasaweb.google.com/verzamelziek

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 09 aug 2010, 17:43

soms is het ook het verhaal wat erbij hoort
zoals die gevonden biljetjes van londoh....
of stel nou dat herman brood een tientje in zijn
zak had toen hij van dat dak af sprong..
en jij hebt dat biljetje... :wink:
collector of world coins and banknotes
see you at muntmanifestatie :wave:

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 09 aug 2010, 18:02

Voor mij is het simpel,
koop gewoon de beste kwaliteit die nog in het budget past,
vaak is dat UNC/Prachtig, en soms moet ik genoegen nemen met Zeer Fraai.
Voor de echt kostbare biljetten (in UNC) neem ik soms genoegen met
Fraai.
zie voorbeeld, serie 1896 educational USA $1 - $2 en $5
kost in UNC zo'n 30 duizend Euro +
maar in Fraai slechts zo'n 1000 euro

Afbeelding

Afbeelding
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 09 aug 2010, 18:19

het is maar net hoeveel je in je verzameling stopt,
ik noem het ;investeren
persoonlijk koop ik liever een mooie 2de hands auto
1000 eurie s moet kunnen

andres
Senior lid
Senior lid

Re: Wat is nog een acceptabel verzamelbiljet?

Bericht door andres » 14 aug 2010, 02:04

Er zijn naast radars, ook nog repeaters, ladders, birthday, bookends,solids, lucky's en biljetten met
2 verschillende serienummers.
vooral Amerikaanse verzamelaars zijn er gek op.

*versace*
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door *versace* » 22 okt 2010, 19:36

Ik begrijpt dat men vindt ,dat een gebruikt biljet een verhaal heeft, maar dat heeft een
een auto wrak ook, maar die schaft toch ook niemand aan.....

Iedereen ziet toch het verschil tussen mooi en niet mooi.

Ik respecteer iedere manier van verzamelen, maar om te zeggen dat een bijv.FR biljet mooie is dan
een UNC, omdat FR biljet een verhaal heeft(wellke verhaal weet ik niet, mijn biljetten praten geen verhalen(dat komt
zeker om ze UNC zijn)), vindt ik een beetje onzin.

Ik laat iedereen in zijn waarde hoor, maar omdat een biljet in misschien wel 5000 verschillende
handen heeft gezeten, vindt ik persoonlijk minder interesant, dan een biljet die maar in 3 handen hebt gezeten
(van DNB naar de bankbediende naar mij )

Bankovky
Senior lid
Senior lid

Bericht door Bankovky » 26 okt 2010, 10:35

*versace* schreef:Ik begrijpt dat men vindt ,dat een gebruikt biljet een verhaal heeft, maar dat heeft een
een auto wrak ook, maar die schaft toch ook niemand aan.....

Iedereen ziet toch het verschil tussen mooi en niet mooi.

Ik respecteer iedere manier van verzamelen, maar om te zeggen dat een bijv.FR biljet mooie is dan
een UNC, omdat FR biljet een verhaal heeft(wellke verhaal weet ik niet, mijn biljetten praten geen verhalen(dat komt
zeker om ze UNC zijn)), vindt ik een beetje onzin.

Ik laat iedereen in zijn waarde hoor, maar omdat een biljet in misschien wel 5000 verschillende
handen heeft gezeten, vindt ik persoonlijk minder interesant, dan een biljet die maar in 3 handen hebt gezeten
(van DNB naar de bankbediende naar mij )
Ik begrijp je reactie Versace, maar ik kanhet niet laten om er op te reageren.

1. Een auto is heden ten daags een consumptie goed (niet wanneer we over oldtimers en dergelijke praten) en een biljet een object om te sparen en verzamelen. Dus niet verglijk baar vind ik. Daarbij kan een auto worden opgeknapt en een biljet niet (zie andere discussies).

2. Het verschil tussen mooi en niet mooi is relatief, met andere worden persoons afhankelijk. Zelfde als bij kwaliteit, voor mij heeft mijn tube tandepasta kwaliteit wanneer ik na het poetsen een lekkere smaak in mijn mond heb, maar nu hou ik niet van mentol en mijn buurman wel, dus voor hem heeft het een goede kwaliteit, ga zomaar door, de eene vind Amsterdams bier wel lekker en de andere liefst van Breda, etc.

3. Het verhaal maak je zelf, want natuurlijk spreekt het biljet niet. Maar zoals je weet worden de flappen in Indonesie in de onderbroek gedragen, dus maak jij het verhaal maar af :D en ga zo maar door ...... Een UNC biljet is nooit gebruikt, dus heeft nooit kunnen mee doen met de economie, maar een gebruikt biljet heeft in de omloop gezeten. Voor dat biljet heeft iemand misschien wel hard gewerkt en heeft eindelijk iets kunnen kopen wat hij of zij wilde.
Ben het met je eens, een Jeep (mijn andere hobby) heb ik liever UNC dan VG. Maar een auto die niet kan rijden of een vliegtuig die niet kan vliegen en die alleen mooi staan te zijn, vind ik niets!

4. Ik laat ook iedereen in zijn waarde en zie daarom deze discussie als leuk en ben blij om er achter te komen hoe een mede verzamelaar erover denkt, dus vandaar mijn reactie.

Gr, Nils
Papiergeldverzamelaar!!!!!!

surbe Bahamas
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 26 okt 2010, 18:20

Deze is voor mij nog acceptabel omdat ik voor dit biljet nog nooit van het land gehoord had.
Wordt wel in betere kwaliteit aangeboden, maar dan rond de $100 in fraai.
Afbeelding
(klikken, wordt 'ie groter)
Afbeelding

Misschien is het iets psychologisch maar op een of andere manier zal ik eerder $100 uitgeven voor een biljet van 10 of 20 dollar dan voor eentje van 1 dollar, ook al is die laatste meer waard.
Hebben meerdere dat?
Verzamelaar van bankbiljetten.

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 13 dec 2010, 21:35

Een goede collectie voldoet aan 3 punten (en deze staat niet in de catalogus):

1) de collectie vertelt aan iemand een verhaal
2) de collectie laat een overzicht zien van begin tot eindpunt
3) de collectie gaat over de grenzen heen.

Als eerste een collectie testen: iemand die totaal geen interesse heeft in jouw materie pakt vanzelf de map om deze door te bladeren. Dan ben je goed bezig, want je brengt een verhaal voort. Nederland: je hebt een papieren zilverbon in een bepaalde kwaliteit, maar deze gaat een keer uit de omloop, en krijgt dan een stempel met ontwaard. Alle papieren guldens op een rij met alle types: de verzameling wordt nu cultuurhistorisch te noemen (2). Een toerist wisselt Nederlandse bankbiljetten voor de Euro in op vakantiebestemming: sommige wisselkantoren plaatsen er inwisselparafen, stempels en dergelijke op. Biljet gaat de wereld over, dat is de overtreffende trap(3).

Uitdaging. De collectie is nu af en 1 geheel geworden. Sport is de kwaliteit van de biljetten te verbeteren, zo mooi mogelijk te krijgen. Lage waarden zijn misschien niet zoveel waard in de catalogus, maar papier is papier en laag circuleert meer dan hoge denominaties.

De overeenkomst tussen Osama Bin Laden en het 500 euro biljet is dat ze wel bestaan, maar je komt ze niet tegen. En wie betaalt 600 euro of meer voor een unc 500 euro bankbiljet?

De Botswana 2 pula is een leuker biljet, want deze is opgevolgd door een munt van 2 pula, daar het biljet zo veel werd gebruikt dat men alsmaar bij bleef drukken, de hoeveelheid dekt de vraag niet. Er zijn vooralsnog geen roulatie 10 pula munten in Botswana, wat inhoudt dat de hoeveelheid bankbiljetten de vraag dekt. Hoe meer biljetten gedrukt worden van 1 denominatie, hoe meer kans op varianten... en die zouden wel eens meer waard op 2 pula biljet kunnen zijn dan 10 pula.. :lol:
tja..

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 15 dec 2010, 17:47

Het mooie van verzamelen is dat men zelf inderdaad kan bepalen hoe men een collectie opzet en wat men wel en niet daarin vindt thuishoren.

Ik heb een kennis die het 2x in zijn leven heeft gepresteerd om van de postzegel van 1 penny 1881 gestempeld Engeland de complete drukplaat bijeen te krijgen, gewoon voor de lol. het zegeltje gestempeld is 10 eurocent, maar elke zegel had een drukkerskenmerk, wat begint met zegel A links boven Victoria en rechts A boven victoria, de zegel die er naast zat droeg A B,
de tweede rij begon met B links en A rechts. Per vel deed hij er 15 jaar over, hij lijstte ze in en verkocht ze weer in Engeland als decoratie. Zodoende had de beste man altijd een reden om niet veel geld uit te geven, en postzegels interesseerden hem geen ene .... maar hij had de lol van het zoeken en samenstellen.

DE LOL VAN HET ZOEKEN EN SAMENSTELLEN IS WAT HET ECHTE VERZAMELEN INHOUDT, niet het schuiven van de ene bankkluis naar de andere bankkluis. Elke munt en elk biljet kan een nostalgische waarde hebben, zelfs de meest afgrijselijke kwaliteit.
tja..

mdb86
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mdb86 » 21 dec 2010, 14:56

Ik ben het met grivnagozer eens, ik verzamel in prinipe alles wat los en vast zit. Ik zal nooit een penning kopen maar als ik er gratis aankom is hij welkom.
Met briefjes ook ik heb een 5 mark biljet uit 1904, echt zwaar beschadigd er missen zelfs stukjes maar toch is hij welkom in mijn verzameling omdat ik hem nog niet heb. Mocht ik nou een betere krijgen dan schuif ik hem weer door naar mijn vader.

Groet,

Matthijs

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 21 dec 2010, 16:42

[/quote]
3. Het verhaal maak je zelf, want natuurlijk spreekt het biljet niet. Maar zoals je weet worden de flappen in Indonesie in de onderbroek gedragen, dus maak jij het verhaal maar af :D en ga zo maar door ...... Een UNC biljet is nooit gebruikt, dus heeft nooit kunnen mee doen met de economie, maar een gebruikt biljet heeft in de omloop gezeten. Voor dat biljet heeft iemand misschien wel hard gewerkt en heeft eindelijk iets kunnen kopen wat hij of zij wilde.

Gr, Nils[/quote]

Indonesisch 10 Rupiah onderbroeken biljet :P

Afbeelding
Afbeelding

*versace*
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door *versace* » 21 dec 2010, 19:02

andres schreef:

Gr, Nils[/quote]

Indonesisch 10 Rupiah onderbroeken biljet :P

Afbeelding
Afbeelding[/quote]

"Een UNC biljet is nooit gebruikt, dus heeft nooit kunnen mee doen met de economie, maar een gebruikt biljet heeft in de omloop gezeten"

Dat klopt niet helemaal, een UNC biljet is zeker wel in omloop geweest, anders zou het biljet nooit aan de man komen.
Een UNC biljet heeft en doet zeker wel mee met de economie, want al het geld doet dat, UNC of een vodtje, werkt allemaal mee met de ecomomie, en daardoor is ook een UNC biljet een gerbuikt biljet !

Bankovky
Senior lid
Senior lid

Bericht door Bankovky » 22 dec 2010, 07:29

*versace* schreef:
"Een UNC biljet is nooit gebruikt, dus heeft nooit kunnen mee doen met de economie, maar een gebruikt biljet heeft in de omloop gezeten"

Dat klopt niet helemaal, een UNC biljet is zeker wel in omloop geweest, anders zou het biljet nooit aan de man komen.
Een UNC biljet heeft en doet zeker wel mee met de economie, want al het geld doet dat, UNC of een vodtje, werkt allemaal mee met de ecomomie, en daardoor is ook een UNC biljet een gerbuikt biljet !
Versace, ben ik met je eens, dit heb ik niet correct geformuleerd. UNC Uncirculated = (vrije vertaling) niet rond gecirkeld, het biljet heeft met de economie mee gedaan, maar is op de bank blijven liggen of in een kluis of zo iets. Wat ik bedoelde, iemand heeft hem niet in zijn onderbroek gehad :D

Bedankt voor je correctie.

@ Andres, precies, die bedoel ik. Bedankt voor deze visualizatie :D

Groet, Nils

Bankovky
Senior lid
Senior lid

Bericht door Bankovky » 22 dec 2010, 11:08

Daarom heb ik geleerd van mijn ouders; "Altijd je handen wassen na dat je geld in je handen heb gehad", nou ben ik niet vies van geld, maar toch een zekere zin van waarheid :D

@ herman, voor of achterkant => een variant? (goed, verder ga ik niet met deze .... opmerkingen :D :D :D)

Gr, Nils

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”