Persoonlijk mooiste biljet uiterlijk, niet prijsgebonden

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Persoonlijk mooiste biljet uiterlijk, niet prijsgebonden

Bericht door Patrickp_nl » 27 mar 2020, 00:52

verhoeven jos schreef:
03 mar 2020, 14:56
Hoi,
Heb al heel mooie biljetten gezien :klap: :klap: ,
wachten op de volgende !
In het schone België zijn toch ook mooie (of "schone" zo je wilt) biljetten geproduceerd! Zoals dit ontwerp in 4 smaken/kleuren:
Scan26705.jpg
Scan26711.jpg
Scan26718.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 27 mar 2020, 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 27 mar 2020, 00:55

De 4e smaak van hetzelfde ontwerp:
Scan26776.jpg
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

ConBel België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door ConBel » 27 mar 2020, 09:08

Als Belgen mogen we inderdaad niet klagen, we hebben een aantal zeer mooie biljetten vind ik.
Mijn persoonlijke favoriet (echter nog niet in mijn bezit):
b46_0094a.jpg
b46_0094r.jpg

ConBel België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door ConBel » 27 mar 2020, 09:18

En naast België verzamel ik uitsluitend Afrikaanse biljetten. Onmogelijk voor mij om daar mijn favoriet te kiezen.

Daarom post ik 2 biljetten van Kameroen: ze zijn niet in de beste staat, maar het gaat mij hier niet om hun kwaliteit/conditie. Wel om het ontwerp en de kleuren: die vind ik prachtig (en later komen ze wel nog eens in mijn bezit in betere staat :knipoog: ).

Eigenlijk zijn vooral de biljetten uit de Franstalige Afrikaanse landen mijn favorieten.
Cameroun1.jpg

verhoeven jos België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door verhoeven jos » 27 mar 2020, 14:02

Ja belgië, ik mag er een beetje fier op zijn ivm de biljetten, heb enkel het eerste biljet. :lach: :lach:
Vriendelijke groeten
Jos

Mijn persoonlijke site ( niet over munten en bankbiljetten )
kunstwerken

verhoeven jos België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door verhoeven jos » 08 apr 2020, 16:21

Heb er nog 1tje

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groeten
Jos

kunstwerken

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 08 apr 2020, 17:51

Mooi biljet maar ik vind veel biljetten van Hongarije erg mooi.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

verhoeven jos België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door verhoeven jos » 08 apr 2020, 19:22

Ilosab schreef:
08 apr 2020, 17:51
Mooi biljet maar ik vind veel biljetten van Hongarije erg mooi.
is ook mijn mening, heb er nog een paar, maar niet zoveel als jij denk ik
Vriendelijke groeten
Jos

kunstwerken

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 08 apr 2020, 19:32

Ik heb er 570 en dat is Nationaal papiergeld, bedrijven, kampgeld, reclamebiljetten, noodgeld van steden, promotiegeld enz. In tegenstelling tot de biljetten van Nederland verzamel ik geen varianten van Hongarije. Ik heb daar wel eens aan gedacht om dat te doen maar dan moet ik aardig aan de slag met mijn overzichten om alles in te brengen en momenteel gaat dat een beetje moeilijk met 2 schoolgaande kinderen die thuis zitten.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

verhoeven jos België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door verhoeven jos » 09 apr 2020, 14:26

Ilosab schreef:
08 apr 2020, 19:32
Ik heb er 570 en dat is Nationaal papiergeld, bedrijven, kampgeld, reclamebiljetten, noodgeld van steden, promotiegeld enz. In tegenstelling tot de biljetten van Nederland verzamel ik geen varianten van Hongarije. Ik heb daar wel eens aan gedacht om dat te doen maar dan moet ik aardig aan de slag met mijn overzichten om alles in te brengen en momenteel gaat dat een beetje moeilijk met 2 schoolgaande kinderen die thuis zitten.
ho man 570 alleen van Hongarije, dat is bijna zoveel als mijn hele collectie :lollig:

goed bezig
Vriendelijke groeten
Jos

kunstwerken

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 09 apr 2020, 16:47

Dat is in jaren opgebouwd, niet in een paar weken bij elkaar verzameld. Van Nederland heb ik 602 biljetten en wereldlanden 956. En dan ben ik een kleine verzamelaar want er zijn wereldverzamelaars die heel wat meer hebben.

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 09 apr 2020, 17:56

Maar... het gaat toch niet om aantal... Het gaat om... Heb je er plezier in, en ben je trots op en blij met je collectie! :klap:

Voor dat irritante virus :thumb down: kreeg ik regelmatig andere verzamelaars over de vloer. En als ik dan een album tevoorschijn haal om met mijn juweeltjes te pronken, dan heb ik een gevoel van tevredenheid en trots, dat ik zo'n mooi stel biljetten bij elkaar heb weten te brengen! Maar ook leuk dat het geestverwanten van divers pluimage met elkaar in contact brengt! Ik kom ook regelmatig bij andere verzamelaars over de vloer en laat me met verbazing en bewondering (en soms gezonde jaloezie) onderdompelen in hun beleving van de verzamelwoede. Als ik dan bij iemand een collectie modern (alles jonger dan 30 jaar) Iran in topconditie zie, kan er geen bal van lezen, zie alleen heel veel verschillende handtekeningen en verder dezelfde biljetten, maar alles in topkwaliteit en de bezitter terecht zo trots als een pauw met 7 lullen, kan ik alleen maar genieten! :thumb up:

De ene gaat voor veel varianten. De ander voor veel landen of van alle landen één. Weer een ander voor hoge waarde, en weer anderen voor juist zo weinig mogelijk uitgeven. Ik ken zelfs een verzamelaar die alleen maar misdrukken verzamelt! Wat dacht je van de verzamelaars van RADAR biljetten, specimen, proefdrukken, replacements, invulseries, ontwerpen, drukproeven, enzovoorts!
Ik ken verzamelaars die alleen biljetten verzamelen die ze zelf uit bezoek aan verre oorden hebben ontvangen en verzamelaars van biljetten waar dictators op staan. Biljetten met de waarde "1", of juist alleen de laagste waarde ooit in een land uitgegeven.
Ik ken trein fanatici die alle biljetten met spoor- en die met vliegtuig-/veld- gerelateerde afbeeldingen willen. Diverse migranten met jeugdsentiment die alleen biljetten van hun geboorteland willen... Of biljetten van het land van hun echtgenote...

Zoals mijn openingszin... het gaat mij niet om aantal...

(P.s. Zelf verzamel ik op variant. Bijvoorbeeld van de Duitse 1.000 Mark september 1922 heb ik meer dan 300 varianten alleen al van dat ene biljet. Papierkleur in combinatie met Watermerk en drukkerij-letters. Dan ook nog serienummer typografie, opbouw, kleur en de plaatsing van verschillende soorten sterren ervoor en erna 2 volle albums van één type :dizzie: . Ander voorbeeld, Franse Republiek, 5 Livre 1792 er bestaan 100 handtekeningvarianten, die ik allemaal heb -da's een heel album met alleen één type biljet! :dizzie: En van Nederland verzamel ik alle "geldswaardige documenten", liefst UNC of zo mooi mogelijk. Iedereen die de prijzen van Nederlandse UNC biljetten een beetje kent, snapt dat mijn collectie Nederland daardoor niet heel groot is.)

verhoeven jos België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door verhoeven jos » 12 apr 2020, 14:52

Patrickp_nl schreef:
09 apr 2020, 17:56
Maar... het gaat toch niet om aantal... Het gaat om... Heb je er plezier in, en ben je trots op en blij met je collectie! :klap:

Voor dat irritante virus :thumb down: kreeg ik regelmatig andere verzamelaars over de vloer. En als ik dan een album tevoorschijn haal om met mijn juweeltjes te pronken, dan heb ik een gevoel van tevredenheid en trots, dat ik zo'n mooi stel biljetten bij elkaar heb weten te brengen! Maar ook leuk dat het geestverwanten van divers pluimage met elkaar in contact brengt! Ik kom ook regelmatig bij andere verzamelaars over de vloer en laat me met verbazing en bewondering (en soms gezonde jaloezie) onderdompelen in hun beleving van de verzamelwoede. Als ik dan bij iemand een collectie modern (alles jonger dan 30 jaar) Iran in topconditie zie, kan er geen bal van lezen, zie alleen heel veel verschillende handtekeningen en verder dezelfde biljetten, maar alles in topkwaliteit en de bezitter terecht zo trots als een pauw met 7 lullen, kan ik alleen maar genieten! :thumb up:

De ene gaat voor veel varianten. De ander voor veel landen of van alle landen één. Weer een ander voor hoge waarde, en weer anderen voor juist zo weinig mogelijk uitgeven. Ik ken zelfs een verzamelaar die alleen maar misdrukken verzamelt! Wat dacht je van de verzamelaars van RADAR biljetten, specimen, proefdrukken, replacements, invulseries, ontwerpen, drukproeven, enzovoorts!
Ik ken verzamelaars die alleen biljetten verzamelen die ze zelf uit bezoek aan verre oorden hebben ontvangen en verzamelaars van biljetten waar dictators op staan. Biljetten met de waarde "1", of juist alleen de laagste waarde ooit in een land uitgegeven.
Ik ken trein fanatici die alle biljetten met spoor- en die met vliegtuig-/veld- gerelateerde afbeeldingen willen. Diverse migranten met jeugdsentiment die alleen biljetten van hun geboorteland willen... Of biljetten van het land van hun echtgenote...

Zoals mijn openingszin... het gaat mij niet om aantal...

(P.s. Zelf verzamel ik op variant. Bijvoorbeeld van de Duitse 1.000 Mark september 1922 heb ik meer dan 300 varianten alleen al van dat ene biljet. Papierkleur in combinatie met Watermerk en drukkerij-letters. Dan ook nog serienummer typografie, opbouw, kleur en de plaatsing van verschillende soorten sterren ervoor en erna 2 volle albums van één type :dizzie: . Ander voorbeeld, Franse Republiek, 5 Livre 1792 er bestaan 100 handtekeningvarianten, die ik allemaal heb -da's een heel album met alleen één type biljet! :dizzie: En van Nederland verzamel ik alle "geldswaardige documenten", liefst UNC of zo mooi mogelijk. Iedereen die de prijzen van Nederlandse UNC biljetten een beetje kent, snapt dat mijn collectie Nederland daardoor niet heel groot is.)
Mooie gezegde wijsheid :knipoog:
Vriendelijke groeten
Jos

kunstwerken

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”