Bankbiljetten met een verhaal

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Coinmaster
Lid
Lid

Bankbiljetten met een verhaal

Bericht door Coinmaster » 21 sep 2017, 23:38

Er zijn vast vele redenen om bankbiljetten te verzamelen, maar ikzelf vind bankbiljetten vooral leuk/interessant als er een verhaal aan vast zit. Zoals het plaatje van mijn avatar, afkomstig van het biljet met de hoogste denominatie dat ooit gecirculeerd heeft (Hongarije 100 miljoen x biljoen Pengo).
Kent iemand hiervan mooie/aansprekende voorbeelden?

PietjePuk190
Donateur
Donateur

Re: Bankbiljetten met een verhaal

Bericht door PietjePuk190 » 23 sep 2017, 22:26

Coinmaster schreef:Er zijn vast vele redenen om bankbiljetten te verzamelen, maar ikzelf vind bankbiljetten vooral leuk/interessant als er een verhaal aan vast zit. Zoals het plaatje van mijn avatar, afkomstig van het biljet met de hoogste denominatie dat ooit gecirculeerd heeft (Hongarije 100 miljoen x biljoen Pengo).
Kent iemand hiervan mooie/aansprekende voorbeelden?
Ja, mijn avatar is namelijk afkomstig van het biljet met de hoogste denominatie die ooit gedrukt is (Hongarije 1 miljard x biljoen Pengö) greeny
IBNS NL lid 681
IBNS Int lid 11993
WK 2018: Ambassadeur van Senegal

Coinmaster
Lid
Lid

Bericht door Coinmaster » 24 sep 2017, 08:47

Ja, mijn avatar is namelijk afkomstig van het biljet met de hoogste denominatie die ooit gedrukt is (Hongarije 1 miljard x biljoen Pengö) greeny
:lollig:

PietjePuk190, had je deze hyperinflatie discussie al gezien? http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=5&t=16099
Van Ilosab ontving ik onlangs een artikel van de IBNS internationaal over de Hongaarse inflatie 1945-1946, ken je die al?

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 17 feb 2018, 19:23

Een mooi verhaal over niet een specifiek biljet, maar wel gerelateerd aan de hyperinflatie.
Het gaat namelijk over een verhaal waarvan ik de bron helaas niet meer kan reproduceren, maar gezien wat er gebeurd is, volgens mij een groot waarheidsgehalte bevat.
Het gaat over de hyperinflatie van Zimbabwe, en de druk van de biljetten bij München’s Giesecke en Devriend.
De opdrachten uit Zimbabwe bleven gestaag binnenstromen, en de productie kon de vraag nauwelijks bijhouden.
Tot de financiële afdeling van Giesecke doorkreeg dat de productie zelfs groter was dan de werkelijke afname; dat wil zeggen, de gedrukte biljetten stapelde nogal op. (Denk aan tientallen pallets gedrukt gereed geld!) Bovendien bleven betalingen al enige tijd uit.
Er werd contact opgenomen met de opdrachtgevers en gevraagd of zij de betaling van de laatste productie wilden voldoen, zodat de geproduceerde voorraad kon worden afgestuurd.
Maar de reactie uit Zimbabwe was anders dan verwacht: de voorraad kon gedeeltelijk door Giesecke worden achtergehouden bij wijze van betaling (“neem maar een gedeelte van de biljetten, dat is de betaling”) en het restand kon worden afgevoerd, omdat de nominale waarde na de huidige inflatie eigenlijk het verzenden niet meer waard was.

Giesecke heeft volgens de overlevering nog aangedrongen op betaling in iets betrouwbaarder valuta als Euro of Amerikaanse Dollar, maar niet gekregen en de samenwerking per direct gestaakt.

Welk gedeelte precies waar is en welk gedeelte aangedikt kan ik helaas niet beoordelen, maar als “leuk verhaal bij een biljet” wilde ik het toch met jullie delen.

(P.s. Leuk topic! Ik hoop op veel meer verhalen! Wie volgt?) :lollig:
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Coinmaster
Lid
Lid

Bericht door Coinmaster » 18 feb 2018, 14:18

Leuk Patrick, dank voor het delen!
Een aardige vind ik ook de toevoeging van postzegels op bankbiljetten in onder meer Slowakije en Hongarije om op die manier de waarde ervan te verhogen. Voor de liefhebbers, zie hier een goed artikel daarover: http://thecurrencycollector.com/pdfs/Th ... _Notes.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”