Waarde van de euro biljetten

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
kl-euro
Volledig lid
Volledig lid

Waarde van de euro biljetten

Bericht door kl-euro » 25 jul 2016, 10:35

Beste,

Kan iemand mij vertellen hoe of waar ik de verzamelwaarde van eurobiljetten kan zien of vinden?
Ik zie n.l. eurobiljetten met prijzen voorbijkomen waar ik niets van begrijp :shock: en waar haalt men dit vandaan?
Kan me n.l. niet voorstellen dat er een grote omzet/handel is in eurobiljetten die de prijs bepaalt.
Of is het weer als zo als vaker dollar(euro)tekens in de ogen en de natte vinger omhoog.

Mvg,

janssenfrank
Superlid
Superlid

Re: Waarde van de euro biljetten

Bericht door janssenfrank » 25 jul 2016, 12:52

Goeie vraag. Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Ik kan me wel voorstellen wat "waardeverhogende"factoren zijn.

Natuurlijk de kwaliteit. De biljetten van 5, 10, 20 en 50 euro worden nu vervangen. Oude briefjes van 5 zie ik nog maar zelden, dus ik kan me voorstellen dat als je daar een unc biljet van hebt, dat dat wel wat meer waard is dan de 5 euro die erop staat.

Dan is misschien ook nog de eerste letter van het serienummer interessant. Vooral "kleine" landen zullen een lagere oplage hebben en dus zullen die biljetten zeldzamer zijn. Ook van die biljetten kan het misschien wel leuk zijn een unc-tje apart te leggen als appeltje voor de dorst.

Dan heb je nog mensen die "radar' biljetten leuk vinden. Die hebben een serienummer als een palindroom. Dus bijvoorbeeld 123454321.

Misdrukken doen het ook altijd goed. En verkeerd versneden biljetten ook. Behalve als ze uit Duitsland komen, want daar kun je de ongesneden vellen zo kopen en ze dan express zelf verkeerd snijden.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 25 jul 2016, 13:02

Hoe die biljetten er ook uitzien, voor mij heeft het alleen de waarde die erop staat. Ik kan me niet voorstellen dat iemand meer betaald voor zulke lelijke biljetten.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 25 jul 2016, 14:32

Ilosab schreef:Hoe die biljetten er ook uitzien, voor mij heeft het alleen de waarde die erop staat. Ik kan me niet voorstellen dat iemand meer betaald voor zulke lelijke biljetten.

Alfred
Het zal je verbazen wat voor bedragen sommige verzamelaars wel niet neertellen voor ongebruikte eurobiljetten!
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Einstein
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 25 jul 2016, 17:38

Lotus07 schreef:
Ilosab schreef:Hoe die biljetten er ook uitzien, voor mij heeft het alleen de waarde die erop staat. Ik kan me niet voorstellen dat iemand meer betaald voor zulke lelijke biljetten.
Alfred
Het zal je verbazen wat voor bedragen sommige verzamelaars wel niet neertellen voor ongebruikte eurobiljetten!
Het is inderdaad verbazingwekkend, maar ik deel de mening dat 5 euro 5 euro is en blijft.
Is het trouwens niet onwettig om meer te vragen dan de nominale waarde?...

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 25 jul 2016, 17:45

Einstein schreef:
Lotus07 schreef:
Alfred
Het is inderdaad verbazingwekkend, maar ik deel de mening dat 5 euro 5 euro is en blijft.
Is het trouwens niet onwettig om meer te vragen dan de nominale waarde?...
Ik ben me daar niet bewust van, komt dat omdat het geld eigendom is van de staat (in dit geval de ECB dan)?
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 25 jul 2016, 18:30

Het is altijd wat de gek ervoor geeft. Je mag vragen wat je wil. Prijzen zijn niet in een wet vastgelegd.

En geld is geen eigendom van de staat. Dat zou wat moois zijn. Iedereen is eigenaar van zijn eigen geld. Zelfs als de staat nu opeens alle euromunten en -biljetten ongeldig zou verklaren, kan het gewone volk er nog steeds gebruik van maken als onderling ruilmiddel.

Het geld is niet meer dan wat metaal en wat papier. Op zichzelf is het niks waard. Het is wat wij er aan waarde aan koppelen.

Ik mag voor een gouden tientje 20 euro vragen. Ik mag er ook 200.000 euro voor vragen. Ik mag er zelfs 4 koeien en 6 schapen voor vragen. Als iemand mij dat ervoor wil geven, dan hebben we een deal. Ik mag er ook een dienst voor vragen, bijvoorbeeld dat je een dag voor me komt werken.

Zo werkt het ook bij de Appie Heyn. Zij mogen voor hun appelflappen vragen wat ze willen. 1 euro per stuk, maar ook 1000 euro per stuk. Ze kunnen er ook een zak meel voor vragen, of een zak appels, of een pond suiker... kunnen ze weer nieuwe maken.

Het is wat de gek ervoor geeft. Als ik één appel vraag voor een kilo goud, zal ik moeten wachten tot iemand mij dat ervoor geeft. Komt er niemand, dan blijf ik ermee zitten. Hoe goedkoop het ook lijkt te zijn: ik bljf honger en dorst hebben, want goud is niet eetbaar en een appel wel.

Einstein
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 25 jul 2016, 18:54

janssenfrank schreef:Het is altijd wat de gek ervoor geeft. Je mag vragen wat je wil. Prijzen zijn niet in een wet vastgelegd.
En geld is geen eigendom van de staat. Dat zou wat moois zijn. Iedereen is eigenaar van zijn eigen geld. Zelfs als de staat nu opeens alle euromunten en -biljetten ongeldig zou verklaren, kan het gewone volk er nog steeds gebruik van maken als onderling ruilmiddel.
Het geld is niet meer dan wat metaal en wat papier. Op zichzelf is het niks waard. Het is wat wij er aan waarde aan koppelen.
Ik mag voor een gouden tientje 20 euro vragen. Ik mag er ook 200.000 euro voor vragen. Ik mag er zelfs 4 koeien en 6 schapen voor vragen. Als iemand mij dat ervoor wil geven, dan hebben we een deal. Ik mag er ook een dienst voor vragen, bijvoorbeeld dat je een dag voor me komt werken.
Zo werkt het ook bij de Appie Heyn. Zij mogen voor hun appelflappen vragen wat ze willen. 1 euro per stuk, maar ook 1000 euro per stuk. Ze kunnen er ook een zak meel voor vragen, of een zak appels, of een pond suiker... kunnen ze weer nieuwe maken.
Het is wat de gek ervoor geeft. Als ik één appel vraag voor een kilo goud, zal ik moeten wachten tot iemand mij dat ervoor geeft. Komt er niemand, dan blijf ik ermee zitten. Hoe goedkoop het ook lijkt te zijn: ik bljf honger en dorst hebben, want goud is niet eetbaar en een appel wel.
Dit klinkt allemaal heel logisch, maar toch is er (in België) een 'oude' wet, die verbiedt om gangbaar geld te verkopen boven de nominale waarde.
Lees dit:

De euro en de oude wet...
Hij is dan wel stokoud, die wet van 8 mei 1924, hij is wel nog altijd van kracht! Lees even mee:
“Het is verboden de geldstukken, welke in België gangbaar zijn of in de openbare kassen aanvaard worden, te koopen of te verkoopen tegen een hoogeren prijs dan hunne wettelijke waarde of mits om het even welke premie.”

Met andere woorden: eurobiljetten en euromuntstukken mag je niet verkopen met winst. Elke overtreder riskeert een gevangenisstraf van 3 maanden tot 1 jaar en met een boete van 10.000 EUR tot 50.000 EUR.

De Inspecteur belde met Francis Adyns van de FOD Financiën. “Zeldzame euromunten worden inderdaad soms verkocht met winst. We hebben bijvoorbeeld weet van een 2 euro-stuk uit Monaco met de beeltenis van Grace Kelly waar verzamelaars 2000 euro voor neertellen...”
En dat mag dus eigenlijk niet van de wet. Toch wordt er niet tegen opgetreden. “Er zijn geen vaststellingen en bijgevolg ook geen beteugeling. Zo’n verkoop is een overeenkomst is tussen een koper en een verkoper en we gaan ervan uit dat de koper niet bedot wordt. Hij weet namelijk wat hij koopt, en beslist zelf om er meer voor te betalen.”

Handelaars die geen risico willen lopen lossen het probleem vaak op door een ander (waardeloos) muntje erbij te verkopen, bijvoorbeeld een stuk van 1 BEF. Dat is geen geldig betaalmiddel meer, en dat mag je wel verkopen met winst.

(bron: http://www.radio2.be/de-inspecteur/mag-ik-geld-verkopen)

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 25 jul 2016, 20:29

Leuk stukje dit, allebei de berichten zijn erg verhelderend. Grappig dat die wet destijds in België van kracht is geweest, ik vraag me toch af wat dan de aanleiding geweest moet zijn!

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 25 jul 2016, 20:57

janssenfrank schreef:Ik mag voor een gouden tientje 20 euro vragen. Ik mag er ook 200.000 euro voor vragen. Ik mag er zelfs 4 koeien en 6 schapen voor vragen. Als iemand mij dat ervoor wil geven, dan hebben we een deal.
Heb je zo'n grote tuin dan? :lollig:

Iedereen is vrij in zijn keuze om te verzamelen wat hij wil maar het kan er bij mij niet in dat een papiergeldverzamelaar die lelijke eurobiljetten wil verzamelen en er dan nog grof geld voor zou willen geven.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 25 jul 2016, 21:17

Ilosab schreef:
janssenfrank schreef:Ik mag voor een gouden tientje 20 euro vragen. Ik mag er ook 200.000 euro voor vragen. Ik mag er zelfs 4 koeien en 6 schapen voor vragen. Als iemand mij dat ervoor wil geven, dan hebben we een deal.
Heb je zo'n grote tuin dan? :lollig:

Iedereen is vrij in zijn keuze om te verzamelen wat hij wil maar het kan er bij mij niet in dat een papiergeldverzamelaar die lelijke eurobiljetten wil verzamelen en er dan nog grof geld voor zou willen geven.

Alfred
Ik kan het me best voorstellen. Als ik bijvoorbeeld een rijke Amerikaan was die helemaal leip is van wereldbankbiljetten, zou ik het best leuk vinden om wat eurobiljetten aan mijn verzameling toe te voegen. Om diezelfde reden vind ik als wereldmuntenverzamelaar het best leuk om bijvoorbeeld Belgische Franken of D-Marken te hebbn in mijn verzameling. Ze zijn niet super mooi qua design, maar ik vind het gewoon leuk om ze in de verzameling te hebben omdat het geld is wat gewoon gebruikt is. Het is ook meer een kwestie van smaak denk ik, waarom verzamel jij bijvoorbeeld 2€ munten als je kennelijk zo'n hekel aan de euro hebt? :sarcasm1:

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 25 jul 2016, 22:15

Van die Belgische wet was ik niet op de hoogte. Grappig land blijft België toch.

Leuk, die wet, maar meneer Adyns zegt al dat er niet tegen wordt opgetreden. Zeker niet als koper en verkoper gewoon een deal maken. Ik kan me wel voorstellen dat die wet van belang is als iemand geld wil wisselen (bijv. dollars voor euro's) en je hanteert een te hoge koers. Dan verkoop je in feite de euro's boven de nominale waarde. Al is dan weer de vraag wat er aan winstmarge voor het wisselen gerekend mag worden.

Over smaak valt niet te twisten. De een vind dit mooi, de ander dat. Er worden wel meer dingen verzameld, waarvan ik me afvraag "waarom".

Eeven terug naar de vraag van de topic-starter. Ik denk dat een catalogus nog enigzins antwoord geeft op de vraag wat de waarde is van bankbiljetten. Maar ook dat is maar een indicatie. Ik blijf erbij: het is wat de gek ervoor geeft.

Enne, mijn tuin is ongeveer 3 m² en zweeft ongeveer 4 meter boven de grond. Maar ik heb wel een hele grote diepvries greeny

kl-euro
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door kl-euro » 26 jul 2016, 09:33

Beste,

Met mijn vraag doelde ik niet op varianten zoals misdrukken, radar en palindroom enz.
Maar gewone normale biljetten ik weet wel dat er naar handtekening en landnummer wordt gekeken.
Het gaat mij juist om die bepaalde biljetten, dat kan ik nergens in een catalogus vinden, daarom mijn vraag.
Oja, die link naar die bewuste website werkt niet bij mij.

Mvg,

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 26 jul 2016, 10:22

Klik niet op die link. Het webadres zelf vertrouw ik al niet, en als ik erop klik wordt geprobeerd troep op je computer te installeren. Afblijven dus.

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 26 jul 2016, 12:10

Dit is gewoon een spammer. Enkele nietszeggende berichtjes in oude posts om vertrouwen te wekken om op die link te klikken.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 26 jul 2016, 12:53

Lotus07 schreef: Het is ook meer een kwestie van smaak denk ik, waarom verzamel jij bijvoorbeeld 2€ munten als je kennelijk zo'n hekel aan de euro hebt? :sarcasm1:
Ik verzamel helemaal geen 2€ munten, die heb ik ruim een jaar geleden allemaal verkocht.
Ik verzamel Nederlandse euromunten en coincards voor mijn kinderen, als ik mijn ogen definitief sluit dan kunnen zij beslissen of ze er mee doorgaan of niet. En wie zegt dat ik een hekel heb aan de euro? Er zijn best mooie muntontwerpen uitgebracht, ik vind de biljetten alleen afgrijselijk.

Alfred

llinde
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 26 jul 2016, 17:02

Ilosab schreef: Er zijn best mooie muntontwerpen uitgebracht, ik vind de biljetten alleen afgrijselijk.

Alfred
Alfred, je verzamelt volgens mij al lang genoeg om te weten dat niet alles in een verzamelgebied ook mooi is, maar als je alle eurobiljetten lelijk vind, wat ik mij trouwens best kan voorstellen wordt het natuurlijk een ander verhaal. Alleen als deel van een grotere verzameling zou het dan zinnig kunnen zijn.

Luit

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 26 jul 2016, 18:01

Iedereen zijn eigen mening of smaak maar de eurobiljetten zijn echt afschuwelijk. Het was beter geweest als ze alle eurobiljetten hadden voorzien van iets van de eurolanden. Dat kan natuurlijk niet op één biljet maar verdeel het dan over alle biljetten.

Alfred

Thomas
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Thomas » 26 jul 2016, 20:06

Ilosab schreef:Iedereen zijn eigen mening of smaak maar de eurobiljetten zijn echt afschuwelijk. Het was beter geweest als ze alle eurobiljetten hadden voorzien van iets van de eurolanden. Dat kan natuurlijk niet op één biljet maar verdeel het dan over alle biljetten.

Alfred
Vooral het grote geld vind ik helemaal niet lelijk als het in mijn portemonnee zit :lollig:

Zonder gekheid. Iedereen heeft zijn eigen mening en doelen als het gaat om verzamelen!
Verzamelaar van:
Nederlands Koninkrijk: Willem III en Wilhelmina (vanaf zf+), Juliana (unc) en Beatrix (unc)
Euromunten: 2 euro CC (unc), jaarsets Nederland en Finland (unc) en de verzamelaarsmunten van Nederland 5 en 10 euro (proof)

kl-euro
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door kl-euro » 28 jul 2016, 10:00

Beste,

Wel fijn dat men op mijn vraag zo veelvuldig reageert, maar een echt antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gekregen.
De enigste die dat wel deed blijkt volgens een lid een spammer te zijn en volgens een ander is zijn link naar de opgegeven website zeer onbetrouwbaar.
Als dit werkelijk zo is, vraag ik mij af wordt daar nog iets tegen gedaan?

Mvg,

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 28 jul 2016, 19:32

Heb de link verwijderd.

IP adres behorende bij het account komen niet voor op de zwarte lijst, ga uit van een foutje/maleware op de PC van de gebruiker...

Vriendelijke groeten,

Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 29 jul 2016, 11:41

Kom op Jeroen, gewoon eraf gooien die gast. Enkele nietszeggende posts maken in oeroude topics om genoeg posts te hebben om links te mogen plaatsen. Daarna een malware link plaatsen in een nietszeggend comment. Daarna niks meer van gehoord. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 30 jul 2016, 12:50

kl-euro schreef:Beste,

Kan iemand mij vertellen hoe of waar ik de verzamelwaarde van eurobiljetten kan zien of vinden?
Ik zie n.l. eurobiljetten met prijzen voorbijkomen waar ik niets van begrijp :shock: en waar haalt men dit vandaan?
Kan me n.l. niet voorstellen dat er een grote omzet/handel is in eurobiljetten die de prijs bepaalt.
Of is het weer als zo als vaker dollar(euro)tekens in de ogen en de natte vinger omhoog.

Mvg,
Toevallig ben ik ooit tegen dit boekje 'aangelopen' Les Eurobillets 2002-2009 van Guy Sohier, inmiddels dus al weer 7 jaar oud, maar wel uniek in het eurobiljetten verzamelgebied. Wellicht dat deze Guy inmiddels al een recentere editie heeft uitgegeven, daar zou je een naar kunnen Googlen. De waarde aanduidingen zijn aanwezig maar heb zelf nog niet 1 keer een dergelijk bedrag voor een UNC eurobiljet betaald of ontvangen dus ik zou me niet heel erg aan die bedragen vast houden.

Feit is wel dat het verzamelen van eurobiljetten pas heel lat op gang is gekomen en zelfs nu nog niet geheel is aangeslagen lijkt mij. Dat wil wel zeggen dat veel biljetten, bijvoorbeeld de eerste met handtekening van Duisenberg niet bewaard zijn gebleven in UNC kwaliteit en derhalve ook prijziger zullen zijn. Ik heb destijds wel een zwikkie 10 eurobiljetten met handtekening van Duisenberg in UNC achter weten te houden en die liggen nog rustig te wachten op een verzamelaar.

Het boekje komt overigens nog wel eens op eBay voorbij, let wel op dat je niet de 2002-2007 versie koopt!

Gr. Jeroen

@Jan Koevoets, ik zal eens even verder kijken in dat account, heb ik nu nog niet gedaan maar als blijkt dat hij weinig toevoegt en inderdaad een spammer is dan verwijder ik hem.
Edit: Hij is weg, IP kwam uit zeer raar gebied voor een spammer... Lijkt mij wel een Nederlander of een goed copy/paste/translater :knipoog:
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 30 okt 2016, 14:01

"De waarde van elk object wordt bepaald door de markt."

In elk lesboekje economie zul je woorden van gelijke strekking vinden. Zo werkt het ook in onze hobby.
De markt is een term gebruikt om de verhouding tussen "vraag" en "aanbod" te bepalen. Bij veel consumptiegoederen bepaalt de vraag in hoge mate het aanbod.
Bij luxe goederen is het gebrek aan aanbod vaak de creatie van vraag.

In onze hobby zie je dat er verzamelaars zijn die om verschillende redenen verzamelen. De een verzamelt omdat een type (laat ik even van biljetten uitgaan) biljet nog niet in zijn collectie zit, ongeacht staat, als hij maar niet teveel hoeft te betalen, de ander verzamelt varianten, hoe kleiner en onbedoelder het verschil hoe leuker. Vooral als de variant bij andere nog niet bekend is, dan geniet deze verzamelaar vaak het meest. Weer anderen verzamelen alleen omdat ze een biljet mooi vinden (grafisch ontwerp, kleurgebruik, techniek, materialen, etc.). Veelal zoekt de verzamelaar een thema waarbinnen verzameld wordt (Wereld, Land, Kleur, Nominale waarde indicatie, afbeelding, etc. etc. etc.)

Toen in 1999 het verdrag van Maastricht getekend werd, en de koersen voor de aanstaande euro vastgesteld, en in 2002 de omwisseling daadwerkelijk plaatsvond, heeft dat een impuls gegeven aan de verzamelhobby van geld. Zowel de oude munten en biljetten als de euro munten en biljetten werden ineens door grote volksstammen als begerenswaardig ervaren.
Veel verzamelaars zijn echter, net zoals het vaker gaat bij nieuwe hobbies, al weer van het geloof af. Dat heeft in ieder geval op de meest recente uitgiften koninkrijksmunten tot effect gehad dat er een grote prijsdaling heeft plaatsgevonden.
Er zijn ook een groot aantal verzamelaars van guldenbiljetten bij gekomen, en maar heel weinig verzamelaars van eurobiljetten.
De reden hiervoor is gissen en laat ik over aan onderzoekers. Zelf vermoed ik dat het te maken heeft met a. uitvoering en b. weinig "Nederlanders" omschrijven zichzelf als "europeaan" tenzij expliciet gevraagd.
De verzamelaars van Eurobiljetten zijn duidelijk in de minderheid.

De marktwerking voor eurobiljetten is derhalve ook bijzonder te noemen. Ze zijn nog verkrijgbaar, dus waar zit de waarde.
Nou, probeer eens uit circulatie een 5 euro biljet te vinden, dat de handtekening van Dr. W.F. Duisenberg toont, en zich in ongecirculeerde staat bevindt. De kans hierop is niet heel erg groot meer.
Als je daar nog bijvoegt dat op elk biljet terug te vinden is in welke kolom en rij het zijn oorsprong in het vel vindt, en er verzamelaars zijn die het hele vel wensen te completeren, begrijp je dat de vraag voor sommige biljetten ineens enorme vormen aanneemt. Als net die ene die jij zoekt beschikbaar is, gesteld de verkoper is op de hoogte van wat hij heeft, kan een biljet van 5 euro ineens een veelvoud opbrengen.

Sommige handelaren rekenen zich overigens direct rijk. Zoals de handelaar die zijn Ongevouwen Ierse 500 eurobiljet op een veiling inbracht op een veiling (ik meen bij Akkermans maar kan me vergissen) met een startprijs van € 6.000,= (mocht iemand denken dat ik me in de nullen vergis, nee daar staat zes duizend euro). Waarom? Ierland had vanwege de omvang van haar inwonersaantal en economie het recht een zeer beperkt aantal 500 euro biljetten te laten drukken. In verzamelaarsland zo weinig (exact aantal weet ik niet meer, maar minder dan 60.000) produceren, is vragen om exorbitante bedragen. Het enige dat ik van deze veiling zeker weet is dat het biljet voor dit bedrag niet verkocht.

Dus, waar heeft de handelaar nu zijn inzet op gebaseerd? Kennis (markt, verzamelaars)... Feiten (lage productie cijfers, hoge kwaliteit biljet)... Gevoel (who knows...)...

Moraal. Hoe weet je nu wat iets waard is?
a. Kijk vooral goed rond naar handelsplaatsen (internet, beurzen, veilingen).
b. Volg gedurende enige tijd (voor iedereen kan dit een andere periode zijn) je favoriete items en zie voor welke bedragen ze worden aangeboden en verkocht. (Vooral kijken of ze ook verkocht worden, want sommige handelaren vragen prijzen die de werkelijkheid vele malen overstijgen.)
c. Koop een goede, recente catalogus van je verzamelgebied. Niet om je blind te staren op de prijzen, maar om een indicatie te hebben van waar je op moet letten en wat er bijzonder is aan het type of de varianten van wat je zoekt.

En uiteindelijk... Betaal alleen het bedrag dat jij er voor over hebt, want uiteindelijk bepaal jij of je iets wel of niet het geld waard vindt.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 30 okt 2016, 14:32

Patrickp_nl schreef:En uiteindelijk... Betaal alleen het bedrag dat jij er voor over hebt, want uiteindelijk bepaal jij of je iets wel of niet het geld waard vindt.
:thumb up:

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”