ICG grading bij Bankbiljetten

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
SnakeDoc
Donateur
Donateur

ICG grading bij Bankbiljetten

Bericht door SnakeDoc » 21 apr 2014, 14:05

De laatste tijd zie je bij het aanbod biljetten op de diverse veiling(sites) dat het desbetreffende bankbiljet is voorzien van een zogeheten ICG of PMG grading.

Mijn vraag is eigenlijk wie daar veel waarde aan hecht, en in hoe verre dit systeem uiteindelijk verzamelland zal domineren.
Is dit de toekomst? Geen gezeur meer over kwaliteit, maar 1 vast systeem dat de biljetten (en uiteraard munten) voorziet van kwaliteits-aanduiding?

Is een biljet in een ICG/PMG hoesje meer waard? Laat je hem daar in zitten, of moet het biljet voor jou tastbaar zijn en geef je niet om zo'n grading?

Afbeelding

Afbeelding
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

Oosaenden
Donateur
Donateur

Re: ICG grading bij Bankbiljetten

Bericht door Oosaenden » 21 apr 2014, 14:22

Da's een goeie !, ik vraag me dat ook af. In het geval van het onderste biljet vijfentwintig gulden 1955 AV55 Huygens, begrijp ik niet goed hoe het graden en sealen door ICG of PMG zich verhoud ten opzichte van de waarde van dit biljet.
Hoeveel kost zo'n gradering door PCG en wat brengt dat dan voor echte meerwaarde bij een dergelijk gangbaar en normaal verkrijgbaar biljet ?

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 21 apr 2014, 19:48

Ik ben een verzamelaar van gerouleerd papiergeld, hoe meer gerouleerd hoe beter. Allemaal leuk en aardig dat UNC gedoe maar toen ik begon met verzamelen kwam ik er al snel achter dat het financieel niet haalbaar voor me is. Voor mij zijn er andere prioriteiten in het leven.
Natuurlijk zal ik een buitenkansje niet laten liggen bij een mooi biljet maar ik ben net zo blij met een biljet die er niet goed uitziet maar wel de missing link in mijn verzameling is.
Ik heb onlangs een biljet gewonnen op een veiling wat ook een PMG grading had, keurig gesealed. Hij is gewoon in een 2-vaks hoes gegaan in mijn album en voor de rest zal het me worst wezen wat voor grading hij heeft.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Willem
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 21 apr 2014, 21:11

Ik zou de getoonde biljetten mooi laten zitten, het heeft altijd meerwaarde. Ten 2de ben je van het gezeur af wat voor een kwaliteit het biljet heeft. En levert bij verkoop altijd meer op dan een niet gekeurd biljet.

Willem

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 21 apr 2014, 22:17

Het is in Nederland nog niet helemaal doorgedrongen maar begint nu ook te komen.

Afgelopen veiling van Corne Akkermans waren alle biljetten ICG gegrade.

Het grote voordeel is dat er geen discussie ( of weinig ) meer is over de kwaliteit van een biljet.
Een biljet is door een onafhankelijke derden bekeken en beoordeeld.

Dit zal zeker in de toekomst leiden tot een hogere opbrengst voor dergelijke biljetten, het is te vergelijken met de slabs voor munten maar nog in een beginfase voor bankbiljetten.

Gewoon laten zitten waar ze in zitten is mijn advies :lach:
Laatst gewijzigd door Arjena3 op 21 apr 2014, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 21 apr 2014, 22:18

Aanvullend: biljetten zouden nooit tastbaar moeten zijn omdat dit de kwaliteit beïnvloed ;-) maar goed dat is mijn mening :gniffel:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 22 apr 2014, 18:03

Ik laat ze ook zitten, daarom is hij in een 2 vaks gegaan. Voor mijn nabestaanden is het dan des te makkelijker om te verkopen mochten ze de hobby niet voortzetten.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Dennis88
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Dennis88 » 22 apr 2014, 18:17

Even een paar punten:

1) ICG is niet dezelfde maatschappij als ICG voor munten is (groene slab). Ik heb qua bankbiljetten er nog nooit van gehoord
2) PCGS en PMG (PMG is van hetzelfde moederbedrijf als NGC voor munten is) zijn op het moment de enige die echt geaccepteerd worden
3) Er zijn meer bedrijven die bankbiljetten graden, oa CGC. Hier is een paar jaar geleden een schandaal geweest en ik heb veel CGC biljetten gezien die zeggen 66/67 maar in het Nederlandse systeem niet hoger als Prachtig + zouden krijgen. Normaal gesproken is PMG en PCGS 63 en hoger ook Nederlands UNC...maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Dennis

stevenbron
Lid
Lid

Bericht door stevenbron » 23 apr 2014, 19:02

Even een reactie op de opmerking die ik een paar keer lees, namelijk dat er nu geen discussie meer is over de kwaliteit. Er wordt op dit moment op het forum van IBNS (de internationale site welteverstaan) een aardige discussie gevoerd over precies dit onderwerp. Reden is dat verschillende verzamelaars ontevreden zijn over bepaalde waarderingen waarbij biljetten met duidelijke gebruikssporen of beschadigingen toch als UNC zijn beoordeeld. Ook het feit dat deze grading company's commercieel van aard zijn, wordt als een zwak punt gezien. Wat belet zo'n bedrijf om niet een paar punten extra bij de score op te tellen als dat meer klandizie oplevert van dealers die hun biljetten het liefst zo hoog mogelijk gewaardeerd willen zien? Daarnaast wordt er gesproken over hoe vreemd het is om verschillende gradaties van UNC te hebben, aangezien UNC als een redelijke absolute graad te zien zou zijn. Alles wat niet perfect UNC is, zou ten hoogste aUNC 'mogen' zijn.

Er zijn voor- en tegenstanders van het graden met wat mij betreft even valide argumenten. Er zijn zelfs tegenstanders die, als ze zo'n biljet ontvangen, hem uit het plastic knippen. Wat mij persoonlijk betreft: ik heb ze liever ook niet. Door het 'verpakken' mis ik een dimensie van het verzamelen, namelijk het voelen en nauwkeurig kunnen bekijken van een biljet. Achter plastic kun je lichte vouwen missen (naar mijn mening) waardoor een biljet onterecht een te hoge grade zou kunnen krijgen. Daarnaast bewaar ik mijn biljetten in drievaks bladen van Leuchtturm en daar passen niet alle verpakte biljetten in. Een principieel bezwaar dat ik heb, is dat ik de bonus bovenop de cataloguswaarde a.g.v. een grading overdreven vindt. Sommige dealers durven het dubbele te vragen puur omdat een commerciële partij er een (soms) te betwisten grade aan op heeft gehangen.

My two cents. :wave:
Mijn persoonlijke bankbiljettensite: stevenbron.nl
Ik verzamel: wereldbiljetten, polymer en commemorative.

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 23 apr 2014, 19:11

stevenbron schreef:Wat mij persoonlijk betreft: ik heb ze liever ook niet. Door het 'verpakken' mis ik een dimensie van het verzamelen, namelijk het voelen en nauwkeurig kunnen bekijken van een biljet. Achter plastic kun je lichte vouwen missen (naar mijn mening) waardoor een biljet onterecht een te hoge grade zou kunnen krijgen.

Dit heb ik eigenlijk ook. Anderzijds, als het een bepaalde meerwaarde voor het biljet heeft, dan zou het zonde zijn.
Wat zijn eigenlijk de gemiddelde kosten voor het laten 'Graden' van een gemiddeld biljet? Standaard prijzen, of ook afhankelijk van het type of de schaarsheid?
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

stevenbron
Lid
Lid

Bericht door stevenbron » 23 apr 2014, 19:22

SnakeDoc schreef:Wat zijn eigenlijk de gemiddelde kosten voor het laten 'Graden' van een gemiddeld biljet? Standaard prijzen, of ook afhankelijk van het type of de schaarsheid?
Ik zie veel verschillende prijzen bij PMG staan maar wat nou precies wat is? Iemand ervaring mee?
http://www.pmgnotes.com/services/services.aspx
Mijn persoonlijke bankbiljettensite: stevenbron.nl
Ik verzamel: wereldbiljetten, polymer en commemorative.

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 23 apr 2014, 19:29

stevenbron schreef:Even een reactie op de opmerking die ik een paar keer lees, namelijk dat er nu geen discussie meer is over de kwaliteit. Er wordt op dit moment op het forum van IBNS (de internationale site welteverstaan) een aardige discussie gevoerd over precies dit onderwerp. Reden is dat verschillende verzamelaars ontevreden zijn over bepaalde waarderingen waarbij biljetten met duidelijke gebruikssporen of beschadigingen toch als UNC zijn beoordeeld. Ook het feit dat deze grading company's commercieel van aard zijn, wordt als een zwak punt gezien. Wat belet zo'n bedrijf om niet een paar punten extra bij de score op te tellen als dat meer klandizie oplevert van dealers die hun biljetten het liefst zo hoog mogelijk gewaardeerd willen zien? Daarnaast wordt er gesproken over hoe vreemd het is om verschillende gradaties van UNC te hebben, aangezien UNC als een redelijke absolute graad te zien zou zijn. Alles wat niet perfect UNC is, zou ten hoogste aUNC 'mogen' zijn.

Er zijn voor- en tegenstanders van het graden met wat mij betreft even valide argumenten. Er zijn zelfs tegenstanders die, als ze zo'n biljet ontvangen, hem uit het plastic knippen. Wat mij persoonlijk betreft: ik heb ze liever ook niet. Door het 'verpakken' mis ik een dimensie van het verzamelen, namelijk het voelen en nauwkeurig kunnen bekijken van een biljet. Achter plastic kun je lichte vouwen missen (naar mijn mening) waardoor een biljet onterecht een te hoge grade zou kunnen krijgen. Daarnaast bewaar ik mijn biljetten in drievaks bladen van Leuchtturm en daar passen niet alle verpakte biljetten in. Een principieel bezwaar dat ik heb, is dat ik de bonus bovenop de cataloguswaarde a.g.v. een grading overdreven vindt. Sommige dealers durven het dubbele te vragen puur omdat een commerciële partij er een (soms) te betwisten grade aan op heeft gehangen.

Misbruik, als ik het zo mag noemen zal je altijd houden, dit heb je met slabs voor munten ook. De verschillende gradaties van UNC is het systeem wat in Amerika word gebruikt, het principe hiervan is namelijk dat een bankbiljet dat unc is maar bijvoorbeeld niet goed gecentreerd is lager word gewaardeerd dan 70 unc maar nog steeds unc is etc etc, eigenlijk is het een punten systeem voor een biljet, wat ik persoonlijk veel beter vind dan de nederlandse ZF+, P+ of unc-

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”