Ik blijf dit soort dingen wantrouwen

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Re: Ik blijf dit soort dingen wantrouwen

Bericht door Munthunter » 24 nov 2013, 09:04

Marktplaats is inderdaad een bolwerk aan het worden waarin oplichters zich behoorlijk thuis mogen voelen. Dat eBay alweer inmiddels 9 jaar!!! (11-11-2004) eigenaar is van Marktplaats en verder niets heeft gedaan aan deze beveiliging, die ze in de eBaysite wel hebben verwerkt is vreemd. Zoals ik een paar jaar geleden begreep in een programma over oplichting, welke haar uitzending geheel richte op Marktplaats, waren de problemen duidelijk te herleiden en waren de meldingen van gedupeerden toen al bijna niet meer te tellen. Wat heeft Marktplaats hier aan gedaan? Niets, enkel een melding op de site. Verder hebben ze wel een 'afdeling' opgericht die moet voordoen dat Marktplaats actief actie onderneemt bij een melding van oplichting, of vermoedens daarvan. Inmiddels is gebleken uit acties die vanuit het forum kwamen dat Marktplaats helemaal niets doet en enkel bij iedere melding een standaard antwoord geeft en er niets aan kan doen. O ja ze verwijzen je door naar de politie om aangifte te doen... EN DIE POLITIE heeft zelfs een 'heuze afdeling' die zich richt op oplichting op Marktplaats, de site omschrijft zich als volgt...
www.mijnpolitie.nl schreef:Het Landelijk Meldpunt InternetoplichtingElke maand verhandelen miljoenen mensen hun spullen (iPod, telefoons, spelcomputers) met andere particulieren. Meestal gebeurt dit naar volle tevredenheid van beide partijen. Helaas is er ook een kleine groep mensen die - net als in de echte wereld - misbruik maakt van het vertrouwen van anderen. Daarom hebben de Politie en het Openbaar Ministerie in samenwerking met Marktplaats het Landelijk Meldpunt Internetoplichting opgericht. Deze partijen vinden het belangrijk dat het vertrouwen in de handel via internet wordt beschermd, zodat mensen op een plezierige manier en in goed vertrouwen zaken met elkaar kunnen blijven doen.
Naar ik meen moeten hier eerst honderden meldingen binnen komen voordat er echt actie moet worden ondernomen. Is het zover dan heeft natuurlijk de oplichter zijn biezen al gepakt en blijkt ook de politie te ontdekken dat de oplichter een adres opgaf van een tandheelkundige praktijk en een dode lijn heeft. 'Sorry wij kunnen er verder niets aan doen', ondertussen is de oplichter al onder een andere naam actief en stromen de nieuwe meldingen al binnen. ;)

Ik zit er steeds meer aan te denken om een gedeelte van het forum in te richten als informatiepunt voor oplichting (numismatisch) op Marktplaats, met informatie wat te doen en wat juist niet en een plek om vermoedens te bespreken, danwel te melden. Er zijn inmiddels al zo veel topics op het forum die gaan over oplichting op Marktplaats...
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 24 nov 2013, 10:26

:klap: goed idee Jeroen

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 24 nov 2013, 10:38

Ben er inmiddels mee bezig

Tips zijn welkom!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Stephan O
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 26 nov 2013, 11:38

Zeker een goed idee, ziet er ook al goed uit.

Het is belangrijk elkaar voor dezelfde valkuilen te behoeden!

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 26 nov 2013, 17:11

Mooi initiatief, ik snap niet dat hier niet harder tegen wordt opgetreden. Hoewel, vandaag las ik dat een vrouw uit Emmen celstraf kreeg voor het verkopen en niet leveren van concertkaartjes. Dat is alvast een mooi begin.

Maar kijk ook goed naar jezelf: geloof niet alles (zeker geen koopjes!) en check van tevoren de gegevens. Stuur als verkoper nooit iets op zonder dat de betaling binnen is en doe dit aangetekend.

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”