De Nationale Bank vervangt constant versleten eurobiljetten

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
rocketronnie
Nieuw lid
Nieuw lid

De Nationale Bank vervangt constant versleten eurobiljetten

Bericht door rocketronnie » 18 jun 2013, 18:45

Maar, hoe zit dit, een land mag toch maar een bepaald aantal drukken. Worden de versleten biljetten na het betreffende land vervoerd?

llinde
Superlid
Superlid

Re: De Nationale Bank vervangt constant versleten eurobiljet

Bericht door llinde » 18 jun 2013, 19:04

rocketronnie schreef:Worden de versleten biljetten na het betreffende land vervoerd?
Waarom zou je dat doen, het is toch veel simpeler om datgene wat je uit circulatie haalt te vervangen door nieuwe biljetten.
Waar de biljetten oorspronkelijk werden gedrukt maakt toch niets meer uit?

Luit

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 18 jun 2013, 20:34

Goeie vraag.

Ik kan me niet voorstellen dat als de Nederlandse Bank een versleten biljet uit België uit de circulatie haalt, dit door een Nederlands biljet wordt vervangen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

llinde
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 18 jun 2013, 20:56

Volgens mij zijn bijvoorbeeld de nieuwe biljetten niet eens meer te herkennen als Nederlands of Belgisch, en waarom zou men zoveel moeite nemen om dit af te leiden, 5 euro is 5 euro en 500 euro is 500 euro.
Ik weet dat Europa veel bureaucratie kent, maar ik neem toch echt aan dat men niet zo gestoord is om bij vernietiging van biljetten ook nog eens te kijken waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen.

Luit

Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout » 18 jun 2013, 21:35

De biljetten worden wel in verschillende landen geproduceerd, te herkennen aan de lettercode.
Maar daarna naar behoefte door de verschillende landen in roulatie genomen; een Nederlandsbiljet kan dan heel goed in Oostenrijk het levenslicht zien.
Bij munten is dat niet zo!

llinde
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 18 jun 2013, 22:07

arnout bruins schreef: een Nederlandsbiljet
Bij de nieuwe codering zoals nu bij het vijfje te zien is, staat de "P" niet meer voor Nederland, maar voor Joh. Enschede en dat betekent dus dat een biljet dat bijvoorbeeld in opdracht van Estland door Joh Enschede wordt gedrukt een "P" mee krijgt, maar daarmee is het toch geen Nederlands biljet?

Luit

Stephan O
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 19 jun 2013, 08:44

True, op veel artikelen staat toch ook 'Made in China' dan is het dus een Chinees product ook al wordt het aan de andere kant van de wereld verkocht door een winkelketen die zegt dat het hun product is.

Met bijvoorbeeld Turkse biljetten gedrukt in Nederland spreek je dus inderdaad niet over een Nederlands biljet maar over een Nederlands product.
Maar aangezien de Euro een wettig betaalmiddel is in de Eurozone en dus ook in Nederland spreek je dus weer wel van een Nederlands biljet.

Anders gaat hetzelfde op voor Euromunten.

Zelf heb ik trouwens geen flauw idee wat ze met versleten biljetten doen. Ik weet wel dat je ze bij DNB kan omruilen voor nieuwe, dat lijkt me ongeacht het drukland.

Nu ik dit schrijf zit ik toch weer te twijfelen over het eerste... (lastig :oops: :lol: )
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

llinde
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 19 jun 2013, 10:48

Stephan O schreef:Anders gaat hetzelfde op voor Euromunten.
Dat ben ik niet met je eens, de munten hebben een verschillend ontwerp per land, de biljetten niet.
Een in Frankrijk gedrukt biljet voor Malta is niet te onderscheiden van een in Frankrijk gedrukt biljet voor Griekenland, je kunt zulke biljetten dus nooit als Maltese of Griekse biljetten herkennen.
Bij munten is dat wezenlijk anders, daar is juist regelmatig niet te herkennen waar ze geslagen zijn, maar wel altijd voor wie ze geslagen zijn.

Luit

Peterbos
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Peterbos » 19 jun 2013, 11:05

Stephan O schreef:Zelf heb ik trouwens geen flauw idee wat ze met versleten biljetten doen.
Wat ik wel eens heb gezien is dat ze de versleten briefjes bundelen in stapeltjes en dan met een machine er 3 gaten in boren.
Dat maakt ze waardeloos waarna ze transport worden gestuurd vernietigd (en miss daarna gerecycled) te worden.

Correct me if i'm wrong!
Groet,

PB

rocketronnie
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door rocketronnie » 19 jun 2013, 21:14

Ja ik bedoel eigenlijk niet welke drukker hem drukt, maar van welk land deze afkomstig is, dat dat land dan bv. 1miljoen aan versleten briefjes heeft, vernietigd , en 1 miljoen nieuwe laat drukken, ongeacht wie ze drukt. Maar wel de land letter krijgt greeny

Stephan O
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 20 jun 2013, 08:56

Maar dat is het nu net, de briefjes zijn niet per land te identificeren maar alleen per drukker(die in een van de eurolanden staat). Zo hebben in eerder genoemde voorbeelden Malta en Griekenland geen drukkerijen en zullen er dus geen briefjes zijn met een letter gerelateerd aan een drukkerij uit deze landen.

Als het gaat om een bepaald quota van de briefjes zit er wel wat in. Elk land krijgt een bepaalde hoeveelheid briefjes toegezonden om te distribueren, dan zouden ze dus niet, ongeacht het aantal versleten briefjes, nieuwe in omloop kunnen brengen.
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”