Biljetten strijken ?????

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Re: Biljetten strijken ?????

Bericht door Patrickp_nl » 11 mei 2016, 00:36

Ik hoor vaker geruchten over vals Westerbork geld.
Ook twijfels over het verschijnen van 100% UNC materiaal uit een tijd en periode dat mensen echt iets anders aan hun hoofd hadden.
Een ander gerucht dat ik ergens las (ik meen in "Das Geld des Terrors" van Grabowski), heeft men een flinke doos incompleet en compleet onuitgegeven drukwerk uit Westerbork teruggevonden, dat sinds halverwege de jaren '90 in delen verkocht wordt.
Bewijzen van valse exemplaren zou ik graag eens zien. Liefst hoge resolutie afbeeldingen, met beschrijving van waar de conclusie getrokken is dat het een vals exemplaar betreft.
Watermerken in Westerbork geld: het is op vierkante vellen gedrukt met centraal onderin "VUGA NORMAAL" in een ovaal. Doordat het papier vierkant was, en geen overduidelijke voor-of achterkant, worden gedeelten van dit velwatermerk op zo'n 10 tot 15% van de biljetten aangetroffen, vanaf voorzijde of achterzijde leesbaar, normaal en kopstaand. ogenschijnlijk telkens een ander deel van het watermerk op een andere plek in de biljetten...
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 11 mei 2016, 00:48

Ilosab schreef:De 20 Gulden Stuurman heb ik al. Deze staat trouwens in de Plomp catalogus voor € 350 als zijnde Zfr.
Misschien moet je die catalogus maar eens aanschaffen, altijd handig voor het opzoeken van het één en ander.

Groeten, Alfred
Patrickp_nl schreef: Elke reclame is meegenomen, dank daarvoor. Maar dit biljet is beschreven, gereinigd, intensief gevouwen en op delen zelfs verkreukeld, dus de schatting van €75 vind ik nog niet zo gek hoor...
Ik zou het boek eens moeten inzien om te kunnen bepalen of het wat voor me is, Misschien staat er ook wel teveel info in. Dat heb ik tenminste met de nieuwe CNM. Ik verzamel alleen Holland, de rest is niet zo heel interessant,

Wel fijn dat het Stuurman-biljet toch nog een redelijke waarde heeft. Het is nog steeds te koop. Mooi dat Patrick als deskundige er nog een kaartje 75 euro aan hangt. Ik vraag er in ieder geval 50 euro voor, maar een mooie ruil kan natuurlijk ook :knipoog:
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 11 mei 2016, 09:48

janssenfrank schreef:Ik zou het boek eens moeten inzien om te kunnen bepalen of het wat voor me is, Misschien staat er ook wel teveel info in. Dat heb ik tenminste met de nieuwe CNM. Ik verzamel alleen Holland, de rest is niet zo heel interessant,
Ligt eraan wat je onder Holland verstaat want alles wat in die catalogus staat komt uit Holland, daarom ook de titel Nederlands papiergeld. Dus ook noodgeld, kampgeld, scheepsgeld, overheidsgeld, bedrijven enz.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 11 mei 2016, 10:10

Ilosab schreef:Ligt eraan wat je onder Holland verstaat want alles wat in die catalogus staat komt uit Holland, daarom ook de titel Nederlands papiergeld. Dus ook noodgeld, kampgeld, scheepsgeld, overheidsgeld, bedrijven enz.

Alfred
Hij heeft het daar over de CNM, hij verzamelt alleen provinciale munten van Holland...

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 11 mei 2016, 13:58

janssenfrank schreef: ...Misschien staat er ook wel teveel info in...
:lollig:
Ik geloof dat er geen papiergeldcatalogus gaat komen waarin alleen het papiergeld uit de provincie Holland te zien is.
Misschien een idee dat ik andere verzamelaars heb zien doen met de wereldcatalogi:
Ga naar een professioneel boekbinder, laat de rug eraf snijden, verwijder de pagina's waar je niks mee kunt en laat de rug weer verlijmen.
Ik heb zo gezien dat mensen van een paperback een hardcover hebben laten maken met twee blanco notitieblaadjes na elke cataloguspagina. Kost je rond de 100 euro per boek (exclusief aanschaf van het boek) maar dan heb jij dat unieke boek waar jij je voordeel mee kunt doen!
In de provincie Holland zijn tussen 1574 en 1980 diverse regionale emissies geweest (Leiden, Enkhuizen, Edam, Alkmaar, Hoorn, Purmerend, Den Helder, om er maar een paar te noemen) die allemaal in de catalogus opgenomen zijn.
Zelfs de proefdrukken van Diemen staan erin...
Maar ik wil je niets opdringen hoor ;) :lollig:
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 11 mei 2016, 23:10

Mijn post was grammaticaal-technisch niet helemaal logisch. Maar ik maakte dus de vergelijking met de catalogus der Nederlandse Munten die ik heb. Eigenlijk is dat boek veel te uitgebreid, omdat ik alleen Holland verzamel.

Van de bankbilejtten gaat het me eigenlijk alleen om de series van Doeve, Oxenaar en Drupsteen. Ik weet niet of ik dan een heel uitgebreide catalogus nodig heb. Maar ik zal het boek van Patrick zeker eens inkijken als ik het weer zie.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”