Goed album voor bankbiljetten

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Re: Goed album voor bankbiljetten

Bericht door Patrickp_nl » 14 aug 2014, 22:57

rtholen schreef:...Als het echt grote posters/pamfletten zijn, en het materiaal is oud, krijgt het hier een plekje aan de muur. (niet gelijmt of geplakt maar los in de lijst, achter stevig glas.)...
Nadeel van aan de muur is de verkleuring door invloed van licht. Het oude materiaal lijkt wel in sneltreinvaart te verkleuren. Zeker het handgeschept papier. Ik heb een paar onversneden vellen assignaten ingelijst. Maar die staan met de mooie kant tegen de muur, zodat er geen licht bij kan. Suboptimaal... :shifty:
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 05 okt 2014, 17:13

Ilosab schreef:Ik heb ook nog een 10 tal hellbanknotes. Als je die wilt hebben dan neem ik ze mee naar Houten, ben ik er vanaf. Voor 0 euro weet je alles, inclusief opgeld en BTW.
Alfred
Eindelijk tijd gehad (genomen) om alle aanwinsten van de afgelopen weken te verwerken. Ik had er nog geen, en heb ook direct kunnen ruilen met een andere verzamelaar. THANKS Alfred!
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 05 okt 2014, 17:52

Belofte maakt schuld.
Ik heb een impressie gemaakt van hoe ik de biljetten in de mappen heb zitten. Hier heb ik niet de Nederlandse biljetten voor genomen, maar nu eens een album van mijn Duitse geld... Het gaat hierbij om "de gewone" Importa "verzamel" albums.
Alle individueel opgeborgen biljetten hebben een eigen "visitekaartje". Daarop de bijzonderheden van de variant. Wanneer ik ze met meer tegelijk in één vakje stop, dan komt er een lijstje bij, met dezelfde informatie als op het visitekaartje, maar dan voor allemaal tegelijk.
En altijd ervoor zorgen dat de bedrukte kant van de visitekaartjes of lijstjes NIET in aanraking kunnen komen met het biljet/de biljetten!!

Hier een voorbeeld van enkele biljetten die ik op serieletter verzamel. Er zit dan een strook papier bij, waarop precies staat welke letters ik inmiddels bezit. De biljetten zelf zitten dan in een mapje bij elkaar, om ruimte te sparen.
(Het bovenste vak zit één biljet "Entwertet", het onderste vak de overige letters met perforatie "WERTLOS".
Afbeelding
De andere variant boven niet waardeloos gemaakt, onderste vak "Entwertet"
Afbeelding
Een serie waarvan ik van elk type slechts één variant bezit, zit wel onder elkaar.
Afbeelding
Afbeelding
Dan zijn er nog typen waarvan de varianten dusdanig verschillen dat ik ze niet in één vakje wil hebben. Bijvoorbeeld de Siberische overdrukken van het Joegoslavische geld, 1941.
Afbeelding
En er zijn nog de typen waarvan ik niet alleen op serieletter verzamel, maar ook nog replacements/invulseries heb...
Afbeelding
Afbeelding
En dan tot slot nog wat voorbeelden van eenvoudige biljetten in mindere kwaliteit die ik op combinatie onderdrukletter/serieletter verzamel (of nummer)...
Voorkant van de pakjes:
Afbeelding
Achterkant van de pakjes:
Afbeelding
Wat dikkere pakken soms:
Boven Reihe 1 onder Reihe 2
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 17 feb 2015, 16:26

Mooie collectie zo zeg! :klap:
Vind het persoonlijk alleen niet zo mooi om hele pakken bankbiljetten achter elkaar in een hoesje te zien, die zou ik dan opbergen hetzelfde soort archieftas die je ook voor je hellbanknotes gebruikt.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 17 feb 2015, 16:47

Lotus07 schreef:Mooie collectie zo zeg! :klap:
Vind het persoonlijk alleen niet zo mooi om hele pakken bankbiljetten achter elkaar in een hoesje te zien, die zou ik dan opbergen hetzelfde soort archieftas die je ook voor je hellbanknotes gebruikt.
Dank voor het compliment. En met de feedback ben ik het helemaal eens.
Echter... De kluisruimte is beperkt. Zo ook de opbergruimte in de albums (en het aantal albums). En bij de Hell Bank Notes zit er niet één die meer dan € 5,= waard is, en in mijn collectie Duits Inflatiegeld zijn het alleen de biljetten van minder dan € 5,= p/stuk die op die manier bij elkaar zitten. Zie bijvoorbeeld de DDR biljetten, die zitten netjes elk in een eigen vakje, ook als ik van een type meer dan één variant heb.
Het is dus inderdaad niet de beste oplossing, maar een oplossing die op een aantal gebieden oplossing biedt, maar niet op optimale presentatie. VANDAAR OOK DIT TOPIC :) als iemand een betere oplossing weet, DEEL DIE S.V.P.
Er zijn ook varianten van typen biljetten waar ik er veel van heb, die ik wel helemaal in elk een eigen vakje heb gedaan, maar dan krijg je een enorm album met wat op het eerste gezicht "allemaal dezelfde" biljetten lijken.
Bij bestudering van de details blijkt dat er (zij het kleine) verschillen in zitten.
Als ik bijvoorbeeld album 18 van mijn Italiaanse mini-assegni even uit de ordner haal en over mijn buro uitspreid, krijg je dit:
Banco Catholica Veneto.jpg
(aanschafprijs maximaal € 1,00 per biljet! dus haal je niets in je hoofd :lollig: dit verzamel ik "erbij" omdat mijn 'hoofdthema' Nederlands in UNC of zo mooi mogelijk een klein beetje onbetaalbaar is met mijn budget....
En dat is het biljet van de foto nog een type waar ik niet eens de meeste varianten van heb! Novara en ICBB en nog wat meer van die wat meer voorkomende biljetjes heb ik albums vol van hetzelfde biljet...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 17 feb 2015, 16:55

Misschien heb ik nog wel een ideetje voor je. Voor stencils die ik van school krijg en die ik al een tijd niet meer gebruik, stop ik in een soort metalen archiefbox, op volgorde. Hier zitten allemaal kartonnen subtabjes (van A t/m Z) in zodat de schoolvakken mooi van elkaar gescheiden zijn. Ik geloof dat boekwinkels zulke zelfde boxjes gebruiken voor boeken die klanten besteld hebben. Ze printen dan een pakbon uit en doen die op alfabetische volgorde in de archiefbox. Misschien kun je bij een boek-/kantoorhandel kijken of ze ook zoiets voor jou hebben?
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 17 feb 2015, 17:04

Lotus07 schreef:Misschien heb ik nog wel een ideetje voor je. Voor stencils die ik van school krijg en die ik al een tijd niet meer gebruik, stop ik in een soort metalen archiefbox, op volgorde. Hier zitten allemaal kartonnen subtabjes (van A t/m Z) in zodat de schoolvakken mooi van elkaar gescheiden zijn. Ik geloof dat boekwinkels zulke zelfde boxjes gebruiken voor boeken die klanten besteld hebben. Ze printen dan een pakbon uit en doen die op alfabetische volgorde in de archiefbox. Misschien kun je bij een boek-/kantoorhandel kijken of ze ook zoiets voor jou hebben?
Arthur Brisbane (1911): ‘een foto zegt meer dan duizend woorden’. :lollig:

Geen idee wat je bedoelt. Kun je een foto laten zien (evt via google een voorbeeldje opsnorren en hier linken)?

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 17 feb 2015, 17:10

Patrickp_nl schreef:
Lotus07 schreef:Misschien heb ik nog wel een ideetje voor je. Voor stencils die ik van school krijg en die ik al een tijd niet meer gebruik, stop ik in een soort metalen archiefbox, op volgorde. Hier zitten allemaal kartonnen subtabjes (van A t/m Z) in zodat de schoolvakken mooi van elkaar gescheiden zijn. Ik geloof dat boekwinkels zulke zelfde boxjes gebruiken voor boeken die klanten besteld hebben. Ze printen dan een pakbon uit en doen die op alfabetische volgorde in de archiefbox. Misschien kun je bij een boek-/kantoorhandel kijken of ze ook zoiets voor jou hebben?
Arthur Brisbane (1911): ‘een foto zegt meer dan duizend woorden’. :lollig:

Geen idee wat je bedoelt. Kun je een foto laten zien (evt via google een voorbeeldje opsnorren en hier linken)?
Haha, ik snap wat je bedoelt. :) Hier heb ik wat inspiratie voor je:

Deze kwam ik tegen na te hebben gegoogled op 'archiefbox'
http://www.coins-stamps-rotterdam.nl/images/771.jpg

Zoiets bedoelde ik:
http://img.2dehands.be/f/normal/2231488 ... mapjes.jpg

Deze vind ik persoonlijk ook erg mooi:
http://www.2dehands.be/business-industr ... 10661.html

En behalve deze voorbeelden kan ik er nog veel meer voor je verzinnen. Hoe dan ook erg praktisch en makkelijk op te bergen in bijvoorbeeld een boekenkast.
In ieder geval genoeg om uit te kiezen dus!

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 17 feb 2015, 17:20

Die eerste (dat "Postzegelding") ziet er best bruikbaar uit! Maar die metalen archiefkisten maken het er niet toegankelijker of mooier op... :(
Ik ga meteen onderzoeken. Bedankt voor de tip! Mocht ik tot aanschaf overgaan zal ik hier het resultaat tonen ;)
---EDIT---
Enkele google instructies van mijzelf leverde de volgende informatie op:
Leuchtturm levert deze boxen. Het formaat is A5. Er is zowel een gesloten box waar 60 kaarten in kunnen als een "eenvoudiger" model, ook A5, waar er 50 in kunnen.
Materiaal: MDF bedekt met kunstleer.
Die van 50 stuks kost overigens maar de helft dan die van 60 stuks!
50 kaarten: Box voor A5 kaarten, Leuchtturm: http://images.nordfrim.dk/18000/18152.p ... 00x800.png
60 kaarten: Archiefbox Logik, Leuchtturm: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41PUEh1UC%2BL.jpg

Ook heb ik een degelijk album gevonden voor de grote stukken! (Beter dan die slappe A3 presentatiemap van de Makro.)
Kennelijk "gewoon" leverbaar. Nooit gezien, wel alvast eentje besteld. De Kanzlei van Leuchtturm. 1 Vaks bladen hebben een maat van 33 x 42 cm. (de 2 vaks 33 x 21 cm). http://images.nordfrim.dk/16000/16975.p ... 00x800.png

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 27 feb 2015, 16:01

Mijn Luechtturm Kanzlei album is binnen. Ziet er goed uit, boven verwachting!
Ruim A3 past er in. Zie afbeelding, met een A4tje landscape erop gelegd, om te tonen hoe breed en hoog het album is!
Obligatie 1000 gulden b.jpg
Zelfs mijn 1796 publicatie, die ruim groter dan A3 is past er in!!
6632 b.jpg
Kanzlei album.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”