Goed album voor bankbiljetten

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Goed album voor bankbiljetten

Bericht door Collectcoins » 25 sep 2012, 08:40

Een vraagje wat betreft bankbiljetten.

Wat is of zijn goede bankbiljettenalbums waarbij de biljeten goed tot hun recht komen?
Het gaat dan met name om de nederlandsche biljetten van voor de euro periode.
Bedankt alvast!
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

jantomat
Volledig lid
Volledig lid

Re: Goed album voor bankbiljetten

Bericht door jantomat » 25 sep 2012, 19:54

hallo

de meeste verzamelaars steken hun biljetten in speciale biljetbladen. A4 formaat
deze bladen steken ze dan in 4 rings mapen.
de bladen hebben ze in verschillende maten 1 groot 2 half 3 vakken of 4 vakken.
soms steken ze er zwarte schudblaadjes in maar dan zie je maar 1 helft van het biljet.heeft dus niet mijn voorkeur.
op mijn link zie je een voorbeeld.
http://www.2dehands.be/verzamelen/munte ... 65457.html
hier een site van hartbergher.
http://www.hartberger.nl/hartberger/hb_ ... bladen.php

groetjes
jan tomat
ik verzamel alles van belgie munten en biljetten munten van nederland en portugal e,n ook een beetje de euromuntjes

marcnonor
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door marcnonor » 26 sep 2012, 13:36

Ik gebruik voor mijn Nederlandse biljetten importa biljetbladen en albums. Tussen de biljetbladen onderling zit standaard een zwart schutblad wat het geheel naar mijn mening een wat nettere uitstraling geeft.
Zoals Jan Tomat al aangeeft zie je dan slechts 1 kant van het biljet. (maar het is mij dan ook nog nooit gelukt om een biljet met beide zijden naar voren in de map te krijgen. :lollig: )
Indien gewenst kun je de schutbladen natuurlijk gewoon verwijderen.
Biljetbladen zijn in verschillenden vakindeling verkrijgbaar waardoor de grote biljetten (bijv. 100 gulden type 1930) goed zijn op te bergen zonder dat je bang hoeft te zijn voor ezelsoren ed.

Gemakkelijk in gebruik en biljetten kleven niet vast aan het plastic.

Gr.
Marc

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 26 sep 2012, 19:31

Bedankt voor jullie informatie.

Marc, gebruik je voor de bankbiljetten vooral 1 vaks, 2 of juist 3 vaksbladen? Oftwel, hoeveel biljetten plaats je op 1 blad?
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 26 sep 2012, 21:42

Ik heb mijn Duitse biljetten ook in A4 albums. De speciale bankbiljet A4 plastic bladen zijn in verschillende formaten: 3 vakjes op één A4 en 2 vakjes. Voor hele grote biljetten kun je ook een enkelvaks blad krijgen.
Ik maak gebruik van zwarte schutbladen op A4 formaat die gewoon tussen twee plastic bladen liggen. Zo kun je de voorkant zien, draai je het plastic blad om dan zie je de achterkant. Daarna draai je het zwarte A4 schutblad om en dan zie je het volgende plastic blad. Kost je meer plastic bladen maar zo zie je je biljetten tenminste wel van voren én van achteren.

marcnonor
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door marcnonor » 27 sep 2012, 14:07

Collecteuro's schreef:Bedankt voor jullie informatie.

Marc, gebruik je voor de bankbiljetten vooral 1 vaks, 2 of juist 3 vaksbladen? Oftwel, hoeveel biljetten plaats je op 1 blad?
Mijn voorkeur gaat uit naar 3 vaks bladen omdat de meeste NL biljetten daar goed inpassen.
Porbeer het wel altijd zo compact mogelijk te houden en type bij type.
Dat is soms wel een beetje puzzelen.

Gr. Marc

ceo8
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door ceo8 » 09 mei 2014, 19:51

Een post met al wat ouderdom maar ik had soortgelijke vraag als de vraagsteller.

Ik heb nu voor men bankbiljetten te bewaren ook net zo'n a4 plastiek mapjes aangekregen met 3 vakken.
Mijn vraagt gaat over de zwarte schutbladen die ik ook wel wil gebruiken in mijn kaft.

Kan je hier gewone in elke winkel verkrijgbare zwarte bladen voor gebruiken of zijn dit eerder speciale of aparte bladen?
Ik vraag het maar omdat ik me een beetje zorgen maak over het mogelijk afwrijven op de briefjes, dat ze wat zouden verkleuren door het zwarte schutblad als het ware.

Alvast bedankt jongens
Hopelijk nog antwoord op deze post na al die jaren ;-)

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 09 mei 2014, 20:19

Als je de A4 Importa hoezen gebruikt en tevens zwarte schutbladen tussen de hoezen dan worden de biljetten niet aangetast want ze zitten in de hoezen. Je kunt de schutbladen speciaal bij de daarvoor bestemde verkopers aanschaffen maar ik heb ooit eens een partij zwart dikker papier gekregen en die hebben ze op mijn werk tot A4 gesneden en voorzien van boorgaten, nooit problemen gehad met mijn biljetten.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 23 mei 2014, 19:30

Ik heb een gewoon standaard Importa (vrij luxe) biljetten map, maar hij begint wat te klein te worden, ondanks dat ik van alle Nederlandse biljetten slechts 1 type spaar.

Ik vraag me dus eigenlijk af of er ook hogere mappen zijn, en of er meerderen zijn die daar gebruik van maken?

Vind het namelijk wel netjes om alles bij elkaar te houden. Wel zo mooi!
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

Oosaenden
Donateur
Donateur

Bericht door Oosaenden » 23 mei 2014, 21:48

Ik gebruik ook de Importa albums. Ik heb er meerdere en je kunt genoeg extra bladen bestellen in verschillende formaten.
Maar als je ( net als ik overigens ) van elk type 1 biljet verzameld, kom je zeker tekort met 1 album. Ik heb al meerdere keren geprobeerd het te ordenen, maar helaas. Nu heb ik het vooroorlogse in 1 album en het na-oorlogse in het andere, maar dat past ook niet, dus de dubbelen heb ik in een ander album en ik heb steeds weer bladen gewisseld om tot een voor mij goede volgorde te komen.
Nederlands Papiergeld, Zilver, VOC, Nederlandse Coincards, en allerhande Curiosa
IBNS lid met onbekend lidnummer

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 24 mei 2014, 15:24

Gewoon meerdere albums aanleggen want als je gaat proppen dan gaat het ten koste van de kwaliteit van het papiergeld. En dan verzamel ik ook nog Buiten Omloop en Replacements dus dat gaat nooit in één album.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 09 aug 2014, 02:52

Ik gebruik 4 opbergsystemen door elkaar.
SAFE albums voor mijn Nederlandse UNC biljetten. Dit merk produceert net iets steviger bladen dan Importa.
In deze albums zitten 1-2-3-4 vaks door elkaar, afhankelijk van de grootte van de op te bergen biljetten.
Importa voor alle overige biljetten. Hier zijn zelfs 5 en 6 vaks bladen beschikbaar (en gebruikt).
Beide systemen zijn gegarandeerd "weekmakervrij". Dat is een olieachtige stof die gebruikt wordt om plastic soepel te maken. Wanneer dit vrijkomt veroorzaakt dat verkleuring, vlekken op biljetten. ➡️ Gebruik dus altijd bladen speciaal voor dit doel gemaakt, anders heb je over 10 jaar echt een probleem!
Met zwarte tussenbladen van hetzelfde merk.
Ik gebruik Lindner insteekhoesjes voor de series (Ik ben een variantenverzamelaar. Van veel typen Duits inflatiegeld en Italiaanse Miniassegni heb ik meer dan 100 varianten per type :dizzie: :kwijl: , die gaan dan op een nette stapel bij elkaar in een insteekhoesje! Opbergmateriaal en ruimte zijn kostbaar)
Deze insteekhoezen gebruik ik ook voor biljetten die dubbel zijn. Die gaan dan niet in een album, maar in een kunststof container, netjes gesorteerd. De stapel varieert veel in hoogte, afhankelijk van wat ik allemaal aan "zooi" moet meekopen als ik iets leuks zie.... (Ken je dat... Je wilt 1 biljet :kwijl: , maar de andere 99 moet je erbij nemen :thumb down: )
Deze insteekhoesjes gaan dan in 2-vaks importabladen en in een album. Al mijn albums zitten nog in een cassette en staan altijd rechtop in de kluizen, om verstikking te voorkomen.
Tot slot gebruik ik Lindner muntboxen en muntkartonnetjes om de papieren noodmunten te herbergen. Zowel Hartberger als Importa kartonnetjes, altijd "plakkers".
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 09 aug 2014, 10:44

Patrickp_nl schreef:Deze insteekhoesjes gaan dan in 2-vaks importabladen en in een album. Al mijn albums zitten nog in een cassette en staan altijd rechtop in de kluizen, om verstikking te voorkomen.
Tot slot gebruik ik Lindner muntboxen en muntkartonnetjes om de papieren noodmunten te herbergen. Zowel Hartberger als Importa kartonnetjes, altijd "plakkers".
Wat is verstikking? (Vergeef me mijn gebrek aan kennis, maar ik ben geen bankbiljettenverzamelaar...)

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 09 aug 2014, 13:12

spatbord schreef:
Patrickp_nl schreef:...Al mijn albums zitten nog in een cassette en staan altijd rechtop in de kluizen, om verstikking te voorkomen...
Wat is verstikking? (Vergeef me mijn gebrek aan kennis, maar ik ben geen bankbiljettenverzamelaar...)
Verstikking is de creatie van een microklimaat door opsluiting van biljetten (papier, hout, cellulose, stof, en vooral... vocht). Het plastic sluit gemakkelijk (wanneer dit lange tijd plat ligt) alle buitenlucht af, waardoor de opgesloten materie met elkaar gaat reageren. Hierdoor ontstaan bruine vochtvlekken, verkleuring en soms roestplekken in de biljetten.
Er is veel discussie over of dit nu wel of niet echt gebeurd, hetzelfde geldt overigens in de discussie over muntkartonnetjes, omdat een koperen munt in een muntkartonnetje met sticker dichtgeplakt hetzelfde proces ondergaat...
Zelf ben ik, om de discussie voor te zijn, ervan overtuigd dat dit proces zowel in open lucht als verstikte microklimaat ontstaat. Aangezien het processen zijn die tientallen jaren duren, neem ik gewoon het zekere voor het onzekere. Het kost me niets extra, dus zet ik ze rechtop...
(Nog een bijkomend positief effect... Als je bladen van 2 vaks en 3 vaks achter elkaar hebt zitten, dan zie je wanneer je je album horizontaal legt na lange tijd de middenrand van de 2 vaks terug in het middelste biljet van de 3 vaks. Al is het minimaal, als je 100% UNC verzamelt en er zit een lastig (=duur) exemplaar, wil je gewoon alle risico's vermijden...)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 09 aug 2014, 15:04

Bedankt, dat is duidelijk. Ik heb juist de albums met munten liggen ipv staan, maar dat heeft vooral te maken met het gewicht van de munten. Met dubbeltjes geen probleem, met rijksdaalders wel: ze zijn te zwaar en de bladen gaan scheef hangen als de albums staan.

SnakeDoc
Donateur
Donateur

Bericht door SnakeDoc » 10 aug 2014, 01:47

Patrick, kun je is een voorbeeld plaatsen van hoe jij een biljet exact in de map hebt zitten?

Ik ben al jaren aan het piemelen met mijn map en de biljetten. Ik gebruik nu gewoon Importa insteekhoesen (2 vaks voor de biljetten vanaf f10,- 3 vaks voor de biljetten daar onder, dus f1,- tot f5,-)
Mijn biljetten gaan eerst in een Leuchtturm polyester insteekhoes, om vervolgens in de 2 of 3 vaks-bladen van Importa geschoven te worden.

Met name bij de grotere biljetten zit dat prachtig en strak. Maar zitten ze zo veilig, en krijgen de biljetten zo niet met verstikking te maken (zoals hier boven door jou aangegeven).
Het is overigens een verschrikkelijke ergernis dat de kleinere biljetten (dus de 1 tot 5 gulden) ontzettend schuiven. Als ik de map dus open, zitten die soms scheef en verschoven in de hoes.
Ik wil die krengen mooi recht in het midden van de map hebben zitten, dus mijn licht autistische brein kan dit amper aan :jajajaja:

Ik ben nog altijd opzoek naar een alternatief!

Hier onder even een voorbeeld van hoe mooi (volgens mij) de wat grotere biljetten zitten en hoe beroerd ik de kleintjes vaak aan tref.

Afbeelding

Afbeelding
Geïnteresseerd in bankbiljetten Nederland van voor de Euro, Nederlands kampgeld en Noodgeld WWII.

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 13 aug 2014, 23:01

SnakeDoc schreef:Patrick, kun je is een voorbeeld plaatsen van hoe jij een biljet exact in de map hebt zitten?...
Ziet er heel netjes uit hoor SnakeDoc! Maar jouw methode kost wel veel ruimte. De biljetten op de foto kunnen makkelijk op een V3 vel. Maar dan niet óók nog in een Lindner hoesje...

Laat ik beginnen met het materiaal waar ik zelf nog niet tevreden over ben.
Alles dat groter is dan a4, en gevouwen bladen... Zit nu in een presentatiemap, gekocht bij de Makro.
Als iemand een merk te koop weet om A2 materiaal op te bergen, laat het me svp weten! Heb een publicatie die groter dan A3 is, dus opbergen is nu lastig.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 13 aug 2014, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 13 aug 2014, 23:08

Ander materiaal. Kranten met numismatische informatie. Zoals aankondiging geldsanering, etc.
Maar ook delen van het staatsblad waar in geregeld wordt hoe de Zilverbonnen er uit moeten zien 1914-1917.
Nu opgevouwen met eerste bladzijde leesbaar in A5/17 rings insteekhoesjes...
Ik sta open voor suggesties die het een mooiere uitstraling kunnen geven... En wellicht verdere verkleuring tegen gaan. (Deze ringband ligt in een kartonnen doos, met zakje kleikorrels om de luchtvochtigheid te regelen.)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 13 aug 2014, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 13 aug 2014, 23:21

Mijn leuke verzameling Hell Bank Notes is weinig waardevol, dus wil ik ook niet teveel geld aan opbergmateriaal kwijt zijn...
Per op elkaar lijkende set bij elkaar in een Lindner biljethoes. De biljethoezen in een kartonnen portefeuille.
image.jpg
image.jpg

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 13 aug 2014, 23:28

De verzameling muntkoeriers, overigens in een database vastgelegd in welke editie informatie over papiergeld stond. De actie om dan de artikelen in pdf gereed te hebben loopt al een jaar of 10. De momentjes waarop ik er tijd voor (en zin in) heb zijn schaars...
De muntkoeriers zijn opgeborgen per jaargang in een map, die aan de buitenkant herkenbaar is. Ze staan op volgorde van jaar in een open kast. Tja, zo te zien ben ik al een paar jaar geabonneerd (34 jaar om precies te zijn... Daarnaast heb ik nog een paar oudere jaargangen op de kop weten te tikken) :dizzie:
image.jpg
En dan is er nog "Der Papiergeldsammler" later opgegaan in "Münzen & Sammlen". De oude edities zitten in 23 rings banden 2 jaargangen per map. Voor de laatste jaren zijn er nette opbergcassettes... Ook weer op jaargang en geindexeerd in de artikelendb. Deze heb ik inmiddels allemaal ook in pdf (het papiergeld deel) voor eigen gebruik en referentie.
image.jpg
(Zodra ik het Nederlands materiaal weer eens in huis heb zal ik daar ook wat foto's van maken. Dat duurt nog wel even, maar verzamelaars zijn geduldig :knipoog: )

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 14 aug 2014, 12:00

Ik heb ook nog een 10 tal hellbanknotes. Als je die wilt hebben dan neem ik ze mee naar Houten, ben ik er vanaf. Voor 0 euro weet je alles, inclusief opgeld en BTW.

Alfred

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 14 aug 2014, 12:23

Ilosab schreef:Ik heb ook nog een 10 tal hellbanknotes. Als je die wilt hebben dan neem ik ze mee naar Houten, ben ik er vanaf. Voor 0 euro weet je alles, inclusief opgeld en BTW.

Alfred
Leuk!

rtholen
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door rtholen » 14 aug 2014, 14:52

Echt subliem materiaal Patrick, een genot om naar de oude documentatie te kijken!

Patrickp_nl
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 14 aug 2014, 14:57

rtholen schreef:Echt subliem materiaal Patrick, een genot om naar de oude documentatie te kijken!
He!! Je "mag" niet naar de documenten in de afbeeldingen kijken, het gaat om het OPBERGMATERIAAL wat er omheen zit hoor! :knipoog:
:gniffel:

Hoe berg jij dit soort materiaal op dan?? Ik zoek naar betere oplossingen... Met name voor groter dan A4 (dus past net niet in SAFE of IMPORTA)

rtholen
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door rtholen » 14 aug 2014, 19:53

Ik moest lachen toen ik je foto's zag. Heb namelijk precies dezelfde zwarte mappen van de Makro. greeny

En ik heb hetzelfde probleem als jou. Als het echt grote posters/pamfletten zijn, en het materiaal is oud, krijgt het hier een plekje aan de muur. (niet gelijmt of geplakt maar los in de lijst, achter stevig glas.)
Maar alles wat boven A4 uitsteekt en tussen wal en schip valt, zit in losse hoezen.

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”