Waarschuwing aankopen Delcampe

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Waarschuwing aankopen Delcampe

Bericht door Ilosab » 27 jul 2012, 19:52

Vandaag las ik een verhaal cq. waarschuwing op het Duitse forum waar ik lid van ben betreffende aankopen van munten/papiergeld via Delcampe.
Een lid had een biljet gekocht en binnen no time kreeg hij een e-mail met de betalingsgegevens. Hij heeft het bedrag naar de persoon overgemaakt en tot zover niets mis mee. Ware het niet dat hij een kwartier later weer een e-mail kreeg met de betalingsgegevens maar die bleek dus van de originele verkoper te zijn. Er zijn dus op die website bedriegers/hackers aktief die waarschijnlijk alle aankopen in de gaten houden en als iemand iets koopt slaan ze onmiddellijk toe. Het advies is om na aankoop van een artikel een dag af te wachten totdat zeker is dat de e-mail met betalingsgegevens ook daadwerkelijk van de verkoper is.
Persoonlijk heb ik er geen last van, ik heb helemaal niets met Delcampe, maar misschien zijn er leden onder ons die daar wel eens iets kopen. Wees dus gewaarschuwd.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Re: Waarschuwing aankopen Delcampe

Bericht door Munthunter » 27 jul 2012, 20:01

Dit is dan een zéér nuttige waarschuwing Alfred, waarvoor onze dank!

Ja zo zie je maar weer dat al dat automatische gebeuren ook vatbaar is voor hele (makkelijke?) hackpogingen/foutjes...
Software dient ten alle tijden ge-update te worden en beveiligd tot de laatste byte. Ik weet natuurlijk niet of dat het probleem is, maar veelal hoor je dat bij grote hackzaken.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

CoinCees
Lid
Lid

Bericht door CoinCees » 27 jul 2012, 20:23

Munthunter schreef:Dit is dan een zéér nuttige waarschuwing Alfred, waarvoor onze dank!

Ja zo zie je maar weer dat al dat automatische gebeuren ook vatbaar is voor hele (makkelijke?) hackpogingen/foutjes...
Software dient ten alle tijden ge-update te worden en beveiligd tot de laatste byte. Ik weet natuurlijk niet of dat het probleem is, maar veelal hoor je dat bij grote hackzaken.

Gr. Jeroen
+1
Helaas vrees ik dat dit soort oplichting steeds hardnekkiger gaat worden.
Daarom vind ik fora zoals deze zo waardevol omdat er gelukkig nog veel mensen zijn die steeds actief waarschuwingen doen uitgaan. Mijn dank hiervoor.

Groet,
Cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.

Einstein
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 27 jul 2012, 20:27

Bedankt voor deze zeer nuttige info!
Ik koop namelijk redelijk veel via Delcampe, en zal dus vanaf nu extra voorzichtig zijn...
marc

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”