Unc bankbiljetten met rimpels

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Kitty87 Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Unc bankbiljetten met rimpels

Bericht door Kitty87 » 23 mar 2021, 09:12

Beste leden. Sinds kort ben ik begonnen met het verzamelen van bankbiljetten. Ik heb inmiddels al een aantal keren unc bankbiljetten online besteld en heb meerdere keren biljetten ontvangen die niet strak zijn. Onderandere bij biljetten van zuid-afrika die een foliehologram draad door het biljet hebben zie ik dat deze soms niet strak zijn. Ook bij venezuela zie ik dat unc biljetten naast dit ook deuken hebben aan de randen, waarschijnlijk van een te strakke zegel die om een bundel biljetten zat. Wat is jullie mening hierover en kan je deze biljetten nog als unc kwalificeren?

Groet,
Kitty

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Unc bankbiljetten met rimpels

Bericht door Ilosab » 23 mar 2021, 09:27

Als u 3 berichten hebt geschreven kunt u een afbeelding toevoegen en dan is het voor een verzamelaar beter te beoordelen. Maar mijn mening is dat een biljet met rimpels geen unc biljet is.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Kitty87 Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Kitty87 » 23 mar 2021, 09:56

Dank voor de reactie ik zal de afbeeldingen later toevoegen.

Kitty87 Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Kitty87 » 23 mar 2021, 10:20

20210323_100123.jpg
20210323_100356.jpg
20210323_100646.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kitty87 Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Kitty87 » 23 mar 2021, 10:25

20210323_100847.jpg
20210323_100813.jpg
20210323_101041.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ger1 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Ger1 » 23 mar 2021, 10:58

Bij veel handelaren is een biljet al gauw UNC, maar dat komt omdat zij kijken met eurotekens in hun ogen.
En UNC biljet is letterlijk een uitdrukking voor een niet gecirculeerd biljet?
Dat is natuurlijk bijna onmogelijk als je het biljet bij een handelaar koopt, maar toch….
Als de bundels waar deze biljetten uitkomen heel strak in cellofaan verpakt waren is het wel mogelijk dat er kreukels in komen.
Bij nieuwe eurobiljetten zie je ook dikwijls dat de inwendige draad niet altijd plat is.
Ik heb ook weleens gelezen dat er niet gecirculeerde biljetten uit Afrika zijn waarin altijd niet-gaatjes zitten.
Persoonlijk is een UNC-biljet in mijn ogen alleen UNC als deze nog op een pallet verpakt bij de Nederlandse Bank ligt.

Dit geschreven te hebben voordat ik je afbeeldingen gezien had, geef ik nu daar mijn mening over.
Een UNC-biljet heeft nooit afgeronde hoeken, dan zit je al in de buurt rond de kwaliteit Prachtig.
Die gekreukelde biljetten (mits in perfecte staat) kunnen gewassen of nat geweest zijn?
Het is en blijft moeilijk om vanaf een afbeelding een oordeel te geven.

Mvg, :) .

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 07 apr 2021, 21:56

Ik zie ook vaak dat de hologramfolie,de zilverstrip,de boel naar elkaar to trekt,en dan krijg je ook oneffenheden.
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes see you , :wave:

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 13 apr 2021, 10:37

Ok. Kitty, héél goeie vraag! Menig verzamelaar (van elk ervaringsniveau!) heeft deze discussie al gehad met een handelaar over meningsverschillen rond kwaliteit.
De meningen lopen nogal uiteen, zowel bij handelaren als verzamelaars.

Spoiler: ik kan je ook niet het definitieve antwoord geven. :lollig:
Misschien kan ik jou, en andere verzamelaars met dezelfde kwesties een beetje meenemen in mijn gedachtengang:

Zelf ben ik uit de stal “UNC betekent: een biljet zonder enig defect” -en dus niet alléén de letterlijke woordenboekvertaling “niet in omloop geweest”!-
Onder defect kun je verstaan: (o.a.) krimpschade door materiaalverschil, verpakkingsschade, betaalautomaatsporen, botte messen bij het snijden etc.
Biljetten op leeftijd: lichte vouwen die het papier niet gebroken hebben, scherpe vouw, kreukels gewassen/gestreken/geperst/chemisch gereinigd, invloed van licht of andere verkleuring, gaatjes, scheuren, aangeheeld met restauratietechnieken, vuil/vervuiling, randen op een snijmachine “bij”gesneden, ontbrekende delen (in het wit, tot in het bedrukte gedeelte, of erger), nietje, nietjes, speldengaatjes, punaisegaatjes, niet officiële stempels/stempels zonder historische bevestiging/ valse stempels/zegels op overigens echt biljet, papercliproestafdrukken, enz, enz. (Bewust of onbewust gemanipuleerd ook niet uitgesloten.)

IBNS heeft m.i. een prima beschrijving waarmee ik uit de voeten kan. https://www.theibns.org/joomla/index.ph ... &Itemid=25. Maar de commissie die werd ingesteld om de beschrijving te verbeteren heb ik verlaten, omdat men zich wilde beperken tot aanpassing van de beschrijvingen van het substraat (er zijn bankbiljetten van hout, zijde, linnen, katoen, polymeren en tyvek, zelfs leer en zeehondenhuid). De beoordeling van kwaliteit op het stoffen geld van Bielefeld werkt echt anders dan een Canadees nieuw 100 dollarbiljet.
Dan nog leeftijd van het biljet. “Een oud biljet gradeer je hoger dan een jong biljet” zei een zeer ervaren handelaar mij eens (hij is direct in mijn achting gezakt).
Mijn commentaar op de standaard van IBNS is dat er teveel aan de lezer wordt overgelaten aan eigen interpretatie. Met woorden als “matig” “enig” is er nog steeds teveel ruimte voor meningsverschillen.
Voorbeeld: een nietje (2 kleine gaatjes op precies 10 mm afstand, soms met roestvorming om de randen) wordt beschreven als: neem de kwaliteit dat het biljet overwegend beschrijf, en voeg daaraan toe, het defect. Dus: “aUNC met een nietje”. Maar wat nu als een mafkees (of zijn kind) is losgegaan et de nietmachine en er zitten 14 nietjes -28 gaatjes- in? “aUNC met 28 nietgaatjes” lijkt mij niet een omschrijving die correct is.

De “professionele” graderingsbedrijven hebben een nog veel uitgebreidere beschrijving van UNC, die nemen o.a. het perfect onder een rechte hoek snijden van het papier, plaatsing van alle onderdelen ten opzichte van elkaar en het midden, en de keerzijde, mee in hun beoordeling.
Bijvoorbeeld PMG: https://www.pmgnotes.com/paper-money-g ... ing-scale/
Of PGCS https://www.pcgs.com/banknote/grades
Noot: graderen van biljetten kan zeer lucratief zijn, we zien deze bedrijven met de snelheid van champions in een kwekerij opkomen en verdwijnen. PCGS en PMG zijn de meest bekende, en zij het over details niet eens.
(Professioneel tussen quotes, omdat er sprake is van vriendjespolitiek en commercieel gekochte graderingen, die de biljetten GEEN recht doen!)

Conclusie: biljetten met een veiligheidsdraad hebben vak bij aanschaf krimpschade. Oudere ongebruikte biljetten hebben vaak verkleurd papier. Biljetten uiteen betaalautomaat zijn onder grote druk met zuignappen vastgehouden. Bij het snijden van grote stapels papier treden verschuivingen of opkrullingen op. Alles resulterend in biljetten die nooit gebruikt zijn, maar wel een (soms miniem) defect bevatten.
Mijn stelling is dan ook: een UNC biljet is een biljet zonder enig defect, dat met het blote oog zichtbaar is.
Alle ongebruikte biljetten waar wel een defect aan zit zijn maximaal aUNC (Engels/Amerikaanse beschrijving voor about uncirculated) of UNC- (de in Nederland meer gebruikte term voor hetzelfde). Ikzelf vermeld zo’n biljet als “aUNC. Eigenlijk UNC, maar met krimpschade aan de bovenzijde bij de veiligheidsdraad en bobbelig door onvakkundig snijwerk of inwerking van “ontvochting” op het papier.

Noot: zoals Ger1 al terecht heeft vermeld, veel handelaren vinden een biljet al snel UNC, dat levert namelijk de facto meer op. En een verzamelaar heeft al snel iets aan te merken op een biljet. Mijn advies is dan ook vóór de betaling even contact op te nemen met de verkoper, en te vragen of de UNC biljetten enig defect vertonen, kan geen kwaad de opsomming hierboven even te noemen, en of hij ze terug neemt tegen alle kosten als jij toch een defect vindt!

Noot 2: pre-COVID stond ik nog wel eens op een beurs. Ik kwam met UNC biljetten en ging met enkele aUNC biljetten weer naar huis. Sommige verzamelaars nemen het niet zo nauw. :thumb down: En dan heb ik een website waar ik de biljetten als UNC aanbied, omdat ik ze nu eenmaal als UNC heb ingekocht, die dan buiten mijn weten en schuld geen UNC meer zijn. Terwijl anderen defecten zien die ik met een loep nog niet kan vinden 8): . Een verzamelaar die aangeeft dat hij alleen 100% echte unc wil, krijgt dan ook w.m.b. de VIP behandeling! Voor verzending gaat elk biljet even onder de 3–watt bouwlamp door, zodat ook ik zeker ben over wat ik verkoop!
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 13 apr 2021, 11:01

Kitty87 schreef:
23 mar 2021, 10:20
20210323_100123.jpg20210323_100356.jpg
20210323_100646.jpg
Afgeronde hoeken: dit is “bundelschade”. De UNC biljetten hebben lange tijd in een bundel gezeten, zijn lngs de hoeken gewoon versleten. Dit is niet eens aUNC, maar XF or XF+.
Er zit ook nog een roestpuntje in het gedeelte van het getoonde biljet! Dus max XF!

Het eerste Zuid-Afrikaanse biljet heeft krimpschade op de hologramstrip. Door verschillende materialen, gedragen deze zich andersmet uitzetten/krimpen onder invloed van vocht, droogte en warmte/kou. aUNC. (Of UNC met krimpschade).

Het derde biljet is vocht. In het pakje zijn de biljetten bloot gesteld aan vocht, droogte, warmte en kou. De stoffen in het papier hebben hierop gereageerd en de strakke verpakking heeft als een pers gefunctioneerd. aUNC (Of UNC met vochtschade).

Het slechte nieuws is dat deze biljetten vrijwel altijd deze defecten vertonen! (Maar niet altijd, dus een “echte” UNC zal waarschijnlijk 1,5 tot 2 x duurder zijn!)

De Venezolaanse biljetten vertonen allemaal krimpschade. De 300-400 die ik er op voorraad van heb, hebben dit ook allemaal!
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Ger1 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Ger1 » 13 apr 2021, 12:25

Mooi geschreven Patrickp, ik ga hier voor 99,9% mee accoord. :lach: .
Alleen de jouw stal van "UNC" is een andere, maar er wel erg dichtbij. :LoneRanger:
Mvg, :D .

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 » 13 apr 2021, 19:33

Prima beschrijving van Patrick.

Er zal altijd discussie zijn over UNC, Unc- en aUNC denk ik.
Vooral UNC dit omdat de meesten dat vertalen naar "nooit in omloop geweest", deze vertaling is zonder meer onjuist aangezien een biljet altijd in omloop is geweest cq is, dit omdat ook unc biljetten van handelaar naar verzamelaar gaat, of van veiling naar handelaar naar verzamelaar etc etc
Unc biljetten gaan dus wel degelijk in omloop wat mij betreft.

Ik hanteer voor mijzelf en zeg dat desgevraagd wel eens "UNC biljetten bestaan niet" dat maakt het verzamelen van hoge kwaliteit voor mij iets makkelijker.

Grading bedrijven maken erg veel fouten in het graden, expres ? vriendjes politiek ? of gewoon omdat ze mens zijn ? geen idee.

Uiteindelijk gaat het erom wat een ieder voor zichzelf unc vindt of zou vinden en wat hij of zij daar voor over heeft.
Het gaat mis wanneer verzamelaars biljetten als belegging gaan zien in plaats van als een hobby.

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”