Middeleeuws arcen.

Plaats hier algemene informatie over metaaldetectie. Heb je leuke tips? Een zoekverhaal, Een vraag? Dat kan hier...

Moderator: koiboyke

koiboyke
Moderator
Moderator

Middeleeuws arcen.

Bericht door koiboyke » 18 okt 2010, 21:24

Bij mij aan de overkant van de maas ligt Arcen.
Ik zal de komende tijd mijn piepstok daar eens gaan uitlaten.

Bewoningssporen uit de 13e eeuw aan de Wal in Arcen
In opdracht van Woningstichting Arcen en Velden is tussen 6 en 15 oktober een archeologische opgraving gedaan aan de Wal in Arcen.
Hierbij zijn sporen van bewoning uit de Late Middeleeuwen (1200-1500) gevonden: paalkuilen en een mogelijke waterput uit de dertiende eeuw.
Jacob Schotten (Archeologie Venlo): 'De bodem bestaat hier in hoofdzaak uit kleiachtige grond.
Waarschijnlijk lag op deze plek oorspronkelijk een laagte, die door overstromingen van de Maas in het verleden is opgevuld. Er zijn ook veel aardewerkfragmenten uit de IJzertijd en de Romeinse Tijd aangetroffen.
We denken dat deze scherven wijzen op een nederzetting, die in de buurt van Wal moet hebben gelegen'.
Uit archiefbronnen en literatuur is bekend dat het dorp Arcen al rond 1100 bestond. Archeologisch onderzoek kort na de Tweede Wereldoorlog op de plek van de Petrus- en Pauluskerk, zo’n 100 meter ten noorden van de huidige opgraving, heeft aangetoond dat hier in die tijd een kerk lag. De nu opgegraven bewoningssporen zijn een weliswaar nog beperkte, maar zeldzame en zeer welkome blik op het middeleeuwse Arcen, dat nabij deze plek vlak bij de kerk moet hebben gelegen.
Het terrein dat nu is opgegraven is echter niet altijd bewoond geweest.
Nadat de middeleeuwse bewoning op deze plek stopte is het terrein in gebruik genomen als akkerland.
De dikke laag, die de nu aangetroffen archeologische resten afdekte, laat zien dat het gebied vervolgens lang als bouwland is gebruikt.
Deze akkers zijn in de loop van de eeuwen door bemesting is opgehoogd.
Gr Mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Middeleeuws arcen.

Bericht door Munthunter » 18 okt 2010, 21:37

Vol spanning wacht ik af!

Piep de munten maar eens omhoog, hebben we weer mooi wat te determineren ;)

Succes!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Terug naar “Metaaldetectie algemeen”