Ik heb pas geleden deze ijzeren voorwerpen gekocht,, wie herkent hier iets tussen en kan dit ding dan een naam geven ik zag zelf al een hamerkop met stukje steel(1) spijkers of naainagels(3)een half scharnier(2)en een grote kram(4) ik ben vooral nieuwsgierig naar nr,5. als het goed is moet het met de scheepvaart te maken hebben.(voc)
groet: frans,,
bodemvondsten Middelburg
Moderator: koiboyke
bodemvondsten Middelburg
Laatst gewijzigd door Frans op 11 nov 2011, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,
Re: bodemvondsten Middelburg
Hallo Frans,
Ervan uitgaande dat nr.5 met de scheepvaart te maken zou kunnen hebben, zou ik denken aan roerbeslag.
Groeten, Cor.
Ervan uitgaande dat nr.5 met de scheepvaart te maken zou kunnen hebben, zou ik denken aan roerbeslag.
Groeten, Cor.
Hoi Cor: dank voor uw inbreng,, het zou kunnen dat u gelijk hebt maar ik zat eigelijk te denken aan een soort krabber of een ander soort gereedschap waarvan het hout weggerot is. al deze vondsten zijn gevonden in stortgrond afkomstig van een plek waar ooit een scheepswerf van de VOC gelegen heeft in Middelburg.C.vanderLey schreef:Hallo Frans,
Groeten, Cor.
Net info gevonden over die T vormige spijker (6), dit is een kramspijker gebruikt om zware houtdelen aan elkaar vast te zetten.. het tweede ding vanaf rechts is een half mes (11) 7 is een gesmede neus van een klinkstel,en 8 een zgn,puntduim om zware dingen aan op te hangen binnen in een schip, 10 is een van de twee grendelkrammen van een deurgrendel, 9 is een windhaak van een deur of luik. wat erg leuk is aan de klauwhamerkop(1) is dat er in de concretie zich resten van vurenhoutkrullen bevinden.. waarschijnlijk komen deze spijkers van een (VOC) schip dat is opgelegd in die tijd maw,gesloopt. omdat bv, de kramspijker(6) bedekt is met 'ruikbare' teer/harpuis resten en dat een spijker (naainagel) vreemd omgeslagen is (zie link).verder heeft alles duidelijke gebruikssporen. alleen dat gekke ding nr 5 is nog een raadsel, misschien is het een soort vlechtkam dat voor het vlechten van de manen van een paard gebruikt werd, het is in ieder geval gesmeed van veerkrachtig hard plaatijzer van 1½ mm dik....wie het écht denkt te weten mag het zeggen. het kan natuurlijk ook een onderdeel zijn van een een of ander apparaat, balg-pomp- of uit een latere periode afkomstig zijn wo2 ofzo.
link http://vaartips.nl/tipn.htm
groet: frans..
link http://vaartips.nl/tipn.htm
groet: frans..
Laatst gewijzigd door Frans op 13 jul 2012, 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.
vandaag een nieuwe "lading" voorwerpen/gereedschappen van deze voormalige middelburgse voc scheepswerf gekocht.
A= "hengsel-oor" van een teer of harpuisputs
B= een lepelboortje
C= een spijker
D= een naainagel
E= hol tinnen staafje met een nog onbekende functie (waarschijnlijk een afgebroken onderdeel ergens van)
F= een britse granaatstelsleutel uit de 2e wereldoorlog.
groet: frans,,,
A= "hengsel-oor" van een teer of harpuisputs
B= een lepelboortje
C= een spijker
D= een naainagel
E= hol tinnen staafje met een nog onbekende functie (waarschijnlijk een afgebroken onderdeel ergens van)
F= een britse granaatstelsleutel uit de 2e wereldoorlog.
groet: frans,,,
Laatst gewijzigd door Frans op 18 jun 2012, 02:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Voor de liefhebbers van deze middelburgse 18e eeuwse VOC werfvondsten, een kuipers beitel om hoepels op maat te kappen.
en de laatste aanwinst (eerste van dit jaar) een 17e eeuwse "kattekopfles" uit + - 1690, gevonden in Middelburg Zeeland. met een prachtige 'regenboog' irisatie.....
groet: frans...
groet: frans...
Die fles is geweldig Frans! Ik heb ooit een soortgelijke (fragment) gevonden. Hier was echter enkel de hals en een groot deel van de buik aanwezig, de rest was kapot. Altijd leuk om een hee; exemplaar te zien.
Gr. Jeroen
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Prachtig exemplaar, Frans
Heb zelf een mooie collectie 17de eeuwse drinkglazen, maar zo'n fles ontbreekt helaas nog
Heb zelf een mooie collectie 17de eeuwse drinkglazen, maar zo'n fles ontbreekt helaas nog
Hoi Jeroen, hij is helaas niet helemaal gaaf, een deel van de 'achterkant' ontbreekt (gat) maar daar was de prijs ook naar (13,-€) toch wel erg goedkoop voor een voor 76 % gaaf redelijk zwaar geiriseerd exemplaar uit eind 1600 begin 1700. het is jammer dat er een deel ontbreekt maar gezien dat er ook irisatie op de breukvlakken zit was de fles al gebroken voordat deze in de grond verdween, misschien is deze fles gebruikt in een vroeg 18e eeuwse "barfight" of hij is van een tafel oid afgegleden. gave exemplaren zijn tegenwoordig extreem duur wat vooral bepaald word door de hoeveelheid en kleur van de irisatie hoe meer hoe beter en kleurrijker hoe duurder. ik heb soortgelijke flessen intact gezien met eveneens soortgelijke irisatie als op deze fles voor ruim 5 a 600,- usd $, dan is 13,- euro spotgoedkoop.Munthunter schreef:Die fles is geweldig Frans! Ik heb ooit een soortgelijke (fragment) gevonden. Hier was echter enkel de hals en een groot deel van de buik aanwezig, de rest was kapot. Altijd leuk om een hee; exemplaar te zien.
Gr. Jeroen
frans,,,