schiet/peillood ?

Heb je vragen over iets van metaal wat je hebt gevonden? Wil je iets laten zien? Plaats het hier!

Moderator: koiboyke

schiet/peillood ?

Berichtdoor Frans » 11 Okt 2011, 21:00

Een paar jaar geleden heb ik dit loden voorwerp gekocht waarvan de verkoper mij vertelde dat het volgens hem een schiet of peillood uit de scheepbouw kon zijn om bv, spanten tijdens de oprichting verticaal te stellen op de kielbalk, dat dit ding uit de scheepsbouw komt bevestigen de zaagselresten die in een aantal kieren/scheurtjes in het lood zijn achtergebleven. ik zoek al jaren naar vergelijkbare loden maar tot nu toe nog niets gevonden. gezien dat dit zwaar gehavende lood uit stortgrond komt afkomstig van de voormalige VOC scheepswerf van Middelburg heb ik ook musea in Zeeland gemailt met de vraag of zij weten wat dit nou precies voor een lood is. tot nu toe geen berichten ontvangen, misschien heeft een van jullie detectorzoekers intussen wat waardevolle info voor mij.. :(

metaal: Lood/ijzer
gewicht: 1,5 kilo
lang: 13 cm (excl, ring)
breed: 3,0 cm
diam, ring: 3,5 cm

Afbeelding
Afbeelding
©2012 F v Schaik.

groet: frans,,,,
Laatst gewijzigd door Frans op 21 Mrt 2012, 08:51, in totaal 2 keer gewijzigd.
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,
Gebruikers-avatar
Frans
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Re: schiet/peillood ?

Berichtdoor andres » 12 Okt 2011, 09:59

Ik zou Museum Nieuwland , (naast de Bataviawerf) in Lelystad eens een mailtje sturen met foto's.
secretariaat@nieuwlanderfgoed.nl
mooi ding :thumb up: Frans
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten
Gebruikers-avatar
andres
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Spain Spain 
eBay:

Berichtdoor Frans » 12 Okt 2011, 14:21

andres schreef:Ik zou Museum Nieuwland , (naast de Bataviawerf) in Lelystad eens een mailtje sturen met foto's.
secretariaat@nieuwlanderfgoed.nl
mooi ding :thumb up: Frans

Dat zou ik kunnen doen Andres misschien weten zij wat, ik ben daar vorig jaar nog geweest niet aan gedacht toen maar erg veel oude scheepvaart items hebben ze niet daar (wrakvondsten ed,) . maar bedankt voor de tip, ik zal ze een mailtje sturen..mocht iemand intussen wat weten ,laat het mij dan ook weten :thumb up:

groet: frans,,
Gebruikers-avatar
Frans
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Frans » 12 Okt 2011, 21:34

De OPLOSSING ???
Wanneer grote schepen vroeger moesten aanmeren bij een kade werd er eerst een zg, werplijn van het schip naar de kade gegooit. nu zijn er met loden kogeltjes verzwaarde werplijnen te koop (oa, voor de pleziervaart) vroeger ging dat waarschijnlijk anders en moest men eerst een wat dunner touw verzwaren om de kade met gooien te bereiken, met dit touw dat vervolgens met een dikke meertros verbonden werd en zodoende de kade werd opgehesen uit het water , dit lijkt mij ook een logisch andwoord op de vele deuken krassen en vervormingen op dit loden ding die het opliep door het vele overgooien. het kostte mij wel wat avondtjes googlen met alle denkbare benamingen die ik kon verzinnen. het is dus geen stel,schiet of peillood maar een 'Zeeuwse' lijnverzwaring van een paar eeuwen oud. nu nog kijken of ze iets vergelijkbaars bij musea hebben. misschien het opnieuw geopende scheepvaart museum in Amsterdam.....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Werplijn
©2012 F v Schaik.

groet: frans,,,,
Gebruikers-avatar
Frans
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Terug naar Metaalvondsten