Accijnsloodje

Heb je vragen over iets van metaal wat je hebt gevonden? Wil je iets laten zien? Plaats het hier!

Moderator: koiboyke

Accijnsloodje

Berichtdoor koiboyke » 15 Okt 2010, 17:39

Deze heb ik vandaag gevonden.
Dit is volgens mij een accijns loodje en ziet er nog prachtig uit.
Tenminste de letters die er op staan zijn allemaal heel duidelijk, jammer dat er een stukje mist.
Gr Mark
Bijlagen
DSC02996.JPG
DSC02995.JPG
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
Gebruikers-avatar
koiboyke
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Re: Accijnsloodje

Berichtdoor Munthunter » 16 Okt 2010, 07:47

Accijnslood/vleeslood.

Leuk gevonden weer Mark!

Nu weer eens wat munten vinden voor het forum ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: www.ebay.nl/usr/munthunter

Berichtdoor munt9490 » 29 Okt 2011, 15:38

sorry dat ik ouwe topics uit de sloot haal :sarcasm1:

maar ik was even wat bladeren op forum ik vind dit wel intressant iets. Nooit van gehoord maar klein beetje google kwam ik uit op dat dit bij vlees werd gedaan.

dus even als ik het goed begrijp

ik bestel een biefstukje dat kost me 1 gulden. Blijkbaar zat er in de tijd wanneer dit ook gebruikt mocht worden extra belasting (als ik denk aan accijns van nu neem ik aan dat het toen het zelfde was) op vlees. Ik kom helaas nog niet uit de ouwe doos dus zit ik er naast corrigeer me, vlees werd gewogen denk ik en daarbij werd dan zoon loodje gegooit om het zwaarder te maken voor de accijns die er over betaald moest worden. Klopt dit of zit ik fout ? in welke tijden werd dit gebruikt ?
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten
munt9490
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Marten van Leerdam » 29 Okt 2011, 16:10

munt9490 schreef:ik bestel een biefstukje dat kost me 1 gulden. Blijkbaar zat er in de tijd wanneer dit ook gebruikt mocht worden extra belasting (als ik denk aan accijns van nu neem ik aan dat het toen het zelfde was) op vlees. Ik kom helaas nog niet uit de ouwe doos dus zit ik er naast corrigeer me, vlees werd gewogen denk ik en daarbij werd dan zoon loodje gegooit om het zwaarder te maken voor de accijns die er over betaald moest worden. Klopt dit of zit ik fout ? in welke tijden werd dit gebruikt ?

Nee natuurlijk niet. Die paar gram maakt toch geen donder uit voor de accijns. Lijkt me ook een vrij aparte (en frauduleuze handeling).

Zal eerder een bewijs van betaling van de accijns zijn, zoals ook de rijwielplaatjes en diverse accijnszegels.

Edit: de eerste hit op google gaf gelijk al het antwoord.

Laat ik hier het spits afbijten. In de tijd dat thuis slachten nog heel normaal was, wilde de overheid daar ook toen al graag een graantje van meepikken. Men diende er dus belasting over te betalen. Als bewijs van betaling werden er dan vleesaccijnsloodjes aan het spek en vlees bevestigd. Ze zijn herkenbaar aan de zeer lange lip, en niet zelden zitten de haren van het dier er nog tussen. Geconserveerd door loodoxyde.
Bron: www.muntenbodemvondsten.nl
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.
Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor munt9490 » 29 Okt 2011, 16:21

ow dan heb ik denk net een andere link aangeklikt daar ging het ook wel over vlees maar daar kwam alleen in naar voren dat het met vlees te maken had en meer niet maar daarom zei ik kort google. Toen ik las vlees dacht ik aan de accijnzen van nu op sigaretten en dergelijk en bedacht ik zelf even deze theorie, maar blijkbaar kan dit niet bevestigd worden gaat me theorie weer !

maar het werd dus in de slachterijen gebruikt het werd aan vlees gehangen dat er belasting over is betaald, duidelijk!

maar in welke tijd werd dit gedaan ? ik kwam daarnet tegen in die korte google toch voor de tweede wereld oorlog maar ik persoonlijk vind dat een vrij ruim begrip

bedankt voor je antwoord !
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten
munt9490
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Terug naar Metaalvondsten