vandaag even in het bos gzwaaid met de Detector (zilver kwar

Heb je vragen over de munt die je hebt gevonden? Wil je iets laten zien? Plaats het hier!

Moderator: koiboyke

saint
Volledig lid
Volledig lid

vandaag even in het bos gzwaaid met de Detector (zilver kwar

Bericht door saint » 22 mei 2010, 17:21

Heb vanmorgen even uurtje gezwaaid met de detector in een bos

was net recreatie veldje op heel klein stukje 11 munten waaronder super mooi kwartje 1917 - 3 minuten in de citroensap en hij was weer als nieuw

verder nog wat oorlogs geld zink , leeuwe cent , en geld uit gulden tijperk en halve willem cent uit 1853

Afbeelding

Afbeelding

wat ook wel mooi was .. 11 dikke piepen allemaal oude Vlek flesjes , denk dat ik een anonieme alocohol list zijn dump plek heb gevonden , de doppen gaven heel hoog aan dus ik ging wel graven haha

Afbeelding

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 22 mei 2010, 17:52

Dat kwartje is inderdaad in perfecte staat de grond uitgekomen, verder mooie vondsten.

Die flesjes zijn inderdaad grappig, misschien dat Londoh hier meer vanaf weet :lol: :lol:

Gr. Willem

saint
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door saint » 22 mei 2010, 19:48

Willem schreef:Dat kwartje is inderdaad in perfecte staat de grond uitgekomen, verder mooie vondsten.

Die flesjes zijn inderdaad grappig, misschien dat Londoh hier meer vanaf weet :lol: :lol:

Gr. Willem
KLOINK .. Shit weer vlek fles .. heb in mijn auto een rol met van die vuilnis zakjes liggen met blauw lint .. denk ja nu ik ze opgegraven heb moet ik ze ook maar meenemen heb ze stuk voor stuk op het pad gegooid en even later met zakje erbij allemaal opgehaald..

ik wil er in het najaar weer heen wanneer al het onkruid dood is , of als het vriest (bladerdek bevriest veel minder snel als een akker)

kwartje ben ik HEEL blij mee is mijn 2e die ik vindt , heb wel zo'n 50 dubbeltjes kwartjes kwamen gewoon niet .

zal eens foto's maken van mijn vitrine & de schrootmunten :P

Coinshooter
Donateur
Donateur

Bericht door Coinshooter » 22 mei 2010, 20:05

Weer goed bezig geweest :) Inderdaad een heel mooi kwartje!

Groet,
Bas

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 22 mei 2010, 20:05

saint schreef:KLOINK .. Shit weer vlek fles .. heb in mijn auto een rol met van die vuilnis zakjes liggen met blauw lint .. denk ja nu ik ze opgegraven heb moet ik ze ook maar meenemen heb ze stuk voor stuk op het pad gegooid en even later met zakje erbij allemaal opgehaald..

ik wil er in het najaar weer heen wanneer al het onkruid dood is , of als het vriest (bladerdek bevriest veel minder snel als een akker)

kwartje ben ik HEEL blij mee is mijn 2e die ik vindt , heb wel zo'n 50 dubbeltjes kwartjes kwamen gewoon niet .

zal eens foto's maken van mijn vitrine & de schrootmunten :P
Gefeliciteerd met je vondst, vooral dat kwartje is schitterend en die methode van reinigen kende ik nog niet, weer wat geleerd.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Coinshooter
Donateur
Donateur

Bericht door Coinshooter » 22 mei 2010, 20:08

Ilosab schreef:die methode van reinigen kende ik nog niet, weer wat geleerd.
Hoi Alfred,

Citroensap/zuur is zowat de meest gebruikte methode om zilver te reinigen in detectorland. Werkt (bijna altijd) perfect!!!

Groet,
Bas

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 22 mei 2010, 20:55

Coinshooter schreef:
Ilosab schreef:die methode van reinigen kende ik nog niet, weer wat geleerd.
Hoi Alfred,

Citroensap/zuur is zowat de meest gebruikte methode om zilver te reinigen in detectorland. Werkt (bijna altijd) perfect!!!

Groet,
Bas
Bas, bedankt voor de informatie, het staat op mijn harde schijf opgeslagen want je weet nooit waar het goed voor is. Misschien weet je een antwoord op de volgende vraag. Er is mij eens verteld dat als je een cent of een stuiver schoon wilt krijgen dan moet je hem in de kola leggen, is dat zo?

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

saint
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door saint » 22 mei 2010, 21:29

Ilosab schreef:
Bas, bedankt voor de informatie, het staat op mijn harde schijf opgeslagen want je weet nooit waar het goed voor is. Misschien weet je een antwoord op de volgende vraag. Er is mij eens verteld dat als je een cent of een stuiver schoon wilt krijgen dan moet je hem in de kola leggen, is dat zo?

Gr. Alfred
brons , koper moet je niet met zuur schoonmaken

wat ik doe is oude muntjes in de olie leggen (lijn , zonnebloem e.d. ) dit is zuurvrij , laat alles lekker inweken zodat het vuil op de munt loslaat / week wordt

eventueel met een tandestoker cocktail prikker na een tijdje proberen of het los is geweekt (werkt ook lang niet altijd dan is altijd electrolyse een poging waard )

nadeel van zuur is dat je daarna het metaal goed moet na spoelen , als er spoor van het zuur achterblijft vreet dat de munt verder aan

ook goed opletten ! sommige OUDE zilveren munten hebben een laag zilver gehalte . die kunnen niet goed tegen citroen zuur! dus altijd voor dat je ze in het zuur gooit eerst het zilver gehalte checken

wat je met een zilveren munt ook kunt doen is wrijven met een heel dunne zout vorm (heb bakje vol maar ben de naam kwijt), dat werkt ook goed maar dat heeft een *schurende werking* gebruik dat voor munten die zwarte vlekken hebben

-----

Als de munt oude en zwart is (geen groene patina) doe ik hem na het schoon maken in de parafine om hem af te sluiten voor zuurstof , ik heb een oude frituur pan bij de kringloop gehaald en daar in zuurvrije parafine laten smelten (LETOP , vloeibaar parafine is vlambaar , maak het niet te warm doe het nooit binnens huis)

daar kun je een muntje indoen en dan nadat de bubbels weg zijn (zuurstof weg) eruit halen en direct goed afwrijven, dan blijft hij mooi.

als de munt mooie groene patina heeft , dan smeer ik de munt in met zuurvrije vaseline om deze op die manier af te sluiten voor zuurstof, daarna munthouder in :)

Ook kun je munten (die stevig genoeg zijn) met elektrolyse schoonmaken , 9 volt batterij is al voldoende

dit is ter informatie ik ben niet verantwoordelijk als er iets mis gaat :) :)

saint
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door saint » 22 mei 2010, 21:39

weet de naam van het zout weer

Zuiverings Zout , bij de Drogist per ** te koop

vinger nat maken even in de zout dippen en opwrijven

Coinshooter
Donateur
Donateur

Bericht door Coinshooter » 22 mei 2010, 21:44

Nog even een aanvulling:

Klopt wat Saint zegt, geen zuur (cola) gebruiken voor koper/brons.
Wat je met koper/brons en zilver ook kan doen is reinigen met een base, bijvoorbeeld soda. Er is een manier om met soda uit te koken. Ben hier meestal niet zo'n fan van trouwens.
Dat zout wat Saint bedoeld zal maagzout zijn. Het is een wit poeder en je wrijft de munt tussen duim en wijsvinger met een beetje water. Let wel op, je gaat schuren en dit geeft heel fijne krasjes.
Verder gebruik ik ook parafine om te conserveren. Zelf gebruik ik een Batikpannetje. Batik is een techniek om afbeeldingen op bijvoorbeeld T-shirts te maken.
Voordeel van zo'n pannetje t.o.v. een frituurpan is dat een batikpannetje een regelbare thermostaat heeft die begint bij een graad of 40 Celsius.
De parafine wordt dan niet te heet. Laat de parafine nooit koken want dan komen er luchtbellen in!

Groet,
Bas

Coinshooter
Donateur
Donateur

Bericht door Coinshooter » 22 mei 2010, 21:45

saint schreef:weet de naam van het zout weer

Zuiverings Zout , bij de Drogist per ** te koop

vinger nat maken even in de zout dippen en opwrijven
Ook wel maagzout genoemd :wink:

Groet,
Bas

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 23 mei 2010, 00:08

Toch weer moo gevonden en zilver is altijd mooi om te vinden.
Flesjes toch niet zelf genuttigd tijden het piepen.
Gr mARK

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 23 mei 2010, 08:09

Leuk zoeken daar!

Wel grappig om te zien dat er van het 'begin' tot het 'eind' van de Koninkrijsmuntenperiode munten gevonden kunnen worden. :D

Van alles wat dus...

Ik ben zelf geen voorstander van de oliemethode. Olie gaat na verloop van tijd bederven en dus stinken, muf. De olie krijg je er niet meer af/uit en bij mij zijn zelfs munthouders aangetast door de olie, gebruikt door een andere verzamelaar waarvan ik munten overnam. De randjes om de munt waren vettig en zwart.

Gebruik eerder zuurvrije Vaseline, smeer de munt of het voorwerp hier mee in en laat het een par dagen intrekken. Hierna haal je vuil er zo af. De munt is hier na ook beter beschermt tegen invloeden van buitenaf en... het stink niet en gaat dat ook niet doen, mooi toch?

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 23 mei 2010, 09:19

Bas en Saint,

Bedankt voor de info, zal ik zeker nog wel eens kunnen gebruiken.

Gr. Alfred

Boris5121
Aankomend lid
Aankomend lid

Re: vandaag even in het bos gzwaaid met de Detector (zilver

Bericht door Boris5121 » 18 nov 2016, 23:41

Heb vandaag iets opgegraven en schoongemaakt en is zo licht als een veertje en niet te buigen of breken het lijkt een stukje metaal maar dat kan haast niet om dat het zo licht is zou imand mijn iets kunnen vertellen over zo stukje of heeft imand ook zo iets mee gemaakt het komt uit het bos niet op het patroon maar van uit tussen de bomen

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: vandaag even in het bos gzwaaid met de Detector (zilver

Bericht door janssenfrank » 19 nov 2016, 09:01

Boris5121 schreef:Heb vandaag iets opgegraven en schoongemaakt en is zo licht als een veertje en niet te buigen of breken het lijkt een stukje metaal maar dat kan haast niet om dat het zo licht is zou imand mijn iets kunnen vertellen over zo stukje of heeft imand ook zo iets mee gemaakt het komt uit het bos niet op het patroon maar van uit tussen de bomen
Als je een foto plaatst, kunnen we je wellicht verder helpen. Misschien is het een duitje of een ander muntje uit de tijd van de Republiek. Die muntjes waren flinterdun, maar wel heel stevig.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Terug naar “Muntvondsten”