Iets Arabisch?

Heb je vragen over de munt die je hebt gevonden? Wil je iets laten zien? Plaats het hier!

Moderator: koiboyke

DetaalMetector Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Iets Arabisch?

Bericht door DetaalMetector » 13 nov 2020, 17:23

Hopelijk kunnen jullie deze munt determineren:

21mm

Er is ook een kelt op dat akkertje gevonden, maar ik denk dat deze iets Arabisch is.

Alvast bedankt! froggy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

DetaalMetector Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Re: Iets Arabisch?

Bericht door DetaalMetector » 16 nov 2020, 09:19

Helemaal niets gewoon?

THCoins
Donateur
Donateur

Bericht door THCoins » 23 dec 2020, 09:47

Niet gemakkelijk, maar wel te determineren. Het is geen munt, maar slechts een fragment van een veel grotere munt.
In de bovenste foto is een stukje van "sultan" in het arabisch te herkennen.
De onderste foto maakt het ons makkelijk, want onderaan staat het jaartal 1099 AH = 1688AD.
De horizontale streep maakt dit waarschijnlijk een Ottomaanse munt, Onder de streep lijkt "Constantinopel" in het arabisch.
1099AH was tijdens het bewind van Sultan Suleyman II. Enkele typen vergelijkend past dit het best bij een klein fragment geknipt uit een zilveren Kurush gemint onder Suleyman II, KM#96.

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 23 dec 2020, 10:24

Knap gedetermineerd! Lijkt me lastig als het slechts een fragment is, dan moet je wel 'out-of-the-box' denken.

THCoins
Donateur
Donateur

Bericht door THCoins » 23 dec 2020, 11:17

Ik houd me vooral bezig met een categorie oriëntaalse munten waar het vrij gebruikelijk is dat de stempel veel groter is dan het muntplaatje. Ben dus gewend dat op de munt maar een stukje van het geheel staat.
Na Jaartal en "Ottomaans" was het vrij eenvoudig. Dat die clues er waren was geluk. Anders was attributie bijna onmogelijk geweest.

Terug naar “Muntvondsten”