Muntvondst bijzondere munt

Heb je vragen over de munt die je hebt gevonden? Wil je iets laten zien? Plaats het hier!

Moderator: koiboyke

MPO Nederland
Lid
Lid

Muntvondst bijzondere munt

Bericht door MPO » 18 apr 2013, 11:53

En dan gebeurd het ineens... Wellicht hebben we nu al het voorpagina stuk van de veiling van november. Een ding is zeker, het is speciaal.

In de komende novemberveiling hebben we een goudgulden van de Zwitserse stad Chur met het tot op heden onbekende jaartal 1622. Deze munt is onbekend in de literatuur en volgens ons ook niet eerder geveild.
Hieronder de catalogus omschrijving:

Goldgulden 1622 - UNBEKANNTE Goldgulden von der Stadt Chur mit Titulatur Kaiser Ferdinand II, Mmz. Stadtvogt Martin Näf, Hans Rudolf und Hans Jabob II Wegerich (KM--, D./T.--, HMZ--, Fr.--) - Vs: Jahreszahl 1-622 im Feld beidseits des stehenden hl. Luzius im bischöflichen Ornat, in der rechten Hand einen Reichsapfel, in der linken Hand Stab mit Kugel. MON•NO•AVR•C•IA•CVR•RE / Rs: Der doppelköpfige Reichsadler mit Nimben und mit einem grossen Kreuz zwischen den Hälsen, oben Krone. FER•II•IM•SEM•AVGHVST• - Gold 3,22 gram - vorzüglich

Goldgulden 1622 - UNKNOWN Goldgulden of the city of Chur with the title of emperor Ferdinand II, mintmark of Martin Näf, Hans Rudolf und Hans Jabob II Wegerich (KM--, D./T.--, HMZ--, Fr.--) - Obv: Date 1-622 in field besides standing St. Luke, holding orb in right hand and staff with globe in left hand MON•NO•AVR•C•IA•CVR•RE / Rev: Double headed imperial eagle with crowned big cross between both necks FER•II•IM•SEM•AVGHVST• - Gold 3,22 gram - XF

Of both bishropric coins and city coins of the Swiss town of Chur, there are several known goldguilders in the name of Matthias and Ferdinand II. Almost all goldguilders are without date, only one type of goldguilder is known with the year 1618. The year 1622 of this coin is unknown to this date in the literature and in our opinion the only known specimen - This UNIQUE coin was found in the surroundings of the Dutch town of Gemert in 2012

Afbeelding
MPO. inkoop - verkoop - taxatie- veilingen - beurzen. www.mpo.nl 030-6063944

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Muntvondst bijzondere munt

Bericht door Jan W » 18 apr 2013, 12:00

Leuke vondst, dat zal vanuit Zwitserland wel de nodige fuzz opleveren. Met de foto gaat er iets mis, kunnen jullie die even opnieuw plaatsen?

Apart dat zo'n munt in Gemert opduikt. Was dat onderdeel van een grotere vondst of een toevallige vondst van één exemplaar?

MPO Nederland
Lid
Lid

Bericht door MPO » 18 apr 2013, 12:07

Het was 1 enkele munt die werd gevonden met een metaal detector. Hoe deze in Gemert is gekomen weten we niet. We hebben deze munt pas 2 dagen bij ons op kantoor, er is nog geen onderzoek gedaan of er verbanden zijn tussen Zwitserland en Gemert.

Ik zal proberen de foto er nog op te krijgen, weet niet zeker of het lukt, ik zal blijven proberen. Mocht je over Facebook beschikken, het bericht staat daar ook op onze pagina, daar met foto. https://www.facebook.com/www.mpo.nl
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MPO. inkoop - verkoop - taxatie- veilingen - beurzen. www.mpo.nl 030-6063944

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 18 apr 2013, 12:12

Super gaaf! Las net op facebook. Wat is hij mooi bewaard gebleven. Die ga wel bekijken op de kijkendag voor de veiling in Nov! Eerst nog Mei veiling. Zit genoeg spul in die ik nog nooit zelf met eigen ogen heb gezien. Dus kom zeker kijken op een kijkdag!

Groetjes,

Maarten
Spaart: Duiten ( in het bijzonder Gelderland) en wereld munten in het bijzonder Sri Lanka en Zwitserland

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 18 apr 2013, 13:00

Was dit niet de munt van Koyboike die onlangs een gouden munt heeft gevonden?
Ik ben wel benieuwd wat hij gaat opleveren.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 18 apr 2013, 13:05

Nou in Gemert heb ik al héél wat uren met de detector rondgelopen, maar deze is mij dus ontschoten. ;)

Heb er bijna 23 jaar gewoond en ken de zoekers daar wel, maar ben er even uit. Denk dat ik maar eens ga rondvragen wie hem heeft gevonden, altijd leuk zoiets.

Ik heb de afbeelding gerepareerd.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 18 apr 2013, 15:53

Ilosab schreef:Was dit niet de munt van Koyboike die onlangs een gouden munt heeft gevonden?
Ik ben wel benieuwd wat hij gaat opleveren.

Gr. Alfred
Nee, al lijkt hij er wel erg op.
Dit is Koiboyke's munt: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=49&t=12390

Grt, Lotus07
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Terug naar “Muntvondsten”