Hoe hebben jullie 2016 ervaren qua verzamelen

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
Volgers: Ilosab, koenmunten, Lotus07, maarten89

Hoe hebben jullie 2016 ervaren qua verzamelen

Berichtdoor Ilosab » 31 Dec 2016, 08:48

Hallo,

Hoe hebben jullie 2016 ervaren qua verzamelgebied. De mooiste aanwinsten kan men in een apart topic vermelden maar is het qua verzamelen in het algemeen tegen of meegevallen?
V.w.b. 2016 had ik er een hard hoofd in. Het jaar begon met een emigratie naar Hongarije waardoor ik in het begin van het jaar weinig aan mijn verzameling kon toevoegen. Daarnaast kon ik in Nederland regelmatig naar een beurs gaan en die heb ik hier nog steeds niet kunnen ontdekken. Ik ben dit jaar gestopt met het verzamelen van kamp geld (met uitzondering van de Nederlandse kampen) en biljetten die met WO II gerelateerd zijn. Ook de verzameling Overzeese Gebiedsdelen heb ik beëindigd en is bij de MPO geveild. Na de aanschaf van de Plomp catalogus kwam ik erachter dat er op het gebied van Nederlands papiergeld toch veel varianten zijn dus heb ik het verzamelen beperkt tot papiergeld van Nederland en Hongarije. Daarnaast als een soort van bijverzameling de Nederlandse euromunten en coincards. Achteraf bekeken heb ik toch een geweldig verzameljaar gehad en heb ik via internet veel aanwinsten kunnen scoren wat ik vooraf niet voor mogelijk hield. Sporadisch een Hongaars biljetje gescoord maar voor 95% was het toch Nederlands papiergeld wat aan de verzameling is toegevoegd. En alles wat ik via internet heb gekocht heb ik ook daadwerkelijk ontvangen, op 2 na maar die zijn nog onderweg. Ik hoop dat 2017 minstens geëvenaard wordt qua verzamelen en als het ook maar enigszins mogelijk is dan hoop ik mijn gezicht bij Filanumis in mei te laten zien omdat we dan in Nederland verblijven.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 
eBay: http://

Re: Hoe hebben jullie 2016 ervaren qua verzamelen

Berichtdoor sjors-sjors » 31 Dec 2016, 12:06

2016 was mijn eerste verzameljaar mbt munten. Ondanks het ontbreken van een referentie vond ik het toch geweldig, enorm veel geleerd en vanuit het niets een aardige verzamelstart gemaakt.
Hollandse Scheepjesschellingen (18/42)
Gebruikers-avatar
sjors-sjors
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Arnout » 31 Dec 2016, 16:29

10munten uit Tiel weten te verweven, dat is echt vroeg Middeleeuws! Als ik tijd heb zal ik wat foto's plaatsen.
Arnout
Lid
Lid

Berichtdoor Jan W » 31 Dec 2016, 20:42

Ik zie dat er inderdaad een behoorlijk aantal mooie biljetten naar Hongarije is gegaan. :thumb up:

Enne, tien munten uit Tiel? Dat moet een topjaar geweest zijn. :klap:

2016 was tot ongeveer de zomer een prima verzameljaar maar de laatste maanden staat het een beetje stil. Allerlei munten gaan voor veel hogere bedragen weg dan ik geboden (en dus verwacht had), er waren een paar munten bij die ik echt graag had willen toevoegen aan de collectie maar die net met één bied stap overboden werden (bij veilingen waar je niet "live"kunt meebieden). :sad:

Aan de andere kant zijn er ook zo nu en dan ook prettige verrassingen geweest zodat het eindsaldo toch positief te noemen is. Op naar het nieuwe verzameljaar 2017. :thumb up:
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor LUC » 31 Dec 2016, 22:42

Jan W schreef:en dan ook prettige verrassingen geweest zodat het eindsaldo toch positief te noemen is. Op naar het nieuwe verzameljaar 2017.
Jan iets zegt in mij dat je je best zal doen om ook 2017 op numismatiek gebied een positief resultaat zal zijn voor jou. :knipoog:
Ik kan het ook mis hebben natuurlijk het blijven maar voorspellingen. :lach:
Groeten Luc. :D
Gebruikers-avatar
LUC
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Liberia Liberia 

Berichtdoor Ilosab » 01 Jan 2017, 11:36

Jan W schreef: Allerlei munten gaan voor veel hogere bedragen weg dan ik geboden (en dus verwacht had), er waren een paar munten bij die ik echt graag had willen toevoegen aan de collectie maar die net met één bied stap overboden werden (bij veilingen waar je niet "live"kunt meebieden). :sad:

Volgens mij kun je dat niet weten Jan. Je bent met maar één bied stap overboden maar je weet niet wat die andere als maximale bieding heeft doorgegeven. Jouw pech is dat er maar eentje bij was die ook geïnteresseerd was.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor Jan W » 01 Jan 2017, 14:04

Ilosab schreef:Volgens mij kun je dat niet weten Jan. Je bent met maar één bied stap overboden maar je weet niet wat die andere als maximale bieding heeft doorgegeven. Jouw pech is dat er maar eentje bij was die ook geïnteresseerd was.
Alfred

Je hebt gelijk, de andere bieder had ook verder kunnen gaan. Ik moet dan ook naar mijzelf kijken: was die "maximale bieding" echt wel maximaal? :knipoog:

Bij live veilingen wil ik op het moment zelf nog wel eens een treetje hoger gaan zitten (wat ook weer niet altijd slim is). Soms weet ik ook echt niet wat een goede prijs voor een munt is (omdat je ze weinig tegenkomt) en dan is de bieding soms eigenlijk maar een slag in de lucht (waarbij achteraf enige spijt ontstaat)... :eeeh:

Maar goed, de eerste aanwinst van 2017 is al weer onderweg (morgen even ophalen bij het postkantoor). :lach:
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Lotus07 » 02 Jan 2017, 17:53

Geen slecht jaar, heb veel leuke muntjes weten te scoren. Mijn interesse gaat tegenwoordig wel meer uit naar papiergeld, al kan ik oude kopermunten (pre-1870) steeds meer waarderen. Denk dat ik dit jaar wat minder actief zal verzamelen, de hobby heeft een beetje zijn glans verloren.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Gebruikers-avatar
Lotus07
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Berichtdoor Jan W » 02 Jan 2017, 20:44

Lotus07 schreef:Denk dat ik dit jaar wat minder actief zal verzamelen, de hobby heeft een beetje zijn glans verloren.

Kun je dat ook toelichten? En wat kan het forum doen om die glans weer wat terug te laten komen?
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Lotus07 » 03 Jan 2017, 08:57

Jan W schreef:
Lotus07 schreef:Denk dat ik dit jaar wat minder actief zal verzamelen, de hobby heeft een beetje zijn glans verloren.

Kun je dat ook toelichten? En wat kan het forum doen om die glans weer wat terug te laten komen?

Het forum hoeft niks te doen hoor! Het komt denk ik doordat ik al heel veel munten verzameld heb en niet meer echt gemotiveerd ben om alles compleet te krijgen. De laatste paar werken heb ik al vijf keer gehad dat mijn post niet meer aankomt, omdat het gestolen, kwijtgeraakt geraakt is of dat ik opgelicht ben. Denk ook dat het oomt doordat er best veel geld in is gaan zitten en daardoor heb ik niet veel zin meer om kapitalen aan geld uit te geven als (studenten)leven best prijzig is. Had een tijdje terug nog een leuke aankoop bij gixxer gedaan, dat waren oude kopermuntjes uit 1600-1800 en dat vond ik erg leuk om uit te zoeken. Behalve dat soort muntjes voel ik me niet erg geroepen omnig meer munten/bankbiljetten te kopen.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Gebruikers-avatar
Lotus07
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Berichtdoor koenmunten » 03 Jan 2017, 11:04

Lotus07 schreef:Het forum hoeft niks te doen hoor! Het komt denk ik doordat ik al heel veel munten verzameld heb en niet meer echt gemotiveerd ben om alles compleet te krijgen. De laatste paar werken heb ik al vijf keer gehad dat mijn post niet meer aankomt, omdat het gestolen, kwijtgeraakt geraakt is of dat ik opgelicht ben. Denk ook dat het oomt doordat er best veel geld in is gaan zitten en daardoor heb ik niet veel zin meer om kapitalen aan geld uit te geven als (studenten)leven best prijzig is. Had een tijdje terug nog een leuke aankoop bij gixxer gedaan, dat waren oude kopermuntjes uit 1600-1800 en dat vond ik erg leuk om uit te zoeken. Behalve dat soort muntjes voel ik me niet erg geroepen omnig meer munten/bankbiljetten te kopen.

Ach de munten gewoon lekker bewaren en het verzamelplezier komt later van zelf weer een keer terug.
Ik verzamel sinds mijn 10e en heb ook een paar periodes gehad. o.a. tijdens mijn studie dat ik minder met het verzamelen gedaan heb, door tijd- en/of geldgebrek?
Dus gewoon lekker het forum blijven volgen, zodat het vuurtje blijft smeulen en later laait het dan wel weer een keertje op :thumb up:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Gebruikers-avatar
koenmunten
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Indonesia Indonesia 
eBay: http://www.ebay.nl/sch/koenmunten/m.htm ... 7675.l2562

Berichtdoor koenmunten » 03 Jan 2017, 11:11

Ik heb dit jaar relatief weinig nieuwe dingen aan mijn verzameling kunnen toevoegen. Mede doordat mijn budget beperkt was en de zaken die ik zoek steeds zeldzamer en dus moeilijker te vinden/duurder worden.
Maar ik ben toch wel tevreden omdat ik een paar items o.a. plantage tokens heb kunnen bemachtigen waar ik al lang naar op zoek was. :LoneRanger:
Het is altijd weer spannend wat het jaar brengt als je verzamelgebieden hebt waar je echt voor moet speuren en als je iets vindt ook het budget en geluk moet hebben om het te kunnen bemachtigen.
Maar dat maakt het wel extra uitdagend/spannend. In mijn ogen leuker dan de nieuwe uitgiften waar je bij wijze van spreken een abonnement op kunt nemen en als dan vanzelf op de deurmat valt (als je die hebt).
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Gebruikers-avatar
koenmunten
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Indonesia Indonesia 
eBay: http://www.ebay.nl/sch/koenmunten/m.htm ... 7675.l2562

Berichtdoor Ilosab » 03 Jan 2017, 11:20

koenmunten schreef:Het is altijd weer spannend wat het jaar brengt als je verzamelgebieden hebt waar je echt voor moet speuren en als je iets vindt ook het budget en geluk moet hebben om het te kunnen bemachtigen. Maar dat maakt het wel extra uitdagend/spannend. In mijn ogen leuker dan de nieuwe uitgiften waar je bij wijze van spreken een abonnement op kunt nemen en als dan vanzelf op de deurmat valt (als je die hebt).

En dat is precies wat het verzamelen zo leuk maakt. Als je jezelf kunt permitteren om alles wat los en vast zit te kopen dan beleef je minder plezier aan het verzamelen dan dat je moet speuren naar (voor de verzamelaar) betaalbare nieuwe aanwinsten.
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor sgtravel » 12 Jan 2017, 18:07

Ik heb 2016 als een leuk verzameljaar beleeft, met mooie aanwinsten zowel bij de koninkrijks munten als de moderne buitenlandse munten. Het begin van jaar was nog redelijk rustig(zo als elk jaar) maar naarmate de eerste veilingen en beurzen kwamen had ik ook de eerste aanwinsten op koninkrijks gebied binnen. Met als mooiste aankoop de 50 gulden 1987 proefontwerp tijdens de mpo veiling. Kwa zilveren en gouden wereldmunten kwam het vooral in het najaar goed met vele nieuwe panda uitgifte( waarvan enkele nog onderweg zijn) en een schitterende uitgifte van de gouden Mercury dime. 2017 is ook al weer goed begonnen met twee zilveren Lunar/panda uitgifte, uiteraard laat ik de afbeeldingen zien zodra ze binnen zijn.
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1849 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof
Gebruikers-avatar
sgtravel
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor maarten89 » 16 Jan 2017, 11:30

ik heb dit jaar de switch eindelijk helemaal gemaakt. 2 jaar geleden heb ik al veel koninkrijk afgestoten. Dit jaar alles verkocht van wilhelmina. Volledig gaan richten op proviniciaal. Dit omdat eigenlijk al 2 jaar geen echt aanwinsten had op koninkrijksmunten.
Bij dit jaar iets minder nieuwe duiten, maar dat komt net zoals koen zei. Je komt bij zeldzamere munten. Daarom heb ik ook 1 en 2 stuivers bij genomen. Kan weer lekker verder verzamelen. Heb vorig jaar vrij complete verzameling 2 stuivers west friesland overgenomen. Heb van nu ruim 150 2 stuiverstukken erbij. Netjes in jaar tijd toch greeny. Ik heb net zeldzame 1 stuiver zuthpen gekocht. Benieuwd naar aankomende veilingen dit jaar.
Verzameld: 1 en 2 stuiverstukken + duiten.

http://picasaweb.google.nl/103538629734 ... Gelderland
Gebruikers-avatar
maarten89
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://www.marktplaats.nl/verkopers/8429785.html

Volgende

Terug naar Het Praathuis