50 gulden

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
Volgers: Ilosab

50 gulden

Berichtdoor janssenfrank » 11 Mei 2016, 00:18

Mijn vriendin heeft onlangs wat munten geërfd van haar grootmoeder. Ze wil de munten graag bewaren als aandenken, maar weet er niet zoveel van en heeft er verder ook niet zoveel mee.

Wel vroeg ze me de boel te beschrijven en te taxeren.

Er zaten ook een paar munten van ƒ 50,- bij. Op de vraag wat die waard waren, zei ik "de zilverpijs" (ruim een tientje). Een handelaar zal ze voor nog minder inkopen en een verzamelaar zal er misschien net iets meer voor geven. Maar zelfs voor een proof muntje van ƒ 50,- zul je maximaal € 20.- krijgen. Minder dan de nominale waarde (€ 22,68).

Mijn vriendin vroeg me toen wat een biljet van ƒ 50,- eigenlijk waard is. En dat is wel interessant, want zelfs voor een vodje betaal je nog minimaal de nominale waarde; waarschijnlijk puur en alleen omdat ze nog bij DNB kunnen worden ingewisseld.

Dus, de conclusie is dat een stukje papier meer waard is dan een blokje zilver, terwijl dat blokje zilver veel mooier is (proof) dan dat vodje en terwijl er van die flapjes van ƒ 50,- meer exemplaren zullen zijn dan van de muntjes van ƒ 50,-.

Bizar, toch :dizzie:
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Re: 50 gulden

Berichtdoor Pim » 11 Mei 2016, 07:56

Opzich bizar, ware het niet dat de zilveren 50 guldenmunten slechts hun gewicht in zilver waard zijn, omdat zij een zeer hoge oplage hebben en er heel veel van worden aangeboden.
Dus ik vind het inderdaad krom, maar ik denk dat je in je verhaal nog mist dat het een reden heeft dat de zilveren munten voor de zilverwaarde weg gaan ;)

Aan de andere kant heb je ook wel weer een punt dat er van die biljetten er waarschijnlijk nog veel meer zijn.

Hmm, ik zit zo te denken he

Maar voor nikkelen 5 guldenmunten krijg je ook bijna nooit meer de omgewisselde waarde (ruim 2 euro). En dit komt omdat je ze niet meer in kan wisselen en ze dan in feite hun nominale waarde verliezen. Dat is natuurlijk bij de zilveren 10tjes en 50jes ook gebeurd. Munten kun je al een tijdje niet meer inleveren, waardoor het in feite gewoon zilverbaartjes geworden zijn. En voor zilverbaartjes krijg je niet meer dan de zilverprijs.
Gebruikers-avatar
Pim
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Ilosab » 11 Mei 2016, 08:52

Ik neem aan dat het over het 50 gulden biljet Zonnebloem hebt van 1982?
Ligt ook helemaal aan het serienummer en de staat van het biljet want buiten de specimen zijn er nog 6 verschillende varianten.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor janssenfrank » 11 Mei 2016, 11:02

Ja, ik bedoel inderdaad de zonnebloem 1982.

Ok, misschien toch maar dat boekje van Patrick eens kopen, want in de muntalmanak staat maar één variant.

Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor leon voorn » 11 Mei 2016, 16:30

stel je was toendertijd zo gek om die 50 guldenmunten te kopen voor minimaal 50 gulden,
dat was een slechte investering zeg :gniffel:en stel je kocht 5 en 10 euro munten voor 5 of 10 euro minimaal
en je raakt ze aan de straatstenen niet meer kwijt,zonde zeg :suprised:
kan iemand mij leren hoe ik zilver smelt en baartjes er van maak.....
collector of world coins and banknotes
see you at muntmanifestatie--houten :wave:
Gebruikers-avatar
leon voorn
Senior lid
Senior lid

Nationale vlag:
Philippines Philippines 

Berichtdoor llinde » 11 Mei 2016, 18:28

leon voorn schreef:en stel je kocht 5 en 10 euro munten voor 5 of 10 euro minimaal
en je raakt ze aan de straatstenen niet meer kwijt,zonde zeg :suprised:
kan iemand mij leren hoe ik zilver smelt en baartjes er van maak.....

euromunten hebben nog wel gewoon hun nominale waarde hoor.....
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor janssenfrank » 11 Mei 2016, 21:56

leon voorn schreef:kan iemand mij leren hoe ik zilver smelt en baartjes er van maak.....

Niet zo moeilijk. Smeltkroes, muntjes erin, dikke vlam eronder en het smelt vanzelf. Probleem is alleen dat je dan geen .999 zilver hebt. Is misschien nog eens leuk voor een ander topic: hoe maken ze van muntzilver weer puur zilver.

Maar ja: die 50 gulden munten waren inderdaad een slechte investering. Maar wat gaan de Nederlandse bankbiljetten doen na 2032, als ze niet meer kunnen worden ingewisseld? Droppen ze dan in waarde, of stijgen ze dan juist? Over 20 jaar zullen we het weten.

Vijf gulden muntjes zijn alleen interessant als het de jaren 1992-2001 betreft, net als de rijksdaalders. De laatste jaren hebben ze bijna niks meer geslagen. Misschien dat die muntjes wel ooit nog eens schaars gaan worden.... :thuink:

Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Jan W » 12 Mei 2016, 09:45

janssenfrank schreef:Vijf gulden muntjes zijn alleen interessant als het de jaren 1992-2001 betreft, net als de rijksdaalders. De laatste jaren hebben ze bijna niks meer geslagen. Misschien dat die muntjes wel ooit nog eens schaars gaan worden.... :thuink:

Zolang je de FDC en Proof setjes uit die periode voor een habbekrats kan kopen zal het met die schaarsheid ook in de toekomst wel meevallen. :knipoog: Of er moeten opeens veel verzamelaars van Beatrix bijkomen natuurlijk.
Jan W
Donateur
Donateur

Terug naar Het Praathuis