Onafhankelijk Catalonië.

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.

Onafhankelijk Catalonië.

Berichtdoor Palmbird » 27 Sep 2015, 21:47

De voorlopige uitslagen van de verkiezing in Catalonië geven een meerderheid voor de 2 partijen die de weg willen inslaan naar onafhankelijkheid.Ze gaan uit van een termijn van 18 maanden om onafhankelijk te zijn van Spanje.
Ik neem aan dat ze gewoon in de eurozone blijven en dan hun eigen euromunten zullen slaan.Mogelijks hebben we dus in theorie in 2017 euromunten uit Catalonië.
Of is dit alles voorbarig ?De Catalanen zullen alvast gebrand zijn om hun eigen munten uit te brengen (nationalistisch en trots als ze zijn).Mocht dit het geval zijn mogen we vast mooie ontwerpen verwachten gezien de rijke cultuur.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Palmbird
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 
eBay: http://

Re: Onafhankelijk Catalonië.

Berichtdoor llinde » 28 Sep 2015, 19:21

Palmbird schreef:Ik neem aan dat ze gewoon in de eurozone blijven en dan hun eigen euromunten zullen slaan.

Dat gaat dus niet zomaar, op moment dat ze onafhankelijk worden zijn ze direct geen EU lid meer en dus ook geen euro meer.
Daarom zal het waarschijnlijk ook zo'n vaart niet lopen omdat het complete Catalaanse bedrijfsleven bang is om de exportmarkt te verliezen.
Ik verwacht dan ook dat het vooral spierballentaal is om meer geld zelf te mogen houden en niet naar Madrid te hoeven sturen.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Terug naar Het Praathuis