lelystad schreef:ik denk dat ze meer verdienen op de penningen en coincards dan op het muntgeld
Dat betwijfel ik dus echt. Neem eens even de collectie 'pracht en parelsnoeren', die ik al noemde. Dat zijn 12 uitgiften van 18,95 per stuk, uitgezonderd, de eerste, die is € 9,95. Dat is dus een bedrag van € 218,40. Dat maal maximaal 2.500 stuks die worden uitgegeven, maakt € 546.000,--
Voor dat geld moet je wel nog een ontwerper aan het werk zetten, stempels maken, verpakkingsmateriaal maken, de penningen produceren, etc. Nou heb ik echt geen idee wat dat kost, maar zullen we eens gek doen en zeggen dat 25% van de opbrengst gaat zitten in productie en dat de andere 75% pure winst is. En je moet natuurlijk alle 2.500 stuks zien kwijt te worden.
Dan hebben we het over € 546.000,-- * 75% = € 409.500,--. Zeg even vier ton.
Kijken we anders een naar de gouden dukaat. In 2014 werden er 1010 stuks van gemaakt. Opbrengst: € 199,95 * 1010 = € 201.949,50. Uitgaande van een goudprijs van 35 euro per gram hebben ze voor 1010 stuks * 3,949 gram * .983 * € 35 = € 121.413,18 aan goud weggemunt. Dan moet je de productiekosten er ook nog afhalen. En er moet nog een leuk doosje omheen. Zullen we eens zeggen dat dat alles een tientje per munt is, oftewel € 10.100,-- in totaal. dan is je uiteindelijke winst dus
€ 201.949,50 - € 121.413,18 - € 10.100,-- = € 70.436,32. Zeg even zeventig mille.
Ik mag toch echt heel serieus hopen dat de productie van normaal muntgeld veel meer oplevert. Je hebt immers een oplage van miljoenen. Je hoeft maar één keer een moederstempel te hebben en een paar productiestempels en dan kun je de pers op volle kracht laten draaien. Je hoeft ook niet met fluwelen handschoentjes te werken. Als er een euro naast de bak valt, gooi je hem zo weer terug. Dat hoef je met een dukaat niet te doen. Die kan meteen terug naar de smeltoven.
Misschien zou ik het jaarverslag eens moeten bekijken om een wat beter beeld te krijgen van kosten en baten, maar zoals ik al zei: ik ben geen econoom, maar een simpele jongen van het platteland die een boerenverstand heeft. Ik denk echt dat de KNM zich teveel op de hals haalt met allerlei rotzooi als snoekduikende voetballers en de halsband van Maxima. Ze zouden het moeten doen zoals het met de oude RijksMunt was: gewoon munten slaan. Voor de verzamelaars nog een leuk setje maken, af en toe eens een leuke herdenkingsmunt van echt edelmetaal (geen klatergoud, zoals die zwaar verzilverde vijfjes) en verder geen flauwekul.