De KNM in problemen?

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
Volgers: Diocol, Ilosab, Lotus07, genius

De KNM in problemen?

Berichtdoor Diocol » 28 Aug 2015, 19:18

De KNM in problemen?
http://nos.nl/l/839057
:suprised:
Gebruikers-avatar
Diocol
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Re: De KNM in problemen?

Berichtdoor gdgf » 28 Aug 2015, 19:38

De tweede kamer brief:

Dick

Geachte voorzitter,

Hierbij informeer ik u over de stand van zaken bij de Koninklijke Munt (KNM). In de afgelopen maanden zijn – in steeds hoger tempo – feiten boven water gekomen die duidelijk maken dat er over 2014 op een aanzienlijk verlies moet worden gerekend, waar begin dit jaar hooguit een bescheiden negatief resultaat van KNM werd verwacht. Aanleiding hiervoor zijn problemen in de bedrijfsvoering van de Munt bij de afhandeling van een grote buitenlandse order. Er waren productie- en leverantieproblemen, waardoor boetes in het contract in werking zijn getreden en KNM extra investeringen heeft moeten doen. KNM is aan het werk om de betreffende buitenlandse order zo snel mogelijk af te ronden en verdere verliezen te voorkomen.

De problemen met de buitenlandse order hebben er toe geleid dat KNM een achterstand heeft opgelopen in de afdracht van de nominale waarde over 2014 aan de staat, waardoor deze is opgelopen tot circa € 18 miljoen. Het gaat hierbij om de afdracht van de nominale waarde van de Nederlandse munten die KNM in het derde en vierde kwartaal van 2014 in de markt heeft uitgezet. De afdracht over het derde kwartaal 2014 heeft slechts ten dele plaatsgevonden terwijl de afdracht over het vierde kwartaal 2014 begin dit kalenderjaar had moeten plaatsvinden. Door de problemen met de buitenlandse order is KNM niet in staat deze achterstand op korte termijn in te lopen. Wel is er een tijdelijke regeling getroffen op grond waarvan KNM begonnen is met het wegwerken van haar betaalachterstand. Daarnaast hebben de problemen in de bedrijfsvoering geleid tot het feit dat de jaarrekening over 2014 nog niet is vastgesteld. Naar verwachting zal de jaarrekening over 2014 een fors verlies laten zien.

KNM heeft zelf al een aantal maatregelen getroffen. Zo zijn er wisselingen geweest binnen het management. Sinds dit voorjaar ben ik bezig met een herbezinning op de koers ten aanzien van KNM. Tevens is er nauw contact met het bestuur en de raad van commissarissen, waarbij prioriteit wordt gegeven aan de afsluiting van het boekjaar 2014, een oplossing voor de ontstane betalingsachterstand van de nominale waarde over 2014, en de afronding van de genoemde buitenlandse order.

Ik houd uw Kamer op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Hoogachtend,

De staatssecretaris van Financiën
E.D. Wiebes
gdgf
Nieuw lid
Nieuw lid

eBay:

Berichtdoor Ilosab » 28 Aug 2015, 19:53

De oplossing is snel gevonden, storten ze gewoon wat minder naar Griekenland of naar andere landen. We zijn toch zeker Zwarte Piet niet? O nee, dat mag ook al niet meer. Zou ook een oplossing zijn. Wij geen Zwarte Piet het buitenland geen geld. En dan is dat gat bij de KNM snel gevuld.

Fred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 
eBay: http://

Berichtdoor llinde » 28 Aug 2015, 20:11

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat voor problemen er met welke buitenlandse order waren.
bekend is dat zowel Luxemburg als Malta langer op hun munten hebben moeten wachten.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor janssenfrank » 28 Aug 2015, 20:57

Om het dichter bij mijn verzameling te houden: het verklaart wel waarom ze nog niks voor de Antillen en Aruba hebben geslagen. En dat terwijl ze daar behoorlijk om kleingeld staan te springen (om groot geld ook, maar dat is een ander verhaal).

En... met de commerciele koers van de KNM valt toch wel te verwachten dat ze dit verlies willen goedmaken. Dus volgend jaar hogere prijzen voor de setjes...???
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor leon voorn » 29 Aug 2015, 12:25

de knm moet eens leren buigen,dan is dat gat ook snel gevuld :lach:
collector of world coins and banknotes
see you at muntmanifestatie--houten :wave:
Gebruikers-avatar
leon voorn
Senior lid
Senior lid

Nationale vlag:
Philippines Philippines 

Berichtdoor Lotus07 » 29 Aug 2015, 16:20

Ze moeten gewoon meer munten en minder penningen en andere troep produceren, vind ik. Ik snap eigenlijk niet waarom ze dan juist geen munten slaan voor de Antillen en Aruba? Als ze een tekort aan inkomsten hebben is het toch juist verstandig om meer munten te slaan? (hoe meer orders, hoe beter lijkt me?)
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Gebruikers-avatar
Lotus07
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Berichtdoor janssenfrank » 29 Aug 2015, 16:37

Wat Lotus zegt, lijkt me heel juist. Ik weet niks van economie en bedrijfsvoering en zo af, maar waarom zou je je wagen aan allerlei commerciële shit zoals penningen in coincards als je al je handen vol hebt aan het produceren van muntgeld voor verschillende landen. Ik mag toch hopen dat ze daar het grote geld mee verdienen en niet met een paar mensen die 'pracht en parelsnoeren' verzamelen.

Hopelijk is dit slechte boekjaar een eye-opener voor ze en gaat de schoenmaker zich weer bij de leest houden.

Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor lelystad » 29 Aug 2015, 17:11

ik denk dat ze meer verdienen op de penningen en coincards dan op het muntgeld

de penningen zijn buiten de materiaalkosten pure winst
het muntgeld zal denk ik europees aangeboden moeten worden en degene met de laagste prijs krijgt de opdracht
ik denk dat die prijs niet veel boven kostprijs zal liggen,en als je dan een buitenlandse order hebt waar iets mee fout gegaan is waardoor er boetes en schadeclaims in werking worden gesteld zal die order verlies opleveren

''De problemen met de buitenlandse order hebben er toe geleid dat KNM een achterstand heeft opgelopen in de afdracht van de nominale waarde over 2014 aan de staat, waardoor deze is opgelopen tot circa € 18 miljoen. ''

betekend dit dat ze de staat 18 miljoen moeten betalen of dat ze voor 18 miljoen aan muntgeld moeten leveren?
ik zelf denk het muntgeld,wat dus neerkomt op flink doorwerken en een hoop munten slaan greeny

groeten lelystad
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.
Gebruikers-avatar
lelystad
Lid
Lid

Berichtdoor gdgf » 29 Aug 2015, 17:44

llinde schreef:Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat voor problemen er met welke buitenlandse order waren.
bekend is dat zowel Luxemburg als Malta langer op hun munten hebben moeten wachten.

Luit

Uit het jaarverslag 2013 van de KNM:

Verslag van de activiteiten Marketing & Sales

De positie van de Koninklijke Nederlandse Munt op de markt voor internationale circulatiegeldtenders is in 2013 verder versterkt, en heeft geresulteerd in een productievolume van circa 425 miljoen munten (54% stijging ten opzichte van 2012). De Koninklijke Nederlandse Munt was in staat bestaande klanten te behouden (Luxemburg, Malta) en nieuwe klanten te contracteren. Meest in het oog springend is een productiecontract met de Centrale Bank van Chili voor ruim 850 miljoen munten en een looptijd van 2 jaar. Daarnaast werd de tender gewonnen om voor de Centrale Bank van Zweden de nieuwe muntfamilie te produceren met een volume van naar schatting 500 miljoen munten. De participatie in de Dutch Currency Association – een samenwerkingsverband van de Koninklijke Nederlandse Munt, Koninklijke Joh. Enschede, Koninklijke Kusters, Transtrack International en Stork Prints B.V. – bedrijven actief in de ‘cash cycle’, resulteerde in een productieorder voor de Centrale Bank van Sri Lanka.

Dick
gdgf
Nieuw lid
Nieuw lid

eBay:

Berichtdoor llinde » 29 Aug 2015, 17:54

@Dick,

Maar welke order gaf nu problemen? Ik haal dat niet uit jouw reactie....

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor janssenfrank » 29 Aug 2015, 20:39

lelystad schreef:ik denk dat ze meer verdienen op de penningen en coincards dan op het muntgeld

Dat betwijfel ik dus echt. Neem eens even de collectie 'pracht en parelsnoeren', die ik al noemde. Dat zijn 12 uitgiften van 18,95 per stuk, uitgezonderd, de eerste, die is € 9,95. Dat is dus een bedrag van € 218,40. Dat maal maximaal 2.500 stuks die worden uitgegeven, maakt € 546.000,--

Voor dat geld moet je wel nog een ontwerper aan het werk zetten, stempels maken, verpakkingsmateriaal maken, de penningen produceren, etc. Nou heb ik echt geen idee wat dat kost, maar zullen we eens gek doen en zeggen dat 25% van de opbrengst gaat zitten in productie en dat de andere 75% pure winst is. En je moet natuurlijk alle 2.500 stuks zien kwijt te worden.

Dan hebben we het over € 546.000,-- * 75% = € 409.500,--. Zeg even vier ton.

Kijken we anders een naar de gouden dukaat. In 2014 werden er 1010 stuks van gemaakt. Opbrengst: € 199,95 * 1010 = € 201.949,50. Uitgaande van een goudprijs van 35 euro per gram hebben ze voor 1010 stuks * 3,949 gram * .983 * € 35 = € 121.413,18 aan goud weggemunt. Dan moet je de productiekosten er ook nog afhalen. En er moet nog een leuk doosje omheen. Zullen we eens zeggen dat dat alles een tientje per munt is, oftewel € 10.100,-- in totaal. dan is je uiteindelijke winst dus

€ 201.949,50 - € 121.413,18 - € 10.100,-- = € 70.436,32. Zeg even zeventig mille.

Ik mag toch echt heel serieus hopen dat de productie van normaal muntgeld veel meer oplevert. Je hebt immers een oplage van miljoenen. Je hoeft maar één keer een moederstempel te hebben en een paar productiestempels en dan kun je de pers op volle kracht laten draaien. Je hoeft ook niet met fluwelen handschoentjes te werken. Als er een euro naast de bak valt, gooi je hem zo weer terug. Dat hoef je met een dukaat niet te doen. Die kan meteen terug naar de smeltoven.

Misschien zou ik het jaarverslag eens moeten bekijken om een wat beter beeld te krijgen van kosten en baten, maar zoals ik al zei: ik ben geen econoom, maar een simpele jongen van het platteland die een boerenverstand heeft. Ik denk echt dat de KNM zich teveel op de hals haalt met allerlei rotzooi als snoekduikende voetballers en de halsband van Maxima. Ze zouden het moeten doen zoals het met de oude RijksMunt was: gewoon munten slaan. Voor de verzamelaars nog een leuk setje maken, af en toe eens een leuke herdenkingsmunt van echt edelmetaal (geen klatergoud, zoals die zwaar verzilverde vijfjes) en verder geen flauwekul.

Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor lelystad » 29 Aug 2015, 22:34

janssenfrank schreef: ik ben geen econoom, maar een simpele jongen van het platteland die een boerenverstand heeft.

dan zitten we in iedergeval op het zelfde niveau greeny

ben het voor een groot deel eens met je berekening MAAR

met die 1010 dukaten is de pers weet ik veel 3 uur bezig?
met die miljoenen 10 dagen?

dus als je dan de stroom arbeidsloon en weet ik veel allemaal berekend krijg je weer een hele andere uitkomst

als ik vanuit mijn eigen werk reken dan is de stuksprijs veel hoger bij een oplage van 100 dan van 10.000
plus dat de oplaag van 10.000 word aangenomen net boven kostprijs en dat op de 100 de winst gemaakt
word
janssenfrank schreef:Misschien zou ik het jaarverslag eens moeten bekijken om een wat beter beeld te krijgen van kosten en baten

laat het maar weten als je het uitgeplozen hebt :lach:

groeten lelystad
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.
Gebruikers-avatar
lelystad
Lid
Lid

Berichtdoor janssenfrank » 30 Aug 2015, 07:26

lelystad schreef:met die 1010 dukaten is de pers weet ik veel 3 uur bezig?
met die miljoenen 10 dagen?

Nou... die dukaten zijn in proof. Dus dat dat is echt één voor één slaan; rondelen met handschoenen eronder leggen, voorzichtig eruit halen (als -ie valt, ben je de sjaak), goed controleren, voorzichtig opzij leggen en dan pas de volgende gaan slaan. Dat is echt heel arbeidsintensief en dat kost ook geld.

lelystad schreef:Als ik vanuit mijn eigen werk reken dan is de stuksprijs veel hoger bij een oplage van 100 dan van 10.000

Is dat niet een wet uit de economie? Hoe hoger je productie, hoe lager je productiekosten? Als je 5 miljoen muntjes mag slaan voor de circulatie, dan kun je alles automatiseren. Je hoeft de rondelen er niet een voor een met de hand in te leggen, je laat de geslagen munten in een grote vergaarbak vallen en vooral: je gebruikt een pers met een flinke capaciteit. Konden ze geen 750 munten per minuut slaan, of wat was het? Stel dat het dat was, dan heb je (5 mln/750/min)*60 = 111 uur nodig om 5 miljoen munten te slaan.

Stel dat je met zo'n dukaat 1 minuut per stuk bezig bent, dan heb je dus 1010 min = 16,8 uur nodig. Dat zijn dus dik twee werkdagen en dan moet je non-stop bezig zijn. Dus géén kofie en ook geen plaspauze. Met 5 mln circulatiemuntjes ben je bijna 14 werkdagen bezig. Maar je hoeft er niet constant bij te staan.

Of zouden ze tijdens het slaan van normaal muntgeld soms dukaten staan te slaan? En dan gaat er iets mis bij de circulatiemunten waardoor de hele pers vastloopt en niemand ziet het. Met als gevolg dat je halve productie een misslag is, je stempel gebroken is, en je pers muurvast zit...

Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Jan W » 30 Aug 2015, 11:45

Falend management en een bestuur plus een Raad van Commissarissen die niet tijdig ingrepen. Ik denk, dat als er een evaluatie komt, de conclusie zal zijn dat er weer hoogmoed speelt en dat er vooral een gebrek aan elementaire kennis en liefde voor het vak van munten slaan was.

Het zal me ook niet verbazen dat vanuit de werkvloer en medezeggenschap al langer signalen kwamen dat zaken niet goed liepen maar dat deze consequent genegeerd zijn.
Jan W
Donateur
Donateur

Volgende

Terug naar Het Praathuis