De KNM in problemen?

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
Volgers: Diocol, Ilosab, Lotus07, genius

Re: De KNM in problemen?

Berichtdoor sgtravel » 30 Aug 2015, 12:14

Ik denk dat de KNM op verzamelgebied gewoon moet maken, wat verzamelaars over de hele wereld graag aan hun collectie willen toevoegen. Ze zijn gewoon te veel gefocust op wat de Nederlandse verzamelmarkt bezig houd (zoals die coincards en 2 euro munten), en niet wat een verzamelaar uit bv Australie graag zou willen kopen van een buitenlands muntenhuis.

Verzamelaars over heel de wereld zitten niet te wachten op waardeloze coincards met een penning of speciale 2 euromunten, zij zoeken mooie zilveren en gouden munten(dus geen penningen) met een gehalte van .999 en het liefst met een gewicht van 1 troy ounce of een meervoud hiervan.
De KNM heeft hier nog nooit iets van uitgegeven dit tot in tegenstelling van vele andere munthuizen, die deze trend wel hebben opgepikt. Zo zijn er schitterende munten uit Australie, Nieuw zeeland, China, Canada ...,die verzamelaars maar wat graag aan hun verzameling toevoegen dit in tegenstelling tot de dukaten en herdenkingsmunten uit Nederland.
De oplages van de gouden tientjes en dukaten zijn natuurlijk niet voor niets drastisch verlaagd de laatste jaren, het gehalte van deze munten is te laag voor internationale markt en de prijs is te hoog voor Nederlandse verzamelaars. Vooral als je weet dat je het zelfde tientje een paar jaar later, voor de goudprijs kunt kopen op één van de vele veilingen.

Zo ver ik het zie zijn de €2cc munten en coincards over hun hoogtepunt heen en haken steeds meer (Nederlandse) verzamelaars af, en zoeken ze hun heil bij koninkrijksmunten en wereldmunten (al dan niet van edelmetaal). Iets wat de KNM niet(meer) commercieel kan produceren onder eigen naam voor de verzamelaar.

Mocht de KNM iets willen produceren voor verzamelaars over heel de wereld, dan moeten ze toch echt gaan kijken naar puur zilveren en gouden munten van minimaal 1oz (voor het zilver) en dit koppelen aan mooie series zoals bv The Perth Mint dit uitstekend doet.(op de gekleurde rommel na)
Ik heb nog wel een paar leuke ideeën, die het prima zouden doen op de internationale verzamelmarkt :D
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1849 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof
Gebruikers-avatar
sgtravel
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Berichtdoor Jan W » 30 Aug 2015, 12:34

Mooi geschreven! :thumb up: Het is inderdaad waar dat veel uitgaven een tijdje later (stukken) goedkoper te krijgen zijn dan de oorspronkelijke uitgifteprijs. Dat schept natuurlijk ook weinig vertrouwen.

Daarnaast denk ik dat de KNM weer moet overgaan op het slaan van simpelweg aantrekkelijke munten. Er was een tijd dat de NL munten over de hele wereld werden geprezen om hun ontwerp. Nu zijn ze helaas helemaal de weg kwijt op een sporadische uitzondering na. Dat is natuurlijk niet alleen de "schuld" van de KNM, die slaan ook maar in opdracht. :knipoog:
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor euromunter » 30 Aug 2015, 16:13

sgtravel schreef:Ik heb nog wel een paar leuke ideeën, die het prima zouden doen op de internationale verzamelmarkt :D

Ik zou zeggen deel ze, of stuur ze naar mij via een PB, dan geef ik het weer door aan één van mijn contacten bij de KNM.

Er komen beleggingsmunten van Nederland, de wet is daar al op aangepast. Dus een serie als typisch Holland lijkt mij een goed idee.

Groeten Paul
Gebruikers-avatar
euromunter
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor spatbord » 30 Aug 2015, 19:55

euromunter schreef:Er komen beleggingsmunten van Nederland, de wet is daar al op aangepast. Dus een serie als typisch Holland lijkt mij een goed idee.

Groeten Paul

Helaas laat de wet geen ruimte voor zoiets. Uit de muntwet:
De beeldenaar van de beleggingsmunten is op de voorzijde de beeltenis en de naam van de Koning (Koningin) met de woorden «Koning (Koningin) der Nederlanden» en op de keerzijde het Gekroond rijkswapen met daaronder de tekst «Nederland», de waardeaanduiding, het gehalte edelmetaal, het jaartal van uitgifte, het teken van de Koninklijke Nederlandse Munt en het teken van de Muntmeester.

Overigens geloof ik niet dat dit soort munten nou meteen een grote bron van inkomsten zijn. De productiekosten (bovenop de goudprijs) zijn nog steeds redelijk hoog, terwijl de munten met een veel kleinere premie boven de goudprijs worden verkocht dan bijv. de gouden dukaten.
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor Diocol » 31 Aug 2015, 17:43

Persoonlijk denk ik iets meer in de trant van de bouw.
Je spreekt een prijs en opleverdatum af en elke dag dat er te laat wordt opgeleverd krijg je bijvoorbeeld als aannemer een boete van €2000,00 euro

De KNM heeft waarschijnlijk ook zoiets in zijn offerte staan voor de klant.
Blijkt maar weer eens dat waarschijnlijk de werkvloer en het kantoorpersoneel geen enkel benul heeft wat het werk van elkaar inhoud. Meestal rekent het kantoor gewoon van zoveel machines is zoveel muntjes per dag. Geen rekening houden met ......
Gebruikers-avatar
Diocol
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Berichtdoor llinde » 31 Aug 2015, 18:03

janssenfrank schreef: maar zoals ik al zei: ik ben geen econoom, maar een simpele jongen van het platteland die een boerenverstand heeft.

Ik mis in je verhaal de winstmarge voor het slaan van munten.
Voor de verzamelmunten heb je weliswaar in tegenstelling tot de penningen geen ontwerper nodig, maar daarentegen zal je de nominale waarde moeten afdragen, en ik betwijfel of de ontwerpkosten hoger zijn dan de nominale waarde.
De overige kosten zullen gelijk zijn.

Voor circulatiemunten ligt het verhaal nog heel anders, die moeten Europees aanbesteed worden en als je dus te hoog offreert krijgt een concurrent de order.
De meeste munthuizen hebben een flinke overcapaciteit, dus ga er maar van uit dat de concurrentie moordend is.
Het zou mij niet verbazen dat ook opdrachten zonder winst worden aangenomen, uitsluitend om het personeel van de straat te kunnen houden.

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor rtholen » 01 Sep 2015, 07:43

Precies Luit, de winstmarge op pasmunt is dusdanig klein, als gevolg van moordende concurrentie, dat men op alle andere vlakken flink aan de bak moet, om alsnog de onderneming winstgevend te krijgen.
En dat gebeurd dus met allerlei commerciële uitgiften, en bijvoorbeeld de nieuwe bedrijfstak Numismatiek, die ze enkele jaren geleden hebben opgericht.

Frank, pasmunt wordt door vele munthuizen geproduceerd. Een land wat extern gaat inkopen, schrijft gewoon een tender uit, en elk munthuis wat extra volume en omzet wil genereren kan hierop inschrijven. Als je je mensen aan het werk wilt houden, zal je soms onder of met een beetje geluk tegen of net boven de kostprijs, moeten draaien.

Als gevolg van leveringsproblemen en te late leveringen van pasmunt aan het buitenland, hebben ze een torenhoge schadeclaim aan de broek gekregen, hetgeen een fors verlies heeft veroorzaakt.
Dit betreft overigens de mega order voor Chili, deze moest binnen een bepaald tijdsbestek af en dat hebben ze niet gered.

Qua betreft beleggingsmunten, misschien een goede tak van sport om er bij te nemen, maar ook hier op zullen de winstmarges klein zijn. Een belegger is wel zo slim dat hij bij aanschaf van een munt, niet veel meer dan de metaalprijs wil betalen.
In tegenstelling tot de numismaat die elk kartonnetje en elke herdenkingsmunt voor een veel te hoge prijs aanschaft, en later teleurgesteld is doordat hij/zij wordt overspoelt met nieuwe uitgiften die achteraf geen drol meer waard blijken te zijn.
rtholen
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Vorige

Terug naar Het Praathuis