Wat zijn jullie hobby’s ?

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
Volgers: Ilosab, Arjena3, Patrickp_nl, Lotus07

Re: Wat zijn jullie hobby’s ?

Berichtdoor sgtravel » 15 Apr 2015, 13:56

llinde schreef:
Stephan O schreef:Volgens mij hebben we 7 continenten... :knipoog:

Gr, Stephan

nee, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Continent
we hebben wel 7 werelddelen, maar dat is toch echt wat anders.....

Luit

Heb het aangepast, Antarctica staat nog wel op de lijst.
Eerst naar Maleisië en Singapore deze zomer !!!
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1849 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof
Gebruikers-avatar
sgtravel
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Berichtdoor Lotus07 » 15 Apr 2015, 14:28

Ilosab schreef:In Hongarije rijden er nog genoeg.

Alfred

Dat zeker, maar volgens mij nemen die aantallen wel steeds meer af met de jaren. Ik vraag me eigenlijk af wat voor band je hebt met Hongarije?
Laatst gewijzigd door Lotus07 op 15 Apr 2015, 17:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Gebruikers-avatar
Lotus07
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Berichtdoor llinde » 15 Apr 2015, 16:16

sgtravel schreef:Antarctica staat nog wel op de lijst.

Dat snap ik, als verzamelaar (van bezochte werelddelen/continenten) wil je natuurlijk ook graag compleet zijn :lollig:

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Patrickp_nl » 15 Apr 2015, 16:33

Lotus07 schreef:... het verloop van de Koude Oorlog...

Dan ken je vast ook de geschiedenis achter deze Duitse biljetjes: de "verboden biljetten".
BRD.5 Pfennig.1967.314.vz.JPG
Reservegeld tbv gebruik mocht de Koude Oorlog een Warme oorlog worden!
BRD.5 Pfennig.1967.314.vz.JPG (48.27 KiB) 1828 keer bekeken

Naar verluid heeft de Duitse regering besloten deze biljetten uiteindelijk te vernietigen, zonder ze ooit in circulatie te hebben gebracht.
Verzamelaars zouden verzamelaars niet zijn als er niet toch een paar onder verzamelaars terecht gekomen zouden zijn. Volgens de Bundesbank alles illegaal.

Ook Nederland was bezig met hetzelfde. De 2,5 en 1 gulden Juliana 1949 werd in grote oplagen bewaard en pas in 1973 vernietigd.
In 1967 is er nog sprake van een mogelijk nieuwe productie geweest.
AV126 1967 model brug kz.jpg
Muntbiljet model Brug t.b.v. voorraad mocht de Koude Oorlog een echte Oorlog worden.
Brug, origineel kz.jpg
Muntbiljet model Brug t.b.v. voorraad mocht de Koude Oorlog een echte Oorlog worden.

(In tegenstelling tot een eerder bericht in De Beeldenaar en 't Watermerk, is in het archief van de drukker Joh. Enschedé geen enkel bewijs van productie te vinden. Slechts een handgeschilderd exemplaar van de 2,5 gulden is daar in het archief te vinden. Met exact hetzelfde serienummer als waarvan de afbeeldingen gepubliceerd zijn. Van de toenmalige Joh. Enschedé directie die DNB geïnformeerd heeft over de eenvoud om de Juliana '49 muntbiljetten te kunnen kopiëren en de behoefte indien een noodvoorraad nodig was, het advies hiervoor een nieuw ontwerp uit te voeren, en de ontwerpen van Van Dijk, zijn wel stukken in het archief terug te vinden.)
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Gebruikers-avatar
Patrickp_nl
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Berichtdoor Jan W » 15 Apr 2015, 17:30

Patrickp_nl schreef:Dan ken je vast ook de geschiedenis achter deze Duitse biljetjes: de "verboden biljetten".

Naar verluid heeft de Duitse regering besloten deze biljetten uiteindelijk te vernietigen, zonder ze ooit in circulatie te hebben gebracht.
Verzamelaars zouden verzamelaars niet zijn als er niet toch een paar onder verzamelaars terecht gekomen zouden zijn. Volgens de Bundesbank alles illegaal.

Ik heb daar ook al eens aandacht aan gegeven: viewtopic.php?f=171&t=10744. Inderdaad een boeiende historie. De prijzen van die biljetjes waren eerst erg hoog. Die zijn wel een stukje lager geworden. Waarschijnlijk was er veel meer gestolen dan eerst gedacht.. :problem:
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor Patrickp_nl » 15 Apr 2015, 17:50

Jan W schreef:
Patrickp_nl schreef:Dan ken je vast ook de geschiedenis achter deze Duitse biljetjes: de "verboden biljetten".

Ik heb daar ook al eens aandacht aan gegeven: viewtopic.php?f=171&t=10744. Inderdaad een boeiende historie. De prijzen van die biljetjes waren eerst erg hoog. Die zijn wel een stukje lager geworden. Waarschijnlijk was er veel meer gestolen dan eerst gedacht.. :problem:

Klopt, maar de verschillen zijn groot.
De 10 pfennig zijn er héél veel van, volgens Grabowski (je kent hem wel, van de Rosenberg catalogus) zijn er van de 50 Pfennig slechts 3 exemplaren...
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld 1573-2002". Bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Gebruikers-avatar
Patrickp_nl
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Berichtdoor Ilosab » 15 Apr 2015, 18:39

Lotus07 schreef:
Ilosab schreef:In Hongarije rijden er nog genoeg.Alfred

Dat zeker, maar volgens mij nemen die aantallen wel steeds meer af met de jaren. Ik vraag me eigenlijk af wat voor band je hebt met Hongarije?

Mijn vrouw is van origine Hongaarse, inmiddels ook Nederlandse. Ons dochtertje heeft ook een dubbele nationaliteit en begin 2016 emigreren we naar Hongarije, vorige week hebben we er een huis gekocht. Daar zal dan een nieuwe hobby (om bij het topic te blijven) ontstaan, zo veel mogelijk spelen in de tuin met ons dochtertje.

Huis - Voorkant 3.jpg

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Gebruikers-avatar
Ilosab
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Hungary Hungary 

Berichtdoor Arnout » 15 Apr 2015, 20:14

Andere hobby: geocaching
Dat is met de GPS speurtochten lopen.
En dan ook af en toe een geo-coin discoveren.
Arnout
Lid
Lid

Berichtdoor Stephan O » 16 Apr 2015, 08:27

@ Alfred: Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis! mooi nieuw avontuur, lijkt me zo.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 179/368 CC (48,6%) + 157/335 'Normaal' (46,9%) Totaal: 336/703 stuks (47,8%)
ForumLid: #1080
Winnaar van de niet gespeelde munthunter-WK 2014 voetbalpool
Derde in de munthunter-EK 2016 voetalpool
Vijfde in de munthunter-Vrouwen EK 2017 voetbalpool
Gebruikers-avatar
Stephan O
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Stoif » 17 Apr 2015, 21:16

sgtravel schreef:
Heb het aangepast, Antarctica staat nog wel op de lijst.
Eerst naar Maleisië en Singapore deze zomer !!!

Wat toevallig ik heb Maleisië ook in de agenda staan voor deze zomer.
Wil ook nog wel even een paar dagen naar Singapore maar dan ga ik denk tijd te kort komen.
Ik ga 'maar' 15 dagen en denk dat ik alleen aan Maleisië ook tijd te kort kom.
We gaan het wel zien.Nog 3 maanden wachten ! :klap:
Verzamelaar van landensets, €2 cc en coincards Nederland
Stoif
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor DutchNapoleon » 18 Apr 2015, 10:10

Ik heb meerdere hobby's....naast natuurlijk het verzamelen van munten....verzamel ik alles van Napoleon Bonaparte... mijn huis hangt vol met afbeeldingen van de Franse Keizer.
Gebruikers-avatar
DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Lotus07 » 18 Apr 2015, 10:21

DutchNapoleon schreef:Ik heb meerdere hobby's....naast natuurlijk het verzamelen van munten....verzamel ik alles van Napoleon Bonaparte... mijn huis hangt vol met afbeeldingen van de Franse Keizer.

Wat heeft je interesse gewekt voor deze keizer? Ik vind het best apart, aangezien hij niet zo'n goede reputatie heeft buiten Frankrijk...
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Gebruikers-avatar
Lotus07
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Berichtdoor hierm » 18 Apr 2015, 16:15

Naast het verzamelen van munten heb ik zeer veel hobbies, die ik kan combineren met het verzamelen.
Geschiedenis, kunstgeschiedenis, gebruikte symboliek in zowel de kunst als op de munten hebben mijn belangstelling.
Vragen die vaak bij me opkomen, hoe komt een land aan zijn naam, wat betekent de naam van de munteenheid, waarom staat er op bijv de nederlandse munten een leeuw, een zwaard, pijlenbundel enz
Een andere hobby is reizen, ik wil zoveel mogelijk van de wereld zien. Nu de kinderen de deur uit zijn, zal dit steeds vaker gebeuren. Een hobby in de maak is het verdiepen in fotografie, hoe kan ik meer uit mijn camera halen, ook hierbij wil ik veelzijdig zijn, zowel foto's uit de natuur, steden (kerken, gebouwen, andere bezienswaardigheden) en mensen.
Verder lees ik graag (vooral fiction, fantasy) en laat ik vooral mijn echtgenoot, kinderen en kleinkind niet vergeten.

Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Gebruikers-avatar
hierm
Donateur
Donateur

Berichtdoor DvdTheBusDriver » 19 Apr 2015, 13:04

Naast het verzamelen euro munten heb Ik veel te veel hobby's... en ik zal het kort houden

Tuinieren: Ik ben er zot op, vooral het telen van klein fruit en groenten. Aardbeien zijn men specialiteit. Is iets dat is voort gegroeid op men secundaire opleiding Technisch tuinbouw. Weinig tijd nu ik op Universiteit zit....
Bussen : Laat me een hele dag meerijden met een Mercedes 0405 met een ZF 4HP 500 of ZF 5HP 500 en ik ben een zeer blij man. Helaas, weer weinig tijd hiervoor....
Vrachtwagens : Niks kan tegen een Scania v8 met open pijp op. :)
Auto's : Niks is zo leuker als een rit met de auto op een dag zoals vandaag. Kost wel een beetje veel geld....

Mobiliteit in 't algemeen : Veiligheid systemen van auto's, keuze gedrag van vervoersmodi, etc....
Verzameling euromunten uit circulatie: 691/859
Gebruikers-avatar
DvdTheBusDriver
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Belgium Belgium 
eBay:

Berichtdoor munt9490 » 09 Jun 2015, 14:46

laat ik mezelf ook maar is horen dan!

naast munten een hele lijst waar soms niks van terecht komt van wegen geld of tijd gebrek

Computer beetje rommelen met van alles en nog wat.
Vuurwerk mooie stukje vuurwerk in de straat knalle met oudjaar! (geen terrorisme zoals sommige graag wille horen)
Pretparken bezoek van pretparken en dan met namen de themaparken waar je soms versteld staat hoe mooi het kan wezen.
Kermis bezoeken gewoon omdat het leuk is!
RC rijden met de grote RC terreinwagen sleutelen en stunten! of vliegen met de drone met camera voor mooie beelden!
Gamen een computerspelletje kan soms behoorlijk verslavend zijn.

dat was wel zoon beetje denk...

nog één ding sinds kort rommelen met YouTube. Dit vooral met oog op een stukje interesse hoe je een video aan de man brengt en waar zitten mensen op te wachten. Ik kan me soms wel uren bezig houden met cijfertjes waar ze vandaan komen en waarom!
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten
munt9490
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Vorige

Terug naar Het Praathuis