munten verzamelen duur?

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.

munten verzamelen duur?

Berichtdoor llinde » 17 Jan 2015, 13:51

Sommige verzamelaars investeren wel veel in hun hobby....
http://www.nu.nl/opmerkelijk/3971283/ma ... -munt.html
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Re: munten verzamelen duur?

Berichtdoor Jan W » 17 Jan 2015, 14:15

Nou, dit is geen echte verzamelaar maar een handelaar met enorm veel ervaring in de handel in zeldzame munten (omzet van in totaal 1 miljard dollar). Op zijn Ebay pagina http://stores.ebay.com/kevinliptonrarec ... e-Are.html is het volgende te lezen:

Kevin Lipton started buying and selling coins at age thirteen and within a few years earned a reputation as one of the great numismatic prodigies. At only 16 years old, he was the full-time numismatic buyer for Steve Ivy Rare Coins of Dallas (the firm that became Heritage). At only seventeen years of age, he started his own company, Kevin Lipton Rare Coins, and was one of the major players in the rare coin market, handling some of the rarest U.S. coins and being involved of many of the largest deals of the era. In 1989, Kevin Lipton was the chief adviser to the American Rare Coin Fund L.P., Kidder Peabody's $25,000,000 rare coin limited partnership. In 2000, Lipton was the recipient of the Professional Numismatist Guild's "Sol Kaplan Award" for his help in cleansing the profession of fraud and thievery. In 2012, Kevin was awarded the ìLife Time Achievement Awardî by the PNG at the young age of 53. For PCGS CoinFacts, Kevin Lipton is one of the four members of the pricing committee for the Million Dollar Coin Club, the PCGS CoinFacts listing of the approximately 200 U.S. coins now worth a million dollars or more. Kevin is obviously one of the most qualified persons in the world to offer guidance on the pricing of these ultra-rare coins. Kevin Lipton is one of the greatest coin traders of all-time and has handled most of the important United States coin rarities. He has sold over one billion dollars worth of high quality rare coins. Today he remains one of the largest and most active buyers and sellers of U.S. rare coins. He attends every major coin show and participates in every major coin auction. He is one of the top buyers of U.S. coin rarities.

De munt zal dus vanzelf weer op een veiling verschijnen als hij denkt dat er een leuke winst te behalen valt.
Jan W
Donateur
Donateur

eBay: http://

Berichtdoor CorioCoins » 17 Jan 2015, 14:41

Het muntje werd hier al beschreven:
viewtopic.php?f=11&t=15005
Gebruikers-avatar
CorioCoins
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor janssenfrank » 17 Jan 2015, 15:08

Is het werk of is het hobby? Voor sommige mensen is hun werk tevens hun hobby. Feit is dat er soms enorme bedragen worden neergelegd voor één bepaald muntje. Maar 'veel geld' is niet hetzelfde als 'duur'. € 1000 voor een dubbeltje uit 1941 is veel, voor een 2.5 cent 1942 is het weinig. Feit blijft: € 1000 is (voor de meeste mensen) veel geld.

Wat je aan je muntenverzameling uitgeeft hangt af van wat je wil besteden en van wat je kunt besteden. Voor mijn persoonlijke situatie kan ik zeggen dat ik val in de categorie 'lagere inkomens'. Ik kan dus niet veel geld per maand aan de munten besteden. Van het geld dat ik wel kan missen gaat wel een groot deel in de munten zitten. Een deel van mijn verzameling zie ik namelijk als investering. Ik hoop dat het meer waard wordt (dat de waarde sneller groeit dan dat als het geld op de bank zou staan). Dat investeren doe ik enerzijds om een appeltje voor de dorst te hebben en anderzijds om ooit een leuke erfenis achter te kunnen laten.

Het grootste deel van mijn verzameling is echter puur plezier. Ik verzamel veel op type, zodat ik de goedkopere jaren kan kiezen en zo kan ik toch een leuk stukje geschiedenis laten zien aan de hand van een paar muntjes. Ik vind het leuk om te zoeken naar ontbrekende munten en om, als ik ze gevonden heb, te proberen ze voor zo weinig mogelijk geld te kunnen meenemen. Daarnaast leer je door het verzamelen van munten enorm veel over zaken als geschiedenis, politiek en geografie.

Is het verzamelen van munten een dure hobby? Ik denk dat het wel meevalt. Als je de waarde van je munten kent en er niet teveel voor betaalt (zoals het voorbeeld van € 1000 voor een dubbeltje van 1941), dan zal je verzameling grotendeels zijn waarde behouden. Anders is dat met een hobby als parachutespringen. Het geld dat je voor een sprong betaald hebt, is na de sprong ook helemaal weg.

Zou ik, als ik het geld had, zoveel miljoen willen neerleggen voor één munt? Nee! Ik denk dat ik 500 euro voor één munt al meer dan genoeg vind. Stel je voor dat die munt gestolen wordt? Of je huis brandt af? Ik zou niet meer durven slapen met zo'n kapitaal in huis. Natuurlijk, je kunt hem in een bankkluis opbergen, maar dan nog is er risico dat er iets mee gebeurd.

Je kunt je hobby zo duur maken als je zelf wilt. Het belangrijkste is dat je plezier hebt en houdt van je hobby. Ook als het je werk is.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Terug naar Het Praathuis