Dr. Oetker

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
Jan W
Donateur
Donateur

Dr. Oetker

Bericht door Jan W » 28 okt 2014, 16:46

In Duitsland zijn ze vanouds redelijk gek op op het vermelden van titels voor de naam. Dat schept blijkbaar vertrouwen en dat zie je dus ook terug op de site van MA-shops. http://www.ma-shops.com/?lang=nl
Verschillende handelaren laten hier weten dat ze niet alleen een eenvoudige munthandelaar zijn maar toch ook zeker een Herr Doktor: Dr. Brandt, Dr. Busso Peus, Dr. Haymann, Dr. Hild, Dr. Kaczynski, Dr. Stadler, Dr. Strauss, Dr. Szaivert en NSW-Leipzig Dr. Hansen. :knipoog:

Zijn er in Nederland en/of België ook handelaren die titels gebruiken bij hun naam? Mij schiet er niet één te binnen.

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Re: Dr. Oetker

Bericht door Collectcoins » 28 okt 2014, 17:34

Heb wel een titel, maar gebruik deze niet in muntenland.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 28 okt 2014, 17:43

Ik weet ook zo gauw geen handelaar die zijn/ haar academische titel voert. Ik weet dat ze er in Duitsland erg gek op zijn om titels te gebruiken. Te pas, maar ook te onpas. Was er ook niet een tijdje terug een politicus die moest aftreden wegens oneigenlijk gebruik van de doctorstitel?

Hier in Nederland zie je ook vaak genoeg dat mensen heel graag willen laten zien dat ze gestudeerd hebben. En je hoort ook vaak genoeg dat er iemand helemaal geen doctor of meester of whatver blijkt te zijn.

Nou ja: ik heb de meest waardevolle levenslessen gehad van de meest simpele zielen en tegelijkertijd professoren de grootste onzin horen vertellen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 29 okt 2014, 09:20

Mijn vrouw is van origine Hongaars en is apotheker en Dr. Pharmaceutische Chemie. Als ze echter iets ondertekent of een e-mail verstuurd laat ze haar titel altijd weg. Is iets wat mij mateloos irriteert want ze heeft jarenlang voor die titel gestudeerd en dan zou ze hem kunnen gebruiken ook maar dat doet ze niet.
Qua handelaren ken ik eigenlijk niemand met een titel.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Stephan O
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O » 29 okt 2014, 10:43

@Alfred: je spreekt haar dan zeker wel altijd aan als 'weledelzeergeleerde vrouwe' :lol:

Van handelaren weet ik ook niemand die dit doet.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 192/368 CC (52,2%) + 170/337 'Normaal' (50,5%) Totaal: 362/705 stuks (51,3%)
ForumLid: #1080
Winnaar van de niet gespeelde munthunter-WK 2014 voetbalpool
Derde in de munthunter-EK 2016 voetalpool
Vijfde in de munthunter-Vrouwen EK 2017 voetbalpool

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 29 okt 2014, 11:50

Nee hoor, gewoon Moppie.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 29 okt 2014, 20:59

Effe off-topic : @Alfred : Moppie is dat Hongaars voor weledelzeergeleerde vrouwe :lollig:

Het voeren/gebruiken van een titel als Nederlandse handelaar is in mijn ogen not done. Dat geeft me het gevoel dat het net is of je betrouwbaarder bent dan iemand die geen titel gebruikt/heeft.
Ik vraag me af of een van de duitse handelaren die een titel gebruiken werkelijk numismatiek heeft gestudeerd. Volgens mij is het gebruik van de duitsers om ieder met Dr aan te spreken meer een vorm van respect naar die persoon toe , net zoals wij onze kinderen geleerd hebben een onbekende voor hen met meneer of mevrouw aan te spreken.
Ik kan me wel voorstellen dat als iemand archeologie met bijvak (antieke) numismatiek heeft gevolgd zijn/haar titel gebruikt bij het geven van een lezing of een stuk in een numismatisch blad schrijft.
Het gebruik van die titel geeft dan de achtergrond weer van degene die iets vertelt.
Iemand die afgestudeerd econoom is kan meer onzin/onwaarheden vertellen over munten dan de meeste mensen zonder titel die hier dit forum bezoeken.
:idea: Het verbaast me nu ik er over nadenk dat er niemand zich nog Drs Numismaat heeft genoemd op dit forum. Lijkt me wel een aardige nickname.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 30 okt 2014, 08:43

hierm schreef:Effe off-topic : @Alfred : Moppie is dat Hongaars voor weledelzeergeleerde vrouwe :lollig:
Moppie is Haags voor lekkâh ding. :lollig:

Ik vraag me trouwens af of die Duitsers daadwerkelijk een titel hebben die ook maar iets met numismatiek te maken heeft. Over het algemeen is het in Duitsland de gewoonte dat men altijd de titel gebruikt die iemand heeft, maakt niet uit wat voor titel dat is. Dat doen ze trouwens in Hongarije ook zo. Ik kijk zaterdagavond vaak naar de Duitse Sportschau van 18:00 tot 20:00 uur en als er een scheidsrechter fluit die een titel heeft dan wordt hij ook aangekondigd met zijn titel.
Er zijn mensen die een titel hebben maar zich daarmee niet willen profileren in het dagelijks leven. Ik weet überhaupt niet of er iemand lid is op dit forum die een titel heeft maar die hem ook niet op het forum als zodanig gebruikt. Door dit topic weet ik nu dat Collectcoins een titel heeft.
Ik begrijp nog steeds eigenlijk niet waarom niemand zijn titel voor zijn naam gebruikt? Denkt men soms dat men te patserig of als bluffer overkomt om te laten zien dat ze gestudeerd hebben? Die mensen hebben jaren gestudeerd dus mag de titel toch gevoerd worden?

Alfred

numisfreund Germany
Senior lid
Senior lid

Bericht door numisfreund » 30 okt 2014, 10:27

Ilosab schreef:
hierm schreef:...
Ik vraag me trouwens af of die Duitsers daadwerkelijk een titel hebben die ook maar iets met numismatiek te maken heeft. Over het algemeen is het in Duitsland de gewoonte dat men altijd de titel gebruikt die iemand heeft, maakt niet uit wat voor titel dat is. Dat doen ze trouwens in Hongarije ook zo. Ik kijk zaterdagavond vaak naar de Duitse Sportschau van 18:00 tot 20:00 uur en als er een scheidsrechter fluit die een titel heeft dan wordt hij ook aangekondigd met zijn titel.
Er zijn mensen die een titel hebben maar zich daarmee niet willen profileren in het dagelijks leven. Ik weet überhaupt niet of er iemand lid is op dit forum die een titel heeft maar die hem ook niet op het forum als zodanig gebruikt. Door dit topic weet ik nu dat Collectcoins een titel heeft.
Ik begrijp nog steeds eigenlijk niet waarom niemand zijn titel voor zijn naam gebruikt? Denkt men soms dat men te patserig of als bluffer overkomt om te laten zien dat ze gestudeerd hebben? Die mensen hebben jaren gestudeerd dus mag de titel toch gevoerd worden?

Alfred
Ja, ik ben duitser en heb een academisch titel (niets met numismatiek).
Ja, ik ben hier lid, maar gebruik de titel zeer zeker niet in verband met mijn hobby.
Ja, in mijn werk voer ik mijn titel en heb deze op briefheader en visitecardjes en zulk dingen natuurlijk staan ...
Nee, je bent geen beter mens, als je een titel hebt!
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 30 okt 2014, 11:06

Ik heb jaren voor het ministerie van LNV gewerkt. Bij onze divisie was de helft van de medewerkers doorgestudeerd en had zijn titel. Op elke deur, op elk briefhoofd, op de kaartjes, overal stonden de titels.
Tot op een goede dag de directie heeft besloten dat alle titels weg gingen.
Opstand kwam er, maar de directie heeft gewonnen. Alle titels gingen van de deuren af. Geen onderscheid van mensen.

In de tijd dat ik in wageningen studeerde kwamen er vliegtuigen vol met studenten van over de wereld om hun phd in 18 maanden te behalen. Dan konden ze die titel goed dragen.

Het zegt mij allemaal niet zoveel.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 30 okt 2014, 11:38

numisfreund schreef:Nee, je bent geen beter mens, als je een titel hebt!
Ik zeg niet dat mensen met een titel betere mensen zijn maar iemand die hard heeft gestudeerd om zijn titel te halen mag best die titel gebruiken. Dat van LNV zien we ook op mijn werk, veel mensen met een titel maar gebruiken hem alleen op visitekaartjes. Er is toch niets mis met een titel, wees trots dat je hem hebt en gebruik hem ook.

Alfred

Terug naar “Het Praathuis”