Aangetekende brief niet ontvangen, maar is wel voor getekend

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
Volgers: marksch, Lotus07, Ilosab, maarten89

Aangetekende brief niet ontvangen, maar is wel voor getekend

Berichtdoor janssenfrank » 04 Sep 2014, 19:57

Onlangs heb ik iets besteld wat per aangetekende post zou worden verzonden. De verkoper blijkt dit keurig te hebben gedaan en de zending zou vorige week donderdag om half een zijn afgeleverd. Alleen... niet bij mij. Ik was op mijn werk en ik woon alleen, dus niemand kan die zending hebben aangenomen.

Bij het opvragen van de handtekening blijkt dat er wel "Janssen" staat gekrabbeld, maar mijn handtekening ziet er echt wel heel anders uit.

Ik vermoed dat ze de zending bij een van de buren hebben afgegeven, maar ik weet natuurlijk niet wie. Die heeft dan op mijn naam getekend en het pakketje niet bij mij afgegeven.

Morgen doet de verzender navraag, maar ik heb zelf ook al een bericht aan de post gestuurd. Wordt dus nog vervolgd. Maar ik wilde dit graag delen, omdat de post wel heel raar met aangetekende zendingen kan omgaan. En dan komt het gesteggel over een vergoeding als ze het echt kwijt zijn.

Stom is ook weer: Ik heb € 8,50 verzendkosten betaald en ging dus uit van een aangetekend pakket. Dan is vergoeding max. 500 euro. Het is echter per aangetekende brief verzonden, en dan is de max. vergoeding maar 50 euro.

Waarschijnlijk ben ik dus (een deel van) mijn geld kwijt.

Weer een paar dingen bijgeleerd:
1.Verzend op de juiste manier:
  1. Aangetekende brief kost € 7,95. max. vergoeding € 50,-
  2. Verzekerde brief kost € 12,95. max vergoeding € 500,- (deze optie niet nemen, want aangetekend pakket is goedkoper)
  3. Aangetekend pakket kost € 8,60 max. vergoeding € 500,-
  4. Verzekerd pakket € 14,45. max vergoeding € 5.500,-
2. Altijd vermelden "Alleen Huisadres", anders geven ze het bij de buren af en moet je maar zien of zij het je geven.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: http://

Re: Aangetekende brief niet ontvangen, maar is wel voor gete

Berichtdoor neozion » 04 Sep 2014, 20:33

Is helaas erg normaal. Sinds de post met sub contracters werken die per pakje betaald worden.... Regelmatig tekende de bezorger zelf. Hij wist toen nog niet dat zijn baas mijn schoonvader was. Sinds dien is het voor ons wel verbeterd.

Alleen huisadres vermelden heeft ook weinig zin. Vorige buurmam was agent en kreeg zijn uniform etc altijd aangetekend op prive adres. Stond duidelijk op dat het alleen op huis adres persoonlijk mag worden overgedragen. Laat ik het er maar op houden dat er regelmatig een uniform bij mij lag. De scan computer geeft het trouwens ook aan. Maar de bezorgers hebben er schijt aan.

De pos t is echt k*t. Beter kan je fedex of ups gebruiken voor de ontvangst van munten en waarde.
neozion
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor jellediemen » 04 Sep 2014, 20:49

Als het goed is moet er aangegeven zijn waar de brief is afgeven...

tevens;

mijn vader vertelde pas geleden dat hij voor een mevrouw waar mee hij werkt (een gehandicapte) een keer naar de postbode was gegaan om te vragen waar een aangetekende brief was gebleven (die 2weken eerder aangekomen zou zijn), waarop de postbode dood leuk 2 dagen later met die brief aankwam zetten... Wat eigenlijk helemaal niet mag.
Gebruikers-avatar
jellediemen
Lid
Lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor janssenfrank » 04 Sep 2014, 22:37

*zucht

Ze moeten nog wat meer privatiseren (dat is de economische term voor "naar de kloten helpen").

Maaruhhh... een postbode die zelf tekent; dat lijkt mij toch echt wel een gevalletje valsheid in geschrifte. En buren die post aannemen en niet doorgeven lijken me ordinaire dieven. Verkoper verstuurt in feite verkeerd (brief ipv pakket), gevalletje "beetje dom". En iets zegt me dat ik her zelf ook niet handig heb gedaan, al zie ik niet wat ik fout heb gedaan.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
Gebruikers-avatar
janssenfrank
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor Koevoets numismatics » 04 Sep 2014, 23:14

De verkoper doet hier niks verkeerd in mijn ogen. Ik verzend ook per aangetekende brief en daar vraag ik ook 8,50 voor. Een aangetekend pakket kost 8,60, dus dan is het dus niet persé zo dat je een aangetekend pakket zou kunnen verwachten bij verzendkosten van 8,50. Dat kan ook alleen als het niet in de brievenbus past dus dan moet de verkoper er weer een kartonnen doosje omheen doen, dus dan zou 9,50 redelijk zijn.

Maar het volgende is belangrijker. De 500 Euro verzekerde waarde geldt helaas niet voor het verzenden van munten. Munten moeten altijd in een sealbag verzonden worden om volledig verzekerd te zijn. Dit kan zowel met verzekerde brief als met verzekerd pakket, een verzekerd pakket is dan een kartonnen doosje in een sealbag. Het verzekerde pakket is alleen van toepassing op het buitenland, met name naar landen die geen verzekerde brieven accepteren.

Dat het heel droevig gesteld is met de post kan ik wel beamen.
Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Berichtdoor mk0111 » 04 Sep 2014, 23:40

neozion schreef:Alleen huisadres vermelden heeft ook weinig zin. Vorige buurman was agent en kreeg zijn uniform etc altijd aangetekend op prive adres. Stond duidelijk op dat het alleen op huis adres persoonlijk mag worden overgedragen. Laat ik het er maar op houden dat er regelmatig een uniform bij mij lag. De scan computer geeft het trouwens ook aan. Maar de bezorgers hebben er schijt aan.

Klopt. Mijn pakketjes liggen soms ook bij de buren terwijl ze echt alleen bij mijn huisadres bezorgd mochten worden :S

neozion schreef:De pos t is echt k*t. Beter kan je fedex of ups gebruiken voor de ontvangst van munten en waarde.

Die leveren wellicht betere service, maar ze zijn wel duurder.

En nu ik het toch over de prijs heb... Vanuit Ierland is mij een bubbelenveloppe gestuurd met 6 muntjes. Ik stuurde een soortgelijke bubbel enveloppe met 6 muntjes terug.. Ik betaalde 3,12 euro. Die gast in Ierland had aan een postzegel van 1 euro genoeg. :dizzie: Het valt mij op dat Nederland gewoon belachelijk duur is. Je zou bijna al je pakketjes/brieven voor de rest van de wereld opsparen en tegelijk versturen vanuit het buitenland.
Groeten,
Marcel

http://www.mk0111.nl
Gebruikers-avatar
mk0111
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor marksch » 05 Sep 2014, 00:46

Hoi,

Dit is misschien enigszins off-topic, maar wel zijdelings gerelateerd. Ik heb een boek geschreven en elke week of twee weken moet ik een aantal exemplaren versturen. Dat doe ik via het dichtstbijzijnde postagentschap in Duitsland. Als ik het boek vanuit Nederland naar het buitenland verstuur, kost dit namelijk ongeveer € 8,50 (het is alweer even geleden dat ik de prijzen heb gecontroleerd). Als ik het boek binnen Nederland wil versturen, betaal ik € 3,85 (dat weet ik toevallig wel exact). Als ik het boek binnen Duitsland verstuur, betaal ik slechts 1 euro en vanuit Duitsland kan ik voor € 3,45 mijn boek over de hele wereld versturen. Het is dus goedkoper om mijn boek vanuit Duitsland naar Nederland te versturen dan hetzelfde boek binnen Nederland te versturen.

Wat betreft de aangetekende brief: direct aangifte doen en met het afschrift van de aangifte naar het postagentschap en een claim indienen.

Vriendelijke groet,

Mark
Numismatiek op Facebook https://www.facebook.com/groups/numismatiek.nl/
Mijn webshop http://economy-x-talk.com/coins/ (tijdelijk adres)
Gebruikers-avatar
marksch
Volledig lid
Volledig lid

eBay: http://www.marktplaats.nl/verkopers/19910124.html

Berichtdoor neozion » 05 Sep 2014, 06:22

jellediemen schreef:mijn vader vertelde pas geleden dat hij voor een mevrouw waar mee hij werkt (een gehandicapte) een keer naar de postbode was gegaan om te vragen waar een aangetekende brief was gebleven (die 2weken eerder aangekomen zou zijn), waarop de postbode dood leuk 2 dagen later met die brief aankwam zetten... Wat eigenlijk helemaal niet mag.

qua post zijn er:

1 postbezorgers, dat zijn de "ongeschoolde" bezorgers van de brievenbus post. Vroeger had je een postbode, die sorteerde zelf en bezorg de post. Nu sorteert er iemand op de vestiging, de postbezorger, die geen eed meer heeft afgelegd, bezorgd ze, of doet er een poging tot.

2 subcontracters die bezorgen de aangetekende, secure zendingen en de pakketten.

nr 1 zal nooit een aangetekende kunnen bezorgen.
neozion
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor llinde » 05 Sep 2014, 12:35

Koevoets numismatics schreef:Maar het volgende is belangrijker. De 500 Euro verzekerde waarde geldt helaas niet voor het verzenden van munten. Munten moeten altijd in een sealbag verzonden worden om volledig verzekerd te zijn. Dit kan zowel met verzekerde brief als met verzekerd pakket, een verzekerd pakket is dan een kartonnen doosje in een sealbag. Het verzekerde pakket is alleen van toepassing op het buitenland, met name naar landen die geen verzekerde brieven accepteren.

Op een wat kromme manier is dit ook verstopt in de algemene voorwaarden (artikel 12.1 2):
Binnenlandse Zendingen inhoudende geld,
geldswaardig papier, edele metalen, edelgesteenten,
parels, voorwerpen of documenten met een kunst- of
verzamelwaarde en reisdocumenten dienen te worden
verzonden met een verhoogde aansprakelijkheid van
€ 5.500,-

Maar dit wordt dan weer ongedaan gemaakt door:
6.
Het vermelde in de artikelen 12.1.1 tot en met 12.1.5 is
niet van toepassing op losse Zendingen waarvoor geen
separaat contract is afgesloten. Hiervoor geldt het
navolgende:
a.
Bij binnenlandse Zendingen, met uitzondering van
Zendingen van 10-30 kg zonder Aanvullende dienst, en
bij Internationale Zendingen exclusief Global Pack en
Zendingen met track en trace van 20-30kg verzonden
binnen de Europese Unie exclusief Griekenland, Malta
en Cyprus, maakt “verhoogde aansprakelijkheid” tot
maximaal € 500,- per Zending, ongeacht de inhoud van
het pakket- standaard deel uit van het Servicekader.
b.
Bij de binnenlandse Zendingen, met uitzondering van
Zendingen van 10-30 kg zonder Aanvullende dienst, en
bij Internationale Zendingen met track en trace van
20-30kg verzonden binnen de Europese Unie exclusief
Griekenland, Malta en Cyprus kan op verzoek een
verhoogde aansprakelijkheid worden overeengekomen
van maximaal € 5.500 ,- per Zending.

Betekent dit nu dat klanten met een contract slechtere voorwaarden hebben dan particulieren die af en toe iets verzenden?

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Lotus07 » 05 Sep 2014, 15:57

Heeft iemand ook wel eens gehad dat een normale personenwagen met particulier jouw pakket komt afleveren? Ik heb dit 2 keer meegemaakt, heb er verder geen problemen mee gehad, maar zijn dit wel officiële medewerkers van PostNL?
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Gebruikers-avatar
Lotus07
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Berichtdoor llinde » 05 Sep 2014, 16:05

Lotus07 schreef:een normale personenwagen met particulier

Hoe herken jij een particulier? Naast PostNL zijn er nog diverse andere bezorgdiensten en koeriers....

Luit
Gebruikers-avatar
llinde
Superlid
Superlid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor neozion » 05 Sep 2014, 16:11

Lotus07 schreef:Heeft iemand ook wel eens gehad dat een normale personenwagen met particulier jouw pakket komt afleveren? Ik heb dit 2 keer meegemaakt, heb er verder geen problemen mee gehad, maar zijn dit wel officiële medewerkers van PostNL?

postnl heeft geen officiele medewerkers meer, alleen nog subcontracters, die moeten officieel met een witte bus type crafter of vergelijkbaar rijden omdat ze gevuld worden via een lopende band.
maar soms rijden ze extra met auto of caddy
neozion
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Lotus07 » 05 Sep 2014, 16:12

llinde schreef:

Hoe herken jij een particulier? Naast PostNL zijn er nog diverse andere bezorgdiensten en koeriers....

Luit

Naar mijn weten zag hij er in ieder geval uit als een particulier, hij had namelijk geen PostNL uniform of zoiets dergelijks aan.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Gebruikers-avatar
Lotus07
Volledig lid
Volledig lid

eBay:

Berichtdoor neozion » 05 Sep 2014, 16:14

llinde schreef:Betekent dit nu dat klanten met een contract slechtere voorwaarden hebben dan particulieren die af en toe iets verzenden?
Luit

Grote klanten met contracten gaan voor op de particulieren. Dus als het druk is gaan pakketten van particulieren altijd naar de reserve bank omdat er met de grote bedrijven een afspraak is dat pakketten altijd de volgende dag aangeboden worden. Met particulieren niet, dus als wij als klootjesvolk een pakje versturen in de drukke tijden dan kan het zomaar een week onderweg zijn.
neozion
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor neozion » 05 Sep 2014, 16:15

Lotus07 schreef:
llinde schreef:

Luit

Naar mijn weten zag hij er in ieder geval uit als een particulier, hij had namelijk geen PostNL uniform of zoiets dergelijks aan.

Ze moeten een post polo dragen, maar ik zie ze ook vaak zat zonder. Mag niet, maar gebeurt wel.
neozion
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Volgende

Terug naar Het Praathuis