MAAK DEZE FOUT NIET!!!!

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
Lotus07
Superlid
Superlid

MAAK DEZE FOUT NIET!!!!

Bericht door Lotus07 » 12 jun 2013, 18:11

Je zou maar een beginnende verzamelaar zijn...
(de munt is overigens gemaakt van aluminium-brons en met een grote oplage: 74.211.600 stuks)

Afbeelding

Grt, Lotus07
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

MuntenZwolle Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: MAAK DEZE FOUT NIET!!!!

Bericht door MuntenZwolle » 12 jun 2013, 18:18

Net zoals al zijn andere 'gouden' munten??
Verzamelaar van dubbeltjes 1818 tot 2001 in een zo hoog mogelijk kwaliteit;
10 eurocenten, 19 landen in minimaal BU kwaliteit compleet tot en met 2012

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 12 jun 2013, 18:20

Ik zag hem ook al staan en had wel even twijfel, maar ik dacht er verder niet bij na. Ik heb MP getipt en de aanbieder een mail gestuurd met het verzoek de advertentie in te trekken.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Houtenmunt
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Houtenmunt » 12 jun 2013, 18:27

De "gewone" 50 francs 195x munten zien er toch niet zo goudkleurig uit, zou deze verguld kunnen zijn?
Dat doen ze bij de gekste munten, ik heb wel eens een hele hoop zinloos vergulde circulatie munten voorbij zien komen.
Zeker omdat er ook een gouden vijfje tussen zit zou het kunnen dat de andere munten in dezelfde verzameling verguld zijn.

Of is dit toch de originele muntkleur?
Verzamelgebied: wereldmunten en Nederland van de 19e eeuw tot voor de euro.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 12 jun 2013, 18:41

ik denk gewoon verguld

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 12 jun 2013, 18:44

Een vergulde munt bevat zo weinig goud (of je. Oet een gouden munt vergulden :lach: ) dat het geen meerwaarde heeft als materiaal. Wel vinden sommige verzamelaars ineens meer waard.

Gouden munten altijd kopen bij de vakhandel. Met name als je een leek bent op het gebied van goud.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

Houtenmunt
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Houtenmunt » 12 jun 2013, 19:13

Precies, waardoor het nog steeds oplichting of een domme fout in het voordeel van de verkoper is.
Maar dat verklaart wel waarom de verkoper en de koper ze ziet als gouden munten.
Verzamelgebied: wereldmunten en Nederland van de 19e eeuw tot voor de euro.

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 12 jun 2013, 19:41

@MuntenZwolle, ja, jammer voor de koper, want hij heeft ook zijn andere munten gekocht voor die achterlijke bedragen!
@Houtenmunt, als je een gewone 10, 20 of 50 francs tegenkomt uit de jaren 50 in UNC- of Pr-kwaliteit dan zul je zien dat ze van nature wel goudkleurig zijn.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 12 jun 2013, 20:26

Als je het aan mij vraagt zijn gouden munten gewoon link om op marktplaats & ebay te kopen, je ziet zo vaak rommel erop staan. Soms is het ook wel eens leuk de overige advertenties van de verkoper te bekijken, meestal is het dan helemaal duidelijk dat je niet moet bieden. Koop gewoon dit soort stukken bij erkende winkel/ veiling.

Gr., richard

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 12 jun 2013, 21:21

Maar als je via PayPal bij E-Bay betaald, dan kan je, als het product niet bij de beschrijving klopt, het bedrag terugvragen en dan is de E-Bay verkoper verplicht om het bedrag terug te storten.

Maar zoals je al zei, het is inderdaad wel 1000x verstandiger om dure gouden en zilveren munten via een erkende handelaar te kopen.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 12 jun 2013, 22:03

Richardddd schreef:Als je het aan mij vraagt zijn gouden munten gewoon link om op marktplaats & ebay te kopen
Zeker voor wat betreft ebay ben ik het niet met je eens, daar zijn ook genoeg goede verkopers te vinden en slechte verkopers zijn daar snel herkenbaar.
Marktplaats heeft ook best betrouwbare verkopers, maar daar is het veel moeilijker om ze te herkennen en makkelijker om mensen op te lichten.

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 12 jun 2013, 22:07

Lotus07 schreef:Maar als je via PayPal bij E-Bay betaald, dan kan je, als het product niet bij de beschrijving klopt, het bedrag terugvragen en dan is de E-Bay verkoper verplicht om het bedrag terug te storten.
Dit lijkt mooier dan het in werkelijkheid is, je moet namelijk bewijzen dat het product anders is door een bevestiging van een onafhankelijke deskundige en dat gaat je dus toch geld kosten. Ook zal je het product op jouw kosten bewijsbaar moeten terugsturen.

Luit

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 13 jun 2013, 09:41

@Linde

Dat er ook goede verkopers zijn dat zal ik ook niet ontkennen, ik koop zelf ook wel eens regelmatig stukken op dit soort sites. Maar vind het zelf toch wel zo fijn om de duurdere munten in een winkel te halen, of bij iemand die meerdere munten heeft met een goede feedback. Al kan er hier ook valse doorheen glippen.
Al met al, je moet altijd gewoon oppassen.

Gr., richard.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 13 jun 2013, 10:00

Ik had de aanbieder van de munten op marktplaats een bericht gestuurd. Hij antwoordde dat hij alle advertenties heeft gereserveerd en maandag de munten laat tetsten op echtheid.

Of dat ook echt waar is? Geen idee. Ik hoop in ieder geval mijn steentje te hebben bijgedragen.

Als je dit soort munten via de post laat komen, zou ik wel een zichttermijn van een paar dagen bedingen, zodat je de tijd hebt de munt goed te controleren. Beter is het natuurlijk om even langs te gaan en een weegschaaltje, loupe en een schuifmaat mee te nemen.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 13 jun 2013, 10:13

janssenfrank schreef:Beter is het natuurlijk om even langs te gaan en een weegschaaltje, loupe en een schuifmaat mee te nemen.
In dit geval zal het opgegeven gewicht en de maat wel kloppen voor bijvoorbeeld de Franse 50 francs (die weegt 8 gram en de doorsnede klopt ook). Was deze aluminium-bronzen munt van goud geweest dan was hij zwaarder geweest. Dat is iets wat je dan wel in gedachten moet meenemen als je deze munten weegt.

Of dit zijn vergulde exemplaren of ze zien er nog zo ontzettend goed uit dat ze stempelglans hebben waardoor het wel goud lijkt.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 13 jun 2013, 10:20

Bij Marktplaats biedt men ook veel te vaak op eigen advertenties om de prijs weg te zetten. Heb dat al vaker meegemaakt bij een Vaticaan 2 euro. Zat ik te bieden tegen ene 'Dennis'. Keek ik bij andere advertenties van deze verkoper en bleek deze Dennis op zowat alle advertenties te bieden, stoelen, tafel, een fiets, automaterialen en alle andere munten. Leek mij wel erg verdacht en heb de verkoper gemaild en gevraagd of hi zelf niet mee wilde bieden. Nooit meer iets van gehoord en de advertenties hebben nog héél lang met Dennis' hoofdprijs op Marktplaats gestaan.

Ongezien kopen is altijd een risico bij gouden munten, we hebben hier zelfs valse gouden munten voorbij zien komen in een webshop van een handelaar toch?

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 13 jun 2013, 10:23

Ik denk dat je met vergulden toch altijd op een hoger gewicht uitkomt. In dit geval geen 8 gram, maar 8,4. Het verschil tussen koper en goud is toch wel te zien, dacht ik.

Ik heb ooit eens iemand met een draagbaar apparaatje aan de gang gezien. Die hield dat apparaat boven een bepaald metaal en op het display zag je dan de samenstelling van het metaal. Dingetje kostte iets van 20 mille, maar dan heb je ook wat :lach:

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 13 jun 2013, 11:09

Zelfs in de handel kan het mis gaan. Uit een eerdere post van mij over de NPV veiling eind vorig jaar:
Ook viel het me op dat ze een gouden tientje 1897 ertussen hadden liggen die volgens mij niet echt was. De parels aan de voorkant misten, de kleur was een beetje koperachtig. Heb nog even de munt (in houder) op de weegschaal gelegd en vergeleken met de andere tientjes 1897 (ook in houder). Bleek hij 0.4 gram lichter te zijn. Ik heb dit aangegeven aan hen, maar volgens hen is de munt alleen gepoetst (en wel echt).

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 13 jun 2013, 11:16

Als een munt in een munthouder al te licht is, dan laat maar zitten. Tenzij ze zo hard gepoetst hebben (met koperpoets) dat er gewoon een halve gram is afgesleten :lollig:

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 13 jun 2013, 11:28

janssenfrank schreef:Ik denk dat je met vergulden toch altijd op een hoger gewicht uitkomt. In dit geval geen 8 gram, maar 8,4. Het verschil tussen koper en goud is toch wel te zien, dacht ik.

Ik heb ooit eens iemand met een draagbaar apparaatje aan de gang gezien. Die hield dat apparaat boven een bepaald metaal en op het display zag je dan de samenstelling van het metaal. Dingetje kostte iets van 20 mille, maar dan heb je ook wat :lach:
Vergulden is niet het 'soppen' in een metaalbad. Dan zou je wel een gewichtstoename kunnen bemerken als de munt zelf niet zou smelten :) . Goudoxide wordt opgebracht op het metaal door elektrolyse en voor b.v. een rijksdaalder kom je dan uit op ongeveer 0,001 gram per munt. Het is een moleculair dun laagje, vele malen dunner dan het bladgoud dat gebruikt wordt door b.v. boekbinders maar ook door exclusieve bonbonmakers.
Een metaaltoetsing (om metaalsamenstelling te controleren in b.v. metaalgieterijen) is een combinatie van densiteitcontrole (bepaling van het exacte soortelijke gewicht) en een metaalanalyse. Hierbij wordt een putje gebrandt in een metaaloppervlak. Door de afkoelingsdiagram te analyseren worden de legeringselementen vastgesteld. Koper koelt anders af dan b.v. goud of nikkel. Het is per definitie een 'destructief onderzoek' waarbij een stukje gietstuk wordt opgeofferd en dus voor munten ongeschikt. Gietstukken worden ook vaak met een rontgenapparaat getest maar dat gebeurt in een afgesloten ruimte i.v.m. de straling. Hierbij kijkt men naar b.v. holtes of krimpscheurtjes.
Het 'toetsen op afstand' is natte-vinger-werk. Metaaldetectoren kun je ook instellen op lood, ijzer of een edelmetaal maar die 'analyse' geeft een grof beeld dat geen serieuze waarde heeft, is puur indicatief.
Goud is wel aan te tonen (qua gehalte) middels een zuurproef. Op een toetssteen wordt een beetje metaal gewreven en met een zuur is daarna te bepalen welk goudgehalte een munt of sieraad heeft.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 13 jun 2013, 18:23

In 1952 werd in opdracht van de Franse Nationale Bank een aantal "essais" (proefslagen) vervaardigd, als voorbereiding op de piéfort.
Het juiste gewicht van zo'n proefslag is niet bekend, maar lag alleszins iets hoger dan de gangbare munt.
Verguld was die zeker niet, maar het zou hier dus toch wel eens over een zeldzaam item kunnen gaan, waarvan de verkoper geen jota kent...
marc

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 13 jun 2013, 23:48

Ik had even dezelfde gedachte als jij. Er zijn inderdaad gouden afslagen bekend. Maar ik weet wel zeker dat een gouden munt van dezelfde diameter en dikte significant zwaarder weegt dan één van aluminium-brons.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 14 jun 2013, 12:15

Nostalgie naar de Franc Ancienne in Frankrijk levert rare producten op.
france50fr52etsy.jpg
Kijk eens naar het bedrijf Etsy, http://www.etsy.com/listing/111734548/r ... rench-coin , die ponst op verzoek gaten door op zich numismatische massawaar en doet er een kettinkje om heen.

Andy (naam verkoper) meen ik me te herinneren, was een schuurmiddel in de jaren 70 als tegenhanger van de vim. Munten in Andy gelegen krijgen kaleidoscopische kleurspectrums, waarmee ik als jongetje psychedelica-stuivers kon toveren, die ik op het schoolplein voor 10 cent per stuk verkocht. Getoond object doet me herleven naar die tijd toe.. :LoneRanger:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 14 jun 2013, 19:57

grivnagozer schreef:Andy (naam verkoper) meen ik me te herinneren, was een schuurmiddel in de jaren 70 als tegenhanger van de vim.
geweldig gevonden! :knipoog: :sarcasm2: :thumb up: :klap:

Terug naar “Het Praathuis”