De ontdekkingen als je een oud huis koopt....

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
Volgers: rinuske, Arjena3, simonvk

Re: De ontdekkingen als je een oud huis koopt....

Berichtdoor Arnout » 10 Jun 2013, 20:07

Dat is het opknappen zeker waard!
Arnout
Lid
Lid

eBay: http://

Berichtdoor spatbord » 10 Jun 2013, 21:35

Erg leuk om weer een aflevering te zien!

Ik ben momenteel zelf bezig met de renovatie van een woning uit dezelfde periode. Helaas ben ik nog niet van dit soort dingen tegengekomen. Het enige wat ik tegenkwam was asbest. :(
spatbord
Donateur
Donateur

Berichtdoor Arjena3 » 13 Jun 2013, 16:08

spatbord schreef:Erg leuk om weer een aflevering te zien!

Ik ben momenteel zelf bezig met de renovatie van een woning uit dezelfde periode. Helaas ben ik nog niet van dit soort dingen tegengekomen. Het enige wat ik tegenkwam was asbest. :(

Ik ben al 6 jaar bezig met ons huis ook meer dan 100 jaar oud, maar behalve het ouderwetse op gespannen jute geplakte behang ben ik ook alleen maar asbest tegen gekomen, dit heb ik stukej bij beetje verpakt gratis af kunnen storten
Gebruikers-avatar
Arjena3
Moderator
Moderator

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor rtholen » 07 Jan 2014, 17:16

Zoals op de allereerste foto te zien is, is onze woning een 2 onder 1 kapper.

Nadat we zijn begonnen met klussen, hebben we de buren verzocht, of we bij hen in huis mochten rond kijken, zowel voor het onderzoeken van de eventueel nog aanwezige oude details, als het op doen van inspiratie, om het huis zo optimaal mogelijk te gebruiken en in te delen.
Immers is bij hen, alles in spiegelbeeld.

En dan krijg je in het gesprek, de vraag of je de geheime ruimte al ontdekt hebt?! Tot onze grote verbazing, werd ons verteld, dat in de 2e Wereldoorlog in onze woningen, Joodse onderduikers hebben gezeten.
'Kijk maar eens onder de zoldervloer, bij de trap, haal die latten maar eens weg......'

En jawel... een gat van 1.70 diep en ruim een meter breed, waar je gemakkelijk met een 4tal personen in kon zitten. Precies onder de zoldertrap in een holle loze ruimte. Nu snapten we ook eindelijk, waarom er 2 gaatjes waren geboord in een traptrede. Ook bleek er een heel klein zegeltje met een jezusafbeelding tegen de onderzijde van de trap te zijn geplakt, uit die tijd.

Inmiddels is de ruimte schoongemaakt, en niet meer afgedekt met de vloerlatten, maar voorzien van een authentiek nagemaakt luik met hengsels uit die tijd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
rtholen
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor neozion » 07 Jan 2014, 19:42

rtholen schreef:En dan krijg je in het gesprek, de vraag of je de geheime ruimte al ontdekt hebt?! Tot onze grote verbazing, werd ons verteld, dat in de 2e Wereldoorlog in onze woningen, Joodse onderduikers hebben gezeten.
'Kijk maar eens onder de zoldervloer, bij de trap, haal die latten maar eens weg......'

En jawel... een gat van 1.70 diep en ruim een meter breed, waar je gemakkelijk met een 4tal personen in kon zitten. Precies onder de zoldertrap in een holle loze ruimte. Nu snapten we ook eindelijk, waarom er 2 gaatjes waren geboord in een traptrede. Ook bleek er een heel klein zegeltje met een jezusafbeelding tegen de onderzijde van de trap te zijn geplakt, uit die tijd.

Ik weet wel waar je de munten kunt opbergen. lekker veilig, als je het zelf al niet kon vinden :)
neozion
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Jan W » 02 Sep 2014, 13:45

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de volgende update :knipoog:
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor rtholen » 02 Sep 2014, 18:46

Niet alleen omdat de woning een gemeentelijk monument is, maar ook omdat wij zelf, alles zo origineel als mogelijk willen restaureren, heb ik onderzoek gedaan in het gemeentearchief, of er nog documentatie van de woning aanwezig was.
Desnoods maar van onze buren, of iets anders tastbaars als bijvoorbeeld later aangevraagde bouwvergunningen....

Tot mijn grote verbazing en vreugde, waren de originele bouwtekeningen nog aanwezig! Een blauwdruk zo werd mij verteld.
Zoals ook bij de munten wel vaker het geval is, als je naar documentatie zoekt, moest alles gehaast bekeken worden en kreeg ik amper de kans om e.e.a. goed te fotograferen.

Maar we kunnen uit de afbeeldingen herleiden, dat de bouwstijl en de details nog vrijwel intact zijn. Voorts hoe de kamer ensuite, die helaas uit onze woning verdwenen is, er uit zag. Evenals de betegeling van de witjes in de keuken. Die zijn er jaren terug uitgesloopt, dus een schets van hoe e.e.a. was ingedeeld, was erg welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
rtholen
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Munthunter » 09 Sep 2014, 20:35

:kwijl:

Heerlijk dit en ben jaloers op deze aankoop van je ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Gebruikers-avatar
Munthunter
Webmaster
Webmaster

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay: www.ebay.nl/usr/munthunter

Berichtdoor Centauri » 09 Jan 2015, 19:02

Wow, schitterend huis. :kwijl:
verzamelaar van koningsrijksmunten 1815 -1948

Ik tracht ook bankbiljetten te verzamelen, maar als ik een mooi muntje zie ben ik ze weer kwijt! :D
Gebruikers-avatar
Centauri
Donateur
Donateur

Nationale vlag:
Nederland Nederland 

Berichtdoor rtholen » 30 Jul 2015, 14:44

De toekomstige muntenkamer, alvorens we begonnen met leegruimen en verbouwen....

Na leegruimen bleek de originele houten vloer nog aanwezig, echter het plafond was aangetast, de originele schouwmantel verdwenen, en een paneeldeur compleet dichtgetimmerd met een kurkplaat.

Door de aanleg van compleet nieuw leidingwerk is de vloer voorzien van een nieuwe laag, want deze was niet meer te redden.
Het plafond is in ere hersteld, een originele schouwmantel is teruggeplaatst, (afkomstig uit een soortgelijk herenhuis), en de paneeldeuren zijn allen behandeld. Er ontbraken op de bovenverdieping een aantal houten deurknopjes/klosjes, ook deze zijn bijgezocht en gerestaureerd.
Bijlagen
DSC01156.JPG
Laatst gewijzigd door rtholen op 30 Jul 2015, 14:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
rtholen
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor Jan W » 30 Jul 2015, 14:49

Ha! Leuk, een vervolg. Ik ben benieuwd naar de follow up. Succes.
Jan W
Donateur
Donateur

Berichtdoor lelystad » 30 Jul 2015, 14:56

ben toch benieuwd hoe het er met munten en toebehoren er uit gaat zien
je kan er wel flink wat in kwijt :lach:
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.
Gebruikers-avatar
lelystad
Lid
Lid

Berichtdoor rtholen » 30 Jul 2015, 15:04

Kleine impressie...
Bijlagen
IMG-20141226-WA0033_resized.jpg
rtholen
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Berichtdoor rtholen » 30 Jul 2015, 21:50

Vanuit de zelfde hoek, als voor de verbouwing....
Bijlagen
20150730_222914.jpg
rtholen
Volledig lid
Volledig lid

Nationale vlag:
Nederland Nederland 
eBay:

Vorige

Terug naar Het Praathuis