Hoe kun je razendsnel je dremel terugverdienen?!

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
willemo
Donateur
Donateur

Re: Hoe kun je razendsnel je dremel terugverdienen?!

Bericht door willemo » 30 okt 2015, 19:10

[quote="xntriq-coins]
Het duurt niet lang meer voor deze echt niets meer waard zijn :-(
...[/quote]

Ja en voor mij nog belangrijker de historische waarde is ook weg.... Nu zijn er meer moderne creaties dan werkelijk uit die tijd komen...
Hostis Honor Invidia

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 05 dec 2015, 13:13

En weer een Wilhelmina in Londen gulden op Catawiki: http://veiling.catawiki.nl/kavels/37141 ... -in-londen

Deze is echt van zeer hoge kwaliteit.. :gniffel: En toch is er weer iemand die alweer 75 euro biedt. :suprised: Voor 3 euro en een nep Dremel van 25 euro ben je zelf goedkoper klaar.

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 05 dec 2015, 15:31

Jan W schreef:Deze is echt van zeer hoge kwaliteit.. :gniffel:
Ach, vergeleken met het exemplaar op MP (http://www.marktplaats.nl/a/postzegels- ... =mympBuyer) moet ik Jan gelijk geven :thumb up: .

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 05 dec 2015, 21:50

Oei, oei, deze Marktplaats gulden is wel weer een ontzettend amateuristische kitsch versie van het, wel originele, exemplaar wat hier eerder in het topic getoond is door rtholen.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 29 jan 2016, 15:43

Weer eentje op Catawiki. De fantasiehelm zit nu wat te hoog. :knipoog: http://veiling.catawiki.nl/kavels/43234 ... -in-londen

Volgens de verkoper:
1 gulden 1940 Wilhelmina in Londen.
Deze gulden is tijdens de Tweede Wereldoorlog door het verzet gemaakt / aangepast en gebruikt.
Munt met een grote historische betekenis.

Alsof het verzet niet wat anders te doen had dan het maken van deze guldens.. :gniffel: Daarnaast heb ik zelf mijn enorme twijfel of deze munt tijdens WO II is gemaakt. Vorige week zou net zo goed kunnen.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 29 jan 2016, 17:20

Ik heb alvast een paar onbewerkte guldens 1940 in de kluis gelegd. Volgens mij gaan die binnenkort heel zeldzaam worden.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 03 feb 2016, 12:08

De bovenstaand genoemde bewerkte gulden op Catawiki bracht 163 euro op (exclusief 9% commissie en 10 euro verzendkosten)... :wtf:

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 03 feb 2016, 12:34

Is er nu niemand die een gedegen Drevel-opleiding heeft gevolgd :cry: ?
Deze creatieve uitspatting lijkt me (ook) wel erg gedateerd: http://www.marktplaats.nl/a/postzegels- ... ousPage=lr ...

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 03 feb 2016, 13:43

Martin schreef:Deze creatieve uitspatting lijkt me (ook) wel erg gedateerd: http://www.marktplaats.nl/a/postzegels- ... ousPage=lr ...
Martin
De verkoper schrijft ook nog :
Ik heb meerdere van dit soort munten in bezit (gehad) en dit exemplaar is bijzonder goed gelukt en bovendien nog eens in een mooie kwaliteit: PR-.

Richtprijs is eur 350 of doe een goed bod.

Ik vind dit persoonlijk helemaal geen "goed gelukt" exemplaar. Amateurwerk van de eerste orde en het lijkt alsof het vorige week is gedaan gezien het ontbreken van patina. De richtprijs is een lachertje. Vergelijk dit lelijke exemplaar maar eens met de gulden die rtholen laat zien op de derde pagina van dit topic. Alleen al de bewerkte O in Londen van die munt is vele malen beter uitgevoerd.

Zolang er mensen zijn die dit soort "munten" kopen zal de drevel blijven draaien. :knipoog:

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 03 feb 2016, 17:44

Nou...

1. het is DreMel (sorry, ik wou ff zeuren)
2. Die munt op marktplaats is
- a. veel te duur
- b. niet mooi
3. 163 euro ex kosten (inclusief is € 163 * 109% + € 10,- = € 187,67) is ook veel te veel. De koper vangt uiteindelijk € 163 * 85% = € 140,25. Niet slecht voor een muntje wat je bij de muntenboer voor een tientje haalt.

Nu heb ik zelf een Dremel en ik heb eens uitgeprobeerd een munt te bewerken (een Julianagulden) en het viel nog enorm tegen. Het is dus wel een vak appart. Maar als je het kunstje beheest kun je een leuke cent verdienen.

Uiteindelijk gaan de "originele" Wilhelmina in Londen-guldens ook voor huisvlijt aangezien worden. Ontzettend jammer.

Voor een mooie Wilhelmina in Londen-gulden zou ik best wat over hebben. Ook als hij niet echt in de oorlogstijd bewerkt is. Maar het geld dat er op catawiki voor betaald wordt vind ik gewoon veel te veel.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 03 feb 2016, 20:13

Beste N "Maten,
Begrijp ik deze topic goed,
is dit een nieuwe rage bij jullie om munten van 1940 te voorzien van een helm of iets anders en dan deze te verkopen
als een uniek stuk!!!
Dit is ook al gebeurd met munten van Napoleon III ( na de nederlaag bij Sedan) als ik mij niet vergis.
ik heb zelf zeldzame statendaalders bij gekerfd gezien (zonde), maar als dat zo is, dergelijke praktijken doet onze mooie hobby meer
schade aan dan goed denk ik. :cry:
Onze hobby heeft al genoeg te lijden onder de talloze vervalsingen, dat nu originele munten verpruts worden voor geld gewin.
Hopelijk heb ik deze topic mis begrepen. :thuink: :thuink: :thuink:
groeten luc.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 03 feb 2016, 20:26

Helaas Luc, het is de harde realiteit dat er steeds meer en meer guldens 1940 opduiken (ook wel eens andere jaren) die zijn bewerkt tot een Wilhelmina in Londen gulden.

Het verhaal is eenvoudig: aan het begin van de oorlog vluchtte Wilhelmina met haar kabinet naar Londen. Van daaruit werd het land geregeerd (voor zover mogelijk, want er was Duitse bezetting). Bij wijze van verzet bewerkte men het kapsel van de vorstin tot een Duitse helm en veranderde men het omschrift. Het verzet deed dat eigenlijk alleen met guldens van 1940.

Voor een mooi en eigentijds exemplaar mag je best 100 euro vragen.

Helaas zijn er slimmerikken die voor een paar centen een onbewerkte gulden 1940 (of gewoon een ander jaar of zelfs een andere nominatie) kopen, bewerken en die met vette winst proberen te verkopen. Ze kosten ca. 10 euro bij de munthandel, bij verzamelaars nog veel minder. Als je een beetje handig met de Dremel bent, kun je dus een leuk zakcentje verdienen, zo blijkt uit de recente veiling op catawiki.

Dus... je hebt het topic goed begrepen.

Maar wat was dat met die Napoleon III munten? Daar weet ik zo 1-2-3 niks van. Misschien leuk als dat verhaal ook even verteld wordt...

George_III Great Britain
Moderator
Moderator

Bericht door George_III » 03 feb 2016, 20:45

janssenfrank schreef: Maar wat was dat met die Napoleon III munten? Daar weet ik zo 1-2-3 niks van. Misschien leuk als dat verhaal ook even verteld wordt...
Ik kan het wel uitleggen, maar misschien is een quote van Jan uit dit topic toch leuker 8): :
Jan W schreef:In Frankrijk werden ook munten gegraveerd maar dan als spotmunten. Na de smadelijke nederlaag van de Fransen bij Sedan in de Frans-Duitse oorlog van 1870 werd keizer Napoleon III gevangen genomen.
Op koperen 10 Centime munten met zijn portret werd zijn hoofd vaak voorzien van een pickelhaube.

Tegenwoordig zie ik vaak van die munten opduiken waarvan het wel heel erg lijkt of de gravering net gisteren is gemaakt gezien de glans die nog op de gravering zit. Ik heb het idee dat een handige jongen deze goedkope 10 centime muntjes met een Dremel flink aan het oppimpen is.. :knipoog: Zo'n 10 centime ligt vaak in de euro bak, nu moet hij 40 euro doen... dat is snel geld verdienen.
http://www.ma-shops.com/knopik/item.php ... 01&lang=nl
Groet,

Mika

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 03 feb 2016, 21:52

janssenfrank schreef:Bij wijze van verzet bewerkte men het kapsel van de vorstin tot een Duitse helm en veranderde men het omschrift.
Men voorzag Wilhelmina van een Nederlandse helm. Die zag er toch echt anders uit dan een Duitse helm. :knipoog:

Ik heb trouwens ook wel eens een foto gezien van zo'n gulden waarop Wilhelmina een soort Engelse helm draagt (deze werd ook het Nederlandse leger gebruikt in WO II). http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/start_uniform.htm

Gezien de vaak vreemdsoortige fantasiehelmen die Wilhelmina op heeft kan ik me meestal niet voorstellen dat die in die tijd gemaakt zijn. Volgens mij wist men toen namelijk heel goed hoe een NL helm eruit zag, de mobilisatie duurde ettelijke maanden voordat de oorlog uitbrak en het publiek zag zodoende vaak soldaten rondlopen.

En het is inderdaad een Dremel. :oops:

Terug naar “Het Praathuis”