Wanneer verzamelaar en wanneer handelaar

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
Arjena3
Globale moderator
Globale moderator

Re: Wanneer verzamelaar en wanneer handelaar

Bericht door Arjena3 » 26 feb 2015, 22:40

marksch schreef:Luit en Arjena3,

De nettowinst is het resultaat van totale opbrengst min de kosten. Tja, volgens mij zou ik dat niet moeten hoeven uitleggen. Iedereen, ondernemer of geen ondernemer, berekent de winst op exact dezelfde manier: totale opbrengsten minus totale kosten. Die kosten moeten dan natuurlijk wel op de een of andere manier veroorzaakt zijn door het genereren van die opbrengsten. Vervolgens betaal je over de nettowinst belasting.
Dat is niet helemaal waar en is afhankelijk van welks stelsel je wil volgen ( en dan laat ik de juridisch rechtspersoon zoals BV, NV, VOF, ZZP even er buiten ), zo heb je het kasgeld stelsel maar ook het grootboek stelsel ( als dat zo heet, ben geen accountant ) verder zijn er ook kosten die onder investeringen kunnen vallen die je vervolgens afschrijft om maar wat te noemen, de termijn van afschrijven is in beginsel een vrije keuze waar je dan vervolgens wel aan vast zit gedurende de looptijd etc etc. hoe dan ook jou opmerkingen is te kort door de bocht en hangt van veel meer factoren af dan in en verkoop minus de standaard kosten.

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 26 feb 2015, 22:50

Het is een leuke thread geworden :-)

Feit blijft natuurlijk dat vele verzamelaars net iets meer tijd en geld over (kunnen) hebben voor hun verzameling.
Een oneerlijke redenatie is natuurlijk dat er als particulier, btw is verschuldigd over de aangekochte muntjes voor een verzameling,
Als ik het in de container gooi en mijn partner haalt het eruit bij wijze van spreken is dat op ondernemers niveau wanbeleid,
maar als particulier heb ik dan zeker geen winst :thumb down:

llinde
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 26 feb 2015, 23:42

xntriq-coins schreef:Een oneerlijke redenatie is natuurlijk dat er als particulier, btw is verschuldigd over de aangekochte muntjes voor een verzameling,
Wat bedoel je hier precies mee? Als je iets koopt in een EU land betaal je in principe altijd BTW over het betreffende artikel, of dat nu een munt is of een pakje boter.
Als de munt op dat moment een geldig wettig betaalmiddel is geldt dat niet, tenzij de prijs zover afwijkt van de nominale waarde dat niet meer aannemelijk is dat het uitsluitend om een betaalmiddel gaat. Er id dan sprake van een hogere materiaalwaarde of een verzamelwaarde en dan wordt het artikel in dit geval een munt dus gewoon met BTW belast.
Als je van de belastingdienst als ondernemer een BTW nummer hebt gekregen moet je die door jouw klant betaalde BTW dus gaan betalen, en mag je daar de BTW die je zelf hebt betaald voor het tot stand komen van de levering van dit product weer van aftrekken.
Iedere schakel in de keten draagt dus een stukje van de uiteindelijk door de klant betaalde BTW af aan de fiscus.
Als jij als BTW plichtige ondernemer een munt van een particulier koopt die dus geen BTW kan aftrekken, mag jij onder voorwaarden volstaan met het uitsluitend over de gemaakte winst afdragen van BTW, de zogenaamde margeregeling, maar we dwalen nu wel ver af....

Luit

CorioCoins
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 27 feb 2015, 11:00

Volgens mij zijn de muntjes die ik verzamel een marge regeling dus de btw is er voor een particulier niet?

Ik bedoel dus
Als verzamelaars een paar muntjes verkopen zodat er een mooiere munt gekocht kan worden en vervolgens,
wordt er qua blijkelijk verwacht dat van die winst (dus het muntje in mijn geval) belasting betaal.
Laten we nemen dat mijn muntenverzameling 1000 euro waard is en dit ook mijn zogenaamde "winst" is.
Dit zijn toch geen waardes om op te geven als extra inkomen.

Als de BD dat zou verlangen mag de inspecteur mee naar huis en gooi ik de verzameling zo in de container waar de inspecteur bij staat,
waarna mijn partner (fiscaal niet) de verzameling vervolgens uit de container haalt.
Op het moment dat de munten in de container liggen heb ik dan dus zeker geen extra inkomen!

Voordat iedereen aangeeft dat het een slecht voorbeeld is, dat is wel wat ik uit de meeste verhalen opmaak...

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 27 feb 2015, 12:09

Als jij er totaal 1000 euro mee hebt verdiend, zal de belastingdienst niet moeilijk gaan doen. Zoals eerder gezegd hebben ze wel wat beters te doen dan achter kleine bedragen aan gaan. Maar als het veel meer wordt, dan komen ze wel hun deel opeisen.

Wat betreft je voorbeeld van de verzameling in de container gooien: dat zou alleen werken als de belastingdienst de schade door het weggooien als geldige aftrekpost ziet. Er is veel aftrekbaar, maar schade als gevolg van gedrag dat geen redelijk denkend ondernemer tentoon zou spreiden is weer niet aftrekbaar. En ik denk dat je hele voorraad in de container gooien niet iets is dat een redelijk denkend ondernemer zou doen...

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 27 feb 2015, 13:27

Als je je hele leven lang verzamelaar bent geweest en je wilt je verzameling verkopen als aanvulling op je pensioen, ben je dan opeens handelaar? Moet je dan belasting betalen over deze inkomsten?
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch » 27 feb 2015, 13:36

Koen,

Ja. Je munten waren bedoeld als beleggingsobject en niet als hobby, dus je moet belasting betalen over de winst. Echter, als je aannemelijk kunt maken dat je je munten verkoopt omdat je jezelf de oud vindt om je intensief met je hobby bezig te houden, dan is sprake van hobby en niet van een beleggingsobject, dus waarschijnlijk hoef je dan geen belasting te betalen, ook weer binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid.

Vriendelijke groet,

Mark

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 27 feb 2015, 13:37

Eens met Mark. Als de opbrengst er echter voor zorgt dat je boven het heffingsvrij vermogen van 21.139 euro komt dan betaal je over het meerdere een heffing (over 4% van het meerdere betaal je 30%IB (voor elke 1000 euro boven de heffingsgrens betaal je dus 4% keer 1000 = 40 en daarover 30% IB = 12 euro)). Indien een partner aanwezig is dan heeft deze ook een heffingsvrij vermogen zodat het totaal op 42.278 komt.

Of je moet het geld cash opbergen in een oude sok natuurlijk.. :knipoog:

Wellicht is het slimmer om je verzameling eerder af te bouwen en te verkopen (en het geld te besteden aan andere leuke dingen).

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 27 feb 2015, 15:48

Ach ik hoef die keuze nu nog niet te maken. En het wordt waarschijnlijk een afweging later van willen mijn kinderen de verzameling wel of niet voortzetten, hoe erg ben ik er zelf aan gehecht en is het gewenst/noodzakelijk om iets te verkopen...
En als ik dan zelf zo oud ben heb ik vast ook wel een oude sok :knipoog:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Terug naar “Het Praathuis”