Hebben UNC en geld in omloop zelfde waarde?

Heb je hulp nodig omdat je iets niet voor elkaar krijgt op het forum? Plaats hier een bericht en leg uit wat er niet lukt.
Olle
Nieuw lid
Nieuw lid

Hebben UNC en geld in omloop zelfde waarde?

Bericht door Olle » 01 mar 2010, 12:55

Hallo

Ik ben nog niet zolang bezig met euro munten te sparen op jaar met het album van hartberger maar ik koop afentoe unc setjes en ik kom soms wat euro munten tegen in mijn zak .wat ik dus afvraag hebben dat het zelfde waarde als ze er nog netjes uit zien?

gr olle

jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz » 01 mar 2010, 12:56

De kwaliteit van UNC ligt hoger dan een pr dus de waarde dan ook.... :wink:

Olle
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Olle » 01 mar 2010, 12:59

jeffelz schreef:De kwaliteit van UNC ligt hoger dan een pr dus de waarde dan ook.... :wink:
Ja wat bedoel je met pr ? Maar unc komt van de rol toch? dus als iemand van de rol mij geld terug geeft heb je tog het zelfde kwaliteid?

gr olle

rinuske
Senior lid
Senior lid

Bericht door rinuske » 01 mar 2010, 13:23

Olle schreef:
jeffelz schreef:De kwaliteit van UNC ligt hoger dan een pr dus de waarde dan ook.... :wink:
Ja wat bedoel je met pr ? Maar unc komt van de rol toch? dus als iemand van de rol mij geld terug geeft heb je tog het zelfde kwaliteid?

gr olle
pr = prachtig
unc komt rechtstreeks van de pers en er zitten geen vingerafdrukken op
grtz Rinus

iedere munt is er een!!!
hoe verder weg ,hoe interessanter ie is

Olle
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Olle » 01 mar 2010, 13:26

rinuske schreef:
Olle schreef:

gr olle
pr = prachtig
Bedankt voor het antwoord ! maar er zit dus wel een kleine waarde aan pr ? probleem is nu dat ik ze dus door elkaar heb zitten in de map . dus ik kan ze beter alleen unc sparen of alleen pr sparen .

gr olle

jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz » 01 mar 2010, 14:40

Olle schreef:
rinuske schreef:
Olle schreef:

gr olle
pr = prachtig
Bedankt voor het antwoord ! maar er zit dus wel een kleine waarde aan pr ? probleem is nu dat ik ze dus door elkaar heb zitten in de map . dus ik kan ze beter alleen unc sparen of alleen pr sparen .

gr olle
Sorry voor de korte uitleg, maar Rinus heeft er even een vervolg aan gegeven zag ik al! OKEEE

Als je de mogelijkheid en de financien bezit om zou ik als ik jou was UNC gaan verzamelen....

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 01 mar 2010, 14:45

rinuske schreef: pr = prachtig
Van harte welkom op Hét Munten en Bankbiljetten Forum, Olle!

Ik ben van mening dat een munt zoals rinuske hem omschrijft FDC (FLeur De Coin) is. Een munt zoals jij hem omschrijft, rechtstreeks van de rol is UNC (UNCirculated oftwel ongecirculeerd). Als de verkoper, waar jij je UNC setjes haalt, de munten uit de rol met zijn blote vingers aanpakt, kunnen er dus wel degelijk vingerafdrukken op zitten.

Munten die je uit het betalingsverkeer haalt zijn inderdaad PR (Prachtig) te noemen. Ze zijn eigenlijk geen UNC meer, maar als de winkelier ze net uit de rol haalt... Tsja dan zouden ze ook UNC moeten zijn. Hele nette munten uit je portemonnee zul je eerlijkheidshalve altijd het 'stempel' Prachtig moeten geven en geen UNC.

UNC munten kunnen een tikje of deukje hebben van het vallen in de vergaaremmer (na het persen). Pas hier na gaan ze in de rollen. FDC munten hebben geen valschade, net als proof en prooflike.

Kijk eens bij dit topic, daar staan de kwaliteiten uitgelegd ► http://munthunter.forum2go.nl/kwaliteit ... d-t94.html

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 01 mar 2010, 18:15

En ja geen vinger afdruk ,dat kom je toch vaak tegen op een UNC munt
als de handelaar ze niet netjes aan de rand pakt.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 01 mar 2010, 20:07

De Russische roebel van Maxim Gorki:

Afbeelding

proof of fdc. Wanneer je jezelf kan bekijken in nikkel of zilver dan is dit de hoogste kwaliteit. is dat niet zo, dan kan je spreken van unc(irculated)

Afbeelding
unc

Hoop dat dit enige verduidelijking geeft.

Terug naar “Hulp”