Foto's maken van munten

Heb je ideeën, tips, of mis je een catagorie of onderwerp, misschien zie je een foutje... Plaats je berichten hier!
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Foto's maken van munten

Bericht door Munthunter » 15 nov 2013, 21:46

Jan zou jij eens een foto kunnen maken van je opstelling? Heb deze op de Muntmanifestatie wel gezien, maar kan hem niet meer zo voor de geest halen. Welke lampen gebruik je en natuurlijk welke objectieven en camera en zo.

Ben nog wel wat aan het klooien geweest met mijn ministudiootje, maar de lampen er te dicht op levert te veel schittering op en het stinkt. ;)

Misschien dat ik zelf iets kan aanpassen met de ideeën die ik bij jouw opstelling kan opdoen.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 17 nov 2013, 17:22

Munthunter schreef: en het stinkt. ;)
pecunia non olet :sarcasm2:

maar even zonder gekheid, ik vind ook dat alles in dit soort mini studiootjes erg heet wordt en vraag me af of je in plaats van de vaak gebruikte halogeenlampen ook LED lampen kunt gebruiken, iemand ervaring???

Luit

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 18 nov 2013, 05:31

Munthunter schreef:Jan zou jij eens een foto kunnen maken van je opstelling? Heb deze op de Muntmanifestatie wel gezien, maar kan hem niet meer zo voor de geest halen. Welke lampen gebruik je en natuurlijk welke objectieven en camera en zo.
Ik heb in dit topic al verteld welk objectief, welke lampen en welke camera ik gebruik.

Aangezien ik volgend jaar de muntfotografie commercieel wil gaan aanbieden kan ik helaas geen foto plaatsen van de opstelling.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 18 nov 2013, 17:50

Koevoets numismatics schreef:Aangezien ik volgend jaar de muntfotografie commercieel wil gaan aanbieden kan ik helaas geen foto plaatsen van de opstelling.
Deze snap ik niet helemaal, een timmerman heeft er toch ook geen problemen mee zijn hamer te laten zien?

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 18 nov 2013, 18:23

llinde schreef:
Koevoets numismatics schreef:Aangezien ik volgend jaar de muntfotografie commercieel wil gaan aanbieden kan ik helaas geen foto plaatsen van de opstelling.
Deze snap ik niet helemaal, een timmerman heeft er toch ook geen problemen mee zijn hamer te laten zien?
Ik denk ook niet dat Jan er een probleem mee heeft om zijn fototoestel te laten zien :knipoog:

Maar laat hij zijn hele opstelling tot in detail zien dan maken mensen dat na en is hij een deel van zijn broodwinning kwijt. Het gaat hier om professionele fotografie natuurlijk.

poolsemunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door poolsemunten » 18 nov 2013, 19:01

Koevoets had enkele pagina's terug het volgende: canon EOS 60D met de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Dat is leuk maar zal niet iedereen in huis hebben.

Waarmee die foto's gemaakt worden is eigenlijk niet heel erg belangrijk, je hebt natuurlijk wel een redelijke camera nodig.
Zelfs met een iPhone kan je geweldige foto's maken, het is vooral de man achter de camera zullen we maar zeggen.

Ik ben vooral benieuwd wat zoiets dan zou kosten in de commerciële vorm :knipoog:

In mijn ogen is het gewoon productfotografie met een twist.
Misschien leuk om in een nieuw topic te checken wie zijn munten zou willen LATEN fotograferen?
De plek voor verzamelaars van Poolse Munten :thumb up: - http://www.poolsemunten.nl - tot ziens :wave:

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 18 nov 2013, 19:23

Jan, ik had het niet beter zelf kunnen omschrijven.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 29 nov 2013, 15:20

Jan W schreef:
llinde schreef:
Ik denk ook niet dat Jan er een probleem mee heeft om zijn fototoestel te laten zien :knipoog:

Maar laat hij zijn hele opstelling tot in detail zien dan maken mensen dat na en is hij een deel van zijn broodwinning kwijt. Het gaat hier om professionele fotografie natuurlijk.
Damn dan had ik op de Muntmanifestatie beter op moeten letten dus! ;) Daar stond hij namelijk in vol ornaat...

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 23 dec 2013, 14:41

Heeft iemand hier dit boek? (Numismatic Photography door Mark Goodman) Zo ja, is het de moeite waard om aan te schaffen?

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 23 dec 2013, 15:49

Ja, die heb ik. Niet echt een aanrader als je geen slabs verzamelt. Een groot gedeelte van de info gaat over het fotograferen van geslabte munten. Ook komt axiale belichting niet aan bod, terwijl dat mijns inziens cruciaal is voor goede muntfoto's.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 23 dec 2013, 16:24

Ok, goed om te weten. Ik heb geen slabs, maar heb wel alles in munthouders zitten. Geeft dat vergelijkbare problemen met fotograferen?

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 23 dec 2013, 16:44

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een goede foto kunnen maken van munten in munthouders. Een deel van de problemen kan vergelijkbaar zijn , met name de spiegeling. Je mag het boek wel van me lenen overigens. Alleen ik ben tot 2 januari op vakantie. Ik kan het boek eventueel met een bestelling meesturen of ik kan het tegen portokosten versturen. Ik denk 2,56 porto.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 23 dec 2013, 19:25

Bedankt voor het aanbod. Ik kwam dit boek toevallig tegen toen ik naar iets anders op zoek was, en kom er waarschijnlijk voorlopig toch niet aan toe om er veel mee te doen. Er is dus helemaal geen haast bij. Een keer meesturen met een bestelling lijkt me daarom een mooie optie.

Terug naar “Ideeënbus en hulp”