Munten Graderen

Heb je ideeën, tips, of mis je een catagorie of onderwerp, misschien zie je een foutje... Plaats je berichten hier!
koiboyke
Moderator
Moderator

Munten Graderen

Bericht door koiboyke » 01 sep 2010, 11:50

Is het mischien een idee om een topic aan te maken waar men duidelijke afbeeldingen kunt plaatsen.
En de munten door mede forumleden kunt laten graderen.
Zo kunnen er mooie discussie,s onstaan en men kan hier denk ik veel van de mede forum leden leren.
Em men weet dan ook Wat de kwaliteit van desbetreffende munt is (als men dit niet weet)
Gr MArk
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944

andres
Senior lid
Senior lid

Re: Munten Graderen

Bericht door andres » 01 sep 2010, 12:39

Prima idee, Mark
misschien 2 catagorieën munten: bijv. van voor 1800 en na 1800 ??
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 01 sep 2010, 13:05

Ik ben al eens aan een dergelijk topic (munten van na 1800) begonnen, maar daar moeten inderdaad nog afbeeldingen bij.
http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=11&t=2299

Probleem is echter dat de HTML codes in de nieuwe forumsoftware niet meer werken en ik daar even een oplossing voor moet zien te vinden. Een soort van inhoudsopgave lijt mij namelijk wel prettig. Voorheen kon men op de link klikken en kwam men precies bij dat hoofdstuk uit...

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 01 sep 2010, 17:16

Hi Jeroen ik bedoel niet een standaard lijst met munten(met afbeeldingen die door jou gegradeerd zijn).
Maar dat forumleden hier een munt plaatsen en die dan gegradeerd word door andere forumleden.
En de waarom en hoe ze tot dit oordeel komen.
DIt kunnen ze dan bijvoorbeeld mbv jou lijst doen.
Mischien ook voor bankbiljetten?
Gr Mark

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 01 sep 2010, 18:19

Dat is een heel leuk idee Marc!

Ik zou dit eens uit kunnen zoeken, zodat men middels een aanvraag (ticket) een munt kan laten graderen en/of determineren.
Hieraan zou een determinatieteam gekoppeld kunnen worden die dit begeleiden...

Dit gaan we zeker uitwerken! Heb je interesse om dit straks verder uit te werken? ;)

Gr. Jeroen

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 01 sep 2010, 18:30

En de leden allemaal goed oefenen om een beetje redelijke scan of foto te kunnen maken, want wat je af en toe, zeg maar geregeld, hiero ziet is diep treurig.
Helaas is Londoh overleden, na een kort ziekbed, op 16 februari 2011.

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 01 sep 2010, 18:33

londoh schreef:En de leden allemaal goed oefenen om een beetje redelijke scan of foto te kunnen maken, want wat je af en toe, zeg maar geregeld, hiero ziet is diep treurig.
dan moet de hele fipo aan bepaalde eisen voldoen voor het graderen/determineren

- grote duidelijke foto
- diameter
- eventueel het gewicht
- materiaal

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 01 sep 2010, 18:39

Graderen van een scan of foto is ook niet de juiste methode, een gescande of gefotograferde munt is altijd anders dan het origineel dat je wilt graderen. Dat geldt zeker voor oudere munten. Soms komt een mooi patina afzichtelijk over en omgekeerd. Munten kunnen krom zijn, rand- of andere schade hebben die onzichtbaar wordt, enz.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 01 sep 2010, 19:16

Herman schreef: Het idee is zeker het proberen waard, maar ik denk IMHO dat nog steeds de beste methode is, om het item live te zien.
De beurzen komen er weer aan, dus we kunnen ze weer de (bankbiljetjes) tastbaar aanschouwen.

Herman
Proberen kan altijd, maar ik schat de kans op succes bijzonder laag in, foto's zijn vaak anders dan de werkelijkheid en zelfs als je een munt fysiek in handen hebt, kan het al lastig genoeg zijn.
Het feit dat iedereen ook nog eens een keer een verschillende manier van fotograferen heeft, maakt het nog eens gecompliceerder.

Luit

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 01 sep 2010, 20:27

Munthunter schreef:Dat is een heel leuk idee Marc!

Ik zou dit eens uit kunnen zoeken, zodat men middels een aanvraag (ticket) een munt kan laten graderen en/of determineren.
Hieraan zou een determinatieteam gekoppeld kunnen worden die dit begeleiden...

Dit gaan we zeker uitwerken! Heb je interesse om dit straks verder uit te werken? ;)

Gr. Jeroen

Hi Jeroen.
Ik wil het wel proberen om uit te werken.
Maar hoe moet ik dit op gaan zetten?.
Munten en bankbiljetten of alleen munten.
Kun jij mischien een opzetje maken. (voorbeeld)
En hoe komen we aan een determinatieteam ?
En Je schrijft straks, Over waneer praten we dan.
gr MArk

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 01 sep 2010, 21:01

koiboyke schreef: Hi Jeroen.
Ik wil het wel proberen om uit te werken.
Maar hoe moet ik dit op gaan zetten?.
Munten en bankbiljetten of alleen munten.
Kun jij mischien een opzetje maken. (voorbeeld)
En hoe komen we aan een determinatieteam ?
En Je schrijft straks, Over waneer praten we dan.
gr MArk
Nou ik zal proberen een ticketsysteem aan te maken. Men kan dan een munt zo goed als mogelijk omschrijven. grootte, dikte, kartelrand, jaartal, gewicht, materiaal, etc., etc. Hierna zal men een foto toe kunnen/moeten voegen. Ik spreek over straks als dit klaar is en dus werkt.

Het determinatie/gradatieteam kunnen we samenstellen door deskundigen te autoriseren in een groep, zoals nu de moderators.

Ga eerst even kijken of dit allemaal mogelijk is. Zal eerst wat moeten ontwerpen en dit dan in de software verwerken.

Voor de mensen die wat sceptisch zijn. Natuurlijk is een gradatie erg lastig vanaf een foto, ben ik het helemaal mee eens. Maar we kunnen proberen er wat van te maken. Duidelijke foto's is het belangrijkste anders zouden we een aanvraag moeten weigeren. Het idee lijkt mij wel wat.

Gr. Jeroen.

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 01 sep 2010, 21:04

Nou ik zal het ff afwachten.
Het lijkt mij idd ook heel leuk.
Gr Mark

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 01 sep 2010, 21:08

koiboyke schreef:Het lijkt mij idd ook heel leuk.
Vooral die teams van geautoriseerde gradatiedeskundologen met helm, handschoenen en vergrootglas om mieren en krenten te kunnen onderscheiden. Het worden leuke tijden deze winter. :lol:

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 01 sep 2010, 21:09

Ik zag een maal een filmpje over graderen bij PCGS in Amerika, dit deden ze ook via software op de computer zie op onderste link.

http://www.pcgs.com/photograde/#/Morgan/Grades

Gr. Willem

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 01 sep 2010, 21:10

londoh schreef:
Vooral die teams van geautoriseerde gradatiedeskundologen met helm, handschoenen en vergrootglas om mieren en krenten te kunnen onderscheiden. Het worden leuke tijden deze winter. :lol:

Ben je aan het soliciteren :wink:

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 01 sep 2010, 21:12

koiboyke schreef:
londoh schreef:

Lon heeft al een mooie helm

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 01 sep 2010, 21:13

koiboyke schreef:
londoh schreef:

Waarschijnlijk ben ik veel te streng en heb binnen een maand een motie van wantrouwen aan me broek luidende "die vent heeft geen verstand van munten" :wink:

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 01 sep 2010, 21:18

londoh schreef: Vooral die teams van geautoriseerde gradatiedeskundologen met helm, handschoenen en vergrootglas om mieren en krenten te kunnen onderscheiden. Het worden leuke tijden deze winter. :lol:
Hahaha, ja Lon. het bekt lekker. Over de naam moeten we het nog maar een keer hebben. In ieder geval lijkt het mij een mooie test om de mogelijkheden van de forumsoftware uit te testen.

Gr. Jeroen

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 01 sep 2010, 21:24

Munthunter schreef:
londoh schreef: Vooral die teams van geautoriseerde gradatiedeskundologen met helm, handschoenen en vergrootglas om mieren en krenten te kunnen onderscheiden. Het worden leuke tijden deze winter. :lol:
Hahaha, ja Lon. het bekt lekker. Over de naam moeten we het nog maar een keer hebben.
Gr. Jeroen

De "Gradulenten" zit Lente in, klinkt altijd lekker in de Winter, geeft hoop, fijn als die vermeende PR door de Gradulenten slechts F+ bevonden wordt :lol:

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 01 sep 2010, 21:30

Gradulent is zeker een aanstormend gradatiedeskundoloog. :lol:

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 01 sep 2010, 22:38

Willem schreef:Ik zag een maal een filmpje over graderen bij PCGS in Amerika, dit deden ze ook via software op de computer zie op onderste link.

http://www.pcgs.com/photograde/#/Morgan/Grades
Willem,

Dit is een aardig filmpje, maar het werkt daar precies andersom dan we hier van plan zijn....
Daar is het eigenlijk niet anders dan een fotodatabase van hoge kwaliteit met voorbeelden van de meeste bekende Amerikaanse munten in de verschillende grades.
Die foto's zijn dus professioneel en eenduidig gemaakt en worden met de echte munt vergeleken.

Hier willen we een systeem opzetten met alleen maar foto's (dus zonder de echte munten) en dan ook nog van een ongetwijfeld zeer wisselende kwaliteit.
Dit leidt vast niet tot een betrouwbare gradering, maar kan best nuttig zijn als de "deskundoloog" duidelijk kan maken aan de hand van welke criteria hij beoordeeld, daar leert de beginner van en misschien kan er ook nog een goede cursus fotograferen van munten bij. :wink:

Het spijt me als dit wat cynisch overkomt, maar net als Londoh geloof ik niet zo erg in een deugdelijk eindresultaat, maar niet geschoten is altijd mis....

Luit

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 02 sep 2010, 00:55

misschien een poll bij iedere grading.. Ook leuk discussie voer.. :wink:

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 02 sep 2010, 05:30

In plaats van heel moeilijke dingen te gaan doen kan er toch bij wijze van experiment een topic “graderen” worden geopend en kan er geprobeerd worden. Echter in mijn simpele optiek gaat men foto’s beoordelen en geen munten. Dat is nou het zwakke punt. Ik denk dat 50% van de plaatjes op dit forum van een belabberde kwaliteit zijn, niet scherp komt vaak voor. Dan nog de vreemde gewoonte om de munt in een munthouder te laten zitten, bang dat ie beschadigd of zo? Dan moet je leren met een munt om te gaan (nog een topic) een paar handschoentjes helpt al een hoop. Ik heb inmiddels al tienduizenden munten gescand en ben in het algemeen niet tevreden met het resultaat. Ik heb net een nieuwe scanner gekocht, omdat ik van mijn oorspronkelijke idee om munten te gaan fotograferen ben afgestapt, te veel werk en ik had er niet de juiste camera voor.

Dan kunnen er nog felle discussies ontstaan over het gegradeerde, verzamelaars graderen meestal 0,5 tot 1 punt te hoog. Dus die voelen zich belazerd. Hoe beoordeeld je proef (sorry proof(like) munten? Nee het graderen van munten kan alleen maar met de munt voor je neus. Veel succes met dit onzalige plan. :lol:

Afbeelding

Geklooi met vage foto's 8)

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 02 sep 2010, 11:31

Zoals ik al zei is het een test om te zien hoe dit gaat werken. Natuurlijk is het niet een sluitend antwoord, want je zegt het zelf al, de verzamelaars onderling schalen een munt naar eigen inzicht vaak toch al anders in. Of dit nu van een foto is, of in het echt.

Het lijkt mij een mooi idee om de beginnende verzamelaar verder te helpen. Natuurlijk is een determinatie gedeelte op deze wijze ook leuk en houden we zo wat meer overzicht.

We zullen eerst maar eens even rustig afwachten en kijken wat het gaat worden ;)

Gr. Jeroen

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 02 sep 2010, 11:51

Munthunter schreef: Het lijkt mij een mooi idee om de beginnende verzamelaar verder te helpen.
In het helpen van de beginnende verzamelaar heb ik geen fiducie meer in, die willen zo snel mogelijk alles weten om geld uit hun “verzameling” te trekken. Anno 2010 is idealisme iets voor losers geworden of een dekmantel voor geld verdienen, mij vervult het met een diep wantrouwen omdat numismatiek alles met geld te maken heeft. Ieder voor zich en de Euro voor ons allen.

Terug naar “Ideeënbus en hulp”