Duidelijkheid bij bankbiljetten

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de biljetten van de hele wereld.
koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 18 mei 2010, 23:23

Biljet is idd niet mooi.
1 zijde is leesbaar en andere zijde voor een derde.

Maar waarom zitten er twee gaatjes in het biljet.

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 19 mei 2010, 11:44

Pakistan is Bengalen in Brits India. Het is een Moslimland ontstaan door de volksremigratiepolitiek van Nehru en Gandhi, nadat de Britten opgehoepeld waren uit India in 1947.

In Bengalen is niks te halen. In het Indiase kastenstelsel waren de inwoners van Bengalen bedelaars t.o.v. de rijkere Mumbay, Sikh en andere stammen.

Hou er rekening mee dat naar schatting 8 miljoen mensen gedwongen werden door de nieuwe regering met handkarren van Noord naar Zuid wanneer je Hindoe was van religie, en van Zuid naar Noord wanneer je moslim was. Men moest dezelfde weg over: dit werd burgeroorlog nummer 1 in 1948 van India.

In het zuiden van Brits-India lagen de grondstoffen, in het noorden een hoop steen. Nehru wilde de Hindoe laten profiteren over de rug van niet-Hindoes. Dat is de reden dat Ghandi, die voor een gelijke positie stond tussen Hindoe en Moslim, uit de weg geruimd moest worden.

Pakistan is straatarm, net als rivierendelta Bangladesh, welke zich in 1972 afscheidde van Pakistan.

Geld is Geld en Geld maken is duur voor een land, wat veelal te leiden heeft gehad aan hongersnoden in de periode 1950-1990. Oudere Nederlanders alhier zeuren over Hongerwinter 1944-1945, in Pakistan zeuren ze om de 3 jaar over mislukte oogst en vergelijkbare hongerwinter 1944-1945.

Pakistan is in de persoon van Musharraf een bondgenoot van de USA geworden in de Islamitische wereld. Het is nu ook 1 groot Taliban-opleidingscentrum geworden in het Islamitische noorden tegen het verwesterde Zuiden. Taliban houdt iedere verandering tegen.

Volkspremierkandidate Benazir Bhutto werd in 2008 vermoord omdat ze het verwesterde Zuiden wilde laten overheersen op het Isalamitische Noorden. Een dochter in Zuid-Pakistan is burka-loos en mag naar school in tegenstelling tot een dochter in Noord-Pakistan.

Naast de USA is vooral de Volksrepubliek China de grote bondgenoot van Pakistan sinds 1948. Zij leveren de wapens aan het leger voordat de USA bondgenoot werd door Iraaks dictator Saddam Hussain in 2001. China levert naast wapens ook machinerie, de aluminium muntslag en laat dit soort biljetjes massaal drukken als onderdeel van een handelsverdrag uit de jaren 50.

Voor een Pakistani is dit biljet net zo begrijpelijk als een Eurobiljet voor een Nederlander. Waar ligt de Romeinse brug op het 5 eurobiljet, waar ligt de brug op de 10 euro etc.

Dat gebouw is onderdeel van het parlementsgebouw in de hoofdstad van Islamabad, maar de Nederlanders hebben nog nooit het Binnenhof op een biljet of munt afgebeeld. Ik denk dat een Pakistani meer historisch besef heeft dan een willekeurige Nederlander in die zin.

De waarde staat in Islamitisch, Bengalen en Latijns Schrift. Het is een drietalig biljet. China levert biljetten in opdracht af in boekwerken van 50 biljetten met omslag en nietje. Bij de banken trekt men het nietje uit de omslag om de biljetten in de roulatie te brengen. Unc-biljetten hebben dan ook vaak niet gaatjes aan de linkerzijde. Ook buurland India kent veel lagere waarde-biljetten met niet-gaten.

De inflatie van de Pakistan-rupee is nog groter dan die van de euro sinds Griekenland. Het wordt niet kunstmatig hoog gehouden door multinationals, want in Pakistan liggen geen grondstoffen die die multinationals kunnen gebruiken. In Afghanistan daarentegen liggen volop grondstoffen in de bodem welke de lokale bevolking niet kan ontginnen, en vandaar zit de hele Navo inclusief Nederland een kloot bergen en zand te verdedigen tegen zogenaamde Taliban, die al lang en breed in Pakistan aanwezig zijn. Goed voor de zogenaamde wederopbouw van een gebied, oftewel speeltuin voor multinationals.

Het is namelijk niet de bedoeling om hooggradig beveiligde biljetten te laten circuleren onder het publiek.. dat hoeft ook niet in een straatarm land, want geen enkele crimineel is dom genoeg om valse rupee in de omloop te brengen, daar de rupee wordt verhandelt op basis van een dagprijs i.p.v. een euro, die een zogenaamde stabiele wisselkoers zou hebben. Zelfs de Taliban, die niet vies is om door UNESCO-gebouwen op te blazen eeuwenoude Assyrische kunstschatten in New York doorverkoopt, welke op ezelsruggen door Afghanistan via Israel vervoerd worden, om daarmee wapentuig voor de Jihad te kunnen afnemen, vindt het niet de moeite waard om Afghaans geld te vervalsen.. dat doen ze wel met Eurobiljetjes van 20 euro, en daar is de ECB nu inmiddels ook achter gekomen.

20% van de roulerende 20-Eurobiljetten is Talibanmakelij en er komt steeds meer bij. Van de 20-Euro biljetten is trouwens nu al 30 % vals, de overige 10% is huisvlijt uit de Balkan. Voor de duidelijkheid dan :lol:

Elk biljet van Pakistan is echt, elk Eurobiljet wat je in je Portemonnee krijgt is onderhevig aan vervalsingen. Inch´Allah! Shalom en Goodbye.
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 19 mei 2010, 12:03, 3 keer totaal gewijzigd.
tja..

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Duidelijkheid bij bankbiljetten

Bericht door Ilosab » 19 mei 2010, 11:57

Herman schreef:Precies wat de aanhef beoogd, duidelijkheid :idea:
Het zou natuurlijk fantastisch zijn als iedereen Pakistaans zou spreken, maar helaas is dat niet zo voor iedereen. :)
Ja, dat ik tot drie kan tellen in het Pakistaans is geen echte maatstaf voor ons westerlingen, als zijnde dat wij die taal zouden beheersen :?
Waarom niet voor iedere boerenl.. gewoon eens duidelijk zijn door het betreffende uitgifteland van een biljetje, in wat er staat?
Ik kan zoals gezegd tot drie tellen, maar verder kom ik echt niet in het Pekinees. :)
Vind het trouwens ook niet echt een mooi biljet, maar eigenlijk een apart onduidelijk briefje.
Denken jullie er ook zo over, wat betreft enige duidelijkheid op betalingsmiddelen?
Met onze Euro zijn we anders wel erg duidelijk, tenminste op het briefje en muntje toch wel? :)
Afbeelding
Herman
Je kunt in ieder geval zien uit welk land het komt. Ik kreeg van mijn neef na zijn uitzending een biljet uit Afghanistan daardoor wist ik welk land het was. Maar aanhet biljet kon je het helemaal niet zien, voor geen meter. Dat is pas onduidelijk.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 19 mei 2010, 12:11

De Maan en Sikkel is trouwens onderdeel van de Groene landsvlag. De Ster is de indicatie van de Zwarte Steen, KaÁbah geheten, in die Stad Mekka, de Maan de indicatie van waar men gelegen is ten opzichte van die stad. De Pakistaanse maan ligt in het zuid-oosten van Mekka, in tegenstelling tot de Marokkaanse ster, die in het Westen van Mekka ligt.

Wanneer je Islamitische munten of bankbiljetten krijgt, kijk dan naar de afgebeelde maan en zoek het in de richting van de stad Mekka als centraal punt erbij. Met een Geodriehoek kan je zo bepalen in welke richting je moet gaan zoeken. De Islamitische staat Comoren heeft namelijk een Maan in het uiterste zuiden van Mekkah.

:lol: Als Nederland Islamitische Volksrepubliek zal worden, hebben wij een maan uit het Noordwesten met een ster.
tja..

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 19 mei 2010, 12:19

grivnagozer schreef: :lol: Als Nederland Islamitische Volksrepubliek zal worden, hebben wij een maan uit het Noordwesten met een ster.
Daar zal Geert Wilders vooral blij mee zijn.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

Grijsaard
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Grijsaard » 19 mei 2010, 16:35

Bedankt voor de aanvulling over de gaten. Mijn biljetten uit Indie/Pakistan bevatten deze ook en ik vroeg me al af waar dit vandaan kwam :)

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 19 mei 2010, 17:35

Ilosab schreef:
grivnagozer schreef: :lol: Als Nederland Islamitische Volksrepubliek zal worden, hebben wij een maan uit het Noordwesten met een ster.

Gr. Alfred
Afbeelding

Straatbeeld in PVV Nederland volgens Geert, oude Duitse ansicht uit mijn Qoopshopje :wink:
tja..

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 19 mei 2010, 19:37

grivnagozer schreef:
Ilosab schreef:

Gr. Alfred
Afbeelding

Straatbeeld in PVV Nederland volgens Geert, oude Duitse ansicht uit mijn Qoopshopje :wink:
Ik ben o.a. verzamelaar van kampgeld maar dit gaat me net even te ver om dat weer in het straatbeeld terug te zien. Mijn vader heeft in een werkkamp gezeten en ik ben nog steeds onder de indruk van mijn bezoek aan kamp Bergen-Belsen. Dit nooit meer, de herdenkingen zijn er niet voor niets. En dan lopen we straks allemaal met gebleekt haar.

Gr. Alfred

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 19 mei 2010, 21:06

duidelijk antwoordt weer hoor griv

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 21 jun 2010, 12:35

Herman schreef:
Grijsaard schreef:Bedankt voor de aanvulling over de gaten. Mijn biljetten uit Indie/Pakistan bevatten deze ook en ik vroeg me al af waar dit vandaan kwam :)
Hallo hier is een biljetje uit India van 10 Rupee die de nodige speldenprikken al heeft gehad.
Jammer dat ze dat doen, het maakt zo'n biljet gewoonweg een stuk onaantrekkelijker. :roll: :cry:
Afbeelding
Herman
De speldenprikken in biljetten van dit land hebben duidelijk gebruikssporen in het dagelijkse leven.

1) Bij Moslimbruiloften is het gebruikelijk dat het kostuum van de man, dat geen zakken heeft, van voor naar achter en van boven naar beneden behangen wordt met geld, dit kunnen doorboorde munten zijn, wat na de tweede wereldoorlog is overgenomen door biljetten. Vanaf Istanbul tot en met Sri Lanka is in Midden-Azië deze gewoonte in zwang; in Nederland worden biljetten van 5, 10 en 20 euro doorboord met spelden als bruidsgift bij moslimbruiloften.

2) Iemand die geen tempeltokens van de priester (Pandawa) heeft kunnen kopen daar deze uitverkocht was, bevestigd een biljet als godenoffer aan de struik/boom naast het Boeddhabeeld in het Hindoeïsme.

Als je buiten Europa spaart, is het handig eens een boek over de godsdiensten te lezen, daar veel gebruiken beschreven worden.

Terug naar “Wereldbiljetten”